مشاوره تحصیلی

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی 2024

بهترین کشور برای پزشکی

دانش آموزانی که قصد دارند بهترین کشور برای تحصیل پزشکی را انتخاب کنند باید ابتدا شرایط خود را به طور کامل در نظر بگیرند که آیا آن کشور متناسب با خواسته ها و توان مالی آن ها می باشد یا خیر؟ متقاضیان بین المللی تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی باید نمرات و سوابق تحصیلی درخشانی داشته باشند که در ادامه این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.
در این مقاله به معرفی بهترین کشورها ( از نظر هزینه و اعتبار مدارک) برای تحصیل پزشکی پرداخته خواهد شد. علاوه بر آن شرایط تحصیلی در این کشور ها، طول مدت دوره، مدارک مورد نیاز و هزینه های تحصیل در هر کدام از دانشگاه های محبوب دنیا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی

معیار های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پزشکی

انتخاب مقصد و دانشگاه مناسب در فرایند مهاجرت تحصیلی، برای تمام افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. به این نحو که لازم است قبل از آن که برنامه ای برای تحصیل داشته باشیم ابتدا کشور مقصد خود را مشخص نموده و تمام جوانب شامل ویژگی های مثبت و منفی را در نظر بگیرید. از بین رشته های محبوب در بین دانشجویان بین المللی، پزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

علت این امر هم بسیار واضح است چرا که این رشته با جان انسان ها سرو کار دارد بنابراین در گام نخست انتخاب دانشگاه باید صلاحیت قانونی و مدارک آن و برنامه های آموزشی آن را با سطح استاندارد جهانی مقایسه کرد. تحصیل در این رشته سرمایه گذاری بزرگی است. بنابراین دانشجویان باید فاکتور های متعددی را در زمان انتتخاب دانشگاه در نظر بگیرند در ادامه به بررسی این فاکتور ها خواهیم پرداخت:

  • مدت زمان تحصیل

پزشکی طولانی ترین دوران تحصیلی را دارد.مدت زمان آموزش پزشکی در کشور هایی مانند ایتالیا و انگلستان یا کشور های آسیای مثل مالزی بین 5 تا 6 سال می باشد در حالی که در روسیه، ایران و بسیاری از کشور های دیگر این دوره به 7 سال نیز می رسد. بنابراین لازم است بودجه و مدت زمانی را که قادرید به تحصیل بپردازید را در نظر بگیرید. علاوه بر مدت زمان ذکر شده، گاهی اوقات یک برنامه میانی اضافی مانند دوره های بالینی و کارورزی در زمان تحصیل در نظر گرفته می شود که موجب افزایش مدت زمان طول دوره و به تاخیر افتادن فارغ التحصیلی می شود.

  • زبان آموزشی

تسلط بر زبان آموزشی از دغدغه های اصلی دانشجویان بین المللی می باشد به ویژه اگر مایل به تحصیل در رشته های تخصصی مانند پزشکی باشید، اهمیت تسلط بر زبان کشور مقصد بیش از پیش نیاز می شود. در حال حاضر اکثر دانشکده های پزشکی دنیا به زبان انگلیسی دوره های خود را برگزار می کنند. با این وجود همچنان برخی از دانشگاه ها، بورسیه ها و شرایط تخفیفی در بحث شهریه دانشگاه را تنها برای دوره هایی که به زبان کشور مقصد ارائه می شود، در نظر می گیرند. بنابراین برخی از دانشجویان برای دریافت این بورسیه ها اقدام به تحصیل زبان کشور مورد نظر خود می نمایند.
بنابراین حتما باید در زمان انتخاب مقصد نیازسنجی شود که آیا ضرورتی بر فراگیری زبان بومی کشور مقصد وجود دارد یا خیر. به طور مثال در کشور چین تنها دانشجویانی فارغ التحصیل می شوند که به زبان چینی مسلط شده باشند و یا در دانشگاه های روسیه دوره هایی برای آموزش زبا روسی ارائه می شود که شرکت در آن ها اجباری می باشد.

  • هزینه تحصیل

این مورد از مهم ترین فاکتور هایی است که باید در نظر گرفته شود. همانطور که می دانید تحصیل در رشته پزشکی ارزان نیست. تحصیل پزشکی در کشور های پیشرفته مستلزم هزینه قابل توجهی است اما قطعا کشور هایی وجود دارند که برنامه های آموزشی پزشکی را در قالب بورسیه ارائه می دهند. به عنوان مثال روسیه برای دانشجویان بین المللی که سوابق تحصیلی درخشانی دارند هزینه تحصیل را بین 2000 تا 5000 دلار کاهش می دهد. در کشور های دیگر مانند چین و مالزی نیز دوره های پزشکی با قیمت مناسبی ارائه می شود.
بهترین کشور برای تحصیل پزشکی
در این قسمت از مقاله با توجه به فاکتور های ذکر شده و همچنین موارد دیگری مانند آزمون ورودی، کیفیت تجهیزات، رتبه علمی اساتید، کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی و همچنین بازار کار و غیره به معرفی کشور هایی خواهیم پرداخت که عنوان بهترین کشور برای تحصیل پزشکی را دارا هستند.

تحصیل پزشکی در انگلستان
با توجه به آمار موجود از نظر سنجی ها و تحقیقات صورت گرفته، انگلستان به عنوان بهترین کشور برای تحصیل پزشکی معرفی شده است. این کشور دارای دانشگاه های تراز برتر متعددی می باشد که از سیستم آموزشی مدرن . تحقیقات بالینی گسترده پیروی می کنند. علاوه بر این وجود ارتباط تنگاتنگ بین سیستم آموزشی و بیمارستان های درمانی انگلستان، کیفیت آموزش را دو چندان کرده است.
در نگاه کلی تحصیل در دانشگاه های انگلستان نیاز به قبولی در آزمون ورودی ندارد اما دانشکده های تراز اول این کشور برای گزینش دانشجویان ممتاز اقدام به برگزاری آزمون می نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر لازم است به سایت اصلی دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نموده و شرایط را مطالعه نمایید. از آزمون هایی که برای ورود به دانشگاه های تراز اول استفاده می شود می توان به UKCAT، GMATو BMAT اشاره کرد. از بزرگ ترین دلایلی که این کشور به عنوان مقصد مناسبی برای تحصیل پزشکی شناخته شده است امکان کار دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ التحصیلی و به مدت 2 سال می باشد. که این مورد می تواند امتیاز بزرگی برای دانشجویان خارجی باشد.

برای اطلاع از 7 گام تا پذیرش تحصیلی در خارج از کشور کلیک کنید.

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی

معرفی بهترین دانشگاه های انگلستان برای تحصیل پزشکی

دانشگاه Cambridge
این دانشگاه از داوطلبان رشته پزشکی می خواهد که در آزمون BMAT شرکت کرده و باید در این آزمون امتیاز لازم را کسب نمایند. علاوه بر این باید مرحله مصاحبه را به خوبی پشت سر بگذارند. دوره پزشکی در این دانشگاهن 6 ساله بوده و هر ساله تعداد 21 دانشجوی بین المللی را می پذیرد.
دانشگاه Nottingham
دوره پزشکی در این دانشگاه 5 سال می باشد و متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید نمره بالایی در آزمون GMAT یا UKCATرا کسب نمایند.ناتینگهام مانند کمبریج از دانشگاه های برجسته جهان می باشد و برنامه های آموزشی خود را در سطح بین المللی برگزار می کند.
دانشگاه Keele
آزمون ورودی تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه کیل برای بومیان و افراد خارجی متفاوت است. دانشجویان بومی باید مدرک آزمون UKCAT و دانشجویان بین المللی باید مدرک BMAT را ارائه دهند. این دانشگاه به دلیل برخورداری از دانشگاه های مشارکت محور و فضای گسترده بالینی شناخته شده است.

معرفی بهترین کشور های جهان برای تحصیل در پزشکی

تحصیل پزشکی در کشور آمریکا
علاوه بر انگلستان کشور آمریکا نیز از طرفداران بسیاری برای تحصیل در رشته پزشکی برخوردار است. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در آمریکا باید در آزمون MCAT پذیرفته شوند. مدت تحصیل پزشکی در این کشور حدودا ۱۱ سال می باشد. دوره کارشناسی پزشکی آمریکا ۴ سال می باشد و پس از آن دوره ۴ ساله آموزش تئوری و ۳ تا ۷ سال نیز دوره انترنی یا کارآموزی می باشد.

پزشکان ایرانی و یا از هر جای جهان برای ادامه تحصیل در آمریکا و مهاجرت به این کشور باید در ۲ آزمون USMAL نمره لازم را کسب کنند.پزشکان مهاجر می توانند با ادامه تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی مدرک تخصص پزشکی خود را در آمریکا دریافت کنند و با همین مدرک تخصصی در این کشور مشغول به کار در بیمارستان ها و درمانگاه ها شوند. کشور آمریکا مقصد بسیار مناسبی برای مهاجرت پزشکان است زیرا دارای شرایط زندگی عالی و امکانات پزشکی پیشرفته می باشد.

پزشکان با مهاجرت به آمریکا و ادامه تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی و سپس کار و طبابت می توانند درآمد بسیار عالی داشته باشند. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در آمریکا سالانه در حدود ۱۶۰.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور کانادا
تحصیل رشته پزشکی در کشور کانادا که از برترین کشورهای جهان برای متقاضیان ایرانی است، قبولی در رشته پزشکی این کشور کمی دشوار است که این امر به دلیل رقابت بسیار زیاد و همچنین سطح بالای سیستم آموزشی آن می باشد. دارا بودن نمره های عالی در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک دبیرستان و اخذ نمره لازم در آزمون Medical College Admission Test برای اخذ پذیرش پزشکی کانادا الزامی است.

کشور کانادا از بهترین کشورهای جهان نه تنها برای تحصیل پزشکی و تخصص پزشکی بلکه برای کار و طبابت پزشکان مهاجر می باشد. البته این کشور پهناور مدرک پزشکی پزشکان ایرانی را پذیرش نمی کند و پزشکان مهاجر ایرانی پس از معادل سازی و چند سال تحصیل در این کشور می توانند به کار و طبابت بپردازند.

روند معادل سازی مدارک پزشکان در کانادا به مراتب سخت تر از استرالیا می باشد. علاوه بر معادل سازی، پزشکان ایرانی باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۷ و یا نمره معادل تافل آن باشند. پزشکان ایرانی برای کار در ایالت کبک باید دارای مدرک مهارت زبان فرانسوی باشند.

پایین بودن درآمد پزشکان عمومی و متخصص در این کشور در مقایسه با کشور آمریکا موجب شده است تا بسیاری از پزشکان کانادا برای کسب درآمد بیشتر راهی آمریکا شوند. کشور کانادا که در سال های اخیر با کمبود نیروی متخصص پزشکی روبه رو شده است، با تسهیل شرایط مهاجرت روند مهاجرت پزشکان مهاجر را امکان پذیر کرده است و با افزایش میزان درآمد پزشکان و ارائه امکانات لازم شرایط مناسب را برای کار و طبابت آن ها فراهم نموده است. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در کانادا سالانه در حدود ۱۱۰.۰۰۰ دلار می باشد.

برای اطلاع از شرایط بورسیه پزشکی ترکیه کلیک کنید.

 مناسب ترین کشور برای تحصیل پزشکی

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی برای ایرانیان

تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
کشور فرانسه برای تحصیل پزشکی از برترین کشورهای جهان می باشد. متقاضیان در این کشور برخلاف کشور ایران نیاز به شرکت در آزمون ورودی ندارند، بلکه یک سال پس از تحصیل پزشکی در این کشور ملزم به شرکت در آزمون PACES و کسب نمره لازم برای تحصیل در سال دوم پزشکی می باشند. دارا بودن حداقل معدل ۶۲ از دروس شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات دوره دبیرستان و دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان از مهم ترین مدارک لازم اخذ پذیرش پزشکی فرانسه است.

هزینه های تحصیل پزشکی در فرانسه بسیار کم و تا حدودی رایگان می باشد.دانشجویان ممتاز پزشکی می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی که گاهی چندین برابر شهریه پزشکی است، هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند. کشور صنعتی و پیشرفته فرانسه از برترین مقاصد پزشکان مهاجر می باشد. بالا بودن درآمد پزشکان، بالا بودن کیفیت زندگی و بالا بودن سیستم آموزشی در این کشور موجب شده است تا پزشکان فراوانی برای کار و اشتغال جذب این کشور اروپایی برتر شوند.

البته پزشکان ایرانی برای طبابت و کار در این کشور باید مدارک خود را معادل سازی کنند. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در فرانسه سالانه در حدود ۹۵.۰۰۰ دلار می باشد.
در جدول زیر به معرفی بهترین دانشگاه های دنیا برا تحصیل پزشکی پرداخته ایم.

نام دانشگاه کشور رتبه جهانی
Harvard University ایالات متحده آمریکا 1
University of Oxford انگلستان 2
University of Cambridg انگلستان 3
stanford University ایالات متحده آمریکا 4
John Hopkins University ایالات متحده آمریکا 5
Karolinska Institute سوئد 6
University of California, Los Angeles (UCLA ایالات متحده آمریکا 7
UCL )University College London) انگلستان 8
Yale University ایالات متحده آمریکا 9
Imperial College London انگلستان 10
University of California,San francisco ایالات متحده آمریکا 11
Massachusetts institute of technology ایالات متحده آمریکا 12
Columbia University ایالات متحده آمریکا 13
University of Toronto کانادا 14
University of Pennsylvania ایالات متحده آمریکا 15
Duke University ایالات متحده آمریکا 16
University of Melbourne استرالیا 17
University of Sydnney استرالیا 18
University of Edinburgh انگلستان 19
kings college Londen انگلستان 20

برای اطلاع از هزینه تحصیل در خارج کلیک کنید.

هزینه های تحصیل پزشکی در بهترین کشورهای جهان

هزینه های تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف به نوع تحصیل یعنی تحصیل رایگان و یا تحصیل در دانشگاههای خصوصی بستگی دارد. در همه جای دنیا تحصیل پزشکی دارای هزینه های بیشتری به نسبت تحصیل در دیگر رشته ها دارد. از جمله کشورهایی که تحصیل پزشکی با هزینه های بالایی میسر است کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا که به صورت کلی می توان گفت بین 20 الی 45 هزار دلار می باشد.

البته لازم به ذکر است در کشوری نظیر انگلستان و یا آمریکا دانشجویان می توانند از سال دوم و سوم در بیمارستانها مشغول به کار شده و هزینه های خود را تامین نمایند. اما از جمله ارزانترین کشورها برای تحصیل پزشکی که به تحصیل تقریبا رایگان می توان پرداخت کشورهایی نظیر اسپانیا، فرانسه، آلمان و اتریش می باشد که هزینه های تحصیل در این کشورها بین 700 الی 3000 یورو است، البته کشور فرانسه از این قائده مستثنا است و تحصیل کاملا رایگان می باشد و به صورت کلی می توان با تحصیل در این کشورها به رویای تحصیل رایگان پزشکی در خارج از کشور جامه عمل پوشاند.

در این میان کشورهای دیگری وجود دارند که با هزینه هایی کمتر نیز می توان به تحصیل پزشکی پرداخت و اتفاقا از جمله بهترین کشور اروپایی برای تحصیل پزشکی نیز محسوب می شوند که دارای بهترین دانشکده های پزشکی جهان نیز می باشند مانند کشور ایرلند که البته در این میان نباید از کشورهایی نظیر مجارستان و جمهوری چک چشم پوشی کرد. تحصیل در این کشورها به مراتب کمتر است و بین 9 الی 22 هزار یورو می باشد. از جمله کشورهای آسیایی که می توان به عنوان بهترین کشور آسیایی برای تحصیل پزشکی به آن پرداخت کشور روسیه است.

تحصیل پزشکی در روسیه به دو صورت می باشد: تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی که هزینه سالیانه آن معادل 2500 الی 4000 یورو می باشد و تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی که سالیانه معادل 4 الی 5 هزار یورو هزینه خواهد داشت. البته مدرک پتحصیل پزشکی در روسیه شما تنها در صورتی مورد تایید وزارت بهداشت ایران است که به زبان روسی تحصیل کرده باشید. از دیگر کشورهای آسیایی که می توان در آن به تحصیل پرداخت کشور ترکیه است. تحصیل پزشکی در ترکیه در به زبان انگلیسی میسر است و هزینه سالیانه ای معادل 4 الی 5 هزار یورو خواهد داشت. برای عزیزانی که تحصیل پزشکی در ترکیه را انتخاب می نمایید نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این مطلب است که تعدادی از دانشگاههای این کشور مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشد.

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی برای ایرانیان

در ادامه به مقایسه میانگین هزینه های زندگی یک نفر در کشور های مختلف خواهیم پرداخت.

کشور میانگین هزینه های ماهیانه زندگی برای یک نفر
آلمان 600 الی 800 یورو
اتریش 700 الی 800 یورو
جمهوری چک 600 یورو
اسپانیا 600 الی 800 یورو
فرانسه 500 الی 700 یورو
انگلستان 600 الی 800 پوند
مجارستان 400 الی 500 یورو
آمریکا 1100 دلار

آخرین اخبار تحصیل در رشته پزشکی

شرایط ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی در چین تعیین شد

پیرو اطلاعیه های قبلی در خصوص مجوز تحصیل به صورت غیرحضوری برای ورودی‌های سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ و ماقبل آن (به میزان یک سوم دوره تحصیل) و نظر به عدم صدور ویزای دانشجویی توسط کشور چین علیرغم پیگیری های وزارت امور خارجه، مراتب در شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت (۲۱ تیر ۱۴۰۱) مطرح و تصمیمات اعلام شد. در خصوص ورودی‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۰ و ماقبل آن که مجوز تحصیل غیرحضوری داشته اند، سقف سنوات مجاز برای تحصیل غیرحضوری، نهایتا پنج ترم است و پس از آن در صورتیکه این دانشجویان موفق به اخذ ویزای دانشجوی جهت ورود به کشور چین و جهت ادامه تحصیل به صورت حضوری نشوند باید به شکل زیر عمل کنند:

این افراد یا جهت تحصیل مابقی دوره به صورت حضوری به دانشگاه‌های مورد تایید موجود در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت منتقل شوند. یا با موافقت دانشگاه چین دوره های عملی و بالینی را در دانشگاه مورد تایید دانشگاه چین، در سایر کشورها به صورت میهمان بگذرانند و نهایتا با پذیرش این دوره ها، از دانشگاه چین دانش آموخته شوند، تا مدرک ایشان مورد ارزشیابی قرار گیرد. پیشنهاد می شود جهت رعایت کیفیت آموزشی، این دانشجویان دوره های فوق را در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت بگذرانند.

حذف ممنوعیت انتقال به داخل دانشجویان پزشکی ورودی بعد از ۲۰۱۹

بر اساس رای شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی و به درخواست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد دانشجویانی که قبل از سال ۲۰۱۹ برای ادامه تحصیل به خارج کشور رفتند و قصد انتقال به ایران را دارند، آزمون صلاحیت علمی برگزار می شود. وی افزود: همچنین دانشجویانی هم که بعد از سال تحصیلی ۲۰۱۹ تا 2024 میلادی در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کردند شامل این آزمون می شوند و در صورت تقاضای انتقال باید در آزمون صلاحیت علمی شرکت کنند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تاکید کرد: این تصمیم برای دانشجویان متقاضی انتقال است که در دانشگاه های معتبر تحصیل می کرده اند و بعد از سال ۲۰۱۹ به خارج رفته بودند. برای مطالعه ادامه خبر کلیک کنید.

برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید.

خلاصه مطالب

تحصیل در رشته پزشکی رویای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان است که ممکن است شرایط تحصیل در این رشته در ایران برای بسیاری از افراد ممکن نباشد و یا بنا به دلایل دیگری مانند تمایل به تحصیل در کشور های دیگر و تجربه فرهنگ های متفاوت و  همچنین استفاده از امکانات پیشرفته تر، بسیاری از افراد تحصیل در رشته پزشکی در کشور های های دیگر مانند انگلستان را انتخاب می کنند. در این مقاله به بررسی بهترین کشور برای تحصیل پزشکی پرداختیم.

همچنین شرایط کشور های مختلف برای پذیرش در رشته پزشکی را مورد ارزیابی قرار دادیم. در صورتی که نسبت به رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در زمینه پزشکی و همچنین میانگین هزینه های دانشجویان پزشکی به طور سالیانه سوالی دارید کافی است قسمت انتهایی این مقاله را مطالعه فرمایید. در صورت تمایل به اطلاع از جزئیات بهترین کشور برای تحصیل پزشکی با کارشناسان یوس لند تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *