مشاوره تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به ترکیه 2024

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

لیست موضوعات

مهاجرت تحصیلی به ترکیه می تواند نقطه عطفی در زندگی تحصیلی دانشجویان باشد. همانطور که می دانید کشور ترکیه با استانداردهای اروپایی و امریکایی به ارائه خدمات تحصیلی می پردازند و به همین دلیل دانشجویان بسیاری این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. از طرفی هزینه ها نیز نسبت به دیگر کشورهای اروپایی در این کشور کمتر بوده و باز هم دلیلی برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه محسوب می شود. به دلیل محبوبیت این کشور و مزایایی که برای ادامه تحصیل دارد ما قصد داریم در ادامه به تمامی سوالات شما در رابطه با هزینه مهاجرت تحصیلی به استانبول و همچنین اینکه برای مهاجرت به ترکیه چقدر پول لازم است؟ پاسخ دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

 

برای کسب اطلاع از شرایط تحصیل در ترکیه با ما در یوس لند همراه باشید.

 

چرا مهاجرت تحصیلی به ترکیه؟

ترکیه به دلیل داشتن یک سری ویژگی های خاص اقلیمی و همچنین شهری و تاریخی مقصدی محبوب برای بسیاری از دانشجویان جهان محسوب می شود.

شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در ترکیه این فرصت را خواهید داشت که مدرنیته و سنت را در یکی از امن ترین و باثبات ترین کشورهای منطقه تجربه کنید. برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می کنند در حالی که برخی دیگر فرصت یادگیری زبان انگلیسی را ارائه می دهند. مهمتر از همه، کیفیت بالای آموزش شما را برای آینده در هر کجای دنیا آماده می کند.

تعداد دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در ترکیه انتخاب می کنند نسبت به سال تحصیلی 2018-19 شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. در حال حاضر، حدود 650000 دانشجوی خارجی در ترکیه وجود دارد که نشان دهنده اهمیت روزافزون این کشور به عنوان مقصد آموزش عالی است.

دانشگاه های ترکیه استانداردهای بالای آموزشی و مدارک معتبر بین المللی را در اختیار شما قرار می دهند.

دانشگاه های ترکیه چه ویژگی هایی دارند که بسیاری از دانشجویان جهان برای تحصیل در آن ها راغب هستند:

  • استانداردهای بالای آموزشی
  • مدارک معتبر بین المللی
  • پردیس های مدرن با امکانات برجسته
  • تنوع فرهنگی
  • آموزش ایمن و مقرون به صرفه
  • محیطی گرم و صمیمی

برای آشنایی با دانشگاه های ترکیه با شرط معدل روی لینک مربوطه کلیک کنید.

برای مهاجرت به ترکیه چقدر پول لازم است؟

برای مهاجرت به ترکیه چقدر پول لازم است؟

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه چگونه ویزای دانشجویی بگیریم؟

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، باید ویزای تحصیلی دریافت کنید. ویزای دانشجویی باید از کنسولگری ترکیه گرفته شود. دانشجویی را نمی توان از داخل ترکیه صادر کرد. شما باید یک کپی از “نامه پذیرش” خود از دانشگاه ترکیه و یک فرم درخواست ویزا تکمیل شده را به کنسولگری ترکیه ارسال کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که معمولاً از زمان ارسال درخواست تا دریافت ویزا حدود هشت هفته طول می کشد. ویزای دانشجویی در پاسپورت شما مهر خواهد شد.

توجه داشته باشید که سفارت ترکیه تنها مرجع مسئول و واجد شرایط رسیدگی به درخواست شما و تصمیم گیری در مورد پرونده شما است.

اکثر دانشجویان بین المللی در صورت رفتن به دانشگاه های ترکیه باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند. فرآیند دریافت ویزا بسیار ساده است.

اولین زمانی که می توانید درخواست دهید: 60 روز قبل از عزیمت به ترکیه.

آخرین موردی که مجاز به درخواست هستید: یک ماه قبل از سفر.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • عکس
  • پاسپورت معتبر
  • عکس های بیومتریک مطابق با شرایط عکس ویزای ترکیه.
  • نامه پذیرش که نشان می دهد شما توسط یک موسسه آموزشی در ترکیه پذیرفته شده اید. نامه باید مدت زمان اقامت شما را نشان دهد.
  • مدرکی مبنی بر هزینه های پرداخت شده برای برنامه آموزشی.
  • مدارک، گواهینامه ها و ریز نمرات قبلی.
  • اثبات منابع مالی مقامات ترکیه
  • مدرک اقامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی پزشکی

بعد از ورود به ترکیه چه کاری انجام دهیم؟

هنگامی که با ویزای دانشجویی به ترکیه سفر می کنید، پس از ورود باید در نزدیکترین اداره پلیس محلی ترکیه ثبت نام کنید. پس از آن باید در مدت 1 ماه پس از ورود آنها به ترکیه، برای مجوز اقامت از اداره مهاجرت استانی درخواست دهید.

پس از دریافت اجازه اقامت که در زبان ترکی به نام “ikamet” شناخته می شود، می توانید در ترکیه زندگی کنید، یک حساب بانکی باز کنید و کارهای بیشتری انجام دهید. شش هفته قبل از انقضای ikamet خود باید برای تمدید آن اقدام کنید.

برای تمدید اجازه اقامت: 60 روز قبل از انقضای مجوز اقامت خود به مقامات محلی مراجعه کنید. فرم درخواست تمدید را پر کرده و ارسال کنید. مجوز برای شما صادر خواهد شد.

شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقاطع مختلف

بسته به اینکه برای کدام مقطع تحصیلی در ترکیه اقدام می کنید، شرایط متفاوتی وجود دارد. ما در ادامه مهم ترین شرایط برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری را بررسی خواهیم کرد.

جهت آشنایی با لیست دانشگاه های بدون کنکور ترکیه با ما در یوس لند همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع کارشناسی

برای اخذ پذیرش در برنامه کارشناسی موسسه آموزش عالی در ترکیه، دانشجویان باید در آزمون ورودی “سیستم انتخاب و قرار دادن دانشجو  OSYS یا آزمون آموزش عالی شرکت کنند.

مرحله 1: آزمون انتقال آموزش عالی YSG

مرحله 2: آزمون تعیین محل لیسانسLYS

دانش آموزان موظفند ابتدا در ماه آوریل در YGS شرکت کنند و کسانی که مرحله 1 را پشت سر بگذارند باید در ماه ژوئن LYS را بگذرانند.

دانش آموزانی که تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده اند و می خواهند تحصیلات عالی را در ترکیه دنبال کنند، ملزم به شرکت در آزمون YGS هستند. این یک آزمون ورودی برای آموزش عالی ترکیه است و در ماه آوریل برگزار می شود.

آزمون انتقال آموزش YGS دانش آموزان را در 4 موضوع برنامه درسی اصلی آزمایش می کند:

  • ریاضیات پایه
  • زبان و بیان ترکی
  • علوم
  • علوم اجتماعی

تعداد سوالات در YGS: YGS دارای 160 سوال در موضوعات مختلف است:

  • جغرافیا- 12 سوال
  • فیزیک – 14 سوال
  • تاریخچه – 15 سوال
  • فلسفه – 8 سوال
  • زیست شناسی – 13 سوال
  • ریاضی – 40 سوال
  • شیمی-13 سوال
  • زبان ترکی – 40 سوال

فرهنگ دینی و معارف اخلاقی- 5 سوال

مدت زمان: کل زمان در نظر گرفته شده برای این مرحله 160 دقیقه است.

حداقل امتیاز مورد نیاز در YGS: 140 امتیاز از 500

دانش آموزانی که حداقل نمره را کسب نمی کنند، واجد شرایط درخواست برای موسسه آموزش عالی در ترکیه با نمرات YGS خود نیستند، اما در امتحان LYS در مرحله دوم شرکت می کنند.

داوطلبانی که امتیازی بین 140.000 تا 179.999 در YGS کسب می کنند، واجد شرایط هستند که فقط برای برنامه های مدرک کاردانی مدارس حرفه ای و برنامه های آموزش آزاد درخواست دهند.

داوطلبانی که حداقل 180 امتیاز در YGS کسب کنند، واجد شرایط شرکت در آزمون LYS هستند. با این امتیاز، داوطلب می تواند برای مدارس حرفه ای و برنامه های آموزش آزاد و همچنین برای برنامه های مدرک کارشناسی اقدام کند.

امتحانات کاریابی در مقطع کارشناسی LYS

آزمون های LYS مهارت ها و دانش داوطلبان را بر اساس دوره/برنامه ارزیابی می کند. آزمون LYS در خرداد ماه برگزار می شود. آزمون LYS دارای 5 آزمون است:

  • زبان خارجی
  • ریاضیات
  • علوم اجتماعی
  • ادبیات و جغرافیا
  • علوم طبیعی

هر آزمون LYS به صورت جداگانه ارزیابی می شود و برای هر آزمون یک نمره استاندارد محاسبه خواهد شد.

حداقل امتیاز: 180 امتیاز بالای 500

داوطلبانی که حداقل 180 در آزمون های LYS کسب کنند، واجد شرایط ترجیح دادن برنامه های مقطع کارشناسی ارائه شده توسط موسسات آموزش عالی در ترکیه هستند.

نتایج YGS-LYS در ماه ژوئن اعلام می شود و دانشجویان باید در هفته اول آگوست در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنند.

نمره نهایی با اضافه کردن 40 درصد نمره YGS و 60 درصد از آزمون LYS و اضافه کردن نمره نهایی با معدل متوسطه (معدل) محاسبه می شود.

هزینه مهاجرت تحصیلی به استانبول

هزینه مهاجرت تحصیلی به استانبول

مهاجرت به ترکیه برای مقطع ارشد

دوره کارشناسی ارشد در ترکیه (و دیپلم مهندسی عالی معادل آن) تا دو سال طول می کشد تا تمام وقت به پایان برسد

دانشگاه های ترکیه دوره های کارشناسی ارشد را هم با و هم بدون اتمام پایان نامه ارائه می دهند. اگر یک دوره پایان نامه را انتخاب کنید، مجموعه ای از ماژول ها و همچنین نوشتن و ارسال پایان نامه را در ترم دوم سال دوم خود مطالعه خواهید کرد. اگر در یک دوره غیر پایان نامه ثبت نام کنید، مجموعه گسترده تری از ماژول ها را انتخاب خواهید کرد، با این گزینه که موضوعاتی خارج از رشته تحصیلی خود مطالعه کنید.

موضوعات پرطرفدار در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • مدیریت کسب و کار
  • مهندسی صنایع
  • فناوری اطلاعات
  • روابط بین المللی
  • زیست شناسی مولکولی و ژنتیک

 جهت آشنایی با شرایط تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه با ما در یوس لند همراه باشید.

مهاجرت به ترکیه برای دکتری

دوره های دکتری معمولاً بسته به ماهیت دوره، سه تا چهار سال طول می کشد و روندی ساختار یافته را دنبال می کنند.

برای تحصیل در مقطع دکتری دو انتخاب از میان دانشگاه های دولتی و خصوصی خواهید داشت.

دانشگاه‌های دولتی عمدتاً توسط دولت تأمین می‌شوند و در نتیجه شهریه نسبتاً پایینی دریافت می‌کنند. آنها ممکن است از ترکی، انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی به عنوان زبان آموزشی خود استفاده کنند.

دانشگاه های خصوصی شهریه بالایی دریافت می کنند، اما تمایل دارند در سطح بین المللی فعال تر باشند، با صنعت همکاری کنند و معمولاً برای اکثر دوره ها و برنامه ها (اگر نه همه) از زبان انگلیسی استفاده می کنند.

هزینه های مهاجرت تحصیلی به ترکیه

در این قسمت همراه ما باشید تا در رابطه با اینکه هزینه مهاجرت تحصیلی به استانبول یا سایر شهرهای دیگر ترکیه چقدر است، صحبت کنیم.

هزینه ها بستگی به این دارد که دانشگاه شما عمومی باشد یا خصوصی.

هزینه های مقطع کارشناسی برای یک سال تحصیلی دانشجویان بین المللی حدود 2500-8500 TRY (340-£1140) برای دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند. در یک مؤسسه  خصوصی این می تواند از 28000 تا 112500 TRY در سال متغیر باشد.

آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه

هر یک از دانشگاه های ترکیه ممکن است از شما آزمون های متفاوتی را بگیرند؛ اما رایج ترین موارد آزمون یوس و ست می باشد.

YÖS آزمونی است که توسط دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی در موسسات آموزش عالی در ترکیه هستند، گرفته می شود. نتایج به دست آمده از این آزمون می تواند برای درخواست سهمیه های اختصاص یافته توسط موسسات آموزش عالی برای دانشجویان بین المللی مورد استفاده قرار گیرد. این آزمون تا سال 2010 توسط مرکز انتخاب و جایابی دانشجو  ÖSYM انجام می شد. آزمون برای دانشجویان بین المللی با تصمیمی که در سال 2011 اتخاذ شد توسط دانشگاه های ترکیه آغاز شده است.

SAT یا معروف به آزمون استعداد تحصیلی، آزمونی است که برای دانش آموزانی که مایل به ادامه تحصیل در ایالات متحده آمریکا هستند ساخته شده است. اما ساخته شدن برای دانشجویانی که می خواهند در ایالات متحده تحصیل کنند به این معنی نیست که در دانشگاه های کشورهای دیگر پذیرفته نمی شود. بسیاری از دانشگاه ها در سراسر جهان با نتایج آزمون SAT دانشجو می پذیرند. یکی از این کشورها ترکیه است، به همین دلیل همه داوطلبان خارجی که مایل به تحصیل در مقطع کاردانی یا کارشناسی در ترکیه هستند باید اطلاعاتی در مورد این آزمون داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر از سایت یوس کلیک کنید.

چه کسانی می توانند در آزمون SAT شرکت کنند؟

هر دانش‌آموز یا فارغ‌التحصیل دبیرستان می‌تواند برای SAT درخواست دهد، اما برای اینکه بتوانند با استفاده از نتایج SAT برای دانشگاهی در ترکیه درخواست دهند، داوطلبان باید برخی از شرایط را داشته باشند.

  • دارای تابعیت خارجی
  • دارای بلوکارت
  • تابعیت دوگانه با تابعیت ترکیه
  • یک شهروند ترکیه که تحصیلات دبیرستان خود را در هر کشور خارجی به غیر از قبرس شمالی به پایان رسانده است.

اگر هر یک از این شرایط برای داوطلب اعمال شود، داوطلب واجد شرایط درخواست برای دانشگاه های ترکیه با نتایج SAT است.

اکثر دانشگاه های ترکیه با هر دو آزمون SAT و YOS دانشجو می پذیرند، اما تعداد کمی از دانشگاه ها فقط با SAT و برخی فقط با YOS پذیرش می کنند. بنابراین داوطلبان برای ثبت نام در این دانشگاه ها باید در آزمون SAT شرکت کنند یا یکی از معیارهای خاصی را که دانشگاه تعیین می کند داشته باشند.

دانشگاه هایی که فقط با معیارهای SAT یا ویژه دانشجو می پذیرند:

  • دانشگاه عبدالله گل
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه غازی
  • دانشگاه Hacettepe

دانشگاه هایی که با نتایج YOS و SAT دانشجو می پذیرند:

دانشگاه آنکارا دانشگاه بینگول
دانشگاه آنادولو دانشگاه Bitlis Eren
دانشگاه Afyon Kocatepe دانشگاه Burdur Mehmet Akif Ersoy
دانشگاه افیون کراهیسار دانشگاه اولوداگ بورسا
دانشگاه آرتوین کوروه دانشگاه فنی بورسا
دانشگاه بالیکسیر دانشگاه اژه
دانشگاه بدیرما عن یدی ایلول دانشگاه Erciyes
دانشگاه بارتین دانشگاه فنی ارزروم
دانشگاه بتمن دانشگاه اسکی شهیر عثمان گازی
دانشگاه بایبورت دانشگاه فیرات
دانشگاه غازیانتپ دانشگاه کریک کاله
دانشگاه فنی گبزه دانشگاه Kutahya Dumlupinar
دانشگاه حران دانشگاه مانیسا سلا بایار
دانشگاه هاتای مصطفی کمال دانشگاه ماردین آرتوکلو
دانشگاه هیتیت دانشگاه مرمره
دانشگاه علمی کاربردی اسپارتا دانشگاه نوشهیر حاجی بکتاش ولی
دانشگاه فنی اسکندرون دانشگاه نیگده عمر هالیس دمیر
دانشگاه کاتیپ چلهبی ازمیر دانشگاه عثمانیه کورکوت آتا

این دانشگاه ها با نتایج آزمون SAT دانشجو می پذیرند. برای پیگیری تغییراتی که ممکن است رخ دهد یا به منظور کسب اطلاعات بیشتر، بازدید از وب سایت دانشگاه ها بهتر است.

توجه: آزمون SAT فقط به زبان انگلیسی انجام می شود.

شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه

شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه و  شرایط ثبت نام در دانشگاه های خصوصی

پذیرش دانش آموزان بدون آزمون و فقط با توجه به معدل دیپلم دبیرستان انجام می شود. عموما معدل دیپلم 50 درصد است اما با توجه به دانشگاه ها متفاوت خواهد بود. برخی از دانشگاه ها بر اساس آزمون SAT و غیره دانشجو می پذیرند. در صورتی که مدرک زبان ترکی یا انگلیسی مطابق با زبان آموزشی وجود نداشته باشد، دانشگاه آزمون زبان برگزار می کند. اگر نتوانید در آزمون زبان قبول شوید، به دوره آمادگی زبان می روید.

در برنامه های تحصیلات تکمیلی؛ اکثر دانشگاه ها به ALES، GRE یا GMAT و غیره نیاز ندارند. کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا 4 سال است. اگر مدرک زبان ندارید، باید در آزمون مهارت زبان انگلیسی یا ترکی قبول شوید. به طور کلی 60٪ نمره مورد نیاز است و ممکن است بسته به هر دانشگاه متفاوت باشد.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه  و شرایط ثبت نام در دانشگاه های دولتی

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی نیاز است که حتماً در آزمون یوس پذیرفته شده و نمره مور دنیاز را کسب نموده باشید.

به عنوان مثال، شما باید حداقل 50٪ در مهندسی و 95٪ در پزشکی بگیرید. اگر مدرک زبان ترکی یا انگلیسی مطابق با زبان آموزشی وجود نداشته باشد، در آزمون زبان دانشگاه شرکت خواهید کرد. اگر نتوانید در آزمون زبان قبول شوید، تحصیلات خود را با دوره آمادگی زبان آغاز خواهید کرد.

برخی از دانشگاه ها می خواهند نمره دیپلم شما بالا باشد. آنها بر اساس معدل امتحانی و دیپلم دانشجو می پذیرند.

در برنامه های تحصیلات تکمیلی؛ نیازی به آزمون YÖS نیست. با این حال، شما باید نمرات بالایی در آزمون های ALES، GRE یا GMAT کسب کنید (حداقل 55٪). شما همچنین باید مهارت زبان انگلیسی (حداقل 55٪) را بگذرانید. طول دوره کارشناسی ارشد 2 سال و دکتری 4 سال می باشد. طول دوره کارشناسی ارشد بدون پایان نامه 1 سال می باشد.

مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه

به صور کلی برای پذیرش در بیشتر دانشگاه های ترکیه نیازمند مدرک زبان آیلتس و تافل خواهید بود. اما برخی از دانشگاه ها نیز ممکن است این مدارک را از شما نخواهند که برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع باید به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

آزمون های زبان انگلیسی

برای درخواست تحصیل در ترکیه، باید مدرکی ارائه دهید که مدرک تحصیلی خود را برای تسلط به زبان انگلیسی دارید.

مدارک مورد قبول توسط دانشگاه های ترکیه عبارتند از:

  • PTE آکادمیک
  • آیلتس
  • تافل
  • C1 Advanced یا C2 Proficiency

با این حال، همیشه باید وب سایت دانشگاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که الزامات دقیق چیست.

اگر مدرک آیلتس ندارید نگران نباشید؛ زیرا یک سری از دانشگاه ها بدون این مدرک نیز از دانشجویان پذیرش می گیرند.

در اینجا لیست دانشگاه های ترکیه که متقاضیان می توانند برای پذیرش بدون آیلتس اقدام کنند، آورده شده است.

دانشگاه باهچه شهیر: دانشگاه باهچه شهیر یک موسسه آموزشی خصوصی در ترکیه است که در قسمت اروپایی استانبول واقع شده است.

دانشگاه مدیپول استانبول: یک دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی است که در سال 2009 تأسیس شده است.

دانشگاه بیکنت: دانشگاه بیکنت یک دانشگاه پایه در استانبول ترکیه است که به زبان های انگلیسی، روسی ترکیبی و ترکی با 29401 دانشجو تدریس می کند.

دانشگاه آیدین استانبول: یک دانشگاه خصوصی است که در 18 می 2007 در استانبول ترکیه تاسیس شد.

دانشگاه اوفوک: دانشگاه اوفوک، واقع در آنکارا، ترکیه، توسط بنیاد حوادث ترافیکی ترکیه در سال 1999 تاسیس شد. این دانشگاه از دانشکده های پزشکی، حقوق، آموزش، علوم-ادبیات، اقتصاد، اداری و علوم اجتماعی تشکیل شده است.

دانشگاه آتلیم: دانشگاه آتیلیم یک دانشگاه خصوصی است که در سال 1997 ایجاد شده است. این دانشگاه در آنکارا، پایتخت ترکیه واقع شده است. زبان آموزشی اکثر دوره ها انگلیسی است. برنامه های آموزشی مطابق با استانداردهای بین المللی است.

دانشگاه چانکایا: یک دانشگاه خصوصی در آنکارا، ترکیه است.

یکی از پیش نیازهای درخواست در هر یک از این دانشگاه ها این است که متقاضیان باید نامه ای از مدرسه قبلی خود داشته باشند مبنی بر اینکه امتحانات زبان انگلیسی را گذرانده و قبول شده اند که به جای آیلتس استفاده می شود.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

اگر برنامه تحصیلی خود را در ترکیه پیدا کرده اید، قدم بعدی بررسی شرایط لازم برای درخواست برای آن مدرک است. در حالی که همیشه باید معیارهای دقیق را در وب سایت برنامه بررسی کنید و ببینید آیا آنها را برآورده می کنید، برخی از شرایط کلی نیز وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.

درخواست برای مقطع کارشناسی در ترکیه

اگر قصد دارید در ترکیه مدرک لیسانس بگیرید، باید از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید یا در آستانه فارغ التحصیلی باشید. اسناد بعدی باید در لیست شما باشد:

  • فرم درخواست
  • دیپلم دبیرستان (یا مقاله ای که گواهی فارغ التحصیلی شما را تایید می کند)
  • رونوشت سوابق
  • نمره مهارت زبان (تافل یا آزمون مهارت دانشگاه در بدو ورود)
  • تشویق نامه
  • اثبات پرداخت هزینه درخواست( 35-100 دلار)
  • گواهی مبنی بر داشتن امتحان خروج از دبیرستان (مانند SAT 1، مدرک بین‌المللی، مدرک ملی، و غیره)
  • نامه ای که تضمین می کند که بودجه مالی لازم برای حمایت از خود در طول تحصیل را دارید

مهلت عمومی برای ارسال مدارک درخواستی شما قبل از اول مرداد ماه است.

درخواست برای تحصیلات تکمیلی در ترکیه

اگر می خواهید در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری ادامه دهید. برنامه در ترکیه، شما همچنین باید الزامات خاص را در وب سایت هر برنامه بررسی کنید. مطمئناً می توانید انتظار داشته باشید که برخی از اسناد زیر لیست شوند:

  • فرم درخواست
  • مدرک لیسانس یا فوق لیسانس
  • بیانیه هدف (ارائه پروژه و انگیزه شما)
  • یک CV به روز شده
  • معرفی نامه از اساتید و کارفرمایان
  • رونوشت سوابق
  • نمرات امتحانات تکمیلی (بسته به برنامه: GRE یا GMAT)
  • نمره مهارت زبان (TOEFL یا آزمون مهارت دانشگاه در بدو ورود)
  • امتحانات کتبی و/یا مصاحبه
  • نامه ای که تضمین می کند که بودجه مالی لازم برای حمایت از خود در طول تحصیل را دارید

معمولاً دو مهلت درخواست برای برنامه های تحصیلات تکمیلی وجود دارد:

برای ترم پاییز: پایان ماه می

برای ترم بهار: پایان دسامبر

هنگامی که تمام مدارک خود را مرتب کردید، می توانید درخواست خود را ارسال کنید. توجه داشته باشید که حتی در صورت درخواست آنلاین نیز باید مدارک را قبل از پایان مهلت از طریق پست ارسال کنید. همچنین اگر آزمون ورودی یا مصاحبه دارید، برای شرکت در آن ها باید به ترکیه سفر کنید.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

قبل از اینکه سوار هواپیما، قطار یا ماشینی شوید که شما را به تحصیل در خارج از کشور ترکیه می برد، به یاد داشته باشید که برخی از جنبه های عملی مربوط به شهریه و هزینه دانشگاه را نیز بررسی کنید.

زندگی در ترکیه هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در ترکیه به شرح زیر است:

لیسانس به زبان انگلیسی: 450 – 1500 USD / سال تحصیلی

لیسانس به زبان ترکی: 240 تا 750 دلار در سال تحصیلی

کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی: 600 – 900 USD / سال تحصیلی

کارشناسی ارشد در ترکی: 300 تا 600 دلار در سال تحصیلی

به خاطر داشته باشید که شهریه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و موسسات خصوصی می توانند هزینه های بالاتری داشته باشند. هزینه های اضافی شامل:

350-500 دلار در ماه برای هزینه های زندگی

100-150 دلار اضافی در هر ترم برای کتاب ها و هزینه های اداری

بین 40-70 دلار در سال برای بیمه درمانی

همچنین می توانید بورسیه Studyportals را بررسی کنید تا در زمینه تامین مالی تحصیل خود در ترکیه کمک بگیرید.

انتخاب دانشگاه در مهاجرت تحصیلی به ترکیه

ترکیه دانشگاه های زیادی برای انتخاب دارد که هر کدام برنامه های آموزش زبان انگلیسی را برای دانشجویان در سراسر جهان ارائه می دهند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه های آنها از رتبه بالا و شهرت زیادی برای تولید برخی از باهوش ترین افراد برخوردار هستند.

در اینجا لیستی از چند دانشگاه عالی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • دانشگاه TED
  • دانشگاه سابانچی
  • دانشگاه اوکان استانبول
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه سهیر استانبول

تحصیل در ترکیه چگونه است؟

دانشجویان بین المللی در ترکیه از محیطی دلپذیر برخوردارند که توسط اساتید برجسته و دانشجویانی احاطه شده است که مشتاق کمک به شما برای پیشرفت هستند. کلاس‌های درس از بحث آزاد استقبال می‌کنند و دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا پروژه‌های خود را ارائه دهند، در گروه‌ها کار کنند و به سازمان‌هایی خارج از دوره‌های خود بپیوندند.

علاوه بر این، اگر در ترکیه دانشجو هستید، می‌توانید به دوره‌های کارآموزی با برخی از شرکت‌های مجاور بپیوندید و به شما کمک می‌کند تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای اطلاع از لیست بهترین دانشگاه های ترکیه کلیک کنید.

موقعیت کار پس از تحصیل در ترکیه

اگر قدم بعدی شما کار در ترکیه پس از تحصیل است، پس به مکان مناسب خوش آمدید!

اگر می خواهید بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه کار کنید، نمایشگاه های شغلی که در پردیس های دانشگاه برگزار می شود را از دست ندهید. در این نمایشگاه ها مسئولان منابع انسانی از بسیاری از شرکت های مهم ترکیه حضور دارند. آنها اطلاعاتی در مورد فرصت های کار و کارآموزی خود ارائه می دهند، در حالی که رزومه های داوطلبان فارغ التحصیل را نیز جمع آوری می کنند. این نمایشگاه ها فرصتی عالی برای فرصت های تجاری و کارآموزی است.

علاوه بر این، بسیاری از مراکز شغلی دانشگاهی، انواع خدمات مشاوره از جمله اعلام فرصت های شغلی برای مراحل شغلی پس از فارغ التحصیلی، شبیه سازی مصاحبه و ایجاد رزومه را به دانشجویان ارائه می دهند.

اگر ترکی صحبت نمی کنید، گزینه های زیادی برای کار در ترکیه وجود ندارد. همچنین، بسیاری از مشاغل در کنار اتحادیه اروپا، کانادا و ایالات، حقوق کمتری دارند، بنابراین قبل از ادامه خواندن این مطلب، مطمئن شوید که ترکیه مکان مورد علاقه شماست.

با این حال، ممکن است فرصت های شگفت انگیزی در بازار وجود داشته باشد. شما با تحقیق کامل در مورد فرصت های کاری آنلاین شروع می کنید و رزومه شما باید آماده شود.

شایان ذکر است که برخی از بهترین فرصت های کاری برای ارائه حقوق خوب در سفارتخانه ها، کنسولگری ها و سازمان های غیردولتی است. به طور مشابه، رقابت همیشه برای به دست آوردن یکی بالا است.

یکی از فرصت ها این است که زبان مادری خود را در مدارس یا در محدوده آموزش ویژه آموزش دهید. مردم ترکیه نیاز زیادی به یادگیری زبان های انگلیسی و عربی و سایر زبان ها دارند، با این حال، فراموش نکنیم که اینها مشاغلی هستند که درآمد خوبی دارند.

به همین ترتیب، فرصت های خوب کار در ترکیه معمولاً به افرادی می رسد که دارای گواهینامه هستند.

همچنین بهتر است دوره های آموزشی خود را با مربیان/افراد معتبر در طول دوره تحصیل خود تکمیل کنید.

موقعیت کار در حین تحصیل ترکیه

به ویژه، دانشجویان بین المللی که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه ثبت نام کرده اند، می توانند به عنوان محقق در پروژه های علمی مرتبط با کار خود برای تامین مالی تحصیلات تکمیلی خود کار کنند. برخی از دانشگاه های خصوصی نیز با بورسیه کامل دانشجوی کارشناسی ارشد می پذیرند و می توانند در ازای دریافت این بورسیه برای دانشجویان بورسیه دستیاری ارائه دهند. دانشجویان دوره لیسانس اغلب فرصت هایی برای کار در یک شغل پاره وقت، با توجه به برنامه دوره های خود پیدا می کنند.

اگر برنامه ای برای کار در زندگی دانشجویی خود دارید، آنچه ابتدا باید بدانید این است که مجوز اقامت دانشجویی شما به تنهایی مجوز کار را پوشش نمی دهد. بنابراین، اگر می خواهید در طول تحصیل کار کنید، ابتدا باید مجوز کار بگیرید. انواع مختلفی از مجوزهای کار مانند کار کوتاه مدت، دائمی، مستقل وجود دارد که توسط اداره کل بین المللی کار صادر می شود.

فرصت های کارآموزی در کشور ترکیه

برنامه آموزش عالی که شما در ترکیه ثبت نام کرده اید ممکن است یک فعالیت کارآموزی اجباری یا انتخابی باشد. این نوع فعالیت های کارآموزی که بیشتر در دوره های کارشناسی دیده می شود، معمولا در ترم تابستان انجام می شود. در این صورت نیازی به دریافت مجوز کار ندارید و با راهنمایی دانشگاه خود می توانید در بسیاری از شرکت های خصوصی، سازمان های دولتی، سازمان های بین المللی یا سازمان های غیردولتی ترکیه فرصت های کارآموزی را بیابید.

همچنین می توانید این فرصت را داشته باشید که به مدت 2 تا 12 ماه در یکی از کشورهای اروپایی تحت برنامه Erasmus + که برای شرکت کنندگان از سراسر جهان در طول تحصیل در ترکیه یا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی آزاد است، کارآموزی انجام دهید. فراموش نکنید که برای این کار با دفتر بین المللی دانشگاه خود در تماس نزدیک باشید!

اگر دانشجویی هستید که در یکی از دانشگاه های خارج از کشور ثبت نام کرده اید و قصد دارید برای کارآموزی به ترکیه بیایید، خوب است بدانید که در شرایط خاصی از مجوز کار معاف هستید.

مشاوره مهاجرت تحصیلی به ترکیه

اگر تصمیم نهایی خود را برای مهاجرت به ترکیه گرفته اید، می توانید از خدمات مشاوره ما استفاده کنید. فراموش نکنید دانشگاه های ترکیه هر کدام شرایط متفاوتی را برای پذیرش دانشجویان وضع می کنند و به همین دلیل استفاده از کمک مشاوران می تواند به شما کمک بسیاری نماید.

به علاوه پاسخ تمامی سوالات شما از جمله هزینه مهاجرت تحصیلی به استانبول  و یا اینکه برای مهاجرت به ترکیه چقدر پول لازم است؟ را می توانید با استفاده از خدمات مشاوره دریافت نمایید.

برای دانلود PDF مطلب کلیک کنید.

خلاصه مطلب

هدف ما از ارائه این مطلب کمک به شما برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه بود. اگر تصمیم نهایی خود را برای این کار گرفته اید لازم است حتماً از کمک مشاوران نیز بهره بگیرید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کرده باشید. به علاوه در صورتی که سوالاتی در رابطه با اینکه هزینه مهاجرت تحصیلی به استانبول  چقدر است و یا برای مهاجرت به ترکیه چقدر پول لازم است؟ داشته باشید نیز می توانید پاسخ سوال خود را به درستی بگیرید.

به صورت کلی مهاجرت تحصیلی به ترکیه مراحل و فرایندهای اداری پیچیده ای را ندارد تنها با اطلاع از یک سری نکات ساده می توانید به راحتی تمامی کارهای مهاجرت خود را انجام داده و حتی بعد از آن مجوز کار و اقامت نیز دریافت کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *