آزمون IELTS, آزمون IMAT, آزمون SAT, آزمون YOS, دوره پری مدیکال MFP

مهم‌ترین آزمون‌‌‌‌‌ها برای مهاجرت تحصیلی 2024

مهم‌ترین آزمون‌‌‌‌‌ها برای مهاجرت تحصیلی

مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟ این سؤالیست که بسیاری از فارغ‌التحصیلان با اتمام دوره تحصیل از خودشان می‌پرسند. شاید برای بسیاری از همراهان جالب باشد که بدانند اکثر آزمون‌های بین‌المللی ورود به دانشگاه، از کنکور سراسری ایران راحت‌تر هستند. درست است که تمامی آزمون‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، اما مفاد این آزمون‌ها و درجه سختی سوالات آن‌ها به ندرت به سختی سوالات تخصصی کنکور سراسری ایران می‌رسد. با گفتن این مطلب به یک نتیجه مهم نیز می‌رسیم، داشتن دانش زبان انگلیسی در حد متوسط و بالاتر، از الزامات موفقیت در مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی است.

آزمون‌های مهم برای مهاجرت تحصیلی

مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی را می‌توان بر اساس کیفیت آزمون و اعتبار موسسه برگزار کننده طبقه بندی کرد. رتبه بندی و درجه اهمیت این آزمون‌ها در تمام دنیا یکسان است و داوطلبان می‌توانند با مدرک دیپلم تقریبا در تمامی این آزمون‌ها شرکت کنند. دانستن اعتبار و هدف هرکدام از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی از الزامات موفقیت در مهاجرت تحصیلی است. اگر متقاضی مهاجرت به ترکیه از طریق دانشجویی هستید، تا انتهای این مقاله را بخوانید.

در ادامه لیستی از آزمون‌های مهم برای مهاجرت تحصیلی، و هدف و نحوه اجرای هرکدام را خدمت همراهان معرفی می‌کنیم.

مهاجرت تحصیلی با آزمون YOS

اگر بخواهیم ساده بگوییم، آزمون یوس همان کنکور یا آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه برای داوطلبان خارجی است. در واقع یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی همین آزمون یوس است. این آزمون مفاد درسی دوره دبیرستان و حتی دوره راهنمایی ایران را مورد سنجش قرار داده و به زبان انگلیسی و ترکی استانبولی برگزار می‌شود. هر دانشگاهی ممکن است آزمون YOS متفاوتی داشته باشد، پس بهتر است قبل از هر کاری، نمره مورد قبول دانشگاه مورد علاقه‌تان را از سایت دانشگاه مشاهده کنید.

مدرک آزمون YOS یک مدرک معتبر بین‌المللی است که در کشور ترکیه و دیگر دانشگاه‌های اروپایی اعتبار بالایی دارد. نمره قبولی در این آزمون 50 به بالا است و برای ورود رشته پزشکی دانشگاه‌های سطح 1 ترکیه، نمره 90 به بالا را نیاز خواهید داشت. لازم است خدمت همراهان عزیز برسانیم که آزمون یوس از کنکور سراسری ایران راحت‌تر است. با داشتن سطح زبان انگلیسی متوسط به بالا قادر خواهید بود نمره خوبی از این آزمون کسب کنید.

سوالات آزمون یوس تشکیل شده است از حدود 80 سوال ریاضی، هوش و هندسه. بخش دوم آزمون سوالات نگارش زبان ترکی یا انگلیسی است که تمام دانشگاه‌های برگزار کننده این بخش را ندارند و بعضا هم پاسخ به آن اختیاری است. 

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه داشتن مدرک آزمون YOS یکی از الزامات است. علاوه بر این، برای بسیاری از دانشگاه‌های دیگر که با مدارک و آزمون‌های دیگر دانشجو پذیرش می‌کنند هم، مدرک YOS یک رزومه خوب به حساب می‌آید.

 

آزمون‌های مهم برای مهاجرت تحصیلی

آزمون‌های مهم برای مهاجرت تحصیلی

آزمون SAT برای چند کشور اعتبار دارد؟

واژه SAT در واقع مخفف عبارت “Scholastic Assessment Test” و به معنی آزمون استعداد تحصیلی است که یک آزمون پذیرش دانشجو در سطح جهانی محسوب می‌‌شود. این آزمون در رده مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی قرار دارد. آزمون SAT یک آزمون استاندارد و جهانی است و اولین بار در سال 1926 توسط موسسه کالج برد آمریکا طراحی شد. شرکت در این آزمون محدود به رشته و کشور خاصی نیست و همه می‌توانند برای ورود به دانشگاه‌های معتبر در این آزمون ثبت نام کنند. به طور کلی آزمون SAT ترکیه برای تعیین سطح علمی داوطلبان برای ورود به مقطع کارشناسی استفاده می‌شود.

برای مشاهده بهترین کشور برای تحصیل پزشکی روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

بطور کلی، دو نوع آزمون ست جنرال و موضوعی وجود دارد که بعضی از دانشگاه‌ها هردو، بعضی فقط جنرال و برخی فقط مدرک آزمون موضوعی را درخواست می‌کنند. این آزمون تقریبا 6-7 بار در سال برگزار می‌شود و مفاد امتحانی آن خواندن و نوشتن انگلیسی، هوش و ریاضیات است. هر دانشگاهی ممکن است نمره متفاوتی برای ورود بخواهد و تاریخ برگزاری آن متفاوت باشد، پس داوطلبان در انتخاب مرکز آزمون ست و دانشگاهی که انتخاب می‌کنند دقت لازم را به خرج دهند. نمره آزمون ست از 400 تا 1600 متغیر است.

مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی با آزمون MFP

این واژه مخفف عبارت “Medical Foundation Program” و به معنی «برنامه زیرساخت پزشکی» است. آزمون‌ MFP یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. این آزمون، یک تست بین‌المللی پزشکی است که در پایان دوره تحصیلات دبیرستان از داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها اخذ می‌شود. از نام این آزمون مشخص است که مخصوص علاقه‌مندان به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است. این آزمون برای تحصیل در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های کشورهای بریتانیا و اروپا شکل گرفته است.

برای ورود به دانشگاه‌های معتبر دنیا بایستی یکی از مدارک آزمون‌های معتبر اروپا را داشته باشید که برای رشته‌های پزشکی، MFP یکی از این آزمون‌هاست. دوره پری مدیکال مشابه به یک دوره یک ساله پیش دانشگاهی تخصصی پزشکی است که در آن دروسی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیولوژی، آناتومی و ریاضیات تدریس می‌شود. این آزمون در کشور ترکیه هم برگزار می‌شود که متقاضیان هرساله می‌توانند در این آزمون ثبت نام کنند.

تحصیل در رشته‌های پزشکی ایتالیا با آزمون IMAT

واژه IMAT مخفف عبارت “International Medical Admissions Test” و به معنی «آزمون بین‌المللی پذیرش پزشکی» است. یکی دیگر از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی آزمون IMAT است. این آزمون برای افرادی طراحی شده است که قصد تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی را دارند. آزمون آیمَت زیر نظر وزارت تحقیقات و آموزش ایتالیا و مرکز ارزشیابی کمبریج انگلستان برگزار می‌شود. برای ثبت نام در این آزمون در هر موقع از سال می‌توانید مراکز برگزار کننده را جستجو کرده و هر چندبار که می‌خواهید در آزمون ثبت نام کنید.

آزمون IMAT از چهار بخش و 60 سوال تشکیل شده است که متقاضیان برای هر پاسخ درست مثبت 1.5 نمره و برای هر پاسخ غلط منفی 0.5 نمره کسب خواهند کرد. این چهار بخش شامل فیزیک و ریاضی، زیست شناسی، شیمی، و استدلال و اطلاعات عمومی تشکیل شده است. نمره ماکس این آزمون 90 و حداقل نمره برای انتخاب رشته 20 در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که تقریبا در تمامی مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی، نوع برگزاری آزمون و حد نصاب قبولی ثابتی وجود ندارد.

آزمون IELTST مهم‌ترین مدرک برای مهاجرت

واژه IELTS برگرفته از عبارت “International English Language Testing System” و به معنی «نظام بین‌المللی ارزش‌یابی زبان انگلیسی» است. آیلتس یک آزمون بریتانیایی است و هم ردیف با تافل آمریکایی قرار دارد. این آزمون هرساله چند بار توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس برگزار می‌‌شود.

یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی آزمون IELTS است. با داشتن نمره‌ 6.5 به بالا، در بسیاری از دانشگاه‌های انگلیسی زبان پذیرش خواهید شد، گرچه برای مقاطع و دانشگاه‌های خاص نمره بالاتری نیاز است.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی

 

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی

متقاضیان عزیز برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور، علاوه بر ثبت نام در یک یا چند مورد از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی احتیاج به یک سری مدارک هم دارند. تهیه این مدارک همه بر عهده داوطلب است و مدارک مورد نیاز هر کشور و هر دانشگاه می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. اما مدارکی که به طور معمول برای مهاجرت نیاز دارید به شرح زیر است:

📌 ترجمه و اصل آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی)

📌 انگیزه‌نامه (متنی کوتاه در مورد هدف شما از تحصیل در اروپا)

📌 مدارک زبان و آزمون‌های بین‌المللی

📌 نامه تائیدیه یا پذیرش دانشگاه مورد نظر

📌 رزومه و معرفی‌نامه قوی (رزومه‌ای از فعالیت‌های پژوهشی و علمی)

📌 اصل گذرنامه متقاضی

📌 کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا تحصیلی برای آقایان

مهم‌ترین دانشگاه‌ها برای مهاجرت تحصیلی

یکی دیگر از مهم‌ترین مراحل مهاجرت تحصیلی انتخاب چند دانشگاه برای مقصد است. علت اینکه ‌عرض کردیم چند دانشگاه برای این است که هنگام ارسال مدارک و اپلای برای مهاجرت تحصیلی، بهتر است دو یا سه دانشگاه که رشته مورد علاقه شما را دارند زیر نظر داشته باشید و مدارک لازم را برای هرسه ارسال کنید. از آن‌جایی که زمان پاسخگویی به اپلای داوطلبان گاهی طولانی است، با ارسال مدارک به چند دانشگاه می‌توانید شانس پذیرش خود را افزایش دهید. بعلاوه برای شرکت در مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی نیاز دارید تا لیست دانشگاه‌ها و مدارک خواسته شده هرکدام را مرور کنید.

اگر به دنبال یک کشور ارزان برای مهاجرت تحصیلی هستید، بهتر است قبل از هرچیز نگاهی به هزینه‌های زندگی و شرایط کار در کشور مقصد با ویزای دانشجویی بیاندازید.

با شرکت در یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی و اخذ مدرک آن می‌توانید باقی مدارک را جمع کرده و به دانشگاه مقصد ارسال کنید. دقت داشته باشید که انتخاب دانشگاه مقصد را باید در مرحله انتخاب آزمون انجام داده باشید. چرا که آزمونی که می‌دهید ملاک سنجش شما برای ورود به آن دانشگاه است. مثلا دانشگاه استانبول با مدرک YOS دانشجو پذیرش می‌کند و دانشگاه آنکارا با مدرک SAT، پس اگر مثلا متقاضی دانشگاه استانبول هستید، باید در آزمون یوس شرکت کنید و باقی دانشگاه‌ها را هم بر همین اساس انتخاب کنید.

هزینه شهریه احتمالی (در صورت وجود) و هزینه‌های زندگی امری است که داوطلبان هنگام انتخاب کشور و دانشگاه مقصد باید بدان توجه داشته باشند. مثلا کشورهای آمریکا و انگلیس از نظر کیفیت آموزشی در رتبه اول و دوم قرار دارند، اما هزینه زندگی در این کشورها بسیار بالاست و داوطلبان ممکن است با مشکل مواجه شوند. پس در کنار جستجوی مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی و جستجوی آزمون مورد نظر خود، وضعیت کلی کشور مقصد و برگزار کننده آزمون را نیز در گوشه ذهن داشته باشید.

 

مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی

مهم‌ترین دانشگاه‌ها برای مهاجرت تحصیلی

در عوض کشورهای بسیاری هستند که هوای دانشجویان خارجی و مهاجر را دارند و هزینه کلی مهاجرت تحصیلی در این کشورها بسیار معقول‌تر است و گرفتن ویزای آن کشور برای ادامه تحصیل به اندازه ویزای انگلیس زمان نمی‌برد. کشور ترکیه از آنجایی که نیاز به اخذ ویزا ندارد و هزینه‌های به نسبت پایین‌تری دارد، مقصد بسیاری از داوطلبان ایرانی است.

کشورهای پرتغال، ایتالیا، کانادا و استرالیا نیز در رتبه‌های بعدی این لیست هستند. برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های هر کدام از این کشورها نگاهی به مدارک خواسته شده هر دانشگاه بیاندازید و لیست مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی را بررسی کنید، تا در آزمون مخصوص به همان دانشگاه ثبت نام کنید.

مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی در کشورهای ترکیه و ایتالیا در بالا ذکر شد. اما با داشتن مدرک هرکدام شانس خوبی برای پذیرش در دانشگاه‌های دیگر هم دارید، چون یک مدرک بین‌المللی معتبر دارید. مثلا برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه داشتن مدرک دیپلم و نمره قابل قبول YOS کافی به نظر می‌رسد، اما این مورد بستگی به شرایط دانشگاه مقصد دارد.

اخبار پیرامون مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های خارجی در دوران کرونا

در دورانی که شیوع ویروس کرونا شرایط ویزا و مهاجرت تحصیلی و غیر تحصیلی را پیچیده کرده است، بسیاری از دانشگاه‌های خارجی که دانشجوی غیربومی جذب می‌کنند، پذیرش دانشجو و شروع ترم تحصیلی به صورت آنلاین را در دستور کار قرار داده‌اند. خبر خوب این است که مدت زمانی که شما به عنوان دانشجوی آن دانشگاه از ایران به صورت آنلاین در کلاس حاضر می‌شوید، جزو مدت زمانی که در خاک آن کشور برای ویزا و اقامت دائم باید پر کنید محاسبه می‌شود. پس فرقی نمی‌کند که از ایران به صورت آنلاین در کلاس دانشگاهی در کانادا حاضر شوید، زمانی که در ایران هستید هم جزو مدت زمان حضور شما در خاک آن کشور محاسبه خواهد شد.

خبر دیگر این است که مدت زمانی که منتظر پاسخ درخواست ویزا هستید هم جرو مدت زمان حضور شما در خاک آن کشور محاسبه خواهد شد. پس اگر موفق به اخذ ویزای تحصیلی بعد از مثلا 8 ماه شوید، با شروع حضور شما در خاک آن کشور، هشت ماه اقامت در دفترچه اقامت شما ثبت شده است.

در سال جاری و سال گذشته کشورهای ترکیه و کانادا محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان بودند. پس از آن کشورهای استرالیا، ایتالیا و قبرس آمده‌اند. برای مهاجرت تحصیلی به یک کشور باید موارد زیادی را در نظر داشته باشید، تهیه مدارک و اخذ مدرک مهم‌ترین آزمون‌‌ها برای مهاجرت تحصیلی تنها بخشی نیست که باید در آن دقت نظر به خرج دهید. مثلا کشور استرالیا از نظر سطح رفاه و امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری بسیار راحت‌تر از کشورهایی چون ترکیه و آمریکا و ایتالیا عمل می‌کند. بعلاوه داشتن مدرک تحصیلی مربوط به رشته‌های پزشکی و پرستاری، جذب شما در بازار کار استرالیا را تقریبا تضمین می‌کند.

خلاصه مطلب 

بسیاری از دانشجویانی که به پایان دوره تحصیلی خود نزدیک می‌شوند و یا تحصیل خود را به اتمام رسانده‌اند، هرساله به دنبال راه‌های معتبر و مطمئن برای مهاجرت تحصیلی هستند. یکی از مواردی که این داوطلبان باید به آن دقت کنند، اخذ مدرک یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی است. در متن مقاله برخی از آزمون‌های مهم برای مهاجرت تحصیلی بررسی شدند. بسیاری از این آزمون‌ها در کشور ترکیه برگزار می‌شود که از طریق موسسه یوسلند قادر خواهید بود در مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی ثبت نام کرده و خود را برای آزمون آماده کنید.

ما در موسسه یوسلند آماده خدمت رسانی به هموطنان در زمینه ارسال دانشجو به دانشگاه‌های معتبر خارجی و آماده سازی داوطلبان برای کسب نمره عالی در مهم‌ترین آزمون‌ها برای مهاجرت تحصیلی هستیم.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *