دانشگاه های ترکیه

کنکور پزشکی ترکیه 2024 {شرایط،منابع و زمان} | yosland

کنکور پزشکی ترکیه

اطلاع از شرایط و زمان برگزاری کنکور پزشکی ترکیه 2024 برای آن دسته از افرادی که مایل به تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی هستند، بسیار اهمیت دارد. دانشگاه‌های ترکیه که از معتبرترین اروپا و خاورمیانه هستند، در سال‌های اخیر مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته‌اند. برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رشته ترکیه، داوطلبان باید در آزمون YOS و TUS شرکت کنند و تنها با کسب نمره حد نصاب از سوی دانشگاه پذیرش خواهند شد. از آنجا که بسیاری در ارتباط با زمان و شرایط برگزاری کنکور پزشکی ترکیه سؤال دارند، در ادامه این مقاله از یوسلند توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

آزمون ورودی پزشکی ترکیه 2024

در حال حاضر تحصیل پزشکی در ترکیه مورد توجه از دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است و مناسب بودن هزینه‌های تحصیل پزشکی در این کشور با توجه به تجهیزات کامل دانشگاه‌ها و سطح کیفیت آموزش یکی از مهمترین دلایل محبوبیت تقاضا برای اخذ پذیرش در این رشته می‌باشد. بورسیه‌های تحصیلی نیز تأثیر مستقیمی در تسهیل هزینه‌ها و شرایط تحصیل در رشته پزشکی ترکیه دارد و می‌تواند از مهمترین دلایل مورد توجه قرار گرفتن مراکز آموزش این کشور باشند. با نگاهی به رتبه‌بندی دانشگاه‌های پزشکی ترکیه در جهان متوجه علت حجم زیاد تقاضا برای این رشته خواهید شد.

همانگونه که می دانید دو دسته دانشجویان ملی و بین‌المللی در رشته پزشکی در حال رقابت برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه‌های این کشور هستند. اما میزان پذیرش دانشگاه بین‌الملل در دانشگاه‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی ترکیه نزدیک به ۹۰ درصد است و افراد می‌توانند امید زیادی برای تحصیل در این کشور داشته باشند. از مهمترین شرایط تحصیل در پزشکی در ترکیه شرکت در کنکور پزشکی ترکیه می‌باشد و افراد باید با قبولی در آزمون ورودی و کسب نمره حد نصاب از بهترین دانشگاه‌های دولتی این کشور، راه خود را برای اخذ پذیرش هموار کنند. چنانچه مایل به اطلاع از فهرست دانشگاه‌های دولتی پزشکی ترکیه هستید، مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

برای اطلاع از لیست دانشگاه های دولتی پزشکی ترکیه وارد لینک مربوطه شوید.

 

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون شرکت در آزمون ورودی امکان‌پذیر نخواهد بود. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه کنکور پزشکی برای اخذ پذیرش تعریف کرده‌اند. لازم به ذکر است که دانشجویان علاوه بر شرکت در آزمون ورودی باید مدارک مربوط به زبان انگلیسی را نیز ارائه کنند. حتی برخی از دانشگاه‌های ترکیه که آزمون ورودی ندارند، شرکت در آزمون یوس را الزامی کرده‌اند. بنابراین متقاضیانی که مایل به تحصیل در رشته پزشکی هستند قبل از هر چیز باید خود را برای کنکور پزشکی ترکیه آماده کنند. در ادامه بیشتر در ارتباط با کنکور پزشکی ترکیه 2024 توضیح خواهیم داد.

آزمون ورودی پزشکی ترکیه

شرایط کنکور پزشکی ترکیه 2024

  • همانگونه که اشاره شد برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی، افراد باید در کنکور پزشکی ترکیه که معمولاً دارای دو آزمون YOS و TUS می‌باشند، شرکت کنند. این دو آزمون دانشگاهی برای دانشجویان خارج از ترکیه می‌باشد. داوطلبان باید برای شرکت در آزمون یوس شرایط زیر را داشته باشند:
  • ابتدا باید فرم ثبت‌نام را به صورت کامل پر کنید و عکس دیجیتال خود را در بخش مورد نظر آپلود نمایید. فراموش نکنید که اطلاعات خود را حتماً ذخیره کنید.
  •  شماره فرم ثبت‌نام جهت شرکت در کنکور پزشکی ترکیه نیز برای شما ایمیل خواهد شد.
  • هزینه حضور در آزمون یوس به وسیله یک حساب بانکی آموزشی فعال و به حساب کادر آموزشی IU پرداخت خواهد شد و پس از تمام شدن مهلت اسم‌نویسی شماره فرم خود را می‌توانید دریافت کنید.
  • برای شرکت در آزمون شما باید وارد سیستم شوید و عکس از صفحه پاسپورت که مربوط به اطلاعات هویتی شماست را بارگذاری نمایید.
  • هنگامی که هزینه اسم‌نویسی به حساب بانک منتقل می‌شود، مکانی که در آن برای کنکور پزشکی انتخاب کرده‌اید، مشخص می‌شود و می‌توانید گواهی ثبت‌نام در آزمون را پرینت بگیرید. مکانی که امتحان در آن برگزار می‌شود، روی این گواهی ثبت‌نام آزمون درج شده است.

جهت آشنایی با شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ترکیه بر روی لینک کلیک نمایید.

شرایط کنکور پزشکی ترکیه

نمره حد نصاب کنکور پزشکی ترکیه 2024

همانگونه که اشاره شد، متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی باید در دو آزمون یوس و توس شرکت نمایند. در ادامه به نمره حدنصاب برای قبولی در هریک از این دو آزمون اشاره خواهیم کرد.

نمره حدنصاب قبولی آزمون YOS رشته پزشکی ترکیه

قبولی متقاضیان آزمون یوس براساس پاسخ‌های صحیح آنها انجام می‌شود. افرادی که در کنکور پزشکی ترکیه سال 2024 شرکت کنند و تعداد پاسخ‌های صحیح و غلط سؤالات در آزمون SDUYÖS Basic Learning Skills Test به صورت جداگانه برای آنها حساب خواهد شد. این آزمون نمره منفی دارد و نمره خام هر آزمون اینگونه محاسبه می‌شود که به ازای هر چهار پاسخ غلط، یک پاسخ صحیح حذف خواهد شد. علاوه بر این نمره خام به نمره استاندارد تبدیل شده و نمره کلی آزمون 50 است. داوطلبان حتماً باید حداقل نمره 40 را در کنکور پزشکی ترکیه کسب کنند تا بتوانند در رشته‌های پزشکی ادامه تحصیل دهند. برای رشته‌های مجازی، کسب حداقل نمره 30 قابل قبول است.

معدل دوره دبیرستان تاثیری در آزمون یوس نخواهد داشت و تنها نتیجه این آزمون برای درخواست به دانشگاه ترکیه مورد نیاز می‌باشد. علاوه بر این مدرک تحصیلی از دبیرستان مدارس جامعه یا  Acik Lise هیچ تأثیری در کنکور پزشکی ترکیه ندارد. عملکرد شما در دوره‌های پایه گذرانده شده نقشی در ورود به دانشگاه‌های دولتی پزشکی ترکیه نداشته و تنها شرط برای پذیرش و شرکت در آزمون یوس، داشتن مدارک دیپلم دبیرستان است که باید با  “Lise Diplomasi” ترکیه مطابقت کند. دانش آموزانی که مدرک Abitur و  Acik Lise را دارند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. نمره قابل قبول برای آزمون یوس برای پذیرش در رشته‌های پزشکی در دانشگاه ترکیه به شکل زیر می‌باشد:

  • دانشگاه آنکارا (Ankara University): داشتن حداقل نمره قابل قبول آزمون یوس 50 برای اخذ پذیرش.
  • دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi University): داشتن حداقل نمره استاندارد قابل قبول آزمون یوس 45 برای دریافت پذیرش
  • دانشگاه گالاتاسرای (Galatasaray University): داشتن حداقل نمره قابل قبول 55 در هر کدام از موضوعات رشته مورد نظر برای پذیرش
  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University): برخورداری از حداقل نمره قابل قبول 70 برای تحصیل در دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی
  • دانشگاه بیلیم استانبول (İstanbul Bilim University): داشتن حداقل نمره قابل قبول 60 برای تحصیل در دانشکده پزشکی
  • دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان (Mimar Sinan Fine Arts University): داشتن حداقل نمره استاندارد قابل قبول 60 آزمون Basic Learning Skills Test of YÖS برای پذیرش.
  • دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University): برخورداری از حداقل نمره استاندارد  قابل قبول 55 آزمون Basic Learning Skills Test of YÖS
  • دانشگاه اولوداغ (Uludağ University): داشتن حداقل نمره قابل قبول 60 برای پذیرش
  • دانشگاه یاسر (Yaşar University): داشتن حداقل نمره قابل قبول 40 آزمون Basic Learning Skills Test of YÖS برای اخذ پذیرش.

نمره قابل قبول آزمون TUS رشته پزشکی ترکیه

آزمون TUS در رشته پزشکی برگزار می‌شود و برای شرکت در آزمون توس شرایط سنی خاصی وجود ندارد و همه افرادی که دوره شش ساله پزشکی عمومی را گذرانده و دارای پاسپورت معتبر باشند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. متخصصان رشته پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و شیمی که مایل به اشتغال یا ادامه تحصیل در این کشور هستند، باید حتماً در این آزمون شرکت نمایند.

نمره کل آزمون توس، برای رشته‌های پزشکی ۱۰۰ می‌باشد و برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی دارند این آزمون برگزار می‌شود. حداقل رتبه قبولی در کنکور پزشکی ترکیه بر اساس گرایش‌های مختلف و دانشگاه مقصد متفاوت است. مثلاً برای قبولی در گرایش جراحی قلب و عروق حداقل نمره ۶۵ مورد پذیرش است، در حالی که حداقل نمره قبولی برای گرایش ژنتیک پزشکی ۴۷ می‌باشد. اما داوطلبنا حتماً باید نمره 40 را کسب نمایند. هزینه این آزمون نیز نزدیک به 350 لیر است.

نمره حد نصاب کنکور پزشکی ترکیه

اگر می‌خواهید بدانید طول تحصیل پزشکی در ترکیه چقدر است؟ وارد لینک مربوطه شوید.

تاریخ برگزاری کنکور پزشکی ترکیه 2024

همانگونه که اشاره شد افرادی که مایل به تحصیل در رشته‌های پزشکی هستند، ابتدا باید در کنکور پزشکی ترکیه تحت دو آزمون YOS و TUS شرکت کنند. در ادامه به زمان برگزاری کنکور پزشکی ترکیه که برای دو آزمون یوس و توس اشاره خواهیم کرد.

تاریخ برگزاری آزمون یوس 2024

آزمون یوس به صورت متمرکز برگزار نمی‌شود و تاریخ ثابتی برای دانشگاه‌ها وجود ندارد. اولین آزمون یوس متمرکز در بهمن ماه ۱۴۰۱ بود. اما آزمون یوس دانشگاه اوندوکوز مایس 31 اردیبهشت ماه 1403 و آزمون یوس دانشگاه ساکاریا 1 خرداد 1403 برگزار گردید. از این رو امتحان آزمون یوس اواخر ماه اردیبهشت و اواخر خرداد می‌باشد. گفتنی است که در حال حاضر ۱۱ دانشگاه تاریخ برگزاری آزمون یوس را اعلام کرده‌اند که در جدول زیر ارائه شده است.

دانشگاه زمان ثبت نام تاریخ برگزاری آزمون
دانشگاه آتاتورک ترکیه (ارزروم) 14/1/1403 – 25/2/1403 20/3/1403 ساعت 11:00
دانشگاه آنادولو ترکیه (اسکی شهیر) 22/12/1401 –  ۱۹/1/1403 7/3/1403 – 14/3/1403
دانشگاه جمهوریت ترکیه (سیواس) 29/12/1401 – 10/2/1403 30/2/1403 ساعت 10:00
دانشگاه چوکوروا ترکیه (آدانا) 12/10/1401 – 26/12/1401 9/2/1403 ساعت 09:30
دانشگاه دوملوپینار ترکیه (کوتاهیا) 14/12/1401 27/12/1401 شنبه ساعت 11:00
دانشگاه اژه ترکیه (ازمیر) ۱۴۰۳/۳/۱۳ – 13/3/1403
دانشگاه قاضی آنتپ ترکیه 12/11/1401 – 17/11/1401 16/5/1403 ساعت 13:30
دانشگاه حران ترکیه (شانلی اورفا) 12/10/1401 – 23/11/1401 به تعویق افتاد
دانشگاه استانبول ترکیه (استانبول) 19/10/1401 – 18/1/1403 16/2/1403 شنبه، ساعت: 15:00
دانشگاه جراح پاشا ترکیه (استانبول) 8/12/1401 – 19/3/1403 3/4/1403 ساعت 14:00
دانشگاه اینونو ترکیه (مالاتیا) 13/3/1403 ساعت 12:00

 

تاریخ برگزاری آزمون توس 2024

اگر شما پزشک عمومی هستید و می‌خواهید تخصص خود را از دانشگاه‌های دولتی و معتبر ترکیه دریافت کنید، باید حتماً از زمان برگزاری آزمون توس مطلع باشید تا بتوانید برای شرکت در بخش زبان و سؤالات تخصصی آمادگی لازم را کسب نمایید. باید اشاره کنیم که این آزمون سالی دو بار برگزار می‌شود. اولین آزمون در ماه چهارم سال جدید یعنی ماه اپریل و در فصل بهار و بار دوم در اواخر تابستان خواهد بود.

منابع کنکور پزشکی ترکیه 2024

کنکور پزشکی ترکیه 2024 همان آزمون یوس و توس است که افراد باید در آن شرکت کنند و با دریافت نمره حد نصاب می‌توانند از دانشگاه دولتی پذیرش بگیرند.

منابع آزمون یوس ترکیه 2024

برای آزمون یوس، مهارت یادگیری پایه مهم‌ترین بخش آزمون است که استدلال انتزاعی افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این بخش شامل ۸۰ سؤال، 45 سؤال مربوط به IQ و ۳۵ سال ریاضیات است. زمان آزمون ۹۰ دقیقه می‌باشد. محتوای سؤالات متغیر است. برخی از دانشگاه‌ها بخش آی کیو را ندارند و ممکن است برخی از دانشگاه‌ها آزمونهای مشکل‌تری نسبت به سایر دانشگاه‌های دیگر برگزار کنند.

آزمون‌های مهارت زبان ترکی، درک متقاضیان از زبان نوشتاری ترکیه را محک می زند و مدت آزمون ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. این بخش به این علت ایجاد شده است ارزیابی کنند که آیا متقاضی در برنامه تحصیلی به زبان ترکیه، قادر به شروع کردن سریع آن دوره می‌باشد یا نه. کتاب‌های آزمون یوس نقش مهمی در آماده شدن برای کنکور پزشکی ترکیه دارند. کار کردن با کتاب‌ها و اخذ روش مطالعه مناسب برای آنها بسیار ضروری است. کتاب‌های آمادگی کنکور پزشکی ترکیه یا همان آزمون یوس شامل ۷ منبع هستند که آزمون‌های آزمایشی، نمونه‌های آزمون، بانک سؤالات و مثال‌ها در آن ارائه شده است. منابع مرجع برای آزمون یوس در کنکور پزشکی ترکیه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • YÖS Practise Exams (50 Exams
  • YÖS Intelligence Quantity (IQ) Practice Exams
  • YÖS Questions and Answers Between 1981 and 2010
  • YÖS Mathematics Trial Exams With Solutions
  • YÖS Deneme Sınavları (15 Sınav)
  • YÖS Mathematics 1-with Subject Explanations and Sample Questions with Solutions

منابع آزمون توس 2024

بسیاری در مورد مشکل انتخاب منابع آزمون توس به عنوان یکی از آزمون‌های کنکور پزشکی ترکیه سؤال دارند. بسیاری از منابع علمی و تخصصی در این حوزه وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دو جلد کتاب جراحی عمومی با عنوان Textbook of Obstetrics and Gynecology
  • ٧۴٢ ویدئو آموزشی سایت ترکیه‌ای com
  • کتاب‌های Manual book for Medicine
  • کتاب‌های Textbook of Pediatric
  • کتاب‌های Manual Book for Biochemistry
  • کتاب‌های Textbook of General Surgery

منابع کنکور پزشکی ترکیه

معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه 2024

بسیاری از افراد مایل به تحصیل در رشته پزشکی ترکیه از طریق کنکور پزشکی ترکیه هستند. به دلیل مدارک معتبری که دانشجویان می‌توانند دریافت کنند، بسیاری تحصیل در بهترین دانشگاه‌های پزشکی کشور ترکیه را انتخاب می‌کنند. در ادامه به ۱۰ دانشگاه برتر پزشکی در سال 2024 اشاره خواهیم کرد.

ردیف نام دانشگاه رتبه
1 دانشگاه استانبول (Istanbul University) 401-500
2 دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) 301-400
3

دانشگاه جراح پاشا استانبول (Istanbul University-Cerrahpaşa)

501-600
4  دانشگاه آجی بادم (Acıbadem University) 601+
5  دانشگاه کوچ (Koç University) 501-600
6   دانشگاه آکدنیز (Akdeniz University) 601+
7  دانشگاه آنکارا (Ankara University) 601+
8  دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir University) 601+
9  دانشگاه آتاتورک (Atatürk University) 601+
10 دانشگاه باشکنت (Başkent University)

601+

 

جهت اطلاع از شهریه پزشکی ترکیه وارد لینک شوید.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه 2024

افرادی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه هستند، باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • تکمیل کردن فرم درخواست پذیرش از دانشگاه‌ها
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه این مدارک به ترکی یا انگلیسی
  • ارائه ریزنمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ارائه ترجمه انگلیسی یا ترکی
  • ارائه گواهی تسلط به زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)
  • کسب نمره قبولی در کنکور پزشکی ترکیه
  • پرداخت نمودن هزینه پذیرش دانشگاه

خلاصه مطالب

در مقاله در ارتباط با کنکور پزشکی ترکیه 2024 توضیحاتی ارائه کردیم. همانگونه که می‌دانید بسیاری از افراد به دلیل اعتبار بالای دانشگاه‌های پزشکی ترکیه مایل به ادامه تحصیل در این مراکز آموزشی هستند، بسیاری از دانشگاه‌های دولتی ترکیه، آزمون‌های ورودی را برگزار می‌کنند که افراد باید حتماً نمره حد نصاب در این آزمون را کسب کنند.

کنکور پزشکی ترکیه 2024 در دانشگاه‌های مختلف در زمان‌های جداگانه برگزار می‌شود که در در این مقاله سعی کردیم به برخی از این دانشگاه‌ها اشاره کنیم. چنانچه شما در ارتباط با مهمترین آزمون‌های ورودی در قالب کنکور پزشکی ترکیه نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی هستید، کافی است با کارشناسان مجموعه یوسلند تماس بگیرید تا مشاوران مجرب این مجموعه اطلاعات دقیق را در اختیار شما عزیزان متقاضی قرار دهند.

جهت دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *