مشاوره تحصیلی

نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه 2024 + نکات مهم | یوسلند

نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه

نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه میتوانند تاثیر مستقیمی روی انتخاب سرنوشت ساز زندگی شما یعنی مهاجرت تحصیلی به ترکیه بگذارند. از این رو شنیدن نظرات و تجربیات کسانی که در این راه به موفقیت رسیده اند میتواند شما را در قدم نهادن در این مسیر مصمم کند.

مجموعه یوسلند با سابقه موارد زیادی اعزام دانشجو به کشور ترکیه و ارتباط مستمر با این عزیزان در این مقاله تجربیات این افراد را در اختیار شما قرار داده تا با همه جوانب تحصیل در ترکیه آشنا شوید.

چالش های ابتدای ورود به ترکیه

در پرسیدن نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه بسیار پیش می آید که جواب های مشابه میشنویم. اغلب عزیزانی که اقدام به مهاجرت تحصیلی به ترکیه کرده اند در بدو ورود دچار مشکلات و چالش هایی میشوند که دانستن آنها خالی از لطف نیست. برخی از این چالش ها عبارت اند از:

  • تفاوت فرهنگ ترکیه با ایران

اولین موردی که با آن دست و پنجه نرم میکنید فرهنگ متفاوت ترکیه است. این کشور با اینکه از بسیاری جهات به کشورمان شباهت دارد اما تفاوت های خاصی هم دارد. امیر دهنادی دانشجوی پرستاری دانشگاه مدیپول استانبول میگوید:

یه موضوع عجیب که توی ترکیه متوجه شدم این بود که مردم ترکیه خیلی سیگار میکشن. حتی تو جاهایی که سیگار ممنوعه سیگار میکشیدن.

مثلا همون اول که برای خوردن نهار رفتیم رستوران بعضیا وسط غذای خودشون سیگار میکشیدن. یا یه چیز جالب این که اگه غذاتون رو کامل نخورید ازتون ناراحت میشن و برداشت میکنن که حتما دوست نداشتید.

چالش های ابتدای ورود به ترکیه

  • مشکلات با زبان ترکی

یکی دیگر از مشکلات هنگام ورود به کشور ترکیه سختی زبان ترکیه ای و عدم تسلط روی آن است. میتوانید نظر فاطمه بنایی دانشجوی رشته مد و طراحی لباس دانشگاه گیرسون را در این خصوص بخوانید:

من زبان انگلیسی انتخاب کردم برای دانشگاهم و حسابی اعتماد به نفس داشتم ولی وقتی رسیدیم تازه فهمیدم چه خبره. مردم ترکیه بسیار مهمون نوازن ولی زبان انگلیسی خیلی هاشون ضعیفه. من اگه قبل از آزمون یوس زبان ترکیم رو تقویت نمیکردم به مشکل میخوردم.

  • عادت نداشتن به زندگی دور از کشور مادری

یکی از مواردی که تقریبا همه عزیزانی که به ترکیه مهاجرت کرده اند با آن مواجه میشوند احساس دوری از وطن و خانواده یا در یک کلام احساس غربت است.

طبق نظر بسیاری از دانشجویان این احساس در روزهای اول کمی اذیت کننده است اما بعد از مدتی همه چیز طبیعی تر میشود و تنها هر از گاهی این حس سراغ این عزیزان می آید.

از آن جا که دانشجویان درگیر کلاس های دانشگاهی هستند و مشغول انجام پروژه ها و مطالعه دروس اند این احساسات خیلی زود کمرنگ میشوند. علاوه بر این در محیط های دانشگاهی و خوابگاهی دوستانی پیدا میکنید که شرایط را برای شما آسان تر میکند.

چالش های محیط دانشگاه های ترکیه

در پی نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه باید گفت کشور ترکیه مقصد مناسبی برای دانشجویان ایرانی است چرا که به کشور ایران نزدیک است و فرهنگ نزدیک تری نسبت به سایر کشور ها با ما دارد. علاوه بر این این کشور عضو پیمان بولونیاست و دانشگاه های آن از نظر رتبه بندی جهانی در سطح بالایی قرار دارند.

چالش های محیط دانشگاه های ترکیه

قبل از تصمیم گیری و برنامه ریزی آزمون یوس باید دانشگاه ها را عمیقا مورد بررسی قرار دهید. برای این کار میتوانید از وبسایت های رسمی دانشگاه ها بازدید کنید و یا از مقالات وبسایت یوسلند استفاده کرده و با دانشگاه های این کشور آشنا شوید.

آشنایی با شرایط زندگی دانشجویی در ترکیه

زندگی دانشجویی حتی در یک شهر دیگر هم متفاوت است پس دور از انتظار نیست این تفاوت در یک کشور دیگر بیشتر باشد. تحصیل در ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه در این رابطه این موضوع را اثبات میکند.

تقابل با هم سن و سال ها و هم دوره ای های تحصیل و از طرف دیگر برقراری ارتباط با جامعه و دانشگاه برای بقا در کشوری بجز کشور خودتان بسیار اهمیت پیدا میکند. سهیلا پورقلی دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه آتاتورک در رابطه با این موضوع میگوید:

وقتی میخواستم به این کشور بیام از اینکه تو این کشور غریبه ام یه مقدار نگرانی داشتم. اما از لحظه ای که وارد کشور ترکیه و بخصوص محیط دانشگاه آتاتورک شدم فهمیدم خیلی هم با ما فرق ندارن.

دانشجو هایی که برای خود ترکیه بودن اصلا ما رو طرد نمیکردن و اتفاقا علاقه زیادی داشتن که از فرهنگ ایران بدونن و سعی میکردن با ما دوستی کنن. دخترای ترکیه خیلی شبیه دخترای ایران هستن و ارتباط گرفتن باهاشون خیلی راحت و صمیمانه است.

نظر دانشجویان در رابطه هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

یکی از بخش های نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه موارد مربوط به هزینه های تحصیل و زندگی در کشور است. در رابطه با هزینه های جاری اختلاف زیادی بین دانشگاه های دولتی و خصوصی وجود دارد. اگر مسئول پرداخت شهریه سالانه دانشگاه خود هستید باید یک کار پاره وقت پیدا کنید که بتوانید این هزینه را متقبل شوید.

شرایط کار های پاره وقت دانشجویی در ترکیه تقریبا آسان است و با پیدا کردن یک کار با درآمد معمولی میتوانید زندگی راحتی در طول تحصیل داشته باشید. البته توجه داشته باشید که خوابگاه بسیاری از دانشگاه های دولتی ترکیه با هزینه های بسیار پایین در دسترس دانشجویان است.

نظر دانشجویان در رابطه هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

علاوه بر این شما میتوانید با کمی پشتکار و کسب نمرات برتر در رشته خود شامل بورسیه دانشگاه های ترکیه شوید. در این حالت نه تنها هزینه ای بابت شهریه و خوابگاه و غذا پرداخت نمیکنید بلکه به برخی دانشجویان برتر یک مبلغ جهت مخارج جاری بطور ماهانه پرداخت میشود.

خاطره جالبی که مسعود الماسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه باهچه شهیر با ما در میان گذاشت به این صورت است:

سال اولی که وارد دانشگاه شدم خانواده حمایتم میکرد و با درامدی که برای پروژه های کوچک برنامه نویسی از بچه های ایران داشتم میگذروندم. ولی بخاطر بیماری پدرم باید خودم از پس مخارجم بر میومدم و رفتم تو یک رستوران محلی گارسون شدم.

چند ماهی که کار کردم یه آقایی که شرکت هواپیمایی داشت به رستوران اومد و وقتی فهمید من برنامه نویس هستم منو برای مصاحبه دعوت کرد. همونجا استخدام شدم و حقوق خوبی هم داشتم.

رضایت دانشجویان از سطح کیفیت آموزش در ترکیه

همانطور که میدانید اعتبار بین المللی دانشگاه های ترکیه در رتبه بالایی قرار دارد. کشور ترکیه سالهاست به عضویت تعهدنامه بولونیا در آمده و بسیاری از دانشگاه های آن رتبه های خوبی دارند. پس دور از انتظار نیست کیفیت آموزش در سطح بالایی قرار داشته باشد.

رضایت دانشجویان از سطح کیفیت آموزش در ترکیه

دانشجویان هرساله در مقیاس بالایی به این کشور زیبا جهت تحصیل مهاجرت میکند و نظرات و تجربیات آن ها متفاوت است. برخی از این تجربیات، خاطرات و نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه را در ذیل مطالعه کنید:

  • امیرمحمد نخعی دانشجوی رسانه دانشگاه حاجت تپه

برای من تجربه تحصیل در ترکیه یکی از خاطرات فراموش نشدنی است. اگر اهل درس خوندن باشین و پیگیر باشین دانشگاه حاجت تپه بستر خوبی برای رشدتون داره. توی هم دوره ای ها من یکی رفت لهستان برای تحصیل تو رشته مشابه من و من به جرات میگم سطح علمی من و همکارم یکیه.

  • مینا تفرشی فارغ التحصیل دندانپزشکی دانشگاه باشکنت

من سال 99 با مدرک دندانپزشکی برگشتم ایران و به سادگی تو امتحان ارزشیابی نمره قبول گرفتم و الان هم 1 ساله مشغول به کارم. مدرکم جزو دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه بود و بخاطر همین روند گرفتن اجازه کارم خیلی سریع پیش رفت.

  • دیبا فتاح زاده فارغ التحصیل مدیریت دانشگاه قاضی آنتپ

مدیریت خیلی رشته جذابیه ولی توی این دانشگاه من معنی واقعی این رشته رو فهمیدم. پروژه های عملی که میدادن و پیگیری اساتید توی پروژه های تحقیقاتیمون خیلی برام مفید بود. من الان با روش های به روزی که یاد گرفتم یه استارت آپ توی تهران اجرا کردم.

خلاصه مطلب

نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه برای عزیزانی که میخواهند قدم در مسیر تحصیل در ترکیه بردارند بسیار تاثیرگذار است. خواندن این مطالب میتواند شما را از برخی جزئیاتی مطلع کند که در نگاه اول شاید به چشم نیاید.

این تجربیات شما را با برخی چالش ها آشنا خواهد کرد و در نتیجه آن شما میتوانید با آمادگی بیشتری پا در این عرصه بگزارید. مجموعه یوسلند علاوه بر ارائه مشاوره و کلاس های تدریس آزمون یوس شما را در تک تک مراحل تحصیل در ترکیه همراهی خواهد کرد.

 

برای دانلود مقاله نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه روی لینک کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *