مشاوره تحصیلی

پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه 2024

پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه

اطلاع از لیست دانشگاه های بدون کنکور ترکیه و شرایط پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه برای داوطلبانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند، بسیار ضروری است. کشور ترکیه این روزها محبوبیت بسیاری برای دانشجویان و داوطلبان دارد که در آن پذیرش بگیرند؛ اما همیشه یکی از سؤال‌هایی که در رابطه پذیرش در دانشگاه‌ های ترکیه پرسیده می‌شود، آزمون ورودی است. اگرچه بسیاری از دانشگاه‌ های این کشور آزمون ورودی دارد؛ اما بدون آزمون نیز می‌توان از بهترین دانشگاه‌ های ترکیه پذیرش گرفت.

به این منظور شما باید حتماً از دانشگاه‌ های ارائه دهنده رشته‌های بدون کنکور و همچنین شهریه دانشگاه‌ های بدون آزمون ترکیه اطلاع داشته باشید.  شاید گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ های ترکیه بدون آزمون ورودی برای بسیاری از افراد یک رؤیا باشد؛ اما این موضوع راه و روش خودش را دارد که برای کسب اطلاع در این زمینه می‌توانید با کارشناسان آکادمی یوسلند در ارتباط باشید تا شما را به طور دقیق راهنمایی کنند.

لیست دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه 

شاید در ابتدا تصور کنید منظور از لیست دانشگاه‌ های بدون کنکور که به پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه می‌پردازند،  یک سری دانشگاه‌ های خاص و یا بی کیفیت می‌باشد؛ اما این طور نیست و شما می‌توانید با یک سری روش‌های خاص از انواع دانشگاه‌ های دولتی و خصوصی ترکیه بدون آزمون پذیرش گرفته و اپلای کنید. پس برای لیست دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه می‌توان نام تمامی دانشگاه‌ های ترکیه را آورد که ما در ادامه برخی از رایج‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه

دانشگاه صبانچی دانشگاه چوگورا
دانشگاه حاجت تپه دانشگاه قاضی
دانشگاه فنی خاورمیانه دانشگاه فنی استانبول
دانشگاه کوچ دانشگاه اژه
دانشگاه بغازیچی دانشگاه فنی یلدیز
دانشگاه آنکارا دانشگاه آکدنیز
دانشگاه جانکایا دانشگاه بیلگی استانبول
دانشگاه باهچه شهیر دانشگاه ساکاریا
دانشگاه آیدین استانبول دانشگاه سلجوق
دانشگاه فنی ازمیر دانشگاه یدی تپه

برای معرفی دانشگاه‌ های بدون کنکور استانبول و همچنین دیگر دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه در شهرهای دیگر می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

لیست دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه 

برای اطلاع از دانشگاه های اسکی شهیر ترکیه کلیک کنید.

شهریه برای پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه

شاید این سؤال برای شما پیش بیاد که شهریه برای پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه چقدر است. پاسخ این سؤال بستگی به این دارد که شما کدام دانشگاه را انتخاب کرده باشید. طبیعی است که شهریه دانشگاه‌ های بدون آزمون ترکیه اگر از نوع دولتی باشند کمتر از شهریه دانشگاه‌ های بدون آزمون ترکیه از نوع خصوصی خواهد بود.

متوسط ​​هزینه‌های سالانه دانشگاه‌ های دولتی 200 تا 1000 دلار است (میانگین 1000 تا 5000 دلار برای بخش‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) و هزینه سالانه دانشگاه‌ های خصوصی به طور متوسط ​​3000 تا 30000 دلار است.

علاوه بر این داوطلبن جهت تأمین کردن هزینه‌های دانشجویی در این کشور، به طور میانگین ماهیانه به 400 دلار تا 500 دلار نیاز خواهدن داشت. بعلاوه هزینه خرید کتاب و لوازم تحصیل در هر کدام از ترم‌ها، چیزی بالغ بر 100 تا 200 دلار است. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ های بدون آزمون ترکیه هر سال تقریباً 25.000 دلار می‌باشد.

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه

در این قسمت همراه ما باشید تا مدارک لازم برای پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه را بررسی کنیم.

  1. دیپلم دبیرستان اصل و ترجمه معتبر ترکی.
  2. کارنامه دبیرستان و ترجمه معتبر ترکی.
  3. کپی پاسپورت و ترجمه معتبر ترکی.
  4. گواهی معادل (از اداره آموزش ملی در ترکیه یا سفارت ترکیه در کشور آنها اخذ شود).
  5. عکس پاسپورت.

مدارک مقطع کارشناسی برای پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه

دانشجویان خارجی که مایل به ادامه تحصیلات تکمیلی/فوق لیسانس خود در ترکیه هستند باید مستقیماً به دانشگاه‌ ها مراجعه کنند.

داوطلبان بین المللی که در حال حاضر در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند یا قبلاً مدرک متوسط ​​/ A-levels یا گواهی دبیرستان با 12 سال تحصیلات معادل اعتبار ترکی را کسب کرده‌اند، می‌توانند برای برنامه‌های کارشناسی در ترکیه درخواست دهند. دانشگاه‌ های ترکیه امتحانات دانشجویان خارجی را با شرایط خاص خود سازماندهی می‌کنند. بنابراین، ضروری است که دانشجویان آینده نگر باید به طور جداگانه برای هر دانشگاه درخواست دهند.

مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرم درخواست دانشجوی بین المللی به صورت آنلاین به همراه یک نسخه چاپی
  • مدرک دیپلم یا مدرک متوسطه
  • رونوشت رسمی و تمام برگه‌های علامت قبلی اعم از اصل و فتوکپی تأیید شده
  • گواهینامه مهارت زبان (تافل، آیلتس و غیره یا آزمون دانشگاهی).
  • یک مقاله کوتاه ساده در مورد علاقه شما به تحصیل در ترکیه، چرا می‌خواهید در این دانشگاه خاص شرکت کنید و چه دوره تحصیلی را می‌خواهید برای رسیدن به شغل مورد نظر خود دنبال کنید.
  • هزینه درخواست (هزینه هر برنامه بین 35 تا 100 دلار است. این هزینه برای پردازش درخواست شما پرداخت می‌شود و غیر قابل استرداد است.
  • شواهد مالی

مدرک لیسانس: مدرک متوسطه باید ترجمه و تأیید شده با ریز نمرات باشد / کپی پاسپورت و عکس‌های رنگی رنگی نیز همراه باشد/ مدرک زبان ترکی یا انگلیسی مانند تافل یا تومر ارائه شود / در صورت وجود مدرک اضافی. ایرادی بر وجود آن نیست.

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه

مدارک مقطع کارشناسی ارشد برای پذیرش دانشجو بدون آزمون ترکیه

دانشجویان خارجی که مایل به ادامه تحصیلات تکمیلی/فوق لیسانس خود در ترکیه هستند باید مستقیماً به دانشگاه‌ ها مراجعه کنند.

مدرک تحصیلات تکمیلی یا مدرک کارشناسی ارشد معمولاً دو سال طول می‌کشد تا با 120 ساعت اعتبار تکمیل شود، اگرچه این دوره بسته به موسسه می‌تواند متفاوت باشد.

برخی از دپارتمان‌ها ممکن است از دانشجو بخواهند قبل از پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، برای مصاحبه شخصی حاضر شود.

یک تبعه خارجی که برای برنامه کارشناسی ارشد در ترکیه درخواست می‌کند باید ویزای دانشجویی و پاسپورت معتبر داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش در این مقطع شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرم درخواست
  • مدرک یا مدرک لیسانس یا فوق لیسانس همراه با فتوکپی و ترجمه انگلیسی
  • بیانیه هدف
  • یک رزومه (به روز شده)
  • عکس
  • حداقل دو معرفی نامه از اساتید و کارفرمایان
  • همه رونوشت‌های قبلی با کپی‌های تأیید شده
  • اثبات بودجه کافی برای حمایت از تحصیل شما

فوق لیسانس: گواهی فارغ التحصیلی به همراه ریز نمرات/کپی پاسپورت/عکس‌های شخصی/گواهی زبان/رزومه/هدف تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد/ همچنین باید دقت شود که کلیه مقالات توسط سردفتر ترجمه و تأیید شده باشد.

 

مدارک مقطع دکتری برای تحصیل در دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه از روند بولونیا پیروی می‌کند. بنابراین، برنامه‌های دکترا در ترکیه مشابه سایر برنامه‌های دکتری اروپایی است. دوره‌های کلی، سمینارها و امتحانات برای آزمون دکتری در مجموع به 240 واحد ECTS منجر می‌شود. ممکن است اجزایی در برنامه شما برای تکمیل یک برنامه دکتری معتبر آموزش داده شود. کمیته‌های نظارت عملکرد و پایان نامه دانشجو را ارزیابی خواهند کرد. استاد راهنمای پایان نامه یکی از اعضای این کمیته‌ها می‌باشد. استاد راهنما اساساً یک مدرس دانشگاهی است که در زمینه تحقیقاتی انتخابی شما متخصص است. استاد راهنما در سال اول دکتری منصوب خواهد شد.

دانشجویان می‌توانند با شهریه مقرون به صرفه در برنامه دکتری ثبت نام کنند. در اکثر مؤسسات، حدود 500-800 یورو در سال برای دانشجویان بین المللی است. همچنین بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل برای پیگیری برنامه دکترا در ترکیه وجود دارد. با این حال، منابع مالی محدودی برای دانشجویان بین المللی در دسترس است. شهریه دوره‌های دکترا در دانشگاه‌ های خصوصی نسبتاً بالاست. به طور کلی حدود 5، 3000-18000 یورو در سال است. با این حال، گزینه‌های مالی زیادی در این مؤسسات خصوصی وجود دارد.

مقطع دکتری: پاسپورت معتبر/ گواهی زبان انگلیسی یا ترکی/ عکس شخصی اخیر/ گواهی کارشناسی ارشد با ریز نمرات/ گواهی لیسانس.

برای آشنایی با شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه با ما در یوسلند همراه باشید.

معیار پذیرش در دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه

هر دانشگاه ترکیه معیارهای پذیرش خود را دارد و دانشجویان بین المللی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی پذیرش بگیرند باید مستقیماً به دفتر امور دانشجویی دانشگاه مربوطه مراجعه کنند. هنگامی که دانشجو مدارک لازم را ارائه می‌کند، هیئت‌های علمی مربوطه وضعیت درخواست هر دانشجو را ارزیابی می‌کنند.

مصاحبه‌های بعدی نیز در صورت لزوم با فرد متقاضی انجام می‌شود. با پذیرش، متقاضی حق تحصیل در دانشگاه انتخابی را پیدا می‌کند و سپس برای ترم آینده ثبت نام خواهد کرد.

برای آشنایی با دانشگاه مارمارا استانبول کلیک کنید.

شرایط ثبت نام در دانشگاه‌ های دولتی جهت پذیرش بدون آزمون ترکیه

به استثنای بورسیه‌هایی که معمولاً توسط دانشگاه‌ های دولتی ارائه می‌شود، دو روش برای درخواست آنها وجود دارد:

این روش به معدل گواهینامه متوسطه بستگی دارد، زیرا برای نظام افتراقی بین دانش آموزان لازم است و البته کسانی که معدل بالاتری دارند، صندلی‌های موجود را می‌گیرند.

به طور کلی شرایط پذیرش در دانشگاه‌ های دولتی سخت‌تر از پذیرش در دانشگاه‌ های خصوصی است. بنابراین می‌بینیم که امروزه بیشترین گرایش دانشجویان به سمت دانشگاه‌ های خصوصی است.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌ های خصوصی ترکیه به صورت بدون آزمون

ثبت نام در این دانشگاه‌ ها بسیار آسان است زیرا فقط نیاز به دیپلم دبیرستان دارد و نیازی به آزمون ورودی دیگری ندارد. اینکه این دانشگاه‌ ها نیازی به حضور کنکور ندارند به این معنی نیست که در سطح علمی که ارائه می‌دهند خوب نیستند، بلکه به هیچ وجه از دانشگاه‌ های دولتی چیزی کم نخواهند داشت.

ثبت نام در دانشگاه‌ های ترکیه از طریق برنامه‌های الکترونیکی 

یکی از روش‌های دیگری که می‌توانید در بهترین دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه ثبت نام کنید، اقدام از طریق وبسایت های دانشگاهی است.

امکان ثبت نام در دانشگاه‌ های ترکیه از طریق وب سایت‌ها وجود دارد، با کپی کردن کلیه مقالات و قرار دادن آنها در یک فایل پی دی اف و آپلود در سایت دانشگاه می‌توانید این کار را انجام دهید. سپس باید مدتی منتظر بماند تا نامه پذیرش یا رد را  دریافت نمایید.  در صورت قبولی تاریخ مصاحبه شخصی تعیین می‌شود.

برای آشنایی با شرایط تخصص پزشکی در ترکیه با ما در یوسلند همراه باشید.

تقویم دانشگاهی در مراکز بدون کنکور ترکیه

سال تحصیلی در ترکیه شامل 2 ترم است که از سپتامبر تا ژوئن ادامه دارد. ترم اول تحصیلی از اکتبر تا ژانویه و ترم دوم از فوریه تا جولای ادامه دارد. یک تعطیلات دو هفته‌ای بین این ترم‌ها داده می‌شود، تعطیلات تابستانی بین جولای و اکتبر است. مهلت درخواست در مؤسسات مختلف متفاوت است. دانشگاه‌ ها معمولاً جلسه خود را در ماه اکتبر آغاز می‌کنند.

بسیاری از دانشگاه‌ ها بسته به صلاحیت‌های متقاضی تحصیل در خارج از کشور، پذیرش را بر اساس اولویت انجام می‌دهند. برخی از رشته‌های تحصیلی در برخی از دانشگاه‌ ها به‌صورت دوره‌ای درخواست پذیرش می‌کنند، اما معتبرترین مؤسسات به صورت رقابتی پذیرش می‌کنند. وب سایت هر دانشگاه جزئیات پذیرش آینده را ارائه می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر از دانشگاه آنکارا ترکیه کلیک کنید.

درخواست ویزای دانشجویی برای اخذ پذیرش بدون آزمون ترکیه

اکثر دانشجویان بین المللی در صورت رفتن به دانشگاهی در ترکیه باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند. فرآیند دریافت ویزا بسیار ساده و سرراست است.

شما باید بعداً یک کپی از پذیرش دانشگاه خود و یک فرم درخواست ویزا پر شده را به سفارت یا کنسولگری ترکیه در کشور خود ببرید. ویزا حدود 8 هفته پس از درخواست صادر می‌شود، بنابراین فراموش نکنید که از قبل درخواست دهید.

توجه داشته باشید که اتباع 15 کشور تنها با کارت ملی خود اجازه ورود به ترکیه را دارند. بررسی کنید که آیا کشور شما در بین آنها قرار دارد یا خیر و جزئیات بیشتر در مورد ویزای ترکیه را بخوانید.

دلیل محبوبیت دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه

همانطور که می دانید در حالت عادی برای ورود به دانشگاه‌ های ترکیه باید در یکی از آزمون‌های بین المللی این کشور که بیشتر آزمون یوس می‌باشد شرکت کنید. البته شرط ورود به دانشگاه‌ ها تنها به شرکت در آزمون خلاصه نشده و نیاز است افراد یک سری امتیازات دیگر نیز داشته باشند تا به آن‌ها اجازه ورود داده شود.

علاوه بر این زبان آزمون‌ها نیز ترکی و انگلیسی است یعنی داوطلبان باید به این دو زبان نیز تسلط خوبی داشته باشند تا بتوانند سؤال‌ها را پاسخ دهند.

اکثر افرادی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند، از قبل حداقل در یک دوره آموزشی نیز ثبت نام می‌کنند تا بتوانند به امتیاز لازم دست پیدا کنند. این دوره‌ها در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود و بسیار پر هزینه است یعنی دانشجو باید برای ثبت نام در این دوره‌ها نیز هزینه‌های قابل توجهی را بپردازد.

با این اوصاف کاملاً مشخص است که ورود به دانشگاه‌ های ترکیه به صورت بدون آزمون می‌تواند بسیار کم هزینه‌تر و کم دردسرتر باشد. به همین دلیل بسیاری به دنبال کسب پذیرش به صورت بدون آزمون هستند.

برای اطلاعات بیشتر از دانشگاه پزشکی استانبول بدون کنکور کلیک کنید.

نحوه دریافت بورسیه در رشته‌ های بدون آزمون ترکیه

افراد متقاضی از طریق تحصیل در  رشته‌های بدون آزمون ترکیه این امکان را دارند که از بورسیه‌های تحصیلی مختلف برخوردار شوند. مزیت دریافت بورسیه‌های تحصیلی این است که افراد از هزینه‌های تحصیلی، پرداخت شهریه، هزینه خوابگاه و بیمه سلامت و بعلاوه هزینه‌های دوره آمادگی زبان معاف خواهند بود.

از جمله دیگر بورسیه‌هایی که به داوطلبان تعلق می‌گیرد، مربوط به پوشش هزینه‌های بورسیه می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بورسیه‌های رشته‌های بدون آزمون این کشور را دریافت کنید، باید در زمان مقرر مدارک خود را همرا با رزومه مناسب تحصیلی ارسال نمایید.

نحوه دریافت بورسیه در رشته‌ های بدون آزمون ترکیه

مزایای تحصیل در رشته‌ های بدون آزمون ترکیه

ترکیه از نظر جغرافیایی و استراتژیک یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان است. ترکیه که به عنوان پل طبیعی بین قاره‌های آسیا و اروپا عمل می‌کند، کشوری است که در خاک خود میزبان تمدن‌های مختلف بوده و تمدن‌های شرقی و غربی را در هم آمیخته و آن را به یک مرکز تبادل فرهنگی تبدیل کرده است.

ترکیه دارای موقعیت منحصر به فردی در جهان است، جایی که دارای چهار فصل است و از سه طرف توسط دریاها احاطه شده است، در آب و هوای میانی با اروپا در غرب، بالکان و قفقاز در شمال، خاورمیانه در شرق. و آفریقا در جنوب. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، تقریباً هر شهر ترکیه دارای میراث فرهنگی کافی برای یک کشور است.

در حالی که زندگی در ترکیه ارزانتر از تمام کشورهای اروپایی است، اما از نظر استانداردهای زندگی می‌توان نمره قابل قبول‌تری نسبت به کشورهای آسیایی به آن داد.

دانشگاه‌ های ترکیه که دارای 209 دانشگاه و بیش از 60 هزار برنامه می‌باشند، دارای آموزش با کیفیتی هستند که در آن پیشرفت‌های تکنولوژیکی به دقت دنبال می‌شود. ترکیه دومین کشور جهان با نرخ ثبت نام آموزش عالی 94.2 درصد از نظر دسترسی به آموزش عالی است. ترکیه، که در منطقه آموزش عالی اروپا گنجانده شده است، فرآیند بولونیا را به خوبی اجرا می‌کند.

کارت امتیازی بولونیا 5 از 5 است به عبارتی مدرک تحصیلی شما از یکی از دانشگاه‌ های ترکیه در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می‌شود! علاوه بر این، ترکیه یکی از موفق‌ترین کشورهای شرکت کننده در مبادله در محدوده Erasmus+ است. علاوه بر اراسموس، برنامه‌های مبادله‌ای زیادی مانند مولانا و فارابی وجود دارد که از تحرک دانشجویان و هیات علمی در ترکیه حمایت می‌کند.

از جمله مزایای تحصیل در ترکیه می‌توان به مواردی اعم از راحت‌تر شدن مهاجرت به اروپا، تحصیل در مراجع با سطح کیفی بالا، دریافت مدرک معتبر در بسیاری از کشورها دنیا و … اشاره کرد.

خلاصه مطلب

در این مطلب به بررسی لیست دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه پرداختیم و شرایط و مدارک مورد نیاز برای ورود به این دانشگاه‌ ها را بررسی کردیم. از آنجایی که بسیاری از داوطلبان کنکور از لیست دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه اطلاعات کافی ندارد و یا اطلاعات نادرستی در رابطه با بهترین دانشگاه‌ های بدون کنکور ترکیه وجود دارد، ما این موضوع را برای بررسی و مطالعه انتخاب کردیم.

در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با معرفی دانشگاه‌ های بدون کنکور استانبول  و یا شهریه دانشگاه‌ های بدون آزمون ترکیه داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه یوسلند تماس بگیرید تا چنانچه ابهام و سوالی در خصوص پذیرش بدون آزمون ترکیه و لیست دانشگاه‌ های ارائه دهنده بدون کنکور دارید، پاسخگوی سؤالات شما عزیزان متقاضی باشند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *