مشاوره تحصیلی

مراحل تحصیل در ترکیه 2024 + راهنما صفر تا 100

مراحل تحصیل در ترکیه

یکی از سوالات رایج افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارند این است مراحل تحصیل در ترکیه 2024 چیست؟ از علت و اهمیت تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان ایرانی میتوان به عواملی از جمله: تعداد زیاد دانشگاه های ترکیه با اعتبار بین المللی، دانشگاه های پزشکی و دندان پزشکی مورد تایید وزارت علوم ایران و هم چنین نزدیکی این کشور از نظر مسافت با ایران اشاره کرد. دانشگاه های بسیاری در سال 2024 مورد تایید وزارت علوم ایران بوده اند که در گروه ممتاز، خوب و متوسط دسته بندی میشوند. اطلاع از رتبه بندی و انتخاب بهترین دانشگاه های ترکیه نیازمند تحقیق بسیار در این زمینه است. مشاوران ما در ایران تحصیل پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

برای اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه روی لینک کلیک کنید.

راه های کسب مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه

مدارک و مستندات لازم برای شانس بیشتر پذیرش یکی دیگر از مراحل تحصیل در ترکیه است که مواردی از قبیل نوشتن انگیره نامه و رزومه ای استاندارد و مورد تایید از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه های کسب مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه

همچنین مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت دانشجویی به شرح زیر است:

فتوکپی و اصل مدرک پاسپورت و یا مدارک معادل
گزارش فرصت مالی برای اجازه اقامت در ترکیه
چهار قطعه عکس بیومتریک
ارائه بیمه سلامت
فرم درخواست
ارائه بیمه سلامت
مدارک مورد نیاز دیگر

همانطور که اشاره شد کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی را  دارند با داشتن یک انگیزه نامه خوب میتوانند شانس پذیرش در دانشگاه ها را به میزان زیادی بالا ببرند. نوشتن این انگیزه نامه باید در قالب های استاندارد و مورد تایید دانشگاه مورد نظر باشد. در ذیل توضیحی کوتاه درباره ی انگیزه نامه و نوشتن رزومه استاندارد ارائه شده است:

انگیزه نامه چیست؟

انگیزه نامه متنی است که در آن متقاضی از عواملی که سبب انگیزش وی برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر دارد صحبت میکند. انگیزه نامه شامل خصوصیات فردی، توانایی ها، علایق و سلیقه های شخص میباشد که باید به طور استاندارد در انگیزه نامه ذکر شود. اهمیت نوشتن انگیزه نامه ای خوب از سوی داورانی که آن را رصد میکنند در این است که اگر بی نقص و اصولی نوشته شود برای شما امتیاز مثبت در نظر گرفته میشود. مشاوران ما در مجموعه ایران تحصیل شما را در نوشتن یک انگیزه نامه استاندارد راهنمایی میکنند.

رزومه چیست؟

رزومه نیز متنی است که در آن مواردی از جمله: سوابق شغلی، تحصیلی و به صورت کلی تجربیاتی که فرد از گذشته تا به حال کسب کرده است، رعایت میشود. برای نوشتن رزومه نیز همچون انگیزه نامه باید قالب و استاندارد های کلی در آن رعایت شود.

برای اطلاع از تجربه تحصیل در ترکیه روی لینک کلیک کنید.

شرایط تحصیلی اتباع خارجی در ترکیه

اگر میخواهید به عنوان یک فرد خارجی در دانشگاه های کشور ترکیه تحصیل کنید در مرحله اول بایستی نامه پذیرش خود را به کنسولگری ترکیه تحویل دهید تا از این طریق بتوانید ویزای تحصیلی دریافت کنید سپس اجازه اقامت دریافت کنید. دانشجویان در ترکیه میتوانند ویزای تحصیلی خود را به واسطه نمایندگان خارجی دریافت کنند.

درخواست گواهی معادل سازی مدرک در ترکیه

دانش آموزان و یا دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند و میخواهند مدرک تحصیلی خود را معادل سازی و گواهی آن را اخذ کنند میتوانند از طریق سایت edenklik.meb.gov.tr اقدام به برابری یا معادل سازی مدرک کنند. هم چنین جهت اعتبار مدارک تحصیلی اتباع خارجی میتوان به صورت آنلاین از رجوع کرد تا مدرک معادل خود را از سازمان yok دریافت کنید.

درخواست گواهی معادل سازی مدرک در ترکیه

ترجمه مدارک تحصیلی برای تحصیل در ترکیه

ترجمه مدارک تحصیلی یکی از شروط مهم برای اپلای کردن به دانشگاه های ترکیه است و باید نهایت دقت و وسواس را در آن به کار گرفت چرا که ریزنمرات و موارد ذکر شده در مدارک شما باید به خوبی رعایت شود. این کار باید توسط یکی از مترجمین رسمی قوه قضاییه انجام شود و از زبان فارسی به زبان مورد نظر ترجمه شود. ترجمه مدارک تحصیلی سبب دسترسی آسان دانشگاه مورد نظر به مقطع تحصیلی، ریز نمرات، و دروس گذرانده شده خواهد شد.

برای اطلاع از مهاجرت تحصیلی به ترکیه روی لینک کلیک کنید.

نحوه پذیرفته شدن در دانشگاه های ترکیه

بسیاری از دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجو میکنند اما بعضی از دانشگاه های دولتی نیز با دریافت شهریه امکان جذب دانشجویان را به صورت بدون آزمون فراهم آورده اند.

از شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه میتوان به داشتن معدل بالا و هم چنین تسلط به زبان انگلیسی اشاره کرد. موارد گفته شده به شانس قبولی دانشجو در دانشگاه های ترکیه کمک میکند.

پذیرش بدون آزمون در رشته های پزشکی ترکیه

برخی از دانشگاه های پزشکی و دندان پزشکی ترکیه پذیرش با توجه به شرط معدل را برای دانشجویان خارجی فراهم آورده ست. لازم به ذکر است کسانی که دارای مدال المپیاد جهانی میباشند بدون آزمون ورودی میتوانند به تحصیل در رشته های گفته شده ادامه دهند.

پذیرش بدون آزمون در رشته های پزشکی ترکیه

رتبه بندی دانشگاه های پزشکی ترکیه در جهان بین 500 تا 1000 میباشد. تحصیل در این دانشگاه از طریق تسلط به زبان انگلیسی و یا ترکی امکان پذیر است. کسانی که میخواهند از طریق تسلط به زبان انگلیسی اقدام به تحصیل در دانشگاه های ترکیه کنند حتما باید در آزمون آیلتس شرکت کنند. ارائه مدرک زبان انگلیسی برای این دسته از افراد امری واجب است.

پذیرش بدون آزمون در رشته های مهندسی ترکیه

پذیرش در رشته های مهندسی، هنر و یا علوم انسانی نیز همچون دانشگاه های پزشکی ترکیه مستلزم تسلط به زبان های ترکی و یا انگلیسی است که البته تعداد محدودی از دانشگاه ها به زبان آلمانی و یا فرانسوی نیز تدریس میکنند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی چهار سال، کارشناسی ارشد دو سال و دکتری نیز چهار سال میباشد. عمده دانشگاه هایی که در رشته مهندسی اقدام به پذیرش دانشجو میکنند در شهر های استانبول، آنکارا و ازمیر واقع شده اند.

خلاصه مطلب:

در این مقاله تلاش کردیم یک تصویر کلی از مراحل تحصیل در ترکیه به شما عزیزان ارائه دهیم. همانطور که انتظار میرود اولین قدم در راه تحصیل در دانشگاه های ترکیه آمادگی کافی و شرکت در آزمون یوس است. البته برای شرکت در آزمون نیازمند انجام کارهای خروج از کشور هستید.

پس از قبولی در یکی از دانشگاه های ترکیه وارد مرحله ارائه مدارک خود به دانشگاه مقصد میباشید. این مدارک تمامی مدارک هویتی و همچنین تحصیلی شما را تشکیل میدهند. علاوه بر این شما میتوانید مدارک خود را در سامانه  edenklik.meb.gov.tr ترکیه معادل سازی کنید. لازم به ذکر است طبیعتا مدارک شما نیاز به ترجمه دارد.

 

برای دانلود این مقاله به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *