دانشگاه های ترکیه

هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه 2024 + جدول تعرفه ها | یوسلند

هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه

هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه یکی از مواردی است که بر دوش دانشجو یا خانواده ایشان است. از این رو دانستن میزان این هزینه ها و مبلغ دقیقشان امری مهم تلقی میشود.

از آنجا که دانشگاه های ترکیه مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از هموطنان ما هستند، اهمیت هزینه خوابگاه های ترکیه بیشتر هم شده است. در این مقاله از یوسلند به بررسی شرایط کلی خوابگاه های شهر های مختلف ترکیه، هزینه های خوابگاه های ترکیه و… پرداخته خواهد شد.

دسته‌بندی خوابگاه‌های ترکیه بر اساس هزینه

خوابگاه های کشور ترکیه از نظر هزینه ای به سه دسته کلی دولتی، خوابگاه های نیمه خصوصی، خوابگاه های واکیف و خوابگاه های خصوصی و… تقسیم میشوند. همانطور که از نام آن ها مشخص است این سه دسته بندی طیف قیمتی متفاوتی به دانشجویان ارائه میکنند.

دسته بندی خوابگاه های ترکیه بر اساس هزینه

برای گرفتن خوابگاه در هریک از خوابگاه های مذکور اولین قدم این است که شما در آزمون یوس مربوط به دانشگاه موردنظر قبول شده باشید.

باید بدانید علاوه بر هزینه اسکان، هزینه های دیگری نیز وجود دارد که در مقاله هزینه تحصیل در کالج ترکیه به آن اشاره شده است.

هزینه خوابگاه‌های دولتی در ترکیه

خوابگاه های دولتی ترکیه توسط سامانه Turkiye.gov.tr قابلیت ثبت درخواست دارند و پس از بررسی هایی مبنی بر شرایط، رتبه قبولی شما، رشته تحصیلی شما و میزان ظرفیت حال حاضر آن خوابگاه از طریق همین سامانه به دانشجو اعلام میشود که مشمول دریافت خوابگاه دولتی هست یا خیر.

خوابگاه های دولتی تحت نظر سازمان KYK هستند و هزینه حدودی آنها بصورت شهریه ماهانه دریافت میشود که مبلغی حدود 200 لیر برای آن در نظر گرفته شده. باید بدانید این مبلغ ممکن است برای برخی شهر ها و برخی خوابگاه ها کمی متفاوت باشد.

همچنین عزیزانی که هزینه سالانه خود را بطور یکجا در ابتدای سال تحصیلی پرداخت میکنند شامل 20% تخفیف خواهند بود.

هزینه خوابگاه های دولتی در ترکیه

هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه جهت هزینه های آب، برق، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و هزینه های اینترنت مصرف میشوند.

در خوابگاه های دولتی ترکیه با پرداخت هزینه کمی میتواند از صبحانه و نهار این خوابگاه ها نیز استفاده کنید. برای نهار مبلغی حدود 6 لیر و برای صبحانه حدود 2 لیر دریافت میشود.

در نظر داشته باشید خوابگاه های دولتی در هر اتاق خود حتی تا 8 نفر را هم پذیرش میکنند که همین موضوع یکی از معایب این خوابگاه هاست.

مشمولین اخذ خوابگاه دولتی ترکیه

همانطور که اشاره شد خوابگاه های دولتی شرایط خاصی دارند و باید با مدارک خاصی برای دریافت آنها اقدام کرد.برای انجام این فرایند شما باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • برگه قبولی دانشگاه
  • 4 عدد عکس 4*3
  • رضایت نامه والدین برای افراد

اما تنها ارائه مدارک کافی نیست. برای دریافت خوابگاه های دولتی ترکیه مواردی وجود دارد که تنها در صورت مطابقت شرایط شما با آن ها میتوانید از خدمات خوابگاه های دولتی ترکیه استفاده کنید.

✅ مشمولین دریافت خوابگاه دولتی ترکیه باید شامل موارد زیر باشند:

  • برای بار اول توسط آزمون یوس در یکی از دانشگاه های ترکیه قبول شده باشند.
  • دانشجویان بین المللی بدون بورسیه تحصیلی.
  • دانشجو هایی که طبق قرارداد های بولونیا و اراسموس در دانشگاه های دیگری مشغول تحصیل هستند.
  • دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
  • ورودیان با آزمون های توانایی.
  • دانشجویانی که مطابق با قانون بخشودگی به تحصیل میپردازند.
  • دانشجویانی که با ظرفیت اضافه توانسته اند در دانشگاه قبول شوند.
  • دانشجویانی که به هر علت ترم تحصیلی جاری را نتوانسته اند بگزرانند.

لازم است بدانید کسانی که شامل بورسیه دانشگاه های ترکیه باشند از پرداخت شهریه خوابگاه های دولتی معاف هستند.

هزینه خوابگاه‌های نیمه خصوصی ترکیه

در بررسی هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه به یکی دیگر از مکان هایی که دانشجویان میتوانند در آنها مستقر شوند یعنی خوابگاه های دانشجویی نیمه خصوصی خواهیم پرداخت.

این خوابگاه ها نیز تحت نظر سازمان KYK یا اداره کل موسسات اعتباری دانشجویی و خوابگاهی به دانشجویان اهدا میشوند.

شرایط اخذ این دسته از خوابگاه ها دقیقا مشابه با خوابگاه های دولتی ترکیه است و در واقع زمانی نیاز میشود که شما در این دسته از خوابگاه ها اقامت کنید که خوابگاه های دولتی ظرفیت نداشته باشند.

هزینه خوابگاه های نیمه خصوصی ترکیه

هزینه شهریه ماهانه این خوابگاه ها چیزی ما بین 220 الی 350 لیر است که بسته به شرایط خوابگاه، موقعیت مکانی آن و مواردی از این دست ممکن است کم یا زیاد شود.

برای ثبت درخواست خوابگاه نیمه خصوصی در ترکیه باید از طریق پرتال E Devlat به نشانی Turkiye.gov.tr اقدام کنید و پاسخ درخواست شما نیز از همین سامانه اعلام میشود.

برای اطلاع از شرایط تحصیل آنلاین در ترکیه روی لینک کلیک کنید.

هزینه خوابگاه‌های واکیف در ترکیه

خوابگاه های واکیف دسته ای از خوابگاه ها هستند که تحت نظر سازمان اوقاف کشور ترکیه اداره می‌شود. خوابگاه های این سازمان برای اقامت دانشجویان تدارک دیده شده است.

این خوابگاه ها شرایط خوبی از نظر کیفیت مبلمان و سایر خدمات دارند اما در بسیاری موارد یا مبلغ بسیار ناچیزی از دانشجو اخذ میکنند و یا در مواردی بطور کلی هزینه ای دریافت نمیکنند. خوابگاه های واکیف اینترنت رایگان ارائه نمیدهند.

برای اینکه در این خوابگاه ها اسکان یابید پس از ثبت درخواست اخذ خوابگاه مصاحبه هایی در نظر گرفته شده است که در آن از صلاحیت شما برای اسکان در این خوابگاه ها اطمینان حاصل شود.

هزینه اسکان در این خوابگاه ها مبلغی حدود 200 تا 290 لیر بطور ماهیانه است که نسبت به شرایط و کیفیت این خوابگاه ها و در مقایسه با خوابگاه های خصوصی بسیار مقرون به صرفه است.

بیشتر واحد های خوابگاهی واکیف در استان های استانبول، ازمیر و آنتالیا هستند و قوانین سختگیرانه ای برای ورود دانشجویان گذاشته اند.

هزینه خوابگاه‌های خصوصی در ترکیه

در صورتی که شخص شامل شرایط اقامت در هیچ یک از انواع خوابگاه های فوق را نداشته باشد و یا به هر دلیلی نیاز بداند که در آن دسته از خوابگاه ها به تحصیل نپردازد گزینه دیگری برایش وجود دارد که استفاده از خوابگاه های خصوصی است.

در شهر هایی که در آن دانشگاه های دولتی و یا خصوصی احداث شده اند برای رفاه هرچه بیشتر دانشجویان خوابگاه های خصوصی احداث شده است که عموما کیفیت مناسب تر و در کل سازه های بهتری برای اسکان دارند.

اتاق های این خوابگاه ها میتواند ظرفیتی از 1 نفر تا 4 نفر داشته باشند و عوامل بسیاری نظیر خدمات قابل ارائه خوابگاه، محلیت آن، ظرفیت اتاق مورد نظر، دسترسی به دانشگاه و… میتواند قیمت شهریه ماهانه این خوابگاه ها را تغییر دهد.

هزینه خوابگاه های خصوصی در ترکیه

اما به طور کلی برای اخذ یک اتاق 4 تخته چیزی حدود 1400 تا 1600 لیر، برای اتاق دو تخته 1900-2100 لیر و برای اتاق 1 تخته حدود 2500 لیر باید پرداخت شود.

خدمات زیاد این خوابگاه ها قیمت بالای آن را تا حدی توجیه میکند. نظافت هفته ای دوبار اتاق ها، صبحانه رایگان، چای و قهوه رایگان، سالن های مطالعه، امکان دریافت نهار و شام با هزینه معقول و… همگی از این موارد هستند.

اما یک روش دیگر نیز برای اسکان تحصیلی در ترکیه وجود دارد که استفاده از مسکن جوانان است. در ادامه به توضیحات مختصری در رابطه با این موضوع ارائه خواهیم کرد.

برای اطلاع از لیست بهترین دانشگاه های ترکیه روی لینک کلیک کنید.

هزینه مسکن جوانان دانشجویی در ترکیه

یکی دیگر از مواردی که میتوانید برای اسکان دانشجویی از آن بهره ببرید، استفاده از مسکن جوانان است. از نظر هزینه نسبت به اجاره یک واحد مسکونی معمولی در ترکیه بسیار معقول تر است اما معایبی دارد.

شما در این خانه ها با حداقل 4 نفر دیگر شریک و هم اتاقی هستید. از آنجایی که هر دانشجو و جوانی میتواند در این واحد ها با پرداخت اجاره ماهیانه اش زندگی کند، هیچ ارگانی مسئولیتی در قبال ویژگی های شخصیتی ساکنین ندارد.

مورد دیگر این است که مسئولیت رسیدگی و نظافت این خوابگاه ها بر عهده ساکنین آن است. از این رو نباید انتظار ویژه ای از تمیزی این واحد ها داشت. هزینه آب، برق، گاز و اینترنت این واحد ها بر عهده ساکنین است و بین آنها تقسیم میشود.

هزینه استقرار در این مسکن ها از 400 لیر تا 1200 لیر در ماه متغیر است و بسته به محلیت و کیفیت آن میتواند متغیر باشد. این رقم از هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه کمی بالاتر است.

اجاره منزل در ترکیه برای دانشجویان

یکی از آخرین مواردی که داوطلبان تحصیل در ترکیه جهت اسکان میتوانند آن را در نظر بگیرند اجاره یک خانه در شهر محل تحصیل شان است.

بطور کلی این روش از پرخرج ترین روش های اقامت دانشجویی در ترکیه است و دردسر های خاص خود را دارد. برای مثال در این روش نیاز است شما تمام وعده های غذایی را خود تهیه کنید که شامل صرف وقت و هزینه است در صورتی که در خوابگاه های دولتی این موضوع کمترین زمان و هزینه را از شما میگیرد.

اجاره منزل در ترکیه برای دانشجویان

اجاره یک منزل یک خوابه در مرکز شهر بسته به شهر مورد نظر و شرایط کلی منزل میتواند از 1800 الی 5000 لیر ماهانه خرج بردارد.

برای اجاره یک خانه یک خوابه در حومه شهر نیز باید ماهانه مبلغی حدود 1000 تا 3000 لیر در نظر داشته باشید.

بررسی نهایی هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه

در مقاله ای که خواندید تمامی روش های اسکان دانشجویی در ترکیه و هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه بررسی شد. اما بد نیست یک نگاه کلی به این هزینه ها و انواع خوابگاه ها بیاندازیم تا علاوه بر کسب قدرت مقایسه بتوانیم تصمیم نهایی صحیحی برای اقامت خود در طول تحصیل در ترکیه اتخاذ کنیم.

ردیف نوع اسکان خدمات هزینه ماهیانه
1 خوابگاه دولتی صبحانه، قهوه و چای، تخفیف در صورت پرداخت یکجا و… حدود 200 لیر
2 خوابگاه نیمه خصوصی صبحانه رایگان، تخفیف در صورت پرداخت یکجا و… 220 الی 350 لیر
3 خوابگاه های واکیف نظم و دقت بالا در پذیرش، هزینه مناسب نسبت به کیفیت بالا و… 200 الی 290 لیر
4 خوابگاه های خصوصی 4 تخته صبحانه، قهوه، چای، نظافت منظم بطور رایگان + سالن های مطالعه 1400 الی 1600 لیر
5 خوابگاه های خصوصی 2 تخته صبحانه، قهوه، چای، نظافت منظم بطور رایگان + سالن های مطالعه 1900 الی 2100 لیر
6 خوابگاه های خصوصی 1 تخته فضای اختصاصی مستقل علاوه بر مزایای فوق حدود 2500 لیر
7 مسکن جوانان 400 تا 1200 لیر
8 اجاره منزل مسکونی مرکز شهر 1800 الی 5000 لیر
9 اجاره منزل مسکونی حومه شهر 1000 تا 3000 لیر

خلاصه مطلب

هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در هنگام تصمیم گیری برای تحصیل در ترکیه است. دانشجویان انتخاب های زیادی برای نوع اسکان خود در ترکیه دارند.

خوابگاه های دولتی از بهترین و ارزان ترین مکان ها برای استقرار دانشجویان است و محیطی امن و کاملا دانشگاهی را برای دانشجویان پدید آورده است.

از طرفی کمبود ظرفیت این خوابگاه ها باعث شده خوابگاه های دیگری نیز نظیر خوابگاه های نیمه خصوصی، خوابگاه های تحت پوشش واکیف و… پدید بیایند تا رفاه دانشجویان بیش از پیش شود.

 

برای دانلود این مقاله در قالب PDF روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *