مشاوره تحصیلی

شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه + بخشنامه 1403 | یوسلند

شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه

یکی از درگیری‌های ذهنی متقاضیان آقا برای تحصیل در ترکیه، درباره مسائل مربوط به سربازی است. ما در این مقاله از یوسلند قصد داریم تا به طور کامل به شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه بپردازیم. همانگونه که دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران از معافیت تحصیلی می‌توانند استفاده کنند، در صورت دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه، از معافیت تحصیلی بهره‌مند خواهند شد.

چنانچه درباره موضوع تحصیل در دانشگاه ترکیه بدون سربازی سوالی دارید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما در یوسلند استفاده کنید. برای این کار از طریق شماره تماس 02191005543 اقدام کنید.

قوانین جدید معافیت و خرید سربازی

بر اساس آخرین قوانینی که برای نظام وظیفه وجود دارد، پسران در بازه سنی 18 تا 50 سال مشمول گذراندن خدمت سربازی هستند. طبق شنیده‌ها، پیشنهاد حذف اجباری بودن خدمت سربازی از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما تا زمان نوشتن این مقاله، هنوز تصویب نشده و در حال بررسی است.

گفتنی است که امان خرید خدمت سربازی برای آن دسته از افرادی که در خارج از کشور هستند وجود دارد. شرایط خرید سربازی این گروه از افراد را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

 

اطلاعیه:

بر اساس رای و تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه، کسانی که قبل از زمان مشمولیت در خارج از کشور بوده و چند سال از زمان مشمول خدمت سربازی بودن آن‌ها می‌گذرد و همچنان در خارج از کشور هستند، می‌توانند با مبلغ 15 هزار یورو خدمت سربازی خود را با مبلغ 15 هزار یورو خریداری کنند. لازم به ذکر است که درآمد حاصل از خرید سربازی افراد، برای حمایت از سربازان مناطق مرزی و محروم استفاده خواهد شد.

 

شرایط خروج مشمولین سربازی از کشور برای تحصیل در ترکیه

آن دسته از افرادی که بیشتر از 18 سال سن دارند، برای خروج از کشور باید از سازمان نظام وظیفه مجوز بگیرند. شرایط عمومی سازمان نظام وظیفه برای خروج از کشور را می‌توان موارد زیر دانست:

🔷 مشمولین نباید غیبت سربازی داشته باشند. این به آن معنا است که آن‌ها در زمان مقرر برای انجام دوره خدمت سربازی، خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کرده باشند.

🔷 افراد دارای معافیت تحصیلی و یا وضعیت تحصیلی مشخص باشند.

🔷 تحصیلات آن‌ها به اتمام رسیده و در زمان یک ساله معافیت پس از تحصیل خود باشند.

🔷 وثیقه مورد نیاز جهت بازگشت به موقع به کشور را در اختیار سازمان نظام وظیفه قرار داده باشند.

🔷 افرادی که قصد مهاجرت و تحصیل در ترکیه را دارند باید درخواست مجوز خروج از کشور را ثبت کنند.

شرایط خروج مشمولین سربازی از کشور برای تحصیل در ترکیه

راه‌های مهاجرت مشمولین سربازی به ترکیه

آن دسته از افرادی که مشمول خدمت سربازی بوده و قصد خروج از کشور به ترکیه را دارند، می‌توانند با استفاده از  راه‌های مختلف به صورت قانونی از کشور خارج شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مهاجرت مشمولین به ترکیه با هدف شرکت در کنفرانس‌ها

اولین راه را می‌توان شرکت در کارگاه‌‌های آموزشی مربوط به رشته تحصیلی و حضور در کنفرانس‌های علمی و بین‌المللی دانست. متقاضیانی که قصد دارند با این هدف از کشور خارج شده و به ترکیه بروند، باید مجموعه شرایط زیر را دارا باشند:

🔶 افراد مشمول غیبت سربازی نداشته و دارای معافیت تحصیلی باشند.

🔶 پس از تمام شدن دوره مقرر، نسبت به بازگشت به کشور اقدام کنند.

🔶 وثیقه لازم که را که می‌تواند وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی باشد را برای بازگشت به کشور در زمان مقرر به سازمان نظام وظیفه ارائه کنند. لازم به ذکر است که در حال حاضر مبلغ مورد نیاز برای وثیقه 15 میلیون تومان است.

مهاجرت تحصیلی افراد به ترکیه قبل از مشمولیت

یکی دیگر از راه‌هایی که برای مهاجرت مشمولین سربازی به ترکیه وجود داشته و رایج است، مهاجرت تحصیلی قبل از مشمول شدن است. منظور از این جمله را می‌توان اینگونه بیان کرد که پسران زیر 18 سال می‌توانند در یکی از مدارس ترکیه ثبت‌نام کرده و تحصیل خود را در آن مدرسه ادامه دهند. بنابراین یکی از راه‌هایی که برای خروج از کشور به ترکیه وجود دارد اخذ پذیرش در یکی از مدرسه‌های ترکیه است. لازم به ذکر است که این اتفاق باید قبل از زمانی بیفتد که فرد به سن 18 سالگی رسیده و مشمول خدمت سربازی شود.

افرادی که در یکی از مقاطع دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری تحصیل کرده‌اند، پس از فارغ‌التحصیلی تا یک سال دارای معافیت تحصیلی هستند. بر اساس قوانینی که سازمان نظام وظیفه دارد، مشمولین در این بازه زمانی می‌توانند به تحصیل در دانشگاه ترکیه بدون سربازی بپردازند. البته لازم به ذکر است که آن دانشگاهی که متقاضی در آن پذیرش می‌گیرد، باید یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و یا از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت باشد. این نکته هم حائز اهمیت است که آن دسته از افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند، پس از اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه پذیرش شده، می‌تواند معافیت تحصیلی خود را تمدید کند.

 

برای شناخت دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه روی لینک کلیک کنید.

 

خروج از کشور مشمولین برای سفرهای مطالعاتی

از دیگر دلایلی که برای خروج مشمولین سربازی به ترکیه وجود دارد، می‌تواند جهت شرکت در فرصت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی باشد. در این روش، افرادی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، همزمان با تحصیل خود در ایران برای پیشرفت تحصیلی، انجام تحقیقات و همچنین بهره‌مندی از تجربیات افراد در کشور ترکیه، اقدام به سفر به این کشور می‌کنند. در صورتی که این گروه از افراد با این هدف قصد خروج قانونی از کشور را داشته باشند، باید شرایط زیر را حتما دارا باشند:

✔ باید معافیت تحصیلی داشته باشند.

✔ این نکته حائز اهمیت است که برای همه دانشجویان کلیه مقاطع، فقط یک بار مجوز خروج فرصت مطالعاتی داده می‌شود.

✔ این سفرهای مطالعاتی باید با درخواست دانشگاه محل تحصیل، تایید وزارت علوم، وزارت بهداشت و یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد انجام شده باشد.

✔ افراد باید وثیقه مورد نیاز را به صورت نقد یا ضمانت نامه بانکی محل سکونت و همچنین اصل رسید آن را به سازمان نظام وظیفه عمومی ارائه کنند. مبلغ مورد نیاز برای وثیقه سفرهای مطالعاتی، دقیقا مانند سفرهای علمی مبلغ 15 میلیون تومان است.

مهاجرت مشمولین سربازی برای تحصیل به ترکیه

افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه و در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، با گذاشتن وثیقه به مبلغ 40 میلیون تومان، می‌توانند به مدت 2 سال از کشور خارج شده و تحصیل خود را در ترکیه ادامه دهند. همچنین افرادی که می‌خواهند در ترکیه در مقطع دکتری تحصیل کنند نیز می‌توانند با ارائه وثیقه 40 میلیون تومان، به مدت 7 سال خارج از کشور بوده و به ادامه تحصیل مشغول باشند. لازم به ذکر است که این افراد با توجه به زمان دوره، می‌توانند به کشور رفت و آمد کنند.

 

برای اطلاع از لیست مهم ترین آزمون ها برای مهاجرت تحصیلی روی لینک کلیک کنید.

 

انواع وثیقه برای مهاجرت مشمولین سربازی به ترکیه

تا اینجای مقاله متوجه شدید که یکی از شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه، ارائه وثیقه به سازمان نظام وظیفه است. این وثیقه می‌تواند به صورت سفته، پول نقد و یا سند ملکی ارائه شود. به این نکته توجه داشته باشید که قبل از دریافت ضمانت نامه، مفاد و قوانین آن را از بانک مورد نظر خود بپرسید. در ادامه این مطلب به شرایط هرکدام از این وثیقه‌ها پرداختیم:

استفاده از سند

اگر شما مایل باشید تا برای مهاجرت به ترکیه از سند خانه به عنوان وثیقه استفاده کنید، باید سند شش دانگ منزل را در اختیار سازمان نظام وظیفه قرار دهید. لازم به ذکر است که در این روش، سند زمین مورد قبول سازمان نظام وظیفه عمومی نیست. اگر منزل مسکونی شما در تهران باشد، بعد از حضور شما و نماینده سازمان نظام وظیفه در دفترخانه، ملک شما در گرو این سازمان در می‌آید. اما اگر ملک شما در شهرستان باشد، برای دریات مجوز لازم است تا ابتدا این ملک توسط نماینده رسمی دادگستری ارزش‌گذاری شده و سپس تاییدیه آن به تهران فرستاده شود. پس از انجام این مراحل، شما می‌توانید با حضور در دفترخانه وثیقه خود را منتقل کنید.

ضمانت‌های بانکی

در این روش شما قادر هستید سفته یا پول نقد خود را برای مهاجرت به ترکیه نزد بانک گذاشته و در ازای آن ضمانت نامه بانکی دریافت کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این خدمت تنها توسط برخی از بانک‌ها صورت می‌گیرد.

پول نقد

آن دسته از افرادی که خدمت سربازی نرفته و قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند، می‌توانند از پول نقد نیز به عنوان ضمانت استفاده کنند. در این روش ما پول نقد را در بانک گذاشته و در ازای آن از بانک ضمانت نامه بانکی می‌گیرید. سپس آن ضمانت نامه را می‌توانید به سازمان نظام وظیفه ارائه کنید.

انواع وثیقه برای مهاجرت مشمولین سربازی به ترکیه

دریافت معافیت تحصیلی برای مهاجرت به ترکیه

🔴 یکی دیگر از شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه، داشتن معافیت تحصیلی است. دریافت معافیت تحصیلی به این صورت است که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی، وقتی برای تحصیل در ترکیه بدون کارت پایان خدمت در مقطع کارشناسی ارشد اقدام می‌کنند، پس از گرفتن پذیرش، می‌توانند نامه پذیرش خود را به سازمان نظام وظیفه ارائه کرده و معافیت تحصیلی بگیرند. نکته مهمی که درباره این موضوع مهم است، این است که دانشجویانی که در مقطع تکراری پذیرش بگیرند، مشمول داشتن معافیت تحصیلی نمی‌شوند. بر فرض مثال اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد ایران تحصیل کرده باشد، با نامه پذیرش از دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد نمی‌تواند معافیت تحصیلی بگیرد.

🔴 اگر مدت زمان تحصیل یک دانشجو در مقطعی به اتمام نرسیده باشد، آن دانشجو می‌تواند از آن مقطع انصراف داده و مجدد برای آن معافیت تحصیلی دریافت کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشد که از حق انصراف بیشتر از یک بار در کل زمان تحصیل خود نمی‌تواند بهره ببرد.

🔴 اگر فرد دانشجو معافیت تحصیلی گرفته باشد و در دوران تحصیل بخواهد به ایران برگردد، باید از دانشگاه محل تحصیل خود گواهی اشتغال به تحصیل دریافت کند. لازم به ذکر است که دانشجویان پس از اتمام تحصیل تا یک سال فرصت دارند که خود را به سازمان نظام وظیفه معری کنند.

🔴 اگر مدت یک سال فراغت به اتمام برسد و برای دانشجو غیبت رد شود، وثیقه او ضبط شده و به فرد نامه‌ای داده می‌شود تا برای دریافت روادید جدید، آن را همراه با دیگر مدارک لازم به سفارت ترکیه ارائه کند. روی این روادید مهر سبز خورده و به آن‌ها اجازه تردد حداکثر 3 ماه در سال در آن بازه زمانی مشخص داده می‌شود. قابل توجه است که دانشجویان فقط در صورتی شامل این قانون می‌شوند که در ترکیه 3 سال اقامت داشته باشند.

 

📞 چنانچه پس از خواندن این مقاله سوال یا ابهامی درباره شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه دارید، می‌توانید از طریق شماره تماس 02191005543، با کارشناسان ما در یوسلند ارتباط بگیرید.

 

خلاصه مطلب

در این مقاله از یوسلند به طور کامل به موضوع شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که شرایط عمومی سازمان نظام وظیفه برای خروج از کشور مواردی شامل عدم داشتن غیبت در سربازی، داشتن معافیت تحصیلی یا بودن در زمان یک سال فراغت از تحصیل، ارائه وثیقه و ثبت درخواست مجوز خروج از کشور می‌شود. همینطور درباره ارائه وثیقه نیز خواندید که به چند حالت ارائه می‌شود. سند، ضمانت نامه بانکی، سفته و پول نقد از جمله این روش‌ها است.

همچنین درباره دریافت معافیت تحصیلی نیز دریافتید که دانشجویان دارای مدرک کارشناسی، وقتی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه اقدام می‌کنند، پس از گرفتن پذیرش، می‌توانند نامه پذیرش خود را به سازمان نظام وظیفه ارائه کرده و معافیت تحصیلی بگیرند.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله شرایط خدمت سربازی برای تحصیل در ترکیه روی لینک کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سامانه یوس لند

آکادمی یوسلند ، سامانه آموزش آنلاین و حضوری آزمون های بین المللی پذیرش دانشجو در رشته های زیر گروه پزشکی  در کشور ترکیه و اتحادیه اروپا است.

شایان ذکر است کلیه فعالیت های آموزشگاه کاملا قانونی و تحت مجوز سازمان های ذی ربط است ما در گروه یوسلند در تلاشیم تا با توسعه آموزش و پرورش در عالی‌ترین سطوح بین‌المللی با ارائه دروس و ماژول‌های آموزشی به روز فرصت ساختن آینده ای روشن و چشم اندازی درخشان از پیشرفت و اشتغال را برای کشور و فرزندان عزیزمان فراهم آوریم.

دسترسی سریع

مشاوره آزمون YOS

معرفی دانشگاه ها

بورسیه و اپلای

اطلاعات تماس

info@yosland.org

 

سامانه یوسلند یک مرکز مشاوره تخصصی دارای مجوز فعالیت در زمینه های مختلف می باشد که به صورت خصوصی و غیر انتفاعی فعالیت دارد و هیچ گونه وابستگی به هیچ ارگان خصوصی و دولتی ندارد و تمامی مطالب مندرج در سایت تابع قوانین کپی رایت جمهوری اسلامی ایران و صرفا در راستای اطلاع رسانی و راهنمایی کاربران می باشد.

مشاوره تلفنی (فقط با تلفن ثابت)