دانشگاه های ترکیه

ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 {رشته‌ها + شهریه} | یوسلند

ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه

یکی از متداول‌ترین سؤال‌هایی که داوطلبان ادامه تحصیل در مراکز آموزشی ترکیه دارند این است که آیا می‌توانیم برای ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 اقدام کنیم؟ دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه در تیم‌های بهار و پاییز پذیرش دانشجو خواهند داشت و داوطلبانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند، می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده از سوی هرکدام از دانشگاه‌ها برای ثبت‌نام اقدام کنند.

از آنجا که دانشگاه‌های ترکیه برای مقطع کارشناسی فقط در ترم مهر ورودی می‌گیرند، بسیاری از داوطلبان امید خود را از دست می‌دهند. اما برخی از دانشگاه‌های ترکیه هستند که علاوه بر ورودی مهرماه، برای ورودی بهمن ماه نیز دانشجو می‌پذیرند که در ادامه اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

تاریخ ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه 2024

داوطلبانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های معتبر ترکیه را دارند، آن قبل از هر چیز باید رزومه و مدارک درخواستی را برای دانشگاه‌های مختلف ارسال کنند و چنانچه از سوی کمیته فنی دانشگاه موفق به اخذ پذیرش شوند، باید تا اواسط دسامبر تصمیم نهایی خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه بگیرند و مراحل قانونی را برای ثبت‌نام دانشگاه های ترکیه طی کنند.

اما پس از اینکه داوطلبان موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه بشوند، باید مراحل ثبت‌نام را تکمیل موده و مدارک درخواستی را به صورت حضوری به دانشگاه ارائه دهند. ددلاین دانشگاه‌های ترکیه برای ترم پاییز می‌باشد و داوطلبان تحصیل در ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 حتماً باید برای رشته‌ها خاصی اقدام کنند. در واقع اگر داوطلبان موفق نشوند برای ترم پاییز پذیرش بگیرند، می‌توانند برای ترم بهمن ماه با از دست دادن یک‌ ترم پذیرش خود را از دانشگاه دریافت نمایند. در مجموع زمان کلاس‌های دانشگاه در ترم های بهار و پاییز به شرح زیر می‌باشد.

تاریخ ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه

 ترم پاییز:

وقتی به شروع سال تحصیلی دانشگاه از اوایل شهریور یعنی ماه سپتامبر است که می‌تواند در دانشگاه دولتی و خصوصی متفاوت باشد. اما در مجموع از همان شهریور ماه کلاس شروع می‌شود و تا دسامبر ادامه خواهد داشت. برخی از دانشگاه‌ها تا ژانویه و وردی دی و بهمن پذیرش دارند.

ترم بهار:

از ماه فوریه یعنی بهمن ماه آغاز می‌شود و تا خرداد ماه ادامه خواهد داشت. این شرایط ممکن است مانند ترم پاییز در هر دانشگاه تفاوت داشته باشد. در برخی از موارد دوره‌های بهار وجود دارند که از اسفند و فروردین یعنی ماه مارچ و آوریل آغاز می‌شوند. اما طبق روال همیشگی در خرداد ماه‌ ترم‌های تحصیلی مشخص می‌شوند و در پایان این ماه تکمیل خواهند شد. در مجموع تقویم دانشگاه‌های ترکیه به شکل زیر است. در ادامه نیز به سؤال بسیاری از داوطلبانی که قصد تحصیل در ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 را دارند پاسخ خواهیم داد.

  • آغاز ترم پاییز: از اوایل سپتامبر و برخی دانشگاه‌ها از اوایل اکتبر
  • تعطیلات ترم پاییز: ۲۵از ژانویه تا ۱۱ فوریه
  • آغاز ترم بهار: حدوداً اواسط ماه فوریه
  • تعطیلات بهار: از تاریخ 15 تا ۱۹ آوریل
  • ترم تابستانی: شروع دوره از اوایل جولای و آخرین روز کلاس‌ها اواسط ماه آگوست خواهد بود.

تحصیل در ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024

همانگونه که اشاره شد بسیاری از دانشجویان هستند که موفق به اخذ پذیرش برای ترم پاییز نمی‌شوند و مجبورند برای ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 اقدام کنند. داوطلبانی نیز هستند که می‌خواهند در رشته‌های بدون آزمون ترکیه شرکت کنند و این رشته‌ها معمولاً در ترم بهمن ارائه می‌شوند. دانشگاه‌های ترکیه برای مقطع ارشد و دکترا هر سال در دو نوبت‌ ترم مهر و بهمن پذیرش دارند و برای مقطع کارشناسی داوطلبان فقط می‌توانند در ترم مهر ماه اقدام کنند. اما در حال حاضر به خاطر پاندمی کرونا در مقطع کارشناسی نیز برخی از دانشگاه‌ها پذیرش دارند. اما بسساری این سؤال را دارند که آیا می‌توان از بهمن شروع به تحصیل کنیم؟ و از درس‌های خود عقب نمانیم؟

همانگونه که می دانید در ترکیه قانون پیش نیاز برای دروس وجود ندارد و شما می‌توانید هنگامی که از ترم دوم (بهمن ماه) وارد دانشگاه ترکیه شدید، بدون انتخاب دروس ترم یک، فقط دروس ترم دو را گزینش کنید و دروس ترم اول را سال بعد یعنی ترم سوم بگذرانید و همزمان تا آخر تحصیلات خود این روند را ادامه دهید. علاوه بر این می‌توانید در کنار دروس ترم جاری، دروس ترم اول را انتخاب کنید و زودتر از موعد زمان تحصیل خود را به اتمام برسانید.

آن دسته از داوطلبانی که مایلند بدون شرکت در آزمون، براساس سوابق تحصیلی برای ورودی بهمن در دانشگاه های ترکیه با شرط معدل اقدام کنند، باید به دو موضوع شهریه و رشته‌های ارائه شده توجه نمایند. برخی از دانشگاه‌ها تنها در رشته‌های خاصی برای ترم بهمن پذیرش دارند و ما در ادامه این مطلب به این رشته‌ها اشاره خواهیم کرد. اما در بخش بعد لازم است بیشتر در ارتباط با شرایط پذیرش ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 بیشتر توضیح دهیم.

تحصیل در ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه

شرایط پذیرش ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024

داوطلبانی که مایل به تحصیل در ورودی بهمن دانشگاه ترکیه سال 2024 هستند، باید بدانند که تحصیل در ترم بهمن شرایط خاصی دارد. به این صورت که تاریخ شروع ترم‌ها در دانشگاه مختلف متفاوت است. اما بازه زمانی شروع ترم حدوداً از نیمه دوم ماه ژانویه تا نیمه اول ماه فوریه می‌باشد.

بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا فرصت تحصیل برای ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند و اگر افراد مایل باشند در مقطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های مختلف دانشگاهی ترکیه تحصیل کنند، باید حتماً رشته‌هایی که در این مقطع پذیرش دارند را بررسی نمایید و مدارک خود را در بازه زمانی اعلام شده به دانشگاه ارسال کنند تا از تحصیل جا نمانند.

اطلاعیه

پذیرش ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌هایی غیر از پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی می‌باشد.

 

رشته‌های ورودی بهمن دانشگاه ترکیه 2024

بسیاری از متقاضیان در کنار این سؤال که آیا می‌توانیم در ورودی بهمن دانشگاه ترکیه تحصیل کنیم، این دغدغه را دارند که کدام رشته‌ها در این ترم ارائه می‌شوند. باید بگوییم که تمامی رشته‌های مقطع ارشد و دکترا را در ترم بهمن ماه ارائه می‌شوند. علاوه بر این به خاطر شرایط پاندمی کرونا در حال حاضر در تمام رشته‌های مقطع کارشناسی نیز در دانشگاه‌های ترکیه امکان پذیرش دانشجو وجود دارد. شما می توانید با بررسی لیست بهترین دانشگاه های ترکیه رشته‌های بدون آزمون ترم بهمن را برای آینده تحصیلی خود انتخاب کنید.

باید اشاره کنیم داوطلبان رشته‌های گروه پزشکی از جمله دندانپزشکی، پزشکی داروسازی و دامپزشکی نمی‌توانند برای ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه در سال 2024 اقدام کنند. برای شروع تحصیل داوطلبان این رشته حتماً باید برای ترم پاییز و ورودی مهر ماه اقدام کنند، چراکه دانشجویان رشته‌های پزشکی به دلیل کمیته محور بودن این رشته، نمی‌توانند از نصف یک سال تحصیلات خود را شروع کنند.

علاوه بر این ازم ذکر است که تمام بورسیه‌هایی که برای رشته‌های ارائه شده در ترم مهر ماه ارائه می‌شود، برای ترم بهمن ماه نیز وجود دارد. حتی یک سری بورسیه‌های ویژه برای مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه آیدین استانبول ارائه شده است که داوطلبان می‌توانند بر روی بورسیه‌های ۱۰۰ یا 50 درصدی این دانشگاه  حساب باز کنند.

رشته‌های مورد پذیرش در ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024

آن دسته از افرادی که مایل هستند در رشته‌های بدون کنکور در ورودی بهمن ماه دانشگاه ترکیه تحصیل کنند، ابتدا باید به رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها توجه داشته باشد. در دانشگاه‌های ترکیه به جز دانشگاه استانبول در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، دانشگاه سلمان دمیرل و دانشگاه کتب چلبی که در رشته دندانپزشکی نیز دانشجو می‌پذیرند، بقیه دانشگاه‌ها برای ورودی بهمن فقط در رشته‌های غیر از پزشکی دندانپزشکی و دامپزشکی پذیرش دارند که در ادامه رشته‌های مورد پذیرش در ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 را ارائه کرده‌ایم.

  • رشته طراحی داخلی: ارائه شده در دانشگاه بیلکنت (آنکارا)
  • رشته مهندسی شهرسازی: ارائه شده در دانشگاه کادیر حاص (استانبول)
  • رشته مهندسی پزشکی: ارائه شده در دانشگاه کوچ (استانبول)
  • رشته مهندسی عمران: ارائه شده در دانشگاه سابانجی (استانبول)
  • رشته سینما: ارائه شده در دانشگاه کادیر حاص (استانبول)
  • رشته تربیت بدنی: ارائه شده در دانشگاه آبانت ایزّت بایسال (بولو)
  • رشته موسیقی: ارائه شده در دانشگاه بیلکنت (آنکارا)
  • رشته هنرهای نمایشی: ارائه شده در دانشگاه کادیر حاص (استانبول)
  • رشته شنوایی‌شناسی: ارائه شده در دانشگاه اسکدار (استانبول)
  • رشته مکانیک: ارائه شده در دانشگاه کوچ (استانبول)
  • رشته فیزیولوژی ورزشی: ارائه شده در دانشگاه یدی تپه (استانبول)
  • رشته حقوق: ارائه شده در دانشگاه کوچ (استانبول)
  • رشته ژنتیک: ارائه شده در دانشگاه کوچ (استانبول)
  • رشته فیزیوتراپی: ارائه شده در دانشگاه آیدین (استانبول)
  • رشته بینایی‌سنجی: ارائه شده در دانشگاه آیدین (استانبول)
  • رشته خلبانی: ارائه شده در دانشگاه اوزیین (استانبول)
  • رشته اقتصاد: ارائه شده در دانشگاه کوچ (استانبول)
  • رشته داروسازی: ارائه شده در دانشگاه یدی تپه (استانبول)
  • رشته مهندسی برق: ارائه شده در دانشگاه کوچ (استانبول)
  • رشته مدیریت: ارائه شده در دانشگاه بیلکنت (آنکارا)
  • رشته معماری: ارائه شده در دانشگاه یدی تپه (استانبول)
  • رشته پرستاری: ارائه شده در دانشگاه کوچ (استانبول)
  • رشته مهندسی کامپیوتر: ارائه شده در دانشگاه بیلکنت (آنکارا)

رشته‌های ورودی بهمن دانشگاه ترکیه

برای اطلاع از  لیست دانشگاه های بدون کنکور ترکیه بر روی لینک کلیک نمایید.

 

میزان شهریه رشته‌های ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024

ترکیه کشوری است که برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر آن باید هزینه‌های بسیار کمی نسبت به کشورهای اروپایی بپردازید. علاوه بر اینکه این کشور با ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع، زندگی و تحصیل را بسیار آسان کرده است. هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه در درجه اول به سبک و روش زندگی دانشجویان بستگی دارد، اما اگر داوطلبان بخواهند در رشته‌های بدون کنکور در ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند، باید بدانند که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. در ادامه لیست دانشگاه شهریه ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه دانشگاه‌های خصوصی و دولتی را ارائه کرده‌ایم. شما با مراجعه به این لیست می‌توانید میزان هزینه هر ترم در هر مقطع را برآورد کنید.

شهریه دانشگاه‌های خصوصی برای رشته‌های بدون آزمون

دوره تحصیلی زبان دوره میزان شهریه هر ترم
مقطع لیسانس زبان انگلیسی ۱۵۰۰ – ۴۵۰۰ (۴۵ میلیون تومان تا ۱۳۵ میلیون تومان)
مقطع لیسانس زبان ترکی ۱۰۰۰- ۲۰۰۰ (۳۰ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان)
مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی ۲۰۰۰ -۳۰۰۰ (۶۰ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان)
مقطع کارشناسی ارشد زبان ترکی ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ (۴۵ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان)

 

شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای رشته‌های بدون آزمون

دوره تحصیلی زبان دوره میزان شهریه هر ترم
مقطع کارشناسی زبان ترکی 300 تا 800 دلار در سال (۶ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان)
زبان انگلیسی 500 تا 1800 دلار در سال (۱۵ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان)
مقطع کارشناسی ارشد زبان ترکی 300 تا 600 دلار در سال (بین۶ میلیون تا ۱۸ میلیون تومان)
زبان انگلیسی 600 تا 900 دلار در سال (بین۱۷ میلیون تا ۲۷ میلیون تومان)
مقطع دکتری زبان انگلیسی  500 تا 800 دلار در سال (بین۱۵ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان)

 

میزان شهریه رشته‌های ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه

اطلاعیه

شهریه ورودی بهمن دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه در سال 2024 با یکدیگر تفاوت دارد.

نکاتی در خصوص ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024

در زمان ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه باید نمات و اطلاعاتی را در نظر بگیرید، که ما در ادامه به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت:

⁉️ دانشگاه‌های ترکیه هر سال چند بار دانشجو می‌پذیرند؟

برای مقاطع ارشد و دکتری هر سال در دو دوره، یعنی ترم مهر و ترم بهمن، پذیرش دارند. به هر حال، امسال استثنا بر اثر شیوع بیماری هم پذیرش برای مقطع کارشناسی وجود دارد.

⁉️ آیا می‌توانیم از ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه شروع به تحصیل کنیم؟ آیا به تاخیر می‌افتیم؟

بله، می‌توانید از ترم بهمن شروع به تحصیل کنید و به تاخیر نمی‌افتید. زیرا در ترکیه، قوانین پیش نیاز وجود ندارد و شما می‌توانید دروس ترم دوم را انتخاب کنید بدون اینکه دروس ترم اول را انتخاب کنید. در سال بعد، یعنی ترم سوم، می‌توانید دروس ترم اول را بگیرید و به همین ترتیب تا پایان تحصیل ادامه دهید. حتی می‌توانید در کنار انتخاب دروس ترم جاری، چند درس از ترم قبلی را بگیرید تا زودتر به پایان برسید.

⁉️ ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه کی شروع می‌شود؟

تاریخ شروع ترم‌ها در دانشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما می‌توان گفت که بازه زمانی شروع ترم حدودا از نیمه دوم ماه ژانویه تا نیمه اول ماه فوریه است.

⁉️ آیا در ترم بهمن نیز پذیرش رشته‌های کاردانی و کارشناسی وجود دارد؟

به دلیل پاندمی کووید-۱۹ که باعث کندی در تکمیل مدارک تحصیلی توسط دانشجوها‌شده‌است، دانشگاه‌های ترکیه در ترم بهمن امسال نیز استثنائا پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی خواهند داشت. این امکان برای افرادی که به دلیل ناتوانی در تکمیل مدارکشان از تحصیل جا مانده‌اند، فراهم‌شده‌است.

رشته‌های قابل شروع در ترم بهمن و رشته‌هایی که قابلیت شروع آن‌ها وجود ندارد، به شرح زیر است:

تمامی رشته‌های مقطع ارشد و دکتری قابل شروع در ترم بهمن هستند.

تمامی رشته‌های مقطع کارشناسی قابل شروع در ترم بهمن هستند.

رشته‌های گروه پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی قابل شروع در ترم بهمن نیستند.

⁉️ آیا رشته‌های پزشکی نیز قابل شروع در ترم بهمن هستند؟

خیر، متاسفانه امکان شروع رشته‌های پزشکی در نصف سال وجود ندارد.

⁉️ آیا برای پذیرش در ترم بهمن بورسیه نیز وجود دارد؟

بله، تمامی بورسیه‌هایی که برای ترم مهرماه وجود داشت برای ترم بهمن نیز موجود است.

همچنین بورسیه‌های ویژه‌ای برای مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاه آیدین استانبول برای دانشجوهای گروه استانبول نیز در نظر گرفته‌شده‌است.

جهت اطلاعات بیشتر در خصوص بورسیه می توانید با مشاورین یوسلند در ارتباط باشید.

نکاتی در خصوص ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه

مشاوره ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024

ورود به دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویانی که می‌خواهند در آن کشور تحصیل کنند، یک گام بزرگ و مهم است. ورودی بهمن در واقع به دانشجویانی اطلاق می‌شود که در ماه بهمن سال 2024 وارد دانشگاه‌های ترکیه می‌شوند.

ورود به دانشگاه‌های ترکیه یک فرآیند پیچیده است که نیازمند آگاهی کامل از شرایط و مراحل مورد نیاز است. در این مرحله، دانشجویان باید ابتدا اطلاعات مربوط به دانشگاه‌های ترکیه را جستجو کنند. سپس برنامه درسی، شرایط پذیرش، مدارک مورد نیاز و هزینه‌های زندگی در ترکیه را بررسی کنند.

پس از انتخاب دانشگاه، دانشجویان باید مدارک خود را جمع‌‌آوری کنند و آن‌ها را به دانشگاه ارسال کنند. در صورت قبولی، دانشجویان باید مراحل مربوط به ویزا و مهاجرت به ترکیه را طی کنند. همچنین، آن‌ها باید برنامه زمانی خود را برای ورود به دانشگاه تعیین کنند و همه مراحل لازم را به ترتیب انجام دهند.

ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 فرصتی مناسب برای دانشجویان است تا به دانشگاه‌های برتر و معتبر در ترکیه وارد شوند و تحصیلات خود را در یک محیط بین‌المللی و کیفیت بالا ادامه دهند. با توجه به سابقه برتری ترکیه در زمینه آموزش عالی، ورود به دانشگاه‌های ترکیه یک فرصت بزرگ برای دانشجویان است.

بنابراین، دانشجویانی که قصد دارند وارد دانشگاه‌های ترکیه شوند، باید به موقع و با دقت اقدامات لازم را انجام داده و در آینده‌ای روشن و موفقیت‌آمیز برای خود رقم بزنند. برای ربرنامه ریزی و مشاوره جهت ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه با مشاورین با سابقه یوسلند در ارتباط باشید.

 

خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با پذیرش ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه 2024 مطالبی ارائه کردیم. بسیاری از داوطلبانی که از ثبت‌نام برای ترم مهر ماه جا مانده‌اند، این سؤال را دارند آیا می‌توانیم برای ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه در سال 2024 اقدام کنیم یا خیر؟ در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در این خصوص ارائه کنیم. چنانچه شما داوطلبان بخواهید در مقطع ارشد و دکترا در رشته‌هایی غیر از رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی ادامه تحصیل دهید، می‌توانید برای ورودی بهمن دانشگاه‌های ترکیه اقدام نمایید. البته در حال حاضر بخاطر پاندمی کرونا رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی نیز در ورودی بهمن پذیرش خواهند داشت.

علاوه بر این تمام بورسیه‌ها در ترم بهمن ماه نیز به قوت خود باقی می‌مانند و داوطلبان می‌توانند شانس خود را برای اخذ پذیرش در این ترم امتحان کنند. چنانچه شما داوطلبان گرامی ادامه تحصیل برای ورودی بهمن دانشگاه ترکیه 2024 نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر هستید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه یوسلند تماس بگیرید تا شما عزیزان را در این خصوص یاری کنند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *