دانشگاه های ترکیه

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه + آیین نامه 2024 | yosland

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه

رشته پزشکی یکی از زیر شاخه های رشته علوم تجربی می باشد که هر ساله بسیاری از داوطلبان برای رسیدن به رویای خود و تحصیل در این رشته، در کنکور سراسری شرکت می کنند، اما با توجه به تعداد بسیار زیاد متقاضیان، افراد کمی موفق به تحصیل پزشکی در ایران می شوند. از این رو در سال های اخیر متقاضیان مهاجرت و ادامه تحصیل رشته پزشکی در خارج کشور، افزایش چشمگیری داشته است. ترکیه به عنوان یکی از مقاصد محبوب دانشجویان ایرانی، امکان تحصیل در رشته پزشکی را به شرط ارائه مدارک و قبولی در برخی آزمون ها برای مهاجران، فراهم کرده است. ما در این مقاله به توضیح آیین نامه پذیرش دانشجویان در سال 2024 و شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه پرداخته ایم.

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

 

در سال های اخیر ترکیه به عنوان یکی از پر طرفدار ترین مقاصد دانشجویان ایرانی برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بدل شده است. اما شرایط و مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟ آیا شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه مورد نیاز است؟ اگر تصمیم به تحصیل پزشکی در کشور ترکیه دارید بهتر است پیش از هر اقدام عملی، از شرایط و نحوه عملکرد سیستم آموزشی در این کشور، اطلاعات کافی را بدست آورید. برای ارزیابی اعتبار مدارک تحصیلی در رشته پزشکی در کشور ترکیه، پیشنهاد می شود به برخی از موضوعات مهم توجه کنید. این موضوعات عبارتند از:

☑️ سیستم آموزشی ترکیه: سیستم آموزشی کشور ترکیه شامل مقاطع تحصیلی و دوره های مختلف از پایه تا تحصیلات تکمیلی می باشد. دانشجویان برای راهیابی به دانشگاه های برتر باید علاوه بر ارائه گواهینامه دیپلم و کسب حداقل شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه، در آزمون های ورودی دانشگاه های دولتی شرکت کنند. پس از کسب حد نصاب نمره لازم در آزمون های ورودی و ارائه مدارک لازم، دانشجویان می توانند در دانشگاه مورد نظرشان شروع به تحصیل کنند.

☑️ شناسایی و اعتبار سازی مدارک تحصیلی: در کشور ترکیه مراجع و نهاد های خاصی برای شناسایی و اعتبار سازی مدارک تحصیلی وجود دارند، این مراجع شامل سازمان ملی اعتبار سازی مدارک تحصیلی (YÖDAK)، سازمان تربیت بدنی و ورزش و سازمان ارتقای کیفیت آموزش عالی (YÖK) مسئولیت نظارت و اعتبار سازی مدارک تحصیلی را بر عهده دارند.

☑️ برنامه تحصیلی: پیش از اقدام برای تحصیل پزشکی در ترکیه، بهتر است از برنامه تحصیلی ارائه شده برای این رشته اطلاعات کافی را بدست آورید. برنامه تحصیلی پزشکی در ترکیه شامل دوره های تئوری، عملی (کارآموزی در بیمارستان) و گذراندن طرح و پایان نامه است. این دوره ها چیزی حدود 6 الی 7 سال طول می کشد و دانشجویان پس از گذراندن دوره های تئوری، در بخش های مختلف بیمارستان دوره های کارآموزی را طی می کنند. پس از گذراندن دوره های کارآموزی، دانشجو ملزم به آماده سازی و ارائه پایان نامه خود است.

طول تحصیل پزشکی در ترکیه چقدر است؟، با ما در یوسلند همراه باشید.

☑️ زبان: یکی از مشکلات اصلی دانشجویان برای تحصیل در ترکیه، یادگیری زبان ترکی است. اغلب دروس ارائه شده در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی می باشد و در نتیجه دانشجویان برای شروع تحصیل، باید تسلطی نسبی بر روی این زبان داشته باشند. گفتنی است که این کشور برای دانشجویانی که مهارت کافی را در زبان ترکی نداشته باشند دوره های آمادگی زبان برگزار می کند.

☑️ طول تحصیل: مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در کشوری چیزی حدود 6 الی 7 سال است، دانشجویان در طی سال های تحصیل، دوره های تئوری و کارآموزی در بیمارستان و پایان نامه خود را می گذرانند.

همانطور که گفته شد، باید پیش از شروع تحصیل در ترکیه به شرایط و مدارک مورد نیاز، توجه کنید. با توجه به مواردی که بالاتر بیان کردیم، دانشجویان بین المللی باید در زمان های مقرر نسبت به ارسال مدارک تحصیلی و اعتبار سازی اقدام کنند تا بتوانند به راحتی در دوره های پزشکی کشور ترکیه شرکت کنند و پس از اتمام طول دوره تحصیلی، به طبابت مشغول شوند.

 

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه

شرط معدل پزشکی در ترکیه

🩺 پزشکی، یکی از رشته های پرطرفدار در سرتاسر دنیا می باشد و در نتیجه افراد زیادی سالانه تصمیم به تحصیل در این رشته می کنند. ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران از لحاظ فرهنگی و جغرافیایی، هزینه های بسیار کمتر نسبت به دانشگاه های آمریکا و اروپا و بهره مندی از روش های نوین آموزش به یکی از مقاصد جذاب و پرطرفدار برای دانشجویان ایرانی بدل شده است. اما ورود به دانشگاه های دولتی پزشکی ترکیه چندان هم ساده نیست و یکی از مدارک مورد نیاز، شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه می باشد.

برای شروع تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه، دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون ورودی YÖS و کسب نمره قبولی در این آزمون هستند. آزمون YÖS شامل سوالات ریاضی و هوش می باشد. در سال های اخیر انواع دوره های آمادگی برای آزمون یوس، در ایران برگزار می شود. با توجه به رقابت بسیار بالا برای تحصیل در رشته پزشکی، داوطلبان باید با پشتکار و تلاش فراوان، آمادگی لازم را برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه را کسب کنند.

🖊️ لازم به ذکر است در برخی موارد شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه، تنها شرط لازم برای تحصیل در رشته پزشکی می باشد. برای اطلاع از دانشگاه هایی که پذیرش رشته پزشکی بر اساس معدل را دارند و همچنین آگاهی از جزئیات شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه، می توانید با کارشناسان مجرب یوس لند تماس بگیرید.

علاوه بر کسب نمره قبولی در آزمون YÖS، دانشجویان باید تسلط کافی به زبان ترکی داشته باشند؛ چرا که زبان اصلی دروس دانشگاه های دولتی ترکیه و اغلب دانشگاه های خصوصی، زبان ترکی می باشد. همانطور که پیش از این گفته شد، پیش از شروع کلاس ها، دوره های آمادگی زبان ترکی برای دانشجویان خارجی برگزار می شود.
پس از پذیرش در دانشگاه، دانشجویان به مدت ۶ الی 7 سال دروس مختلفی را گذرانده و با موضوعاتی نظیر علم بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی، پاتولوژی و… آشنا می‌شوند. مطالعه این دروس به دانشجویان کمک می کند تا بتواند با بهره مندی از این علوم، تخصص خود را در پزشکی افزایش دهند. همچنین، دانشجو پس از گذراندن دروس تئوری باید دوره های کارآموزی در بیمارستان و مراکز آموزشی پزشکی را نیز با موفقیت طی کند.

🖊️ یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از دانشجویان ایرانی را مشغول کرده است، این است که آیا پس از اتمام طول تحصیل رشته پزشکی در ترکیه امکان کار در این کشور برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟ بله یکی از مزیت های تحصیل پزشکی در ترکیه، امکان اشتغال پس از اتمام دوره تحصیلی است. بعد از گذراندن 7 سال دانشجو می تواند به عنوان پزشک در مراکز درمانی مشغول به کار شود. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند نیز می توانند در امتحان تخصص شرکت کنند. افرادی که می خواهند در کشور های دیگر ادامه تحصیل داده و یا مشغول به کار شوند باید با توجه به شرایط کشور مقصد، در آزمون های ویژه ای شرکت کنند.

برای مشاهده لیست دانشگاه های دولتی پزشکی ترکیه، کلیک کنید.

 

⁉️ اما شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه چیست؟ شرط معدل معین شده با توجه به دانشگاه های مختلف، متفاوت می باشد. اما اغلب دانشگاه ها حداقل معدل دیپلم 18 را به عنوان شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه، در نظر می گیرند. برای اطلاع از جزئیات دقیق می توانید به وب سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید و اطلاعات کافی را بدست آورید. گفتنی است که دانشگاه های خصوصی ترکیه مانند مدیپول که یکی از مقاصد پرطرفدار دانشجویان خارجی است، صرفا شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه را برای پذیرش مد نظر قرار می دهند. طبیعی است که تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه رایگان نبوده و دانشجویان، با توجه به رشته خود ملزم به پرداخت سالانه شهریه هستند.

 

شرایط در نظر گرفته شده برای قبولی در هر یک از دانشگاه های ترکیه متفاوت می باشد و برای قبولی در دانشگاه مد نظرتان، باید به وب سایت دانشگاه مراجعه کنید. در ادامه به توضیح شرایط برخی از دانشگاه های برتر ترکیه، نظیر شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه پرداخته ایم.

 

نام دانشگاه حداقل نمره آزمون  شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه
دانشگاه کوچ (Koç University) – استانبول حداقل نمره آزمون 1410:SAT  حداقل معدل دیپلم : 18
دانشگاه آنکارا (Ankara Üniversitesi) – آنکارا حداقل نمره آزمون YÖS: 50 حداقل معدل دیپلم : 18
دانشگاه غازی (Gazi Üniversitesi) – آنکارا حداقل نمره آزمون SAT: 1200-1600 حداقل معدل دیپلم : 18

 

با وجود جذابیت و محبوبیت بالای تحصیل پزشکی در ترکیه، شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه ممکن است سخت و چالش برانگیز باشد. اما با تلاش، تمرین و پشتکار، دانشجو می‌تواند به راحتی این شرط را برآورده کند و به دنبال رویاهای خود در حوزه پزشکی باشد. در نهایت، تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه یک فرصت بسیار ارزشمند برای دانشجویان است که به آن ارزش دهند و تلاش کنند تا به بهترین شکل ممکن در آن موفق شوند.

اما یکی از موضوعاتی که ذهن بسیاری از افرادی که می خواهند برای تحصیل در رشته پزشکی کشور ترکیه اقدام کنند را مشغول کرده است، این پرسش است که آیا یادگیری زبان ترکی برای تحصیل در این کشور اجباری می باشد؟ در این خصوص باید گفت که تحصیل در ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی انجام می شود اما برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور، تسلط کافی بر زبان ترکی مورد نیاز است، چرا که در این دانشگاه ها تدریس به زبان ترکی انجام می شود. اما خبر خوب این است که عموما دانشگاه ها برای افراد یکه مهارت کافی در این زبان را ندارند دوره یکساله آموزش زبان ترکی برگزار می کند.

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

 

🔍 بسیاری از دانشجویان پس از بررسی شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه و فراهم کردن شرایط پذیرش، به دنبال اطلاع از این موضوع هستند که آیا پس از اتمام طول تحصیلشان در کشور ترکیه می توانند به عنوان پزشک در ایران فعالیت کنند یا خیر؟ برای این امر باید دانشگاهی را انتخاب کنند که به عنوان یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت اعلام شده باشد. در ادامه لیستی از دانشگاه های مورد تایید کشور ترکیه آورده شده است.

  • دانشگاه آجی بادم (Acıbadem) – استانبول
  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk) – ارزروم
  • دانشگاه آنکارا (Ankara) – آنکارا
  • دانشگاه باشکنت (Başkent) – آنکارا
  • دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül) – ازمیر
  • دانشگاه اگه (Ege) – ازمیر
  • دانشگاه غازی (Gazi) – آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe) – آنکارا
  • دانشگاه استانبول (Istanbul) – استانبول
  • دانشگاه آیدین (Istanbul Aydın) – استانبول
  • دانشگاه کاتب چلبی ازمیر (Izmir Katip Celebi)
  • دانشگاه کوچ (Koç) – استانبول
  • دانشگاه مرمره (Marmara) – استانبول
  • دانشگاه یدی تپه (Yeditepe) – استانبول

 

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

در قسمت های قبل این مقاله به توضیح شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه پرداختیم. اما مزیت تحصیل پزشکی در کشور ترکیه چیست؟ چرا ترکیه مقصد بسیار پر طرفداری برای دانشجویان ایرانی است؟ موارد زیادی را می توان در پاسخ به این سوالات نام برد. با توجه به رقابت بسیار زیاد رشته پزشکی در ایران، دانشجویان ایرانی می توانند در صورت عدم موفقیت در کنکور ایران شانس خود را برای تحصیل رشته پزشکی در کشور همسایه، ترکیه، امتحان کنند تا علاوه بر بهره مندی از آموزش های نوین و دریافت مدارک معتبر، بتوانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. برخی از مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه در ادامه آورده شده است.

✅ برخورداری از آموزش سطح بین المللی

✅ دریافت مدارک معتبر

✅ امکان کار پس از تحصیل در کشور ترکیه و دریافت اقامت

✅ نزدیکی کشور ترکیه به ایران و آسان بودن فرآیند رفت و آمد

✅ امکان اشتغال در ایران پس از اتمام دوره تحصیل

✅ امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های اروپایی

✅ پایین بودن هزینه زندگی و تحصیل نسبت به بسیاری از کشور های اروپایی

✅ امکان قبولی با شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه

شهریه پزشکی ترکیه چقدر است؟ برای اطلاع از شهریه 2024 کلیک کنید.

 خلاصه مطلب 

هر ساله بسیاری از افراد جهت تحصیل در رشته پزشکی به کشور های خارج از مرز ایران، مهاجرت می کنند. این پدیده علت های زیادی نظیر نبودن آزمون ورودی در برخی کشور ها و ثبت نام با شرط معدل دارد. ترکیه یکی از مقاصد محبوب و پرطرفدار دانشجویان جهت ادامه تحصیل در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. علت این محبوبیت، نزدیکی کشور ترکیه به ایران از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی، کمتر بودن هزینه های تحصیل به نسبت بسیاری از کشور های اروپایی و بهره مندی از امکانات به روز آموزشی می باشد.

ترکیه شرایطی را برای ورود و تحصیل پزشکی در این کشور، تعیین کرده است که در این مقاله به توضیح شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه پرداختیم. برای اطلاع از به روز ترین اطلاعات در خصوص نحوه پذیرش در دانشگاه های این کشور، با مشاوران یوس لند تماس بگیرید.

برای دریافت پی دی اف مطالب کامل این صفحه، کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *