مشاوره تحصیلی

تجربه تحصیل در ترکیه

تجربه تحصیل در ترکیه

تجربه تحصیل در ترکیه یکی از مواردی است که بسیاری از دانشجویان به دنبال آن هستند تا از وضعیت آینده خود در ترکیه بتوانند تصویر واضحی بدست آورند. از آنجایی که بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز به دنبال کسب اطلاعات دقیق از تجربه تحصیل در ترکیه برای دیگر دانشجویان می باشند، ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شرایط تحصیل در ترکیه برای دانشجویان سایر کشورها شامل چه مواردی بوده و شما از تحصیل در این کشور چه مواردی را تجربه خواهید کرد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص تجربه بورسیه ترکیه داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تجربه تحصیل در ترکیه از زبان دانشجویان

تصمیم گیری برای ادامه تحصیل امری دشوار است. با این وجود، یادگیری در های زیادی را باز می کند و دانشجو بودن مجموعه ای از تجربیات جدید را به همراه دارد که می تواند زندگی فرد را تغییر دهد. به خصوص دانشجوی خارجی در کشوری متفاوت و فرهنگ متفاوتی می‌تواند روی تغییر به سمت بهتر شدن و امکان تجربه دنیای کاملاً جدید تأثیر بگذارد.

1- در برخی از مدارس با وجود اینکه زبان رسمی برنامه انگلیسی است، اساتید ممکن است در صورت عدم حضور شاگرد خارجی در کلاس، به زبان ترکی سخنرانی کنند.

2- اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خصوصی را دارید باید به رنکینگ دانشگاه توجه کنید نه شهریه مرکز. زیرا گاهی برخی دانشجویان تصور می کنند وجود شهریه بیشتر به معنای بهتر بودن کیفیت آموزشی است که این طور نیست.

3- ترک ها علاقه زیادی به تبادل فرهنگی با دانشجویان سایر کشورها دارند.

4- گاهی مشاهده می شود برخی دانشجویان با وعده های پوچ مانند خرید صندلی برای آن ها در دانشگاه ها گول می خورند که لازم است به این مورد توجه داشته باشید.

5- فکر می کنم بهترین بخش از تجربه دانشجوی خارجی در ترکیه تعداد بی نهایت افرادی است که می توانید در محوطه دانشگاه ملاقات کنید. جوانان ترک بسیار مشتاق و کنجکاو در مورد کشورها و فرهنگ‌های دیگر هستند. شما دوستان زیادی از انواع جوامع و پیشینه ها پیدا خواهید کرد.

6- اگر قصد مهاجرت به کشورهای دیگر از ترکیه را دارید، پیشنهاد می کنیم برای تحصیل در این کشور اقدام کنید؛ اما اگر می خواهید از ترکیه به ایران بازگردید، شاید بهتر باشد در تصمیم خود صرف نظر نمایید.

7- شما یک تجربه فراموش نشدنی خواهید داشت و با این کشور زیبا پیوند ایجاد می کنید و زمانی که زمان ادامه دادن به زندگی خود در کشور دیگر یا در وطنتان فرا می رسد، دلتنگ آن روزهای سرگرم کننده و بی خیال دانشگاه خواهید شد.  حتی آنهایی که مجبور بودید تمام شب را با بقیه دوستان خوابگاهتان درس بخوانید و نکته طعنه آمیز این است که وقتی در خارج از کشور با شنیدن یک نظر بد در مورد ترکیه، از آن دفاع خواهید کرد، زیرا کشور خودتان است.

اگر می خواهید فرهنگ جدیدی را تجربه کنید و به شرق و غرب نزدیک باشید، ترکیه یک مقصد دانشجویی عالی است. جدا از ترکیب ایده آل ترکیه شهرت علمی رو به رشدی دارد.

برای اطلاع از جزییات مهاجرت تحصیلی به ترکیه کلیک کنید.

تجربه بورسیه ترکیه

تجربه بورسیه ترکیه

آمار و ارقامی از تجربه تحصیل در ترکیه

در این قسمت همراه ما باشید تا آماری از میزان افراد محصل در ترکیه و این که محبوب ترین دانشگاه ها در این کشور کدام ها هستند، در اختیار شما قرار دهیم.

رشته هایی که دانشجویان بین المللی علاقه مند به تحصیل در ترکیه هستند:

داده های ما از سال 2017 نشان می دهد که دانشجویان بین المللی بیشترین علاقه را به 10 رشته زیر برای تحصیل در ترکیه دارند:

  • کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر در ترکیه: 2927 نفر
  • کارشناسی ارشد مهندسی عمران در ترکیه: 2041 نفر
  • کارشناسی ارشد در روابط بین الملل در ترکیه: 1964 نفر
  • کارشناسی ارشد روانشناسی در ترکیه: 1735 نفر
  • کارشناسی ارشد مهندسی برق در ترکیه: 1421 نفر
  • کارشناسی ارشد معماری در ترکیه: 1367 نفر
  • MBA در ترکیه: 1299 نفر
  • کارشناسی ارشد علوم بهداشت در ترکیه: 1096 نفر
  • کارشناسی ارشد در آموزش و پرورش در ترکیه: 1087 نفر
  • کارشناسی ارشد فیزیوتراپی در ترکیه: 935 نفر

محبوب ترین دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی:

بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا تعدادی از جذاب ترین دانشگاه های ترکیه آورده شده است:

  • دانشگاه کوک
  • دانشگاه اقتصاد ازمیر
  • دانشگاه یاسار
  • دانشگاه سابانچی
  • دانشگاه اوکان استانبول
  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه یدیتپه
  • دانشگاه سهیر استانبول
  • دانشگاه اوزیگین
  • دانشگاه TED

دانشجویان علاقه مند به کارشناسی ارشد در ترکیه از کجا می آیند؟

هنگام درخواست برای یک دانشگاه ترکیه، ناگزیر به این فکر می‌کنید که احتمالاً با چه دانشجویان بین‌المللی دیگری آشنا خواهید شد، و چه کسانی می‌خواهند مدرک تحصیلی خود را در کشوری که کشاورزی را به تمدن بخشید (و هنوز هم بیشترین فندق را در جهان به ما می‌دهد) بگذراند. .طبق داده های ترافیک وب سایت ما از سال 2017، افرادی که بیشتر علاقه مند به تحصیل در ترکیه هستند از کشورهای زیر می باشند.

  • 3012 دانش آموز از هند
  • 2237 دانش آموز از پاکستان
  • 1463 دانش آموز از نیجریه
  • 861 دانش آموز از ایالات متحده آمریکا
  • 688 دانش آموز از مصر
  • 602 دانشجو از ایران
  • 602 دانش آموز از اردن
  • 602 دانشجو از مالزی
  • 516 دانش آموز از عربستان سعودی
  • 516 دانش آموز از اندونزی

دانشجویان بین المللی که بیشترین سرمایه گذاری را برای تحصیل در ترکیه دارند

بازار دانشجویان بین المللی در سال 2017 بیش از 34 میلیون یورو بوده است. این پولی است که دانشجویان بین المللی در تحصیل در ترکیه سرمایه گذاری می کنند. بیشترین ارزش برای بازار دانشجویی بین المللی در ترکیه توسط دانشجویان 3 کشور بعدی بدست آمده است:

  • آلمان
  • یونان
  • روسیه

سایر دانشجویانی که در ترکیه برای تحصیل سرمایه گذاری می کنند از چین، ایالات متحده آمریکا، اندونزی، فرانسه و هلند می آیند. این نشان می دهد که اگر از یکی از این کشورها آمده اید شانس بیشتری برای تحصیل در ترکیه دارید.

برای اطلاعات بیشتر از جزییات تحصیل در ترکیه کلیک کنید.

نحوه دریافت بورسیه از ترکیه

نحوه دریافت بورسیه از ترکیه

نکاتی که اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید باید بدانید

برای قرن ها، ترکیه تقاطع بین دو دنیای متفاوت را نشان داده است. این نقطه تلاقی فرهنگ محافظه کار خاورمیانه و ایدئولوژی های مترقی غربی است. این دوگانگی باعث شده است که کشور به مکانی پرآشوب برای تحصیل، کار و زندگی تبدیل شود.

مطمئناً، رویدادهای اخیر در ترکیه ممکن است نگران کننده یا ناامید کننده به نظر برسد، اما نباید اجازه دهید که شما را از تحصیل در خارج از کشور منصرف کند. این کشور پرجنب و جوش و زیبا است و دلایل و مزایای زیادی برای تحصیل در ترکیه وجود دارد! بنابراین، قبل از شروع، در اینجا چند نکته در مورد کار، تحصیل و مسکن را بررسی خواهیم کرد.

استاندارد عالی آموزش

ترکیه با بیش از 206 دانشگاه در سراسر کشور، چه دولتی و چه خصوصی، به دانشجویان داخلی و خارجی سیستم آموزشی قوی ارائه می دهد. دوره ها از واحدهای واحد تشکیل شده و مدارک اعطا شده توسط دانشگاه ها در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می شود. همه دانشگاه ها دارای طیف وسیعی از دوره ها هستند و دارای اساتید عالی هستند که در رشته های مختلف تخصص دارند. با توجه به استاندارد بالای آموزش در سراسر اروپا، می توانید مطمئن باشید که همه برنامه ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. همچنین فرصت های سخاوتمندانه ای برای دستیابی به بورس تحصیلی وجود دارد.

دوره های متنوع

شما قادر خواهید بود از میان مجموعه گسترده ای از دوره های ارائه شده توسط 206 دانشگاه کشور انتخاب کنید. برنامه های مختلفی وجود دارد که اکثر موسسات آموزش عالی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهند. شما می توانید از بین حدود 60000 دوره مختلف از رشته های هنری یا علمی انتخاب کنید. از آنجایی که دوره های آموزشی فراوانی وجود دارد، انتخاب موضوع مورد علاقه برای دانش آموزان آسان تر است. به محض انتخاب این موضوع، باید شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد شرایط ورود به ترکیه کنید.

محیط دوستدار دانش آموز

ترکیه کشوری در منطقه آموزش عالی اروپا با بیشترین دانشجو است، بنابراین، هر شهری را که انتخاب کنید، مطمئناً در فضایی جوان و اتفاق افتاده غوطه ور خواهید شد. همچنین این یک جامعه فوق العاده چند فرهنگی است، بنابراین لازم نیست نگران باشید که تنها دانشجوی خارجی هستید! نیازی نیست که در مورد یادگیری ترکی استرس داشته باشید. امروزه بسیاری از دانشگاه های برتر ترکیه وجود دارند که به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

فرصت های کاری

اگرچه ترکیه به دانشجویان خارج از کشور اجازه کار در هنگام تحصیل را نمی دهد، اما برخی موسسات وجود دارند که فرصت های کارآموزی را برای دانش آموزان فراهم می کنند تا در طول تعطیلات به عنوان دستیار پژوهشی کار کنند. علاوه بر این، هنگامی که مجوز کار خود را از وزارت کار کشور دریافت می کنید، به عنوان یک فارغ التحصیل علاقه مند به اقامت و کار در ترکیه، فرصت های شغلی مختلفی برای انتخاب وجود دارد. زمانی که مدارک لازم را به دست آورید، به راحتی می توانید کار پیدا کنید. از نظر مدارک، شما به دانشگاه خود برای ارائه مدرک تحصیلی و همچنین مجوز کار نیاز دارید. مجوز کار به مدت یک سال معتبر خواهد بود اما همیشه می توانید آن را تا 3 سال تمدید کنید.

اقامتگاه 

مسکن در ترکیه بسیار ارزان است. اکثر دانشگاه ها محل اقامت در محوطه دانشگاه را هم برای افراد محلی و هم برای دانشجویان خارج از کشور ارائه می دهند. همچنین خوابگاه های خارج از دانشگاه و خوابگاه های خصوصی نیز در اختیار دانشجویان قرار دارد. بسته به نوع محل اقامتی که انتخاب می کنید، به عنوان یک دانشجوی خارجی، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 300-400 یورو در ماه هزینه کنید.

تحصیل در ترکیه ممکن است چالش برانگیز باشد، اما اگر آماده باشید و جزئیات را بدانید، می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. وقتی مدارک مورد نیاز و منبع درآمد یا پشتیبانی را داشته باشید، هیچ شکایتی نخواهید داشت. به طور خلاصه، ترکیه مقصد خوبی برای تحصیل است زیرا دارای سیستم آموزشی قوی و اقامتگاه های با قیمت مناسب است. تمام گواهینامه های اعطا شده توسط دانشگاه های ترکیه تقریباً توسط هر کشور اروپایی معتبر است و طیف گسترده ای از دوره ها برای انتخاب وجود دارد.

برای آشنایی با شرایط تخصص پزشکی در ترکیه با ما در یوسلند همراه باشید.

سیستم آموزشی ترکیه چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم آموزشی ترکیه از استاندارد بالایی برخوردار است زیرا استاندارد آموزشی آنها در مجاورت اروپا قرار دارد. این کشور حدود 206 دانشگاه دارد. این دانشگاه ها خصوصی یا دولتی بوده و برای دانشجویان داخلی و خارجی خوابگاه دارند. هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی کمی گران است و زمانی که یک موسسه خصوصی را انتخاب کرده باشید طبیعتاً هزینه ها بیشتر نیز خواهد بود. شهروندان ترکیه و سایر کشورهایی که از امپراتوری ترکیه هستند، شهریه ارزان تری را پرداخت می کنند زیرا به عنوان شهروند ترکیه شناخته می شوند.

برای اینکه بتوانید در ترکیه تحصیل کنید، معیارهایی مانند ویزای تحصیلی، هزینه های زندگی و همچنین بیمه نامه درمانی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. برخی از دانشگاه ها در ترکیه وجود دارند که برای کمک به دانشجویانی که نیاز مالی دارند، بورسیه تحصیلی و کمک هزینه ارائه می دهند. شایان ذکر است که ترکیه به دانشجویان بین‌المللی اجازه کار در حین تحصیل را نمی‌دهد، اما به فارغ‌التحصیلانی که می‌خواهند در آنجا بمانند و تحصیل کنند، اجازه می‌دهد قبل از اعطای فرصت کار، از وزارت کار کشورشان مجوز کار بگیرند.

برای آشنایی با دانشگاه های بدون کنکور ترکیه کلیک کنید.

جزییات تجربیات دانشجویان از ترکیه

جزییات تجربیات دانشجویان از ترکیه

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه نسبتاً متوسط ​​است زیرا غذا و حمل و نقل بسیار ارزان است. هزینه تحصیل در ترکیه به برنامه و دوره تحصیلی بستگی دارد. به عنوان یک دانشجوی بین المللی در مقطع کارشناسی، ممکن است از شما خواسته شود که سالانه بین 450 تا 1500 دلار بپردازید، این هزینه تحصیلی متفاوت است زیرا دانشگاه های خصوصی و دولتی و موسسات خصوصی هزینه بیشتری خواهند داشت. برای برنامه های تحصیلات تکمیلی، به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید حدود 600 تا 900 دلار در سال پرداخت کنید. اگر شهروند ترکیه هستید یا بورسیه تحصیلی دارید، می توانید شهریه کمتری بپردازید. موسسات ترکیه معمولا دارای خوابگاه هایی هستند که به عنوان خوابگاه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد، مگر اینکه آنها برای اقامت خارج از مدرسه تصمیم دیگری داشته باشند.

هزینه های زندگی برای یک دانشجوی بین المللی می تواند ارزان یا گران باشد زیرا بسته به سبک زندگی عمومی دانشجو متفاوت است. به طور متوسط، دانشجویان می توانند بین 400 تا 500 دلار در ماه برای هزینه های مختلف زندگی مانند حمل و نقل، اقامت، غذا، تلفن یا اینترنت، و پوشاک در نظر بگیرند. همچنین هاستل های خصوصی و اقامتگاه های خارج از دانشگاه در ترکیه وجود دارد و هزینه بسته به نوع اتاق و امکانات آن متفاوت است.

ترکیه به دانشجویان بین المللی خود مجوز کار ارائه نمی دهد، یعنی دانشجویان اجازه ندارند در حین تحصیل شغلی پیدا کنند. به عنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل بین المللی که می خواهد در کشور بماند و کار کند، باید به کشور خود بازگردید و از طریق وزارت کار کشور خود برای مجوز کار درخواست دهید. مجوز کار معمولاً برای مدت یک سال صادر می شود اما همیشه می تواند تا 3 سال تمدید شود.

یکی دیگر از عوامل مهمی که به شما کمک می کند اقامتی آرام در زندگی و تحصیل در ترکیه داشته باشید بیمه درمانی است. درست مانند بسیاری از کشورهایی که دانشجویان بین المللی را می پذیرند، شما باید یک بیمه نامه درمانی داشته باشید که تمام مسائل سلامتی شما را در طول دوره تحصیلی یا برنامه شما در کشور پوشش دهد. برای شهروندان ترکیه، دولت از بیمه نامه های درمانی آنها مراقبت می کند. دانشجویان بین المللی نیز باید حدود 80 دلار یعنی تقریباً 72 لیر ترکیه برای دریافت اجازه اقامت یک ساله بپردازند.

10 دلیل برای تحصیل در ترکیه

انتخاب ترکیه به‌عنوان کشوری برای تحصیل در خارج از کشور بسیار مهم است، در مقایسه با تحصیل در بریتانیا، آمریکا یا سایر کشورهای اروپایی، هزینه‌های زندگی ترکیه نسبتاً ارزان است و فضایی را به دانشجویان می‌دهد تا سبک زندگی خود را انتخاب کنند و از تحصیل لذت ببرند. ترکیه به استقبال و پذیرایی از دانشجویان بین المللی معروف است و سیستم آموزش عالی آنها درجه یک است. دلایل خارق العاده مختلفی برای تحصیل شما در ترکیه وجود دارد، اما در این مقاله قصد داریم به 10 دلیل برای اینکه ترکیه گزینه خوبی برای تحصیل است اشاره کنیم.

میراث فرهنگی: ترکیه دارای آثار فرهنگی متعدد و میراث متنوع است که برخی از بناهای تاریخی تحت میراث فرهنگی یونسکو هستند. ترکیه دارای پیشینه‌های فرهنگی متنوعی است و این باعث می‌شود که دانشجویان و گردشگران بین‌المللی به راحتی با مردم محلی ارتباط برقرار کنند. قدمت آثار تاریخی ترکیه به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد و برای مدت طولانی حفظ شده‌اند. همه اینها همچنین به عنوان جاذبه های گردشگری برای خارجی ها و دانشجویان ترکیه ای که ممکن است در حال تحصیل در رشته های هنری فرهنگی و دوره های مرتبط باشند، عمل می کند.

آموزش عالی با کیفیت: ترکیه با بیش از 206 دانشگاه خصوصی و دولتی در ترکیه به عنوان یکی از کشورهای دارای سیستم آموزشی خوب است. مدرک دانشگاهی که در هر موسسه ای در ترکیه اعطا می شود در هر کشور اروپایی به خوبی شناخته شده و پذیرفته شده است. دانشگاه‌های ترکیه به خوبی مجهز به مدرسان خوب و گزینه‌های درسی و برنامه‌های متفاوتی هستند که می‌توانید انتخاب کنید. آموزش عالی در ترکیه از کیفیت بالایی برخوردار است زیرا با استانداردهای آموزش عالی اروپا مطابقت دارد.

طبیعت در اوج خود: ترکیه دارای عناصر طبیعی مختلفی مانند کوه ها، رودخانه ها، اقیانوس ها و بسیاری موارد دیگر است. ترکیه چهار فصل اصلی را تجربه می کند. زمستان، تابستان، بهار و پاییز که زیبایی های طبیعی متفاوت خود را در تمام طول سال به نمایش می گذارد.

محیط دوستانه دانش آموزی: همانطور که ترک ها از خارجی ها استقبال می کنند، این باعث می شود که محیط برای افراد بین المللی دوستانه باشد. مکان های اجتماعی مختلفی برای بازدید و لذت بردن از محیط وجود دارد. درگیر شدن با مردم محلی نیز ایده بسیار خوشایندی است. مطمئناً از اقامت خود در ترکیه لذت خواهید برد زیرا کارهای سرگرم کننده مختلفی برای انجام دادن وجود دارد.

استقبال مردم محلی: مردم ترکیه با خارجی ها بسیار مهربان هستند و این باعث می شود انتخاب خوبی برای تحصیل در خارج از کشور باشد. ترک‌ها از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کنند، غذاهای متفاوتی را به مردم قبایل مختلف می‌دهند، همچنین شما می‌توانید با تعامل با مردم محلی و محیط، زبان را یاد بگیرید.

شرایط زندگی آسان: همانطور که قبلاً گفته شد، هزینه های زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای برتر اروپایی نسبتاً ارزان است. بسته به اندازه جیب و خواسته های اصلی خود، انتخاب های مختلفی برای مسکن برای شما وجود دارد. حمل و نقل، غذا و سرگرمی نیز ارزان هستند و از محیط بسیار لذت خواهید برد.

فرصت های کاری: علیرغم اینکه ترکیه به دانشجویان بین المللی اجازه کار در حین تحصیل را نمی دهد، در زمان استراحت، برخی موسسات از فرصت های کارآموزی برای دانشجویان به عنوان دستیار پژوهشی استفاده می کنند. همچنین پس از اخذ مجوز کار از وزارت کار کشورتان، به عنوان یک فارغ التحصیل که می خواهید در ترکیه کار کنید، فرصت های کاری متفاوتی برای شما فراهم می شود. زمانی که تمام مدارک لازم، مجوز کار و همچنین گواهی تحصیل خود را داشته باشید، مشاغل به راحتی به دست می آیند. مجوز کار معمولاً برای مدت یک سال صادر می شود اما همیشه می توان آن را تا سه سال تمدید کرد.

در دسترس بودن دوره های مختلف: با بیش از 206 دانشگاه در ترکیه، شما طیف گسترده ای از رشته ها را برای انتخاب دارید. دانشگاه های ترکیه برنامه های تحصیلی مختلفی را ارائه می دهند، چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد. بیش از 60000 رشته در کل دانشگاه ها وجود دارد.

اسکان: مسکن در ترکیه در محدوده ارزانی قرار دارد، اکثر دانشگاه ها هم برای دانشجویان و هم برای دانشجویان بین المللی محل اقامت در محوطه دانشگاه ارائه می دهند. به عنوان یک دانشجوی بین المللی و بسته به انتخاب محل اقامت خود، می توانید انتظار داشته باشید که به طور متوسط ​​حدود 50 تا 300 دلار در ماه برای اقامت هزینه کنید.

جاذبه های توریستی: ترکیه با داشتن فضای طبیعی، یک مرکز توریستی برای خارجی ها است. مکان های مختلفی برای بازدید وجود دارد که برخی از آنها رودخانه ها، کوه ها و اقیانوس ها هستند. این کشور مملو از مناظر زیبایی است که مردم دیگر کشورهای جهان را به خود جذب می کند.

تحصیل در خارج از کشور می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما زمانی که به خوبی برای آن آماده شده باشید، بسیار سرگرم کننده است. اگر تمام مدارک و منبع درآمد خود را با هم تهیه کنید، هیچ شکایتی نخواهید داشت. ترکیه مقصد تحصیلی خوبی است زیرا سیستم آموزشی آن با سایر کشورهای اروپایی مطابقت دارد و مدارک اعطا شده در هر دانشگاه ترکیه تقریباً در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می شود. ترکیه چهار فصل آب و هوایی را تجربه می کند. ساخت پاییز، زمستان، بهار و تابستان

مجوز کار دانشجویی در ترکیه

کار در ترکیه با ویزای دانشجویی ترکیه غیرقانونی است مگر اینکه مجوز کار برای دانشجو صادر شده توسط دولت ترکیه را دریافت کنید. برخلاف سایر کشورها، یافتن کار پاره وقت به عنوان دانشجوی خارجی در ترکیه بسیار سخت است. این به دلیل موانع زبانی است که اکثر کارفرمایان به دنبال کارمندان ترک زبان هستند. مشاغل موجود نسبت به کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی حقوق بسیار پایینی دارند. در کنار همه این موانع، فرصت هایی برای دانشجویان خارجی وجود دارد. برای یافتن آنها باید تحقیقات گسترده ای انجام شود.

قانون جدیدی در مورد کار بین المللی وجود دارد که اخیراً برای حمایت از دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی در ترکیه برای درخواست مجوز کار دانشجویی اجرا شده است. این قانون بیان می کند که دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد که دوره های رسمی را از دانشگاه های معتبر می گذرانند، حق جستجوی کار و دریافت مجوز کار در ترکیه را دارند. با این حال، این قانون برای دانشجویانی که در حال گذراندن مدرک یا هر برنامه دیگر در مقطع کارشناسی هستند، اعمال نمی شود. مجوز کار دانشجویی ترکیه برای دانشجویان دوره های کوتاه مدت یا دوره های کارشناسی مجاز نیست.

هنگامی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی خارجی مجوز کار ترکیه را دریافت می کنند، می توانند همچنان از مجوز اقامت خود بهره مند شوند. آنها همچنین می توانند از حقوقی که همراه با اجازه اقامت معتبرشان در ترکیه است بهره مند شوند. وزارت امور خارجه ترکیه مسئول تنظیم اصول استاندارد و همچنین رویه هایی است که بر استخدام این دانشجویان خارجی حاکم است. آنها بر اساس این اصول و همچنین دستورالعمل هایی که توسط کمیته سیاست های مهاجرتی تعیین می شود، تصمیم خواهند گرفت.

اگر یک خارجی هستید و اخیرا تحصیلات خود را از یک دانشگاه معتبر ترکیه به پایان رسانده اید، می توانید برای مجوز کار اقدام کنید. این کار باید ظرف یک سال پس از فارغ التحصیلی انجام شود. پس از ارائه درخواست، به هیئت مشاوران سیاست کار بین‌المللی می‌رود که آن را بررسی کرده و بر اساس اصول اساسی تصمیم‌گیری می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که اگر شما فارغ التحصیل مدرک لیسانس هستید که تحت بورسیه دولتی در ترکیه تحصیل می کردید، واجد شرایط مجوز کار نیستید. این صرف نظر از این است که شما فارغ التحصیل شده اید یا در حال حاضر مجوز اقامت کوتاه مدت دارید.

برای اطلاع از روش های مهاجرت به ترکیه کلیک کنید.

چالش های مجوز کار دانشجویی ترکیه

یکی از چالش های عمده ای که دانشجویان بین المللی در ترکیه با آن مواجه هستند، نداشتن مجوز قانونی برای جستجوی کار در سازمان های بخش دولتی و خصوصی ترکیه است. به همین دلیل است که دانشگاه های ترکیه برای کاهش این چالش تلاش کرده اند. آنها این کار را با دادن فرصتی به دانشجویان بین المللی برای کار به عنوان محقق در دانشگاه های ترکیه انجام دهند. تعداد زیادی از کارکنان خارجی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه حضور دارند.

برخی از برجسته ترین دانشگاه های دولتی ترکیه که حضور دانشجویان بین المللی را تایید می کنند عبارتند از دانشگاه بوغازیچی (استانبول) و همچنین دانشگاه فنی خاورمیانه (آنکارا). برخی از برجسته ترین دانشگاه های خصوصی که حضور دانشجویان بین المللی را تایید می کنند، کوچ، بیلگی و سابانچی هستند که در استانبول واقع شده اند. در آنکارا نیز دانشگاه بیلکنت داریم.

چالش های زیادی برای دانشجویان خارجی در ترکیه وجود دارد که چالش اصلی آن موانع زبانی است. به همین دلیل است که دستیابی به مشاغل پاره وقت و موقت برای این دانشجویان دشوار می شود. با این حال، دانشگاه‌هایی در ترکیه وجود دارند که دارای بخش‌هایی هستند که برنامه‌های آموزش انگلیسی را ارائه می‌دهند.

همچنین مدارس و کالج های قدیمی در ترکیه وجود دارد که به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این شانس را می دهد که از بورسیه های تحصیلی ترکیه با بودجه کامل بهره مند شوند. با این حال، این مزایای بورس تحصیلی کامل، به برخی از این دانشجویان خارجی نیاز دارد که به اعضای هیئت علمی در کارهایی مانند تدریس، تحقیق، تجزیه و تحلیل آماری و موارد دیگر کمک کنند. برای چنین بورسیه‌هایی، زبان‌های دوستانه‌تر دیگری نیز توسط دانش‌آموزان و همچنین برای تدریس استفاده می‌شود.

مشاغل برای دانشجویان در ترکیه

هنگام انجام تحقیق در مورد فرصت های شغلی، اینترنت اولین جایی است که جستجوی را آغاز می کنید. همچنین باید اطمینان حاصل شود که آنها رزومه تحصیلی جامع و دقیقی تهیه می کنند که به کارفرمای بالقوه تصویر واضحی از شما و بیانیه شخصی ارائه می دهد..

اگر به دنبال شغلی با درآمد خوب و حرفه ای در ترکیه هستید، باید به دنبال کار در کنسولگری ها، سفارت ها و سازمان های غیردولتی باشید. با این حال، به دلیل رقابت زیاد متقاضیان، کار در این زمینه ها دشوار است.

یکی از فرصت های شغلی موجود در ترکیه این است که به دنبال مکانی باشید که بتوانید زبان مادری خود را به سایر دانش آموزان آموزش دهید. یکی از زبان هایی که اکثر دانشجویان ترک به دنبال یادگیری آن هستند، انگلیسی است. به عنوان یک دانشجوی خارجی انگلیسی زبان، می‌توانید هر از چند گاهی چنین مشاغلی را انتخاب نمایید. با این حال، مشاغل پردرآمد دیگری نیز برای افرادی که دارای مدرک تحصیلی یا دوره دیگری هستند در دسترس است. برخی از این دوره ها عبارتند از TEFL، TESOL، CELTA. مطالعه برای چنین دوره های مرتبط به شما اطمینان می دهد که یک شغل موقت با درآمد خوب خواهید داشت.

فرصت دیگری که وجود دارد این است که برخی از شرکت های ترکیه ای به دنبال استخدام یک فرد خارجی در سازمان خود هستند. برخی از شرکت هایی که به دنبال جذب خارجی هستند عبارتند از: ترکیش دیلی نیوز، زمان، نیو آناتولی و همچنین مجلات، روزنامه ها و نشریات دیگر.

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

خلاصه مطلب

تجربه تحصیل در ترکیه به صورت کلی می تواند تجربه ای لذت بخش و البته همراه با برخی چالش ها باشد. شاید بزرگ ترین چالش در تجربه تحصیل در ترکیه چالش زبان ترکی است که بیشتر در مرحله کاریابی دانشجویان با آن مواجه می شوند. اما اگر تمامی مطالب گفته شده در این مطلب را جمع بندی کنیم متوجه خواهیم شد که به صورت کلی تجربه تحصیل در ترکیه می تواند برای بسیاری از دانشجویان تجربه خوشایندی باشد. امیدواریم که با مطالعه این مطلب پاسخ تمامی سوالات خود را گرفته باشید، اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با تجربه بورسیه ترکیه داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *