دسته‌بندی نشده

شرایط کار دانشجویی در ترکیه 2024 + درآمد و هزینه | یوسلند

شرایط کار دانشجویی در ترکیه

هنگام مهاجرت به کشورهای خارجی مساله کار و تحصیل در اولویت هر شخصی است لذا باید از شرایط این دو مورد در کشور مقصد اطلاعاتی کسب کرد تا بتوان به نتایج خوبی رسید و از زندگی در کشور خارجی لذت برد. برخی افراد که به قصد تحصیل در کشور دیگری مهاجرت می کنند ممکن است در طول مدت تحصیل خود به کارهای دانشجویی برای تامین مخارج خود روی بیاورند. سالانه دانشجویان زیادی به کشور ترکیه برای تحصیل مهاجرت می کنند بنابراین لازم است شرایط کار دانشجویی در ترکیه را بدانند. در این مقاله قرار است در خصوص شرایط کار دانشجویی در ترکیه توضیح دهیم.

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

 

🔍 شرایط کار دانشجویی در ترکیه چالش هایی در پی دارد. این شرایط چه برای افرادی که با بورسیه تحصیلی مهاجرت کرده اند و چه برای کسانی که به صورت عادی تصمیم به تحصیل در ترکیه را دارند یکسان است. اما ممکن است برای برخی این سوال بوجود بیاید که چرا ترکیه برای تحصیل گزینه مناسبی است؟ کشور ترکیه می تواند مانند پلی برای پیشرفت و ترقی افراد عمل کند. این کشور مستعد مهاجرت افراد است چرا که می تواند مسکن و آموزش آنها را تامین کند و افراد زیادی بدنبال خرید خانه در این کشور هستند. همچنین این کشور از در صنعت توریسم نیز حرفی برای گفتن دارد و سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی می باشد. تحصیل در ترکیه برای ایرانیان گزینه خوبی محسوب می شود چرا که دانشگاه های این کشور از لحاظ درجه علمی در میان کشورهای خاور میانه در رتبه های برتر قرار دارند و در میان رنکینگ جهانی نیز به رتبه های بالایی رسیده اند.

همین مزایا باعث شده 180 هزار دانشجوی خارجی در این کشور مشغول به تحصیل باشند و اقامت این کشور را دریافت کنند. کشور ترکیه پتانسیل هایی از خود نشان داده که پیش بینی می شود آمار دانشجویان خارجی در این کشور در آینده به 500 هزار نفر برسد. تحصیل رایگان در صورت کمک گرفتن از بورسیه دولتی، امکان کار کردن همراه با تحصیل و اخذ اقامت این کشور از مزایای تحصیل در ترکیه است. در کشور ترکیه شرایط کار دانشجویی به گونه ای است که به راحتی می توان در حین تحصیل از پتانسیل ایجاد شده برای کار کردن استفاده کرد و پس از اتمام دوره تحصیل نیز می توان در رشته مربوطه مشغول به کار شد. علاوه بر اینها تحصیل در این کشور منجر به اخذ پاسپورت آن می شود. در ادامه این مطلب به شرایط کار دانشجویی در ترکیه، پرداخته شده است.

برای اطلاع از صفر تا صد هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه، کلیک کنید.

🔍 دانشگاه های ترکیه ظرفیت بالایی برای پذیرش دانشجویان خارجی در نظر گرفته اند و سالانه حدود 5000 نفر توسط بهترین دانشگاه های این کشور پذیرفته خواهند شد. با این وجود شرایط دریافت فول فاند و بورسیه کامل به مواردی بستگی دارد و همه نمیتوانند آن را دریافت کنند. این قضیه گاه افراد را ناچار می کند که برای تامین هزینه های زندگی در ترکیه کار دانشجویی انجام دهند که در این صورت باید از شرایط کار دانشجویی در ترکیه مطلع شوند.

قوانین کار دانشجویان خارجی در ترکیه 2024

شرایط کار دانشجویی در ترکیه بر اساس قوانین کار دانشجویی تنظیم میگردد. برخی از این قوانین عبارتند از:

☑️ تعداد ساعت های مجاز برای کار کردن دانشجویان خارجی این کشور حداکثر 30 ساعت می باشد.

☑️ امکان کار کردن در ادارات دولتی و خصوصی در ترکیه برای دانشجویان خارجی وجود ندارد.

☑️ کار کردن حین تحصیل در ترکیه، در صورتی امکان پذیر است که دانشجویان خارجی در مقاطع بالا مانند ارشد و دکترا مشغول به تحصیل باشند. همچنین باید مجوز کار داشته باشند تا تمام دستور العمل های نیروی کار بین المللی ترکیه اجرا شود.

☑️ در صورتی که دانشجو در مقطع فوق دیپلم و لیسانس مشغول به تحصیل باشد، در سال اول تحصیل خود نمی تواند کار دانشجویی یا غیر آن انجام دهد.

☑️ دانشجویان مقاطع فوق دیپلم و لیسانس تنها در صورتی که به صورت عادی مهاجرت کرده باشند می توانند مجوز کار دریافت کنند و دانشجویان دارای بورسیه تحصیلی در این مقاطع امکان دریافت مجوز کار را ندارند اما این تبصره برای دانشجویان مقاطع بالاتر وجود ندارد.

قوانین کار دانشجویان خارجی در ترکیه

شرایط کار دانشجویی در ترکیه 2024

مواردی وجود دارد که برای تطبیق شرایط کار دانشجویی در ترکیه باید در نظر گرفته شوند. این موارد به شرح زیر می باشند:

☑️ با به پایان رسیدن اقامت، امکان درخواست کار دانشجویی وجود ندارد و دانشجویان خارجی باید در نظر داشته باشند اقامت خود را تمدید کرده سپس درخواست دهند.

☑️ حداقل سن مجاز برای درخواست کار دانشجویی برای دانشجویان خارجی در کشور ترکیه 18 سال می باشد.

☑️ دانشجویان خارجی مقاطع بالا مانند ارشد و دکترا که در ترکیه تحصیل می کنند از لحاظ زمان آغاز به کار یا مدت آن محدودیتی نخواهند داشت.

☑️ از دیگر شرایط کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان مقطع ارشد و دکترا این است که می توانند حوزه کاری دلخواه خود را انتخاب کنند.

☑️ در صورتی که دانشجویان بین المللی برای گذراندن دوره کارآموزی موسسه خصوصی یا دولتی در ترکیه به این کشور سفر کرده باشند، برای انجام کار دانشجویی در این کشور نیاز به گرفتن مجوز کار نخواهند داشت. در این قضیه تفاوتی میان کارآموزی با حقوق یا بدون حقوق وجود ندارد و تنها نیاز به دریافت دریافت اقامت این کشور است.

☑️ مورد دیگری نیز وجود دارد که می توان بدون دریافت مجوز کار در کشور ترکیه، به گذراندن دوره کارآموزی پرداخت. افرادی که خود یا یکی از بستگان آنها ویزای کاری و یا دیپلماتیک داشته باشند و دوره کارآموزی آنها اجباری باشد نیازی به گرفتن مجوز ندارند.

برای مطالعه نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه، با ما در یوس لند همراه باشید.

مشاغل مناسب کار دانشجویی در ترکیه

🎓 شرایط کار دانشجویی در ترکیه وابسته به نوع کاری است که در ترکیه به عنوان کار دانشجویی انتخاب می کنید. مجوز کار در این کشور صادره از وزارت داخله و پلیس ترکیه می باشد. کارهایی که دانشجویان در ابتدای اقامت خود می توانند انجام دهند شامل کار در رستوران، کار به عنوان فروشنده و تورلیدر می شود. تسلط بر زبان ترکی نیز یک امتیاز برای دانشجویان محسوب می شود که از طریق آن می توانند در شغل هایی تخصصی تر مانند IT مشغول به کار شوند. همچنین داشتن مهارت یا تخصص خاص در این کشور شغلهای بیشتری را پیش روی شما قرار می دهد.  استخدام در هر یک از شرکت های کشور ترکیه مستلزم آن است که مجوز کار این کشور را دریافت کنید.

شرایط کار دانشجویی در ترکیه به دلیل شرکت های بزرگ و سازمان های مطبوعاتی که در آن وجود دارد نسبتا آسان است. هر یک از این شرکت ها شعبه های زیادی دارند که می توان به عنوان روزنامه نگارف سردبیر و ویراستار در این شعبه ها مشغول به کار شد. تنها شرط پذیرش در این مشاغل تسلط به زبان ترکی است.
تدریس زبان انگلیسی نیز از دیگر مشاغل موجود برای دانشجویان خارجی است. آموزش زبان در کشور ترکیه منوط به داشتن مدرک زبان می باشد و دانشجو باید حتما یکی از مدارک TESOL, TOEFL, CELTA و یا PGCE را داشته باشد. در نتیجه شرایط کار دانشجویی در ترکیه، فرد به فرد با توجه به مهارت های افراد، متفاوت است.

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

در مقام مقایسه، کشور ترکیه امکان تحصیل برای دانشجویان خارجی را با هزینه های بسیار پایین تر از سایر کشورها فراهم کرده است. این مساله باعث نمی شود از کیفیت آموزش دانشگاه های این کشور کاسته شود و همچنان می توانید با هزینه پایین از کیفیت آموزش در حد کشورهای اروپایی بهره مند شوید.

با وجود هزینه های تحصیل پایین، باز هم شرایط کار دانشجویی در ترکیه فراهم شده است. هزینه تحصیل در این کشور وابسته به دانشگاه می باشد و هر دانشگاه شهریه متفاوتی خواهد داشت. علاوه بر اطلاع از شرایط کار دانشجویی در ترکیه، خوب است از هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور نیز اطلاع یابید. این هزینه ها را رنکینگ جهانی و کیفیت آموزش تعیین می کند. به طور کلی شهریه دانشگاه های ترکیه در بازه ی زیر قرار میگیرند:

✔️ حدود 250 تا 750 دلار در سال برای دانشگاه‌های دولتی، به زبان ترکی

✔️ حدود 2000 تا 6000 دلار در سال برای دانشگاه‌های دولتی، به زبان انگلیسی

✔️ تا 20 هزار دلار در سال برای دانشگاه‌های خصوصی

هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه چقدر است؟ کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

به طور کلی ترکیه کشوری مستعد برای زندگی و تحصیل محسوب می شود که شرایط کار دانشجویی در حین تحصیل نیز در آن فراهم شده است و افراد به راحتی می توانند هزینه های تحصیل خود را از این راه تامین کنند. در سال های اخیر نیز افراد زیادی از ایران برای تحصیل در رشته های مختلف، اللخصوص پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به این کشور مهاجرت کرده اند. دغدغه بسیاری از این دانشجویان تامین هزینه های زندگی و شرایط کار دانشجویی در ترکیه است، که در این مطلب به طور جامع در این خصوص توضیحاتی ارائه شده است.

برای دانلود پی دی اف مقاله شرایط کار دانشجویی در ترکیه، کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *