دسته‌بندی نشده

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه + صفر تا صد سال 2024 | yosland

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

ترکیه از جمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر میزبان مهاجران بسیاری جهت تحصیل در این کشور بوده است. محدودیت سنی مهاجران کشورها به ترکیه در سال 2024 تا دانش‌آموزان هم رسیده است. هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه نسبت به برخی کشورها مقرون به صرفه بوده و میزان آن حدود 21% کمتر از ایران محاسبه شده است. هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه با توجه به شرایط و ترجیحات شما کاملا تغییرپذیر است. عوامل بسیاری از جمله شهریه دانشگاه، آزمون زبان و موارد دیگر در هزینه‌ زندگی دانشجو در این کشور تاثیرگذار هستند که در ادامه این مقاله به طور کامل به همه این موارد خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل در ترکیه

ترکیه شهری است که نسبت به برخی از کشورهای توسعه‌گر در زمینه آموزش عالی، کیفیت بالا و شهریه نسبتا پایینی را در دانشگاه‌های خود و برای مهاجران بین‌المللی ارائه می‌دهد. در ترکیه مبالغ دریافتی از دانشجویان به دولت داده شده و مبالغ پرداختی به خود دانشگاه‌های این کشور واگذار می‌شود. بنابراین میزان شهریه دانشگاه‌های ترکیه بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین شده و می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. این پارامترها می‌تواند نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، سطح مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری) و یا نوع رشته‌های آن دانشگاه (پزشکی، فنی و مهندسی، مدیریت و …) باشد. در دانشگاه‌های ترکیه هر سال شامل دو ترم بوده و شهریه هر ترم قبل از ثبت‌نام آن پرداخت می‌شود.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه شهریه دانشگاه‌های ترکیه

هزینه شهریه دانشگاه‌های ترکیه مانند دانشگاه فنی خاورمیانه در مقطع کارشناسی بین 161 تا 269 دلار آمریکا در سال بوده و در تحصیلات تکمیلی حدود 134 دلار آمریکا است. البته هزینه‌ دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه معمولاٌ بین 2500 تا 20000 دلار در سال متغیر است. مساله مهم دیگری که بر میزان شهریه دانشگاه در ترکیه تاثیرگذار است، انتخاب محصل در آموزش به زبان ترکی یا انگلیسی است. شهریه دانشجویانی که در زبان ترکی مسلط بوده و تحصیل را با همین زبان شروع می‌کنند بین 240 تا 750 دلار است. در جهت دیگر، این شهریه برای دانشجویانی که تصمیم دارند تحصیل خود را به زبان انگلیسی ادامه بدهند، کمی بالاتر و حدوداٌ بین 450 تا 1500 دلار خواهد بود.

هزینه تحصیل در دانشگاه برتر ترکیه

همانند دیگر کشورها، رقابت برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر ترکیه بسیار بالا است. بهترین دانشگاه‌ها در این کشور کیفیت آموزشی بالایی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. البته این دانشگاه‌ها در برخی اوقات برای دانشجویانی که واجد شرایط هستند، امکان تحصیل با هزینه کمتر را نیز فراهم می‌کنند. در ادامه به شهریه برخی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه می‌پردازیم:

✅ دانشگاه بیلکنت: 777 دلار

✅ دانشگاه سابانجی: 1047 دلار

✅ دانشگاه کوچ: تحصیلات تکمیلی: 9800 الی 24500 دلار – کارشناسی: 19500 دلار – دانشکده پزشکی: 26500 دلار

✅ دانشگاه کانکایا: کارشناسی 5848 دلار – کارشناسی ارشد از 748 تا 1683 دلار – دکتری 1683 دلار

تحصیل در ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه

در ترکیه یک سری دانشگاه‌ها هستند که شهریه بسیار کمی را برای دانشجویان خود در نظر می‌گیرند. البته در برخی اوقات امکان تحصیل رایگان در این دانشگاه‌‍‌ها برای آن دسته از دانشجویانی که شرایط برتری دارند فراهم می‌شود. در ادامه به بهترین دانشگاه‌های ارزان ترکیه که شرایط مناسبی برای تحصیل دارند می‌پردازیم:

🔵 دانشگاه فنی خاورمیانه: 161 تا 269 دلار

🔵 دانشگاه اژه: 337 دلار

🔵 دانشگاه اقتصاد ازمیر: برای مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد سالانه 4000 تا 8000 دلار و برای پزشکی سالانه 15000 دلار.

🔵 دانشگاه یاشار: برای مقطع کارشناسی حدود 6500 دلار سالانه و برای تحصیلات تکمیلی 9000 دلار سالانه.

🔵 دانشگاه بغازیچی: 184 الی 738 دلار برای هر ترم.

هزینه شهریه دانشگاه‌های ترکیه

هزینه آزمون ترکی برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

داشتن مدرک زبان ترکی یکی از ملزومات تحصیل در برخی از دانشگاه‌های ترکیه است. از مهم‌ترین آزمون‌های ورود به دانشگاه‌های ترکیه آزمون تومر است که هزینه آن حدود 2860 لیر است. این آزمون میزان تسلط شما در زبان ترکی را می‌سنجد و ملاک مناسبی برای تعیین سطح شما در این زبان است.

هزینه محل اقامت دانشجو در ترکیه

از لحاظ اقامت در ترکیه، چند گزینه پیش روی شما است. خوابگاه‌های دولتی، خوابگاه‌های دانشگاه، خوابگاه‌های خصوصی و آپارتمان‌های قابل اجاره از اصلی‌ترین نمونه‌ها هستند. هزینه هرکدام از این موارد با یکدیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی بودجه‌ای که باید برای اقامت در ترکیه کنار بگذارید، مبلغی بین 215 تا 2500 لیر است.

  • درباره اقامت در خوابگاه‌ها یکی از نکات مثبت این است که هزینه آن ماهانه پرداخت می‌شود. این به آن معنا است که در زمان تابستان که در دانشجویان در خوابگاه نیستند، دیگر نیاز به پرداخت هزینه ندارند.
  • برای خوابگاه‌ها و آپارتمان‌های اجاره‌ای باید مبلغ مشخصی به عنوان ودیعه در اولین ورود به آنجا پرداخت شود. این مبلغ معمولا باید دو برابر مبلغ اجاره محل اقامت دانشجو باشد. به عنوان مثال اگر دانشجو قرار باشد تا مبلغ 2000 لیر را به عنوان اجاره خانه پرداخت کند، باید در ابتدا مبلغ 4000 لیر را به عنوان ودیعه به صاحبخانه بپردازد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه 2024 روی لینک آبی کلیک کنید.

 

نقش بیمه و سلامت در هزینه دانشجویی ترکیه

بیمه درمانی یکی از مهم‌ترین موارد در هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه است. بیمه درمانی برای همه دانشجویان بین‌المللی کشور ترکیه الزامی بوده و همچنین این امکان را به دانشجویان می‌دهد که در همه بیمارستان‌های طرف قرارداد خدمات رایگان دریافت کنند. البته در بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌های متفاوتی باید پرداخت شود. هزینه بیمه با توجه به محل اقامت دانشجو متفاوت است؛ اما به‌طورکلی قیمت بیمه درمانی در ترکیه را می‌توان در قالب موارد زیر بیان کرد:

  • برای افراد بین 0 تا 18 سال: 275 لیر در 6 ماه – 335 لیر در 9 ماه.
  • برای افراد بین 19 تا 25 سال: 295 لیر در 6 ماه – 350 لیر در 9 ماه.
  • برای افراد بین 26 تا 30 سال: 370 لیر در 6 ماه – 440 لیر در 9 ماه.

بیمه و سلامت در هزینه دانشجویی در ترکیه

 

برای خواندن نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه روی لینک آبی کلیک کنید.

 

نکات دیگر درباره هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

در رابطه با هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه باید به یک سری نکات مختلف توجه کرد؛ از جمله برخی موارد روزانه‌ای که می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی هزینه به بار بیاورد. در ادامه به برخی از این هزینه‌ها می‌پردازیم که به طور میانگین محاسبه شده است. تقریبا می‌توان گفت که هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه شامل این موارد خواهد شد:

  • قبض تلفن همراه (ماهانه): 60 – 120 لیر
  • نان: 1 تا 3 لیر
  • آب (0/5 لیتر): 1 لیر
  • تخم مرغ (10 عدد): 10 لیر
  • صبحانه در غذاخوری دانشگاه (دانشگاه دولتی): 3 – 8 لیر
  • چای در غذاخوری دانشگاه (دانشگاه دولتی): 1 – 3 لیر
  • قهوه در غذاخوری دانشگاه (دانشگاه دولتی): 3 – 5 لیر
  • نان تست در غذاخوری دانشگاه (دانشگاه دولتی): 5 لیر
  • سیب (1 کیلوگرم): 10 لیر
  • مرغ (1 کیلوگرم): 25 – 50 لیر
  • شیر (1 لیتر): 5 لیر
  • تاکسی (5 کیلومتر): 20 – 25 لیر
  • حمل و نقل و عمومی، بلیط اتوبوس / مترو (یک طرفه): 1/75 الی 3/5 لیر
  • بلیط سینما: 15 تا 25 لیر
  • هزینه کتاب و لوازم التحریر (سالانه): 700 لیر

خلاصه مطلب

در این مقاله از یوسلند سعی کردیم تا به طور کامل به موضوع هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه بپردازیم. از عواملی که تاثیر به‌سزایی در هزینه تحصیل در ترکیه در سال 2024 دارند، می‌توان به شهریه دانشگاه‌ها، هزینه آزمون زبان ترکی و هزینه روزانه دانشجو اشاره کرد. البته در مورد شهریه دانشگاه‌ها، اگر فرد دانشجو شرایط خوبی در رابطه با تحصیل خود از لحاظ معدل بالا و … داشته باشد، امکان شهریه کمتر و حتی رایگان را خواهد داشت.

همچنین درباره هزینه آزمون زبان ترکی نیز گفتیم که معروف‌ترین آزمون آن، آزمون تومر است. هزینه این آزمون در حال حاضر حدود 2860 لیر یا 147 دلار آمریکا برآورد شده است.

در رابطه با بیمه سلامت دانشجویی نیز گفتیم که برای زندگی در ترکیه جزو ملزومات بوده و نرخ آن با توجه به محل اقامت دانشجو متفاوت است. همینطور درباره محل اقامت دانشجو نیز موارد مختلفی بیان و معرفی شد. اقامت در خوابگاه‌ها و آپارتمان‌های اجاره‌ای از جمله مواردی بودند که به آن‌ها به طور کامل پرداخته شد. از نکات مثبت اقامت در خوابگاه‌ها این است که هزینه آن ماهانه پرداخت می‌شود؛ بنابراین در تابستان‌ها که دانشجویان در خوابگاه نیستند، نیازی به پرداخت هزینه نیست. در طرف مقابل برای اجاره آپارتمان باید ودیعه پرداخت شود. این ودیعه تقریبا دو برابر مبلغ اجراه است که در ابتدای ورود، دانشجو به صاحبخانه پرداخت می‌کند.

 

برای دانلود مقاله هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه روی لینک کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *