خدمات یوسلند

اعزام دانشجو به ترکیه + شرایط و هزینه های 2024

اعزام دانشجو به ترکیه

اعزام دانشجو به ترکیه در سال های اخیر و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بسیار مورد توجه واقع شده است. بسیاری از افراد قصد تحصیل و یا مهاجرت به کشور ترکیه را دارند و می خواهند به صورت بدون کنکور و یا از طریق شرکت در کنکور و آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور در رشته مورد علاقه خود تحصیل نمایند.

البته لازم به ذکر است اعزام دانشجو به ترکیه نیازمند داشتن شرایطی است که بدون داشتن این شرایط نمی توان برای تحصیل در دانشگاه های این کشور پذیرش شد. همچنین اعزام دانشجو به ترکیه احتیاج به پرداخت هزینه دارد. از این رو در این مقاله شرایط، هزینه و هرآنچه را که لازم است در مورد اعزام دانشجو به ترکیه بدانید توضیح خواهیم داد.

پس پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بادقت مطالعه نمایید و چنانچه به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید با کارشناسان یوسلند ارتباط برقرار کنید.

تحصیل در کشور ترکیه 

کشور ترکیه به دلیل نزدیک بودن به کشور ایران و داشتن کیفیت بالای آموزشی مورد توجه افراد بسیاری برای ادامه تحصیل قرار گرفته است.

از جمله مزایای تحصیل در این کشور امکان اقامت پس از فارغ التحصیلی و همچنین وجود بورسیه های تحصیلی متنوع برای دانشجویان است.

افزون بر این، هزینه های زندگی و تحصیل در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی مناسب تر می باشد.

مدت تحصیل بیشتر رشته ها در کشور ترکیه ۴ سال می باشد اما گاهی برای تحصیل در برخی از رشته ها ۶ سال زمان لازم است.

در کشور ترکیه تحصیل رشته های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، وکالت، مهندسی نرم افزار، طراحی لباس، مدیریت بازرگانی، حسابداری، روانشناسی و اقتصاد پر طرفدارتر از سایر رشته ها هستند.

در این کشور دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی وجود دارد که از جمله دانشگاه های دولتی آن می توان به دانشگاه های قاضی، آنکارا، فنی خاورمیانه و سلیمان دمیرل اشاره کرد.

دانشگاه های کوچ، سابانجی، بیلکنت و حاجت تپه نیز از معروف ترین دانشگاه های خصوصی ترکیه هستند.

البته توجه داشته باشید شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه نسبت به دانشگاه های خصوصی آن بسیار کمتر است اما امکان دریافت بورسیه از دانشگاه های دولتی و خصوصی برای دانشجویان برتر وجود دارد.

چنانچه شما دوست عزیز متقاضی تحصیل در کشور ترکیه هستید می توانید با کارشناسان یوسلند برقرار نمایید و مشاوره دریافت کنید.

تحصیل در کشور ترکیه 

برای اطلاع از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

روش های اعزام دانشجو به ترکیه 

روش های متنوعی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه موجود است. انتخاب روش مناسب، وابسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر است.

بطور عمومی، دو رویکرد برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها مطرح است: اخذ پذیرش با آزمون و بدون آزمون.

در ادامه، تلاش‌شده‌است تا رویکردهای متنوع پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه را بطور تفصیلی بررسی کنیم: پذیرش از طریق ارسال درخواست مستقیم:

در این رویکرد، دانشجویان اقدام به ارسال درخواست برای یک یا چند دانشگاه می‌کنند. دانشجویان باید مدارک لازم بر اساس رشته، مقطع و دانشگاه مورد نظر جمع‌آوری و به دانشگاه ارسال نمایند.

این دستورالعمل باید در مهلت معینی اجرا شود و همانگونه که اشاره شد، برای ترم پاییز آخر ماه می‌و برای ترم بهار، آخر ماه دسامبر است. این رویکرد متداول‌ترین راه اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه است.

دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه: دولت و دانشگاه‌های ترکیه، بورسیه‌های متفاوتی را برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند و شخص می‌تواند برای دریافت آن‌ها اقدام نماید. برخی از بورسیه‌ها، فقط شهریه تحصیلی را پوشش می‌دهند؛ اما برخی دیگر، هزینه‌های زندگی دانشجویان را هم پوشش می‌دهند.

این مسئله باعث می‌شود که هزینه تحصیل در ترکیه بسیار کاهش یابد. شرایط هر یک از این بورسیه‌ها نیز وابسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی است. اخذ پذیرش دانشگاه ترکیه با ارائه پورتفولیو و مصاحبه: برای برخی از رشته‌های هنری مثل طراحی و رشته‌های مرتبط با خلاقیت، افراد می‌توانند با ارائه پورتفولیو و همچنین از طریق مصاحبه، برای گرفتن پذیرش تحصیلی از ترکیه اقدام نمایند.

زمان اعزام دانشجو به کشور ترکیه

باید خدمت دوستان علاقمند به تحصیل در کشور ترکیه عرض کنیم اعزام دانشجو به این کشور در هر سال سه بار اتفاق می افتد.

به عبارت دیگر پیش از شروع ترم های تحصیلی پاییز، بهار و تابستان امکان اعزام دانشجو به این کشور وجود دارد.

البته باید یادآور شویم اگر می خواهید در کشور ترکیه تحصیل نمایید باید حداقل دوماه قبل از هر ترم تحصیلی از طریق موسسات معتبر اعزام دانشجو به ترکیه اقدام نمایید. همچنین برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه می توانید در تمام طول سال اقدام کنید.

نکته دیگری که لازم است بدانید این است که نظام آموزشی کشور ترکیه مانند کشور عزیزمان ایران است و تدریس در دانشگاه ها به شیوه ترمی _ واحدی انجام می شود.

فراموش نکنید ترم پاییز در این کشور از ماه اکتبر تا آخر ژانویه می باشد. ترم بهار از فوریه تا ژوئن است و ترم تابستان به ماه های جولای تا آگوست اختصاص دارد. بنابراین حتما اگر قصد دارید در این کشور تحصیل نمایید از دو ماه قبل از شروع ترم های تحصیلی کارهای مربوط به اعزام خود را انجام دهید.

زمان اعزام دانشجو به ترکیه 

برای اطلاع از نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

اعزام دانشجو به ترکیه با تحصیل رایگان

برای اعزام دانشجو به ترکیه و شرایط تحصیل رایگان، وجود شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه الزامی است.

با اخذ بورسیه‌های تحصیلی ترکیه، دانشجویان از هزینه‌های تحصیلی، هزینه مسکن و محل اقامت، هزینه حمل‌ونقل و بیمه سلامت معاف می‌شوند. شرایط اخذ بورسیه‌های تحصیلی ترکیه و تحصیل رایگان عبارت است از:

– برای اخذ بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو باید مقطع کارشناسی را تمام کرده باشد یا تا آخر سال تحصیلی آن را تمام کند.

– داشتن معدل مناسب برای مقطع دکتری نمره ۱۵، مقطع کارشناسی ارشد نمره ۱۵، مقطع کارشناسی نمره ۱۴، مقطع فوق دیپلم نمره ۱۲ و برای رشته پزشکی ۱۸ نمره.

– برای اخذ بورسیه‌های تحصیلی ترکیه، ارائه رتبه کنکور، سوابق تحصیلی و توصیه نامه از مقطع تحصیلی قبل و اوراق هویتی و پاسپورت الزامی است.

– سن متقاضی برای مقطع دکتری باید زیر ۳۵ سال تمام (متولد پس از ۱۱ دی۱۳۶۲)، مقطع فوق لیسانس کمتر از ۳۰ (متولد پس از ۱۱ دی۱۳۶۷) و مقطع لیسانس کمتر از ۲۲ (متولد پس از ۱۲ دی۱۳۷۶) باشد.

– داشتن مدارک پذیرش در آزمون‌های GMAT-GRE-ILETS و TOFEL الزامی نیست اما به عنوان امتیاز محسوب می‌شود.

 

 

بررسی شرایط اعزام دانشجو به ترکیه

برای اینکه بتوانید در کشور ترکیه تحصیل کنید باید شرایطی را داشته باشید. این شرایط را در زیر برای اطلاع شما عزیزان ذکر کرده ایم:

🔸 داشتن مدرک قبولی در کنکور و یا برگه ای که ثابت کننده ی این موضوع باشد.

🔸 قبولی در آزمون ورودی دانشگاه و داشتن نامه پذیرش از آن دانشگاه

🔸 داشتن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی (در صورت نداشتن مدرک زبان می توانید در دوره های یکساله آموزش زبان دانشگاه ها شرکت کنید.)

🔸 داشتن مدرک دیپلم رشته های نظری، فنی حرفه ای یا هنرستان

🔸 ارائه مدرک اثبات تمکن مالی شخص

🔸 پرداخت ۳۵ الی ۱۰۰ دلار آمریکا به عنوان بهای ثبت درخواست نامه

🔸 داشتن ویزا و مدارک دارای اعتبار

نکته حائز توجه این است که اگر می خواهید با بورسیه تحصیلی به کشور ترکیه اعزام شوید لازم است حتما شرایط زیر را دارا باشید:

🔹 کسب نمره قبولی در آزمون یوس

🔹 فارغ التحصیل شدن تا پیش از تاریخ از ۲۱ سپتامبر 2024

🔹 داشتن سن کمتر از ۲۱ سال برای مقطع کارشناسی و قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی، کمتر از ۳۰ برای مقطع کارشناسی ارشد و کمتر از ۳۵ برای تحصیل در مقطع دکتری

🔹دارا بودن مدرک زبان از مراکز و موسسات معتبر با نمره بالا

🔹 کسب معدل حداقل معدل ۱۴ از ۲۰ یا ۷۰ از ۱۰۰ برای مقطع کارشناسی، حداقل معدل ۱۵ از ۲۰ یا ۷۵ از ۱۰۰ برای مقطع کارشناسی ارشد و در مقطع دکتری برای رشته های مهندسی یا پزشکی (پزشکی, دندانپزشکی و داروسازی) حداقل معدل ۱۸ از ۲۰ یا ۹۰ از ۱۰۰

🔹 داشتن مقالات معتبر و چاپ شده برای بورسیه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

بررسی شرایط اعزام دانشجو به ترکیه

برای اطلاع از بهترین دانشگاه های ترکیه برای بورسیه بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

هزینه های لازم برای اعزام دانشجو به ترکیه

حال که با شرایط اعزام دانشجو به ترکیه آشنا شدید؛ نوبت به بررسی هزینه های لازم برای این کار است.

خوب است بدانید اعزام دانشجو به ترکیه بسته به مقطع تحصیلی، رشته انتخابی و دانشگاه مورد نظر شما متفاوت می باشد.

همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در این خصوص، زبان مورد تدریس در دانشگاه است. به این معنی که رشته های تدریس شده به زبان انگلیسی در دانشگاه ها، در مقایسه با تدریس همان رشته ها به زبان ترکی، شهریه بیشتری احتیاج دارند.

شهریه دانشگاه های خصوصی نیز گاهی حتی به چند برابر شهریه دانشگاه های دولتی می رسند.

هزینه اعزام دانشجو به ترکیه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به شرح زیر است:

مقطع کارشناسی:

هزینه دانشگاه های ترکی زبان در مقطع کارشناسی بسته به رشته و دانشگاه مورد تحصیل برای اتباع کشور ترکیه تقریبا 75 تا 260 دلار و برای اتباع خارجی بین 230 تا 780 دلار است.

این هزینه ها برای دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند برای اتباع کشور ترکیه بین 160 تا 550 دلار و برای اتباع خارجی بین 460 تا 1600 دلار می باشد.

مقطع کارشناسی ارشد:

هزینه های تحصیل در دانشگاه های ترکی زبان در کارشناسی ارشد برای اتباع کشور ترکیه حدود 80 تا 250 دلار و برای اتباع خارجی حدود 240 دلار الی 750 دلار است که همین هزینه در دانشگاه های انگلیسی زبان برای اتباع ترکی به 150 تا 500 دلار و برای اتباع خارجی به 450 تا 1,500 دلار می رسد.

مقطع دکتری:

هزینه های تحصیل در مقطع دکتری ترکیه، در دانشگاه های دولتی 600 تا 900 دلار در سال و در دانشگاه های خصوصی سالانه 5500 تا 17500 دلار است.

هزینه تحصیل دکتری کشور ترکیه نیز به طور میانگین حدود 40000 دلار است.

فراموش نکنید دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه می تواند هزینه های شما را حدود 20 تا 100 درصد کاهش دهد.

مدارک لازم برای اعزام دانشجو به ترکیه 

افرادی که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند می بایست برای این کار مدارکی را ارائه نمایند. این مدارک شامل موارد زیر می باشند:

📂 ارائه فرم درخواست پذیرش تحصیلی و ترجمه شده آن

📂 ارائه ریز نمرات دوره دبیرستان و دیپلم و پیش‌ دانشگاهی و ترجمه آن ها

📂 ارائه مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی و فایل ترجمه شده آن

📂 ترجمه و ارائه مدرک کارشناسی برای متقاضیان کارشناسی ارشد و ترجمه و ارائه مدرک کارشناسی ارشد برای متقاضیان دکتری

📂 ارائه رسید هزینه ثبت نام دانشگاه

📂 ارائه انگیزه نامه تحصیلی و ترجمه آن

📂 ارائه نمره GRE برای مهندسان (ویژه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)

📂 ارائه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل در صورت داشتن)

📂 ترجمه و ارائه توصیه‌ نامه استاد (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)

📂 ارائه مدرک قبولی در مصاحبه آنلاین یا حضوری دانشگاه

مدارک لازم برای اعزام دانشجو به ترکیه 

برای اطلاع از مراحل تصیل در ترکیه بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

مزایای اعزام دانشجو به ترکیه 

امکان تحصیل در رشته‌های پرتقاضای ترکیه مانند پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه و پرستاری در ترکیه وجود دارد. توانایی تحصیل به زبان ترکی یا انگلیسی فراهم است.

هزینه زندگی و شهریه در ترکیه به صورت کمتری است. آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه به راحتی قابل گذراندن هستند.

در ترکیه امکانات اقامتی و خوابگاه‌های دانشجویی موجود است.

بورسیه‌های تحصیلی ترکیه برای دانشجویان خارجی به صورت فراوان ارائه می‌شود.

دانشگاه‌های ترکیه تحت نظارت شورای آموزش عالی ترکیه YOK فعالیت می‌کنند و مدارک آن‌ها در بهترین مقاصد مهاجرتی جهان قابل قبول هستند.

سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه مطابق با پیمان و معاهده بولونیا است.

بیشتر دانشگاه‌های ترکیه برنامه‌های تبادل دانشجو مانند تبادل دانشجو اراسموس، فارابی و مولانا را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند.

مشاوره تحصیل در کشور ترکیه 

همانطور که گفتیم برای تحصیل در کشور ترکیه لازم به داشتن شرایطی می باشد که اگر شرایط مربوط به بورسیه را نیز داشته باشید می توان به کمک یک مشاور از طریق سایت Türkiye Bursları اقدام کنید.

افزون بر این لازم است قبل از اقدام برای پذیرش در دانشگاه های کشور ترکیه اطلاع پیدا کنید که کدام دانشگاه های دولتی و کدام دانشگاه های خصوصی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران هستند زیرا اگر در دانشگاه هایی که کشور ایران آن ها را تایید نمی کند تحصیل نمایید نمی توانید پس از فارغ التحصیلی و بازگشت به ایران، در داخل کشور مشغول به کار شوید.

به همین دلیل توصیه می کنیم حتما پیش از هر اقدامی برای تحصیل در کشور ترکیه با کارشناسان یوسلند مشورت نمایید تا شما را برای پذیرش در بهترین دانشگاه های این کشور راهنمایی کنند و به شما برای قبولی در آزمون های یوس و sat کمک نمایند.

مشاوره اعزام دانشجو به ترکیه

اخبار پیرامون اعزام به کشور ترکیه و سایر کشورهای خارجی برای تحصیل

نتایج مثبت اعزام دانشجو به بهترین دانشگاه های دنیا و جذب دانشجو از همه کشورها

آقای دکتر داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، بر این موضوع تاکید کردند که سیاست های مهم و تاثیر گذار وزارت علوم در خصوص اعزام دانشجو به بهترین دانشگاه های دنیا و جذب دانشجو از همه کشورها چه نتایج مثبتی تاکنون به دنبال داشته است.

ایشان گفتند: جذب و پذیرش دانشجویان بین‌ الملل چه دانشجویان نخبه که با بورس تحصیل می‌ کنند و چه آن ها که شهریه پرداز هستند، امروزه یکی از عوامل موفقیت دانشگاه‌ ها به حساب می آید و در رتبه‌ بندی های جهانی به عنوان یکی از مولفه‌ های جهانی محسوب می‌ شود.

ایشان همچنین تاکید کردند دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید از طریق سایت اداره کل دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان از اعتبار دانشگاه مورد نظر خود و جایگاه آن مطلع شوند تا در طول تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی برای اشتغال در داخل کشور یا ارزیابی مدرک تحصیلی خود با مشکل مواجه نشوند.

خلاصه مطلب 📝

در این مطلب به موضوع اعزام دانشجو به ترکیه پرداختیم و گفتیم برای تحصیل در کشور ترکیه باید چه شرایطی را دارا باشید و چه زمانی برای این کار اقدام نمایید.

همچنین بیان کردیم چه مدارکی برای اعزام دانشجو به ترکیه لازم هستند.

افزون بر این هزینه تحصیل و اعزام دانشجو به ترکیه را نیز بررسی کردیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما عزیزان سودمند بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

شما همراهان گرامی اگر در خصوص اعزام دانشجو به ترکیه نیازمند دریافت اطلاعات بیشتری می باشید؛ می توانید با کارشناسان یوسلند ارتباط برقرار نمایید.

همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در این مورد نیز می توانید سوال خود را به صورت کامنت در انتهای این مطلب برای ما بنویسید تا کارشناسان یوسلند در اسرع وقت به شما پاسخ دهند و شما را راهنمایی نمایند.

برای دانلود مقاله اعزام دانشجو به ترکیه بر لینک آبی رنگ کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *