مشاوره تحصیلی

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران 1403

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران

بسیاری از متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه این سوال را دارند که اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران چقدر است؟ افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر مانند ترکیه را دارند و طوری برنامه ریزی کرده اند که پس از پایان تحصیل به کشور بازگردند باید بدانند که در صورت انتخاب دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم امکان کار و فعالیت خواهند داشت.

از آنجایی که بسیاری از دانشجویان با این مراکز آشنایی ندارند، باید دنبال پاسخ این سوال باشند که آیا با مدرک پزشکی ترکیه در ایران می توان کار کرد؟ یا خیر و اینکه برای معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه باید چه مراحلی را طی نمود. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در آکادمی یوسلند در ارتباط باشید.

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران چقدر است؟

به صورت کلی سطح آموزش در دانشگاه های کشور ترکیه بالا است و براساس استانداردهای اروپا و امریکا طراحی شده است؛ اما از آنجایی که ممکن است در کشور ما یک سری قوانین خاص وجود داشته باشد، باید در انتخاب دانشگاه دقت کنید تا اگر قصد بازگشت به کشور برای کار یا ادامه تحصیل را داشتید، با مشکل رو به رو نشوید.

برای پاسخ به این سوال که آیا با مدرک پزشکی ترکیه در ایران می توان کار کرد؟ باید بگوییم بله این امکان وجود دارد به شرطی که شما در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت تحصیل کرده باشید. پس در قدم اول شما باید این دانشگاه ها را شناسایی کنید. در ادامه همراه ما باشید تا این موارد را برایتان شرح دهیم.

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران چقدر است؟

برای اطلاع از شرایط کار هوشبری در ترکیه کلیک کنید.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه

اگر در رابطه با اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران سوال دارید، باید ابتدا از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه اطلاعات لازم را بدست آورید. در ادامه ما قصد داریم دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم گروه الف دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم گروه ب دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم گروه ج
Bilkent Universitesi Ankara Universitesi KTO Karatay Universitesi
Bogazici Universitesi Cankaya University Kocaeli Univerity
Hacettepe Universitesi Cukurova University Kadir Has University
Koc Universitesi Dokuz Eylul University Izmir University of Economics
Orta Dogu Teknik Universitesi Ege Universitesi Izmir Institute of Technology
Middle East Technical University Erciyes Universitesi Istanbul Gelisim University
Sabanci University Gazi Universitesi Istanbul Bilgi University
Istanbul Teknik Universitesi Istanbul Aydin University
Istanbul Technical University Eskisehir Osmangazi University
Karabuk University Bahçeşehir University (BAU)
Istanbul Universitesi Atılım University
Marmara Universitesi Anadolu University
Yildiz Teknik Universitesi Akdeniz University

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

بسیاری از افراد بهترین دانشگاه های ترکیه را برای تحصیل انتخاب می کنند تا خیالشان در مورد اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران راحت باشد. به صورت کلی تمامی دانشگاه های ترکیه از کیفیت خوبی برای آموزش برخوردار هستند. اما طبیعتاً یک سری از آموزشگاه ها از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار خواهند بود. ما در ادامه قصد داریم برخی از بهترین دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه دولتی حاجت تپه (Hacettepe University)

این دانشگاه در شهر آنکارا بوده و میتوان گفت این دانشگاه بهترین دانشگاه دولتی پزشکی و پیراپزشکی در ترکیه خواهد بود. شهریه رشته پزشکی 46632 لیر، دندانپزشکی و داروسازی 16821 لیر و پیراپزشکی 6159 لیر تعیین شده است.

دانشگاه دولتی استانبول (Istanbul University)

اگر به ادامه تحصیل در شهر استانبول علاقه مند هستید، می توانید دانشگاه دولتی استانبول را انتخاب نمایید که مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان نیز هست.

دومین دانشگاه برتر ترکیه که در شهر زیبا و دوست داشتنی استانبول قرار دارد. اینجا یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه است. شهریه رشته پزشکی این دانشگاه 30000 لیر، دندانپزشکی 20000 لیر، داروسازی 15000 لیر و پیراپزشکی 5000 لیر تعیین شده است.

دانشگاه دولتی آنکارا (Ankara University)

در شهر آنکارا نیز یک دانشگاه دولتی و دارای سطح آموزشی بسیار خوبی است که شهریه آن نیز در رشته پزشکی ترکیه 3300 لیر، دندانپزشکی 3000 یورو، داروسازی انگلیسی 4200 یورو، داروسازی ترکی 2800 یورو و پیراپزشکی 1000 یورو تعیین شده است.

دانشگاه اژه (Ege University)

در شهر ازمیر نیز دانشگاه اژه مورد تایید وزارت بهداشت است. شهریه رشته پزشکی این دانشگاه 1926 لیر، دندانپزشکی 1611 لیر، داروسازی 1611 لیر و پیراپزشکی 927 لیر تعیین شده است.

نکته مهم: دانشگاه اژه ارزانترین دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت برای تحصیل می باشد.

دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)

اگر رشته شما دندان پزشکی است، دانشگاه آتاتورک را می توانید انتخاب کنید. این دانشگاه در شهر ارزروم قرار دارد. شهریه رشته پزشکی ترکی و انگلیسی 7500 لیر، دندانپزشکی 7500 لیر، داروسازی 6500 لیر، دامپزشکی 6000 لیر، پرستاری ترکی و انگلیسی 3500 لیر، مابقی رشته های پیراپزشکی 2600 لیر تعیین شده است.

دانشگاه ایلول (Dokuz Eylul University)

دانشگاه ایلول نیز در شهر ازمیر قرار دارد و دارای رتبه 451 در جهان می باشد. شهریه رشته پزشکی 49500 لیر و پیراپزشکی 6600 لیر تعیین شده است.

دانشگاه قاضی آنکارا (Gazi University)

دانشگاه قاضی آنکارا نیز در شهر آنکارا واقع شده است و از جمله دانشگاه های دولتی می باشد. شهریه این دانشگاه 23316 لیر، پزشکی انگلیسی 31088 لیر، دندانپزشکی و داروسازی 8410 لیر و بقیه رشته های پیراپزشکی 3079 لیر تعیین شده است.

دانشگاه ازمیر کاتب چلبی (Izmir Katip Celebi University)

این مرکز آموزشی در شهر ازمیر و ترکیه می باشد. اگرچه تازه تاسیس است اما مورد تایید سازمان های پزشکی در داخل کشورمان می باشد. در این دانشگاه شهریه رشته پزشکی 23640 لیر، شهریه رشته دندانپزشکی ترکی و انگلیسی 23218 لیر و رشته داروسازی 14820 لیر تعیین شده است.

دانشگاه مرمره (Marmara University)

دانشگاه مرمره یکی از شناخته شده ترین مراکز آموزشی توسط دانشگاه های ایرانی است. شهریه رشته پزشکی 29550، دندانپزشکی 28035، داروسازی 28035، پیراپزشکی 10265 در این مرکز تعیین شده است.

دانشگاه 19 مایس(Mayis University)

این دانشگاه اگرچه در لیست مراکز مورد تایید وزارت بهداشت می باشد؛ اما در شهر ساحلی سامسون واقع شده است و در شهرهای بزرگ و مطرح نیست. شهریه رشته پزشکی انگلیسی 27000 لیر، پزشکی ترکیه 22000 لیر، دندانپزشکی و داروسازی 19800 لیر و رشته پیراپزشکی 1160 لیر در این مرکز می باشد.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

برای اطلاع از جزییات تخصص پزشکی در ترکیه کلیک کنید.

دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

ما در قسمت های فوق به معرفی دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت ایران پرداختیم، اما ممکن است برخی داوطلبان بخواهند در دانشگاه های خصوصی ادامه تحصیل دهند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید پیشنهاد می کنیم در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات لازم از این مراکز و لیست دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه را در اختیار شما قرار دهیم.

اگرچه دانشگاه های خصوصی از دانشجویان شهریه می گیرند، اما برخی آن ها خدمات آموزشی عالی را نیز ارائه می دهند و می توانند برای ادامه تحصیل انتخاب مناسبی باشند. در ادامه برخی از بهترین آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه کوچ (Koc University)

دانشگاه کوچ در لیست بهترین دانشگاه های ترکیه قرار دارد می توانید از اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران از طریق این دانشگاه مطئن باشید. به علاوه امکانات آن نیز بسیار عالی و کامل است.. شهریه رشته پزشکی این دانشگاه 26500 دلار و بقیه رشته ها 19500 دلار می باشد.

دانشگاه یدی تپه (Yeditepe University)

این مرکز در قسمت آسیایی شهر استانبول واقع شده است و می تواند از جمله انتخاب های برتر برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی باشد.شهریه رشته پزشکی و دندانپزشکی 27500 دلار، داروسازی 18500 دلار، پیراپزشکی 8500 دلار می باشد.

دانشگاه آجی بادام (Acibadem University)

از جمله بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه می توان به دانشگاه آجی بادام نیز اشاره کرد. این مرکز آموزشی خود دارای بیمارستانی پیشرفته نیز هست که دانشجویان در آن دوره های عملی را می گذرانند.

در این مرکز شهریه رشته پزشکی انگلیسی 20000 دلار، پزشکی ترکی 18000 دلار، داروسازی انگلیسی 12000 دلار، داروسازی ترکی 10000 دلار، پرستاری ترکی و انگلیسی 7000 دلار تعیین شده است.

دانشگاه باهچه شهیر (Bahcesehir University)

از آنجا که اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران بسیار مهم است، تحصیل در دانشگاه های معتبر حائز اهمیت است. از جمله دانشگاه های خصوصی استانبول می توان به باهچه شهیر نیز اشاره نمود. این مرکز نیز دارای بیمارستانی مجهز می باشد. در این مرکز شهریه پزشکی 25000 دلار و دندانپزشکی 20000 دلار تعیین شده است.

دانشگاه باشکنت (Baskent University)

اگر به دنبال یک دانشگاه خصوصی خوب در شهر آنکارا هستید و می خواهید در خصوص اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران اطمینان یابید، دانشگاه باشکنت پیشنهاد ما به شما است. جالب است بدانید تاسیس کننده دانشگاه باشکنت اولین دکتر پیوند اعضا در ترکیه می باشد. هزینه تحصیل این دانشگاه برای هر سال در رشته های پزشکی و دندانپزشکی 85000 لیر، داروسازی 65000 لیر و پیراپزشکی 60000 لیر تعیین شده است.

برای اطلاع از ارزان ترین دانشگاه های خصوصی ترکیه کلیک کنید.

مراحل معادل سازی پزشکی در ترکیه 

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارید و کشور انتخابی شما ترکیه است، لازم است یک سری نکات را در ارتباط با اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران بدانید. افرادی که کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند، به دو گروه تقسیم می شوند. گروهی که پس از پایان تحصیل قصد بازگشت به کشور را دارند و گروهی که پس از پایان تحصیل قصد بازگشت را نداشته و می خواهند در همان کشور مشغول به کار شوند.

اگر قصد ادامه زندگی در همان کشور را داشته باشید باید از روش ها و مراحل معادل سازی مدرک پزشکی اطلاعات لازم را بدست آورید. اما اگر قصد بازگشت به ایران را داشته باشید، نیاز است از اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران اطلاعات کافی را بدست آورید.

برای ثبت نام معادل سازی دو راه وجود دارد که رایج ترین آنها از طریق سایت YÖK می باشد. از سال 2018، مدارک معادل سازی به صورت آنلاین ارسال می شود. فرآیند اداری و فرآیند معادل سازی اسناد (دنکلیک) شامل دو مرحله است. بخش اصلی آن توسط واحد مربوطه در شورای آموزش عالی ترکیه انجام می شود.

برای تکمیل فرآیند اداری، پزشکانی که برای معادل سازی سوابق پزشکی در ترکیه درخواست می کنند، باید در آزمونی به نام “تست سطح” معروف به STS شرکت کنند. این آزمون دو بار در سال توسط سازمان ارزیابی آموزش ترکیه برای پزشکی و دندانپزشکی برگزار می شود. قبولی در این آزمون برای مدارک معادل الزامی است.

مراحل معادل سازی پزشکی در ترکیه 

فرآیند اداری درخواست معادل سازی مدرک 

در تشریح مراحل باید گفت که متقاضی باید مدارک را به صورت آنلاین و از طریق سایت رسمی سازمان تشکیل و بارگذاری کند و سپس از طریق پست ارسال و یا به صورت حضوری تحویل بگیرد. پس از تشکیل پرونده، پرونده متقاضیان در مدت تقریبی 4 تا 6 ماه بررسی می شود و در صورت عدم نقص در ارائه مدارک، گواهی شناسایی صادر می شود.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که نتیجه آزمایش STS قبل از تایید نهایی لازم است.

تست STS در ترکیه

آزمون STS فقط کتبی است و آزمون عملی ندارد.

تست STS ترکیه شرط سنی ندارد.

آزمون STS دو بار در سال برگزار می شود.

قبلاً اگر متقاضی در آزمون STS نمره 40 می گرفت، قبول می شد، اما اکنون با توجه به شیوع کرونا و نیاز ترکیه به پزشکان بیشتر، متقاضی با نمره 35 پذیرفته می شود. بررسی وضعیت متقاضی اسناد بسیار سریعتر انجام می شود.

پس از قبولی در آزمون، متقاضی باید یک دوره شش ماهه کارآموزی در بیمارستان داشته باشد و برای این کارآموزی باید حدود 300 تا 600 لیر بپردازد که اخیرا کاهش یافته است و پس از پایان دوره کارآموزی، پزشک خارجی می تواند به صورت رسمی فعالیت پزشکی خود را در ترکیه آغاز کند.

آزمون تخصصی پزشکی TUS

این آزمون سالی دو بار در فروردین و شهریور برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی برگزار می شود و از دو قسمت آزمون زبان خارجی و آزمون علمی تشکیل شده است.

هدف از برگزاری آزمون زبان خارجی انتخاب داوطلبان واجد شرایط برای شرکت در آزمون علمی می باشد. در آزمون زبان خارجی دانشجو باید حداقل 60 امتیاز از 100 امتیاز را کسب کند.

لازم به ذکر است که قبولی در آزمون زبان تا دو سال اعتبار دارد و در صورتی که دانش آموزی در این آزمون حد نصاب قبولی را کسب کند اما در آزمون علمی نمره قبولی را کسب نکند یا اصلاً در آزمون علمی شرکت نکند. ، به مدت دو سال در هر زمان برای ورود به آزمون علمی از شرکت در آزمون زبان معاف می باشد.

هدف از برگزاری این آزمون انتخاب دانشجویان واجد شرایط برای ورود به دوره دستیاری در رشته های مختلف پزشکی بوده و آزمون علمی به صورت آزمایشی برگزار می شود.

نحوه کار پزشکان خارجی در ترکیه

در گذشته به صورت کلی فعالیت پزشکان خارجی در ترکیه ممنوع بود؛ اما در سال های اخیر این محدودیت ها برداشته شده است. پزشکان متقاضی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارند باید برای دریافت مجوز اقامت کاری در این کشور، مدرک معادلسازی شده پزشکی را دریافت کنند.

از سوی دیگر داوطلبان باید قرارداد موسسه بهداشتی درمانی با ذکر حقوق، مدرک زبان ترکی با کسب حداقل نمره B1، مجوز کار، بیمه مالی، مدرک بلامانع بودن فعالیت پزشکی و چند مدرک دیگر در فرایند معادلسازی مدارک اقدام کنند تا اجازه فعالیت داشته باشند.

مشاوره اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران

دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در رشته پزشکی هستند، قبل از هر چیز باید در ارتباط با اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران اطلاع داشته باشند، چراکه برخی از فارغ التحصیلان مایلند فعالیت حرفه ای و شغلی خود را در ایران ادامه دهند.

بسیاری از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه، رنکینگ بسیار مناسبی در خاورمیانه و اروپا دارند، از این رو تحصیل در این دانشگاه ها می تواند بسیار اهمیت داشته باشد و اعتباری که مدرک این دانشگاه ها دارند، باعث ارتقاء سطح علمی افراد خواهد شد.

از سوی دیگر بسیاری از دانشگاه های پزشکی ترکیه، مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند و آن دسته از افرادی که قصد بازگشت به ایران را دارند، می توانند با مدرک اکتسابی از این دانشگاه ها، آینده شغلی مناسبی داشته باشند.

از آنجا که متقاضیان زیادی در زمینه اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران سوال دارند، بهتر است که با مشاورانی که در زمینه شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه و استفاده از مدرک دانشگاه های این کشور در بازگشت به کشور تخصص دارند، در ارتباط باشند. به این منظور شما عزیزان می توانید با کارشناسان ما در مجموعه یوسلند در تماس باشید تا شما عزیزان را به بهترین شکل راهنمایی نمایند.

مشاوره اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی این موضوع بپردازیم که اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران چقدر است و چه دانشگاه هایی مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ترکیه هستند. فراموش نکنید که دانشگاه های ذکر شده مورد تایید وزارت بهداشت کشور خودمان هستند و اگر شما قصد ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارید، قطعاً دانشگاه های بیشتری مورد تایید خواهند بود.

در واقع اگر دانشگاهی در لیست بالا نیست به معنای کیفیت پایین آموزشی در آن مرکز نخواهد بود و این موضوع بستگی به کشور انتخابی شما برای ادامه تحصیل مجدد دارد. اگر پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص اعتبار مراکز آموزشی ترکیه داشتید و یا پاسخ آیا با مدرک پزشکی ترکیه در ایران می توان کار کرد؟ را هنوز نگرفته اید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *