دانشگاه های ترکیه

مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه در سال 2024 | یوسلند

مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه

افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی هستند، قبل از هرچیز مایلند از طریق مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه در سال ۲۰۲3 دید وسیع و دقیقی را نسبت به دانشگاه‌ های هر دو کشور پیدا کنند تا بتوانند تصمیم مناسبی برای مهاجرت خود بگیرند. کشور ترکیه فرهنگ کاملاً نزدیکی به فرهنگ مردم ایران دارد و بسیاری از ایرانی ها علاقمند به مهاجرت از طریق ادامه تحصیل به این کشور هستند.

شرایط تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در هر یک از دانشگاه های ترکیه و بررسی رنکینگ دانشگاه ‌های این کشور در سطح جهان بسیار اهمیت دارد. از آنجا که برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که دانشگاه های ایران و ترکیه از نظر رنک جهانی و خاورمیانه چه تفاوتی دارند، در ادامه مطالبی در این خصوص ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

 مزایای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

بسیاری از افراد زمانی که دست به انتخاب بین دانشگاه‌ های ایران و ترکیه می زنند، ابتدا به دنبال پاسخ این سوال هستند که تحصیل در دانشگاه های ترکیه چه مزیت هایی دارد؟ و برای اخذ پذیرش جهت طی کردن مراحل تحصیل در ترکیه چه اقداماتی باید انجام دهند؟

براساس گزارش یو ‌اس ‌نیوز ۲۲ دانشگاه در کشور ترکیه جزو برترین دانشگاه‌های دنیا هستند و تحصیل در این دانشگاه علاوه بر افزایش درجه علمی باعث می شود که شما در آینده بتوانید به کشورهای اروپایی نیز مهاجرت کنید. از آنجا که مدرک دانشگاه ترکیه نیز در کشورهای اروپایی معتبر می ‌باشد، پس از آن شما می توانید به راحتی به هر یک از دانشگاه های کشورهای اروپایی ورود کنی،  چرا که مدرک اخذ شده توسط تمام پذیرفته خواهد شد و معتبر می باشند.

اغلب دانشگاه هایی که در کشور ترکیه وجود دارند، دولتی هستند. به همین علت از کیفیت مناسبی برخوردار می باشند. تا سال ۱۹۷۰ فقط ۸ موسسه در این کشور وجود دارشت، اما در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دانشگاه در این کشور فعال می باشند. اما در ادامه لازم است در ارتباط با دانشگاه های برتر این کشور و همچنین برای مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه در سال 2024  مطالبی را ارائه کنیم.

مزایای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

معرفی دانشگاه های ترکیه

در حال حاضر در ترکیه بیش از ۲۰۰ دانشگاه وجود دارد که ۲۲ دانشگاه از این کشور جز بهترین دانشگاه های دنیا محسوب می ‌شوند. اکثر موسسات و دانشگاه های ترکیه تازه تاسیس شده اند. مثلاً موسسه AIU در انتالیا یکی از این موارد می باشد. همه دانشگاه ‌های دولتی و خصوصی ترکیه با توافقنامه بلونیا همبستگی دارند.

در این توافقنامه دانشگاه های ترکیه با برنامه ‌های تحصیلی در سرتاسر اروپا استاندارد سازی شده اند. اغلب دانشگاه های ترکیه از برنامه  Erasmus+پشتیبانی می‌کنند. این برنامه در واقع از مبادلات بین المللی دانشجویان حمایت می ‌کند. در آخرین رتبه بندی QS، سیستم آموزشی ترکیه در رده ۴۳ جهان قرار داشت و این رتبه نشان دهنده سطح علمی بالای دانشگاهی کشور می باشد.

 دانشگاه های برتر ترکیه کدامند؟

از آنجا که تحصیل و ثبت نام دانشگاه های ترکیه یک فرصت مناسب برای مهاجرت به دانشگاه های برتر اروپا محسوب می شود، داوطلبان به دنبال بهترین دانشگاه این کشور می باشند. اغلب دانشگاه های ترکیه در استانبول و آنکارا وجود دارند. مثلاً دانشگاه های فنی خاورمیانه، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه حاجت تپه در قسمت آسیایی این کشور واقع شده اند.

علاوه بر این در استانبول می ‌توان به دانشگاه‌هایBoğaziçi Üniversitesi، دانشگاه کوچ، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول و دانشگاه سابانجی اشاره کرد.   این دانشگاه ها جزو ۱۰ دانشگاه برتر ترکیه به شمار می ‌آیند. دانشگاه فنی خاورمیانه در حال رتبه 8 را در EECA کسب کرده است. به علت تقاضای زیاد دانشگاه METU  فقط یک و نیم درصد از افراد داوطلب به صورت سالانه پذیرش می شوند. اما برای ان دسته از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند، اغلب طریق مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه برای آنها بسیار اهمیت دارد. از این رو در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

دانشگاه های برتر ترکیه کدامند؟

 تحصیل در ایران یا ترکیه؟

همانگونه که می‌دانید تحصیل در هر یک از دانشگاه های ترکیه باعث می شود شما در آینده بتوانید مسیر راحت تری برای مهاجرت به کشورهای اروپایی داشته باشید. رنک دانشگاه ‌های ترکیه بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین می شود. به همین دلیل دانشگاه های ترکیه جایگاه و رتبه بسیار خوبی در نظرسنجی موسسات معتبر دنیا دارند. اگر شما می خواهید برای مهاجرت تحصیلی بین دانشگاه های ایران و ترکیه دست به انتخاب بزنید، بهتر است تمام شرایط را مد نظر قرار دهید. دانشگاه های معتبر و حرفه ای که در ترکیه وجود دارند، باعث می شود شما بتوانید از بین برترین دانشگاه ها گزینش مناسب تری داشته باشید. برای اینکه بتوانید راحت تر نسبت به مقصد مهاجرت تحصیلی خود تصمیم بگیرید، در ادامه نکاتی را در راستای مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه در سال 2024 را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اطلاعیه

از طریق مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه در سال 2024 می توانید با آگاهی بیشتری دست به انتخاب کشور برای مقصد تحصیلی خود بزنید.

 تفاوت رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه

بسیاری از متقاضیان که مایل به ادامه تحصیل به در کشورهای خاورمیانه به خصوص ترکیه هستند، مایلند از طریق مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه تصمیم درستی برای آینده مهاجرتی خود بگیرند. همانگونه که اشاره شد شما می توانید از طریق پیدا کردن بهترین دانشگاه های ایران و دانشگاه های برتر ترکیه و در نظر گرفتن رتبه هر یک از این دانشگاه ها و امکانات علمی و رفاهی که در اختیار دانشجویان قرار می دهند.، بگیرید که آیا بهتر است در ایران ادامه تحصیل بدید یا در ترکیه.

در ادامه لیست بهترین دانشگاه های ایران و ترکیه را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا بتوانید با گردآوری اطلاعات لازم در مورد هر کدام از دانشگاه های موجود در این لیست، به دید جامع تری دست پیدا کنید.

تفاوت رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه

معرفی بهترین دانشگاه های ایران

10 دانشگاه در ایران وجود دارند که در حال حاضر در بهترین جایگاه و رتبه در جهان نیز قرار دارند. این دانشگاه ها به ترتیب شامل موارد زیر می باشند:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه انوشیروانی بابل
  • دانشگاه امیرکبیر
  • دانشگاه شریف
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تهران که در جایگاه اول قرار دارد، دارای رتبه جهانی ۳۵۳ و نمره 57.2 است که نمره بالای علمی  این دانشگاه را نسبت به سایر دانشگاه ها نشان می دهد. علاوه بر این دانشگاه تربیت مدرس که در انتهای لیست قرار دارد، رتبه ۷۶۸ دنیا را به خود اختصاص داده است. اما در ادامه لازم است به بهترین دانشگاه های ترکیه اشاره کنیم.

لیست بهترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های که در ترکیه رتبه یک تا ده را دارند، شامل موارد زیر می باشند:

  • Boğaziçi University
  • Middle East Technical University
  • Istanbul Bilgi University
  • Hacettepe University
  • Istanbul Aydin University
  • TOBB Ekonomi ve Teknoloji University
  • Istanbul Technical University
  • Bilkent University
  • Koç University
  • Ankara University

در این لیست دانشگاه Boğaziçi بهترین دانشگاه ترکیه است و دارای رتبه ۲۸۷ دنیا می باشد. اما چگونه می توان برای مهاجرت تحصیلی وارد ترکیه شد؟ در ادامه به این وسال پاسخ خواهیم داد.

 راه ورود به دانشگاه های ترکیه

برای اینکه شما بتوانید در دانشگاه های ترکیه ادامه تحصیل دهید، باید قبل از هر چیز روندی را طی کنید که یکی از این موارد، شرکت در آزمون تعیین سطح یوس ترکیه می باشد. آزمون یوس یکی از شروط  لازم برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ترکیه می باشد. این آزمون مباحث مختلف و سرفصل های متعددی دارد و هر یک سال یکبار برگزار می شود. زمان و مکان این آزمون نیز توسط خود دانشگاه مشخص می‌شود. شما باید برای شرکت در این آزمون آمادگی داشته باشید، چراکه نمره آزمون یوس بسیار سرنوشت ساز می باشد. سعی کنید در هنگام مطالعه منابع آزمون یوس ترکیه دقت لازم را داشته باشید. با انتخاب بهترین منابع آزمون قطعا می توانید بهترین نتیجه را به دست آورید.

راه ورود به دانشگاه های ترکیه

 دریافت بورسیه از دانشگاه ترکیه

اگر شما در آزمون یوس ترکیه نمره قبولی را کسب کنید و شرایط لازم را داشته باشید، به راحتی می‌توانید برای دریافت بورسیه و اسکان در دانشگاه های این کشور اقدام نمایید. این امر یک مزیت برای شما به حساب می‌آید و یک تحصیل مناسب و بابرنامه خواهید داشت. قطعاً داشتن بورسیه و محلی برای اسکان می تواند موفقیت شما در دوران تحصیل در ترکیه را در هر کدام از مقاطع تحصیلی تضمین نماید و در شرایط راحت تری تحصیلات خود را تمام کنید.

اطلاعیه

با دریافت بورسیه از بهترین دانشگاه های ترکیه می توانید دوران تحصیل راحت تری داشته باشید.

خلاصه مطالب

بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در کشورهای خاورمیانه از جمله ترکیه مایلند که از طریق مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه بهترین تصمیم را برای آینده تحصیلی خود بگیرند، چرا که هر کدام از دانشگاه های ترکیه مطابق با استانداردهای دانشگاهه ای اروپایی مشغول به فعالیت هستند و همین امر باعث می‌شود که بسیاری به فکر مهاجرت تحصیلی به این کشور باشند. اما اگر بخواهیم دانشگاه های ایران و ترکیه را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که ۱۰ دانشگاه ایران در حال حاضر بهترین جایگاه را در سطح جهان دارند. از سوی دیگر دانشگاه های برتر ترکیه نیز در رتبه بندی جهانی، بهترین جایگاه را به خود اختصاص داده اند.

با این حساب برای اینکه شما بتوانید تحصیل موفقیت‌ آمیزی در هر یک از مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های ترکیه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرچیز شرایط تحصیل در دانشگاه های ایران و ترکیه را با یکدیگر مقایسه کنید تا بتوانید به جمع بندی مناسبی برسید. چنانچه در ارتباط با مطالب ارائه شده در این مقاله سوال و ابهامی داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در یوسلند تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *