دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه 2024 + آخرین اپدیت | یوسلند

دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه

شناخت دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان هنگام تصمیم گیری جهت انتخاب دانشگاه است. ترکیه به دلیل نزدیک بودن و همسایگی با کشور ایران و همچنین استقبال از طیف گسترده ای از متقاضیان و شرکت کنندگان در آزمون یوس در دانشگاه های خود مقصد مناسبی برای دانشجویان ایرانی میباشد. دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز از آنجایی که از ظرفیت پذیرش بیشتر و رشته های متنوع تری برخوردار هستند، جزو انتخاب های دانشجویان قرار میگیرند و هر ساله تعداد قابل توجهی دانشجو جذب میکنند.

به همین ترتیب برای پیشگیری از یک انتخاب اشتباه و اتلاف وقت در رشته ای که مدرکش مورد تایید نظام آموزشی ایران نیست، باید در هنگام چنین تصمیم گیری مهمی تمامی جوانب را در نظر بگیرید. همچنین میتوانید برای شناخت دقیق تر دانشگاه های ترکیه و روش های قبولی در دانشگاه های آن با مشاورین یوسلند با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۵۴۳ در تماس باشید.

دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید ایران

قبل از بررسی دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که منظور از مورد تایید بودن این است که شما با مدرک خود بتوانید در ایران جواز کار تهیه کنید و به حرفه مربوط به رشته خود بپردازید.

دانشگاه های خصوصی ترکیه که مورد تایید نظام آموزشی ایران باشند متاسفانه به تعداد کمی محدود میشوند و تعداد آنها هر سال ممکن است کم یا زیاد میشود. اما در حال حاضر دانشگاه های یدی تپه، باشکنت، باهچه شهیر، آجی بادام و کوچ جزو این دسته بندی قرار میگیرند.

علاوه بر این در برخی رشته ها، دانشگاه های حاجت تپه، بغازیچی، بیلکنت و… نیز مورد تایید وزارت علوم هستند.

دانشگاه های خصوصی ترکیه مورد تایید ایران

لازم به ذکر است دانشگاه یدی تپه در سال های گذشته برای مدت یک سال از فهرست دانشگاه های مورد تایید ایران حذف شد. اما مجدد در سال 2024 به این فهرست بازگشت. در ادامه این مقاله به بررسی مختصر این پنج دانشگاه خواهیم پرداخت.

برای کسب اطلاع در خصوص چگونگی ثبت نام دانشگاه های ترکیه روی لینک کلیک کنید.

دانشگاه کوچ استانبول

یکی از دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه دانشگاه کوچ واقع در استانبول است. این دانشگاه از نظر رنکینگ جهانی از سایر دانشگاه های خصوصی ترکیه در رتبه بهتری قرار دارد. طبق آخرین اخبار موجود این دانشگاه دارای رنکینگ 480-470 است.

از مهمترین ویژگی های دانشگاه کوچ دارا بودن رشته پزشکی به زبان انگلیسی است. این دانشگاه با جذب اساتید برتر و وسواس در پذیرش دانشجو از سطح علمی مناسبی برخوردار است و خصوصی بودن آن دال بر پایین بودن کیفیت آموزشی آن نیست.

دانشگاه کوچ استانبول

علاوه بر اینکه برای آموزش دانشجویان رشته پزشکی این دانشگاه یک بیمارستان اختصاصی ساخته شده است، این دانشگاه طیف گسترده ای از رشته ها را در بر میگیرد که همگی دارای آزمایشگاه های مجهز، انستیتو های تخصصی، کتابخانه و سایر مراکز آموزشی و آزمایشگاهی هستند.

دانشگاه یدی تپه استانبول

این دانشگاه نیز همانند دانشگاه کوچ استانبول از دانشگاه های برتر ترکیه است که از نظر جهانی هم در رتبه بندی مناسبی قرار دارد. این دانشگاه خصوصی رشته های بسیار متنوعی به دانشجویان ارائه میکند که از دندانپزشکی، داروسازی، پزشکی تا رشته های مهندسی، هنر، ادبیات و… را شامل میشود.

دانشگاه یدی تپه استانبول

این مرکز آموزشی دارای 3 بیمارستان اختصاصی برای دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی و در زیر لیستی از دانشکده های آن گردآوری شده است:

  • دانشکده علوم اقتصادی و ارتباطات
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده بهداشت و علوم سلامتی
  • دانشکده فنی و مهندسی
  • دانشکده معماری
  • دانشکده هنر
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده تربیت مدرس

دانشگاه باهچه شهیر

این دانشگاه در رتبه 1100 جهانی قرار دارد نیز یکی دیگر از دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه است. مهمترین وجه تمایز دانشگاه باهچه شهیر نسبت به سایر دانشگاه های این فهرست ارتباطات گسترده آن با دانشگاه های اروپایی در زمینه نقل و انتقال دانشجو، دعوت از اساتید، بروزرسانی علوم و… است.

دانشگاه باهچه شهیر

این دانشگاه در رتبه بندی ملی دانشگاه های ترکیه در رده 12 ام قرار دارد و برای پشتیبانی هرچه بیشتر دانشجویان، برنامه های حمایتی و بورسیه ها و وام های متعددی در اختیار دانشجویان قرار میدهد که از این نظر نیز نسبت به سایر دانشگاه ها پیشتاز است.

دانشگاه باشکنت

این دانشگاه رتبه 1800-1900 جهانی دارد و در ترکیه رتبه 47 را داراست. این دانشگاه در تلاش است تا رشته های متعددی را به زبان انگلیسی ارائه دهد که این رقم سالانه در حال افزایش است. لیستی از دانشکده ها و رشته های این دانشگاه در زیر آورده شده است:

دانشکده رشته ها
دانشکده پزشکی پزشکی
دانشکده دندانپزشکی دندانپزشکی
دانشکده مهندسی مهندسی عمران، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی کشاورزی و…
دانشکده حقوق حقوق، حقوق بین المللی و…
دانشکده بهداشت پرستاری، تغذیه، فیزیوتراپی، علوم ورزشی، مدیریت بهداشت، خدمات درمانی و…
دانشکده اقتصاد اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، روابط بین الملل، مدیریت فناوری، استراتژی ارتباطات و…
دانشکده تربیت مدرس آموزگاری زبان، آموزگاری علوم و ریاضیات، آموزگاری کامپیوتر و…
دانشکده معماری معماری، شهرسازی، گرافیک، هنر های تجسمی و…

دانشگاه آجی بادام استانبول

این دانشگاه نیز یکی دیگر از دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه است که در استانبول قرار دارد. این دانشگاه در بین دانشگاه های تازه تاسیس رتبه 400-450 را دارد که رتبه نسبتا خوبی است.

این دانشگاه دارای رشته های متنوعی است که پزشکی و داروسازی و مهندسی عمران نیز در آنها وجود دارد. شهریه این دانشگاه بصورت دلاری دریافت میشود و بد نیست با چند مثال حدود شهریه سالانه این دانشگاه را در چند رشته پر طرفدار بدانید:

ردیف رشته شهریه سالانه
1 پزشکی 18.000 دلار
2 داروسازی 10.000 دلار
3 داروسازی (با زبان انگلیسی) 11.000 دلار
4 مهندسی عمران 5.000 دلار
5 مهندسی کامپیوتر 5.000 دلار
6 فیزیوتراپی 4.500 دلار
7 رادیوتراپی 3.000 دلار

دانشگاه آجی بادام استانبول

اعتبار مدرک دانشگاه های خصوصی ترکیه در ایران

برای شناخت دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه باید با سیستم آموزشی ایران نیز آشنا باشید. همانطور که میدانید سیستم آموزشی به چند دسته در ایران تقسیم میشود و هرکدام برخی رشته های دانشگاه های ترکیه را تایید میکنند و برخی دیگر را خیر.

برای مثال برخی رشته های دانشگاه های ترکیه مانند مهندسی عمران باید مورد تایید سازمان نظام مهندسی باشد. یا رشته هایی مانند دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی نیاز به تایید در وزارت علوم و بهداشت و آموزش پزشکی دارد.

اعتبار مدرک دانشگاه های ترکیه در ایران

در نتیجه نمیتوان به طور کلی گفت دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه دقیقا کدام هستند و بطور کلی نتیجه گرفت مدارک دانشگاهی ترکیه مورد تایید ایران است.

دقت داشته باشید مدارک این دانشگاه ها به طور دائمی مورد تایید قرار نمیگیرند و باید متداوما پیگیر این موضوع باشید که دانشگاه منتخب شما در حال حاضر مورد تایید وزارت علوم، نظام مهندسی یا نظام پزشکی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل آنلاین در ترکیه روی لینک کلیک کنید.

اعتبار مدرک دانشگاه های خصوصی ترکیه در جهان

پس از معرفی دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه، بد نیست اعتبار مدارک تحصیلی این کشور را در جهان به درستی بررسی کنیم. از همین رو ابتدا به مهم ترین مشخصه دانشگاه های ترکیه یعنی عضویت آنها در قرارداد بولونیا اشاره می کنیم.

اسم قرارداد بولونیا (عهدنامه بولونیا، پروسه بولونیا، فرایند بولونیا)، هنگام اقدام برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه زیاد به گوش میرسد. این پیمان در سال 1999 در دانشگاه بولونیا ایتالیا بسته شد که طبق آن نظام آموزشی کشور های این عهدنامه باید طبق یک پروتوکل اقدام به آموزش کنند و عملا سیستمی یک پارچه داشته باشند.

اعتبار مدرک دانشگاه های خصوصی ترکیه در جهان

در حال حضر بالغ بر 50 کشور اروپایی عضو این پیمان هستند که نشان دهنده اعتبار این عهدنامه است. و نکته مهم اینکه کشور ترکیه نیز یکی از اعضای قرارداد بولونیا است. رتبه بندی دانشگاه های پزشکی ترکیه در جهان نیز در شرایط خوبی قرار دارد.

طبق پیمان بولونیا تمامی دانشگاه های کشور های عضو باید از یک سیستم آموزشی استفاده کنند. به همین دلیل مدارک این دانشگاه ها نیز مورد تایید سایر کشور ها هست. علاوه بر این یکی دیگر از موارد پیمان بولونیا، تلاش و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه ها نیز میباشد.

در نتیجه مدارک دانشگاهی دانشگاه های ترکیه مورد تایید بسیاری از کشور های اروپایی است و به طبع از اعتبار جهانی مناسبی برخوردار است.

خلاصه مطلب

کشور ترکیه از لحاظ کیفیت آموزشی، کشوری رو به رشد است و با عضویت در اتحادیه اروپا و جای دادن خود در پیمان بولونیا سعی در بالا بردن اعتبار دانشگاه های خود دارد. از آنجا که امروزه مقصد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان ایرانی، کشور ترکیه است، این موضوعات اهمیت ویژه ای پیدا میکنند.

مورد تایید بودن مدرکی که به دست آورده اید از جانب کشوری که قصد استغال در آن را دارید نیز امری بسیار مهم نیست. در این مقاله به بررسی دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه در ایران پرداخته شد که در حال حاضر به 5 دانشگاه محدود شده اند. دانشگاه های کوچ، یادی تپه، باشکنت، باهچه شهیر و آجی بادام در حال حاضر مورد تائید وزارت علوم ایران هستند.

برای دانلود این مقاله در قالب PDF روی لینک کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *