دانشگاه های ترکیه

ثبت نام دانشگاه های ترکیه 2024

ثبت نام دانشگاه های ترکیه

تحصیل و ثبت نام دانشگاه های ترکیه ، دانشجویان بسیاری را به سمت این کشور می کشاند زیرا دانشگاه های آن دارای امکانات مدرن هستند و آموزش بر اساس تکنولوژی‌ های بسیار پیشرفته انجام می‌گیرد و این آموزش ها از استانداردهای بین‌ المللی پیروی می کنند.

علاوه بر این هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آن مدرک بین المللی دریافت می‌کنند. همچنین ورود آسان به این دانشگاه‌ ها و هزینه‌ های اندک زندگی دانشجویی بر محبوبیت پذیرش در دانشگاه های ترکیه افزوده است. بنابراین در این مقاله ثبت نام دانشگاه های ترکیه را به همراه راهنمای جامع و کامل آن مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط لازم برای اپلای و تحصیل در دانشگاه های ترکیه 2024

ثبت نام دانشگاه های ترکیه دو بار در سال انجام می شود و اولین شرط لازم و ضروری برای قبولی در دانشگاه های این کشور انتخاب دانشگاه و شرکت در آزمون ورودی آن و کسب حد نصاب نمره می باشد. همچنین تاریخ برگزاری آزمون هر دانشگاه توسط همان دانشگاه معین میشود.

علاوه بر این مدرک معتبر زبان هم در برخی از دانشگاه ها اجباری است زیرا زبانی که در دانشگاه های کشور ترکیه مورد تدریس قرار میگیرد معمولا ترکی و انگلیسی است. اما گاهی در بعضی از این دانشگاه‌ها آلمانی و فرانسوی هم تدریس می‌شود.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد تجربه تحصیل در ترکیه کلیک کنید.

شرایط لازم برای اپلای و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

مدارک لازم برای اپلای دانشگاه های ترکیه و تحصیل در این کشور

مدارک لازم و ضروری برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه و تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه به شرح زیر هستند:

  • مدرک قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر مدرک ترجمه شده دیپلم دبیرستان (برای مقطع کارشناسی)
  • مدرک ترجمه شده پیش دانشگاهی (برای مقطع کارشناسی)
  • ریز نمرات دبیرستان (برای مقطع کارشناسی و محاسبه معدل تا رسیدن به حد نصاب)
  • ترجمه مدرک زبان انگلیسی آیلتس، تافل، تومر یا دیپلم زبان ترکی برای دانشگاه های ترک زبان (در صورت لزوم)
  • رسید پرداخت هزینه های پذیرش
  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • ترجمه رزومه تحصیلی، پژوهشی یا شغلی مرتبط (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • ترجمه ریز نمرات مدرک تحصیلی کارشناسی (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • مدارک خواسته شده در سایت دانشگاه
  • معرفی و توصیه نامه دو استاد (برای مقطع دکتری)

 

مدارک لازم برای دریافت کردن ویزای تحصیلی برای دانشگاه های ترکیه

چنانچه متقاضی تحصیل در ترکیه مورد قبول یکی از دانشگاه های این کشور قرار گیرد می بایست با ارائه مدارک زیر به سفارت ترکیه ویزای تحصیلی دریافت کند.

  • گواهی تمکن مالی متقاضی
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر با اعتبار لازم
  • رسید پرداخت هزینه های ویزا
  • گواهی سوء پیشینه برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه
  • گواهی سلامت
  • عکس پرسنلی سه در چهار
  • بیمه درمانی
  • نامه پذیرش از دانشگاه

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی به ترکیه کلیک کنید.

هر سوالی درباره تحصیل در خارج از کشور داری بپرس! پزشکی و دندان پزشکی بدون آزمون و ....


     

    زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه 2024

    سوالی که ذهن بسیاری از متقاضیان ثبت نام در دانشگاه های ترکیه 2024 را به خود در گیر می کند، زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه است که در این خصوص با توجه به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه، مقطع و رشته های تحصیلی ارائه شده، قوانین پذیرش متفاوت، تعداد ترم های قابل ارائه در طول سال، ثبت نام و پذیرش دانشجویان بومی و بین المللی و غیره نمی توان به طور دقیق زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه را مشخص کرد.

    البته نکته قابل توجه اینکه دانشجویان ایرانی با توجه به روابط احسن کشورهای ایران و ترکیه نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ندارند و فقط می بایست نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را دریافت کنند و در آزمون ورودی آن دانشگاه نمره قبولی کسب نمایند.

    یادآور میشویم برای دریافت مدرک زبان و قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه لازم است پیش از ثبت نام، برنامه ریزی کرده و خود را آماده کنید تا در تاریخی که هر دانشگاه برای ثبت نام یا برگزاری آزمون خود اعلام میکند به سرعت و بدون اتلاف وقت اقدام نمایید.

    البته بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه دو ترم بهار و پاییز و بعضی از آن ها یک ترم اضافه در تابستان دارند و به طور کلی می توان گفتزمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه از ماه سپتامبر تا جون ادامه پیدا می کند بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات اخذ پذیرش تحصیلی، زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه و پایان مهلت ارسال مدارک و پرونده تحصیلی، حتماً به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود سر بزنید و اطلاعات به روز رسانی شده سال تحصیلی جاری را دریافت کنید.

    تقویم تحصیلی موسسه های آموزشی و دانشگاه های کشور ترکیه متفاوت از یکدیگر هستند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که مرحله پذیرش تحصیلی با ثبت نام حضوری و یا آنلاین در دانشگاه و پرداخت شهریه فرق می کند و تاریخ های متفاوتی دارد. برای مثال دانشگاه خصوصی کوچ، تاریخ و بازه زمانی ارسال پرونده های دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند از ۱۰ فوریه تا ۱۵ جولای سال میلادی اعلام کرده است. در حالیکه زمان ثبت نام دانشگاه بین روزهای ۲۶ تا ۲۹ آگوست و به صورت حضوری در پردیس اصلی این دانشگاه قید شده است.

    اطلاعیه

    به طور کلی، بهترین مرجع برای زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه، اطلاعات و مدارک مورد نیاز پذیرش، هزینه و… مراجعه به وب سایت دانشگاه مورد نظر است و همانطور که گفته شد یک تقویم تحصیلی کامل و جامع برای تمام دانشگاه هاز کشور ترکیه وجود ندارد.

    زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه به طور کلی به شرح زیر است:

    ترم پاییزه:

    آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه از اوایل ماه شهریور (سپتامبر) است. البته، این شرایط ممکن است در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی نوسان داشته باشد. دوره تحصیلی که عمدتا از شهریور آغاز می‌شود و تا آذر (دسامبر) ادامه دارد، در برخی موارد تا ژانویه یا حتی فوریه (دی و بهمن) تداوم خواهد داشت. بنابراین، تعطیلات نیم‌سال تحصیلی اغلب به ژانویه یا فوریه موکول می‌گردد.

    ترم بهاره:

    ترم بهاری اغلب از ماه فوریه (بهمن) آغاز می‌گردد و در ماه ژوئن (خرداد) خاتمه می‌یابد. لازم به ذکر است که این شرایط می‌تواند مشابه ترم پاییزی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متغیر باشد. به عبارت بهتر، در برخی حالات ممکن است دوره‌های بهاری وجود داشته باشد که حتی از اسفند و فروردین (مارچ و آوریل) شروع گردند. ولی در کل ترم‌ها در ژوئن (خرداد) تعیین و در پایان این ماه به پایان می‌رسند.

    به طور کلی شروع دانشگاه های  ترکیه  به شرح زیر است:

    آغاز ترم پاییز حدود اوایل سپتامبر
    تعطیلات پاییزه این ترم ۲۵ ژانویه تا حدود ۱۱ فوریه
    آغاز ترم بهاره در اواسط ماه فوریه
    تعطیلات تابستانه این ترم در اوایل جولای می باشد.

    زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه

    محدودیت سنی تحصیل و ثبت نام دانشگاه های ترکیه

    آمارها نشان می دهند داوطلبان جوان و کم سن و سال شانس بیشتری برای دریافت پذیرش‌ دانشگاه های این کشور داشته‌اند. به طوریکه برای دوره کارشناسی سن متقاضی می بایست کمتر از ۲۲ سال، در مقطع کارشناسی ارشد کمتر از ۲۹ سال و برای تحصیل در مقطع دکتری کمتر از ۳۳ سال باشد. البته در بعضی موارد خاص و داشتن رزومه تحصیلی عالی میتوان برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاه‌های کشور ترکیه اپلای کرد و سن فرد متقاضی را نادیده گرفت.

     

    اطلاعیه

    حداقل معدل برای پذیرش و ثبت نام در دانشگاه های ترکیه ۱۶ می باشد.

     

    مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های ترکیه 2024

    در مرحله اول باید دانشگاه مورد نظر خود را مشخص کرده سپس فرم پذیرش دانشگاه را تکمیل نمایید و آن را ارسال کنید. در مرحله دوم شما نیاز به ارائه درخواست خود دارید. پس از آن فرم پذیرش دانشگاه را ارسال کرده و در مرحله بعد نیز مدارک تحصیلی مورد نیاز برای اپلای دانشگاه را بفرستید. یادآور میشویم چنانچه در هنگام اپلای کردن بخواهید از امکانات جانبی دانشگاه مثل کلاس های آموزشی، سرویس ایاب و ذهاب، خوابگاه و … استفاده کنید باید موارد دلخواه خود را در فرم پذیرش قید نمایید.

    نکته قابل توجه اینکه چون به طور همزمان امکان پذیرش از چند دانشگاه وجود دارد می توانید درخواست ثبت نام و پذیرش خود را برای چندین دانشگاهی که علاقه دارید در آن ها تحصیل کنید، ارسال نمایید تا در صورت پذیرش، نامه اپلای دانشگاه برایتان صادر شود.

     

    برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه های ترکیه با شرط معدلکلیک کنید.

     

    نامه اپلای و پذیرش از دانشگاه های ترکیه 

    برای دانشجویان این امکان وجود دارد تا به طور شخصی با دپارتمان پذیرش دانشگاه مورد نظر خود ارتباط برقرار کنند و با توجه به شرایط اعلام شده، پیش از پایان یافتن شرایط دانشگاه مدارک و درخواست خود را ارسال نمایند.

    این افراد پس از ارسال درخواست خود به دانشگاه مورد نظر برای مقطع کارشناسی تا اواسط ماه آگوست و برای پذیرش کارشناسی ارشد و دکتری تا اواسط سپتامبر باید منتظر نامه پذیرش و موافقت از سوی دانشگاه باشند که در این نامه میزان پرداخت آنلاین شهریه و یا فرم درخواست ویزای تحصیلی برای متقاضیان غیر ایرانی ارسال می شود.

     

    اطلاعیه

    پیش از پایان یافتن زمان اپلای دانشگاه های ترکیه حتما باید ترجمه مدارک تحصیلی خود را به دانشگاه ارسال کنید.

     

    نحوه ثبت نام در دانشگاه های ترکیه

    شرایط و شهریه ثبت نام در هر یک از دانشگاه های کشور ترکیه متفاوت است که برای اطلاع یافتن از نحوه ثبت نام دانشگاه های ترکیه بدون کنکور، زمان برگزاری آزمون ورودی، ثبت نام در دانشگاه های ترکیه، شرایط و شهریه هر کدام از این دانشگاه ها میتوانید اسم دانشگاه مورد نظر خود را در گوگل جستجو نمایید و پس از ورود به سایت دانشگاه جستجو شده شرایط و نحوه ثبت نام آن را مطالعه کرده و اطلاعت مورد نیاز خود را بدست آورید.

    نکته قابل توجه اینکه اگر به زبان ترکی تسلط ندارید و صفحه دانشگاه مورد نظرتان یا صفحه ای که اطلاعات دانشگاه را دارد به زبان ترکی است می توانید افزونه گوگل ترجمه را نصب نموده و پس از باز کردن صفحه مورد نظر دانشگاه، زبان انگلیسی را انتخاب نمایید تا صفحه سایت به این زبان ترجمه شود و بتوانید مراحل ثبت نام یا اطلاعات لازم را از این طریق دریافت نمایید.

    به عنوان مثال دانشگاه آنکارا را مورد بررسی قرار می دهیم. برای مشاهده شرایط و نحوه ثبت نام دانشگاه های ترکیه بدون کنکور دانشگاه آنکارا  ابتدا Social Sciences University of Ankara را در مرورگر خود جستجو می نماییم. پس از ورود به صفحه این دانشگاه از قسمت دانشجویان بین المللی یا international office وارد می شویم.

    سایت دانشگاه آنکارا

     

    در این قسمت از طریق application مشخص می کنیم که قصد تحصیل در کدام یک از مقاطع تحصیلی را داریم. مثلا برای ثبت نام در مقطع کارشناسی under graduate را انتخاب می کنیم تا وارد صفحه این مقطع در دانشگاه آنکارا شویم.

     

    سایت ثبت نام دانشگاه آنکارا

    همانطور که مشاهده می نمایید در این صفحه شرایط پذیرش دانشجو و مدارک مورد نیاز به همراه زمان شروع و پایان ثبت نام قابل مشاهده هستند.

     

    مدارک و شرایط پذیرش در دانشگاه آنکارا

     

    اطلاعیه

     اسناد شما باید به زبان های ترکی و انگلیسی ترجمه شده باشند و در صورتی که مدرک شما به زبانی جز زبان های انگلیسی و ترکی باشد باید اصل مدرک نیز علاوه بر ترجمه آن در سایت آپلود شود.

     

     

    برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد آموزش رایگان یوس ترکیه کلیک کنید.

     

    اما روش دیگری نیز برای آنکارا  این کار وجود دارد. برای مشاهده اسامی دانشگاه ها، نحوه پذیرش، شرایط لازم برای قبولی دانشجویان و زمان آغاز و پایان ثبت نام در دانشگاه های ترکیه می توان به سایت akademikadro.net مراجعه کرد. پس از ورود به این سایت بر سومین گزینه از سمت راست یعنی منو کشویی دانشجویان لیسانس ( lisans öğrenci) کلیک می کنیم.

    سایت ثبت نام دانشگاه های خصوصی ترکیه

     

    حال به صفحه ای وارد میشویم که در آن اسامی تمام دانشگاه های خصوصی این کشور و زمان شروع و پایان ثبت نام آن ها قابل مشاهده هستند و با کلیک بر روی اسم هر دانشگاه صفحه مربوط به آن باز شده و اطلاعات لازم برای ثبت نام در آن دانشگاه خصوصی نمایش داده میشود. به عنوان مثال یکی از دانشگاه های این صفحه (چهارمین دانشگاه) را انتخاب می کنیم.

    تاریخ آزمون دانشگاه های ترکیه در سایت ثبت نام

     

    در این صفحه اطلاعات مورد نظر برای ثبت نام در این دانشگاه نمایش داده میشود. همچنین اپلیکیشن ثبت نام دانشگاه های بدون آزمون ترکیه نیز قابل دانلود می باشد که برای دانلود آن باید بر لینک آبی رنگ کلیک کنید. ثبت نام دانشگاه های بدون آزمون ترکیه خود را کامل نمایید و اطلاعات و مدارک خواسته شده خود را از طریق سایت دانشگاه آپلود کنید.

     

    اطلاعات ثبت نام دانشگاه ترکیه

     

     اطلاعیه

    در بعضی از دانشگاه ها موقع ثبت نام در سایت و یا دانلود اپلیکیشن ثبت نام باید مبلغی به عنوان پیش پرداخت واریز شود اما در برخی دیگر از دانشگاه ها ثبت نام رایگان بوده و در صورتی که فرد دانشجو مورد پذیرش دانشگاه واقع شود از او هزینه دریافت می گردد.

    تاریخ ثبت نام دانشگاه های ترکیه 2024

    یکی از چالش‌های تحصیلی، یعنی آمادگی برای کنکور و ورود به دانشگاه است. در این متن به بررسی راه‌حلی برای این مسئله یعنی پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های ترکیه پرداخته‌شده‌است. در دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای پذیرش دانشجویان خارجی آزمون‌هایی مانند آزمون یوس یا آزمون‌های بین‌المللی مانند SAT یا ACT وجود دارد. اما دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بیشتر بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند. دلیل این امر بین‌المللی بودن این دانشگاه‌ها و تمرکز بر روی افزایش کیفیت آموزشی است.

    ما اطلاعاتی را درخصوص زمان ثبت نام دانشگاه ترکیه بدون کنکور در قالب جدولی تدوین نموده‌ایم. اگر تمایل به تحصیل در یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه را دارید، لطفا با مشاورین ما در یوسلند تماس بگیرید تا با استفاده از خدمات مشاوره تخصصی ما، فرآیند اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان به سهولت انجام شود

    ردیف نام دانشگاه زمان ثبت نام آنلاین
    ۱ دانشگاه دولتی استانبول با رتبه 1 ۲۴ الی ۲۲ آگوست
    ۲ دانشگاه دولتی حاجت تپه با رتبه 2 ۲۶ الی ۲۲  آگوست
    ۳ دانشگاه دولتی آنکارا با رتبه 3 ۹ الی ۷ سپتانبر
    ۴ دانشگاه دولتی فنی خاورمیانه با رتبه 4 ۱۴ الی ۳ جولای
    ۵ دانشگاه دولتی فنی استانبول  با رتبه 5 ۱۹ الی ۱ آگوست
    ۶ دانشگاه دولتی بوغازایچی با رتبه 6 ۵ الی ۲ سپتامبر
    ۷ دانشگاه دولتی قاضی  با رتبه 7 ۲۷ ژوئن الی ۷ آگوست
    ۸ دانشگاه دولتی اگه (اژه) با رتبه 8 ۲۲ الی ۲۶  آگوست
    ۹ دانشگاه خصوصی بیلکنت با رتبه 9 ۱ فوریه الی ۱۲ ژوییه
    ۱۰ دانشگاه دولتی  دوکوزایلول با رتبه 10 ۱ الی الی ۲۰ فوریه

     

     

    مراحل بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه

    در ترکیه، سازمان‌های متعددی برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی فرصت‌های شغلی ارائه می‌دهند. این فارغ‌التحصیلان، خصوصا در حوزه‌هایی مانند پزشکی، مهندسی، فناوری اطلاعات و بازرگانی، می‌توانند به راحتی شغل پیدا کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است، با این حال، برخی از این دوره‌ها شهریه معقولی دارند. برخی دانشگاه‌ها نیز از دانشجویان بین‌المللی اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا شهریه کمتری دریافت می‌کنند. برای اطلاع از میزان شهریه، بهتر است سایت رسمی دانشگاه‌ها را بررسی کنید.

    مراحل بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه

    خلاصه مطلب

    ثبت نام دانشگاه های ترکیه بدون کنکور دو بار در سال انجام می شود و اولین شرط لازم و ضروری برای قبولی در دانشگاه های این کشور انتخاب دانشگاه و شرکت در آزمون ورودی آن است که باید فرد متقاضی حتما  حد نصاب نمره آزمون را کسب نماید. همچنین تاریخ برگزاری آزمون هر دانشگاه توسط همان دانشگاه تعیین می گردد.

    شرایط و شهریه ثبت نام در هر یک از دانشگاه های کشور ترکیه متفاوت است که برای اطلاع یافتن از نحوه پذیرش، زمان برگزاری آزمون ورودی، ثبت نام دانشگاه های ترکیه، شرایط و شهریه هر کدام از این دانشگاه ها بهترین مرجع، وب سایت دانشگاه مورد نظر است. البته بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه دو ترم بهار و پاییز و بعضی از آن ها یک ترم اضافه در تابستان دارند و به طور کلی می توان گفت زمان فعالیت تحصیلی دانشگاه های ترکیه از ماه سپتامبر تا جون ادامه پیدا می کند.

    بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات اخذ پذیرش تحصیلی، زمانثبت نام دانشگاه ترکیه بدون کنکور و پایان مهلت ارسال مدارک و پرونده تحصیلی، حتماً به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و اطلاعات به روز رسانی شده سال تحصیلی جاری را دریافت نمایید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره بیشتر میتوانید با مشاوران یوسلند در ارتباط باشید.

     

    برای دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

    5/5 - (1 امتیاز)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *