مشاوره تحصیلی

معادل سازی مدرک پزشکی در ایران 2024 + مراحل و شرایط | yosland

معادل سازی مدرک پزشکی در ایران

معادل سازی مدرک پزشکی در ایران امری ضروری برای عزیزانی است که پس از مهاجرت به کشور های خارجی و اخذ مدارک دانشگاهی به کشور بازگشته اند و قصد طبابت و اشتغال در زمینه تخصص خود دارند.

رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… از آنجا که به طور مستقیم با سلامت و جان انسان ها سر و کار دارند جزو مشاغلی هستند که از حساسیت بالایی برخوردارند. پس بررسی هرچه دقیق تر و اطمینان از صحت و اعتبار مدرک فردی که قصد دارد در این زمینه اشتغال یابد بسیار اهمیت پیدا میکند.

این فراد برای آغاز کار نیاز دارند مدرک تحصیلی پزشکی خود را اصطلاحا معادل سازی کنند که در این مقاله از وبسایت یوسلند مفصلا به آن پرداخته خواهد شد.

معادل سازی مدرک پزشکی چیست؟

معادل‌ سازی مدارک پزشکی در ایران به معنی تعیین میزان تطابق مدارک پزشکی حاصل از دوره آموزشی در یک کشور با مدارک پزشکی حاصل از دوره آموزشی مشابه در کشور ایران است. هدف اصلی این رویکرد، تضمین کیفیت خدمات پزشکی و بهبود سطح آن‌ها است. با این حال، معادل‌ سازی مدارک پزشکی معایب و مزایای خود را دارد.

در بسیاری از کشورهای دیگر، فرآیند معادل‌سازی مدارک پزشکی برای ورود به نظام پزشکی آن کشور الزامی است. مثلاً در کانادا، معادل‌سازی مدارک پزشکی توسط، یکی از مراحل اصلی برای ورود به نظام پزشکی آن کشور است. در این رویکرد، برای معادل‌سازی مدارک، از آزمون‌ های استاندارد بین‌ المللی تشخیصی استفاده می‌شود.

برای مشاهده لیست بهترین کشور برای تحصیل پزشکی روی لینک کلیک کنید.

اهمیت معادل سازی مدرک پزشکی در ایران

همانطور که در مقدمه این مقاله به آن اشاره شد معادل سازی مدرک پزشکی، فرآیندی است که به دنبال آن دانشجویان پزشکی خارج از کشور، برای تائید مدرک پزشکی خود در ایران، ملزم به گذراندن امتحانات اضافی و مصاحبه های تخصصی می باشند.

در صورتی که مدرک پزشکی فارغ التحصیل، از دانشگاهی که توسط وزارت بهداشت و درمان ایران تائید شده باشد صادر شده باشد، مراحل ساده تری برای معادل سازی طی خواهد شد.

اهمیت معادل سازی مدرک پزشکی در ایران

اما برای دانشجویانی که از دانشگاه های خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند، باید قبل از شروع فعالیت حرفه ای خود در ایران، معادل سازی مدرک را انجام دهند. در این مقاله به بررسی معادل سازی مدرک پزشکی در ایران پرداخته خواهد شد.

برای کسب اطلاع در زمینه تحصیل پزشکی در ترکیه روی لینک کلیک فرمایید.

دانشگاه های مورد قبول وزارت بهداشت برای معادل سازی

وزارت بهداشت و درمان ایران، به طور سالانه فهرستی از دانشگاه های بین المللی را تهیه کرده میکند که محدوده ی آنها برای معادل سازی مدرک پزشکی در ایران قابل قبول است.

این لیست به هر دانشگاه یک حرف از میان الف، ب، ج یا د اختصاص میدهد که در واقع نمره و میزان تائید وزارت بهداشت است. دانشگاهی که رتبه الف بگیرد دانشگاه ممتاز و دانشگاهی با نمره د یک دانشگاه ضعیف تر است.

لیست دانشگاه های مورد قبول برای هر سال، در سایت وزارت بهداشت و درمان ایران منتشر می شود. علاوه بر آن، مدرک پزشکی فارغ التحصیل از دانشگاه های با شهرت جهانی نظیر هاروارد، اوکسفورد و کمبریج نیز تائید می شود.

دانشگاه های مورد قبول وزارت بهداشت برای معادل سازی

اما برای دانشجویانی که از دانشگاه های غیر معتبر فارغ التحصیل شده اند، معادل سازی مدرک پزشکی در ایران بسیار دشوار و طاقت فرسا است. این دانشجویان باید ابتدا مدارک خود را به زبان فارسی ترجمه کنند و در دوره هایی خاصی شرکت کرده که در ادامه به آنها میپردازیم.

برای بررسی اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران مقاله مربوط را در لینک مطالعه فرمایید.

قوانین تائید دانشگاه توسط وزارت بهداشت

همانطور که اشاره شد برای معادل سازی مدرک پزشکی در ایران باید دانشگاه شما مورد تائید وزارت بهداشت ایران باشد. اما فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت سالانه منتشر میشود و هر سال تعدادی دانشگاه از این لیست حذف و یا به آن اضافه میشود.

قانونی که بسیار مهم است و برای معادل سازی مدرک ضروری است این مورد است که مورد تائید بودن یا نبودن دانشگاه منتخب شما فقط در سال ورود شما بررسی خواهد شد.

برای مثال اگر دانشگاهی که از آن مدرک پزشکی دریافت کرده باشید در حال حاضر در لیست دانشگاه های مورد تائید نباشد اما در سال ورود در آن فهرست موجود باشد، مدرک شما مورد تائید است. اما حالت بالعکس نیز وجود دارد.

قوانین تائید دانشگاه توسط وزارت بهداشت

زمانی که شما در دانشگاهی که هم اکنون مورد تائید وزارت بهداشت است فارغ التحصیل شده باشید اما در سال ورود شما این دانشگاه در فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت موجود نباشد مدرک شما از اعتبار ساقط میشود.

برای اطلاع از دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت و همچنین دریافت راهنمایی در زمینه معادل سازی مدرک دانشگاهی پزشکی میتوانید با مشاورین یوسلند با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۵۴۳ تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده لیست بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه روی لینک کلیک کنید.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در ایران

سازوکار معادل‌ سازی مدارک پزشکی در ایران، یکی از چالش‌های بزرگ در حوزه آموزش پزشکی و بهداشت عمومی است. این موضوع به دلیل اهمیت بالای حرفه پزشکی و نیاز جامعه به خدمات پزشکی کیفی و قابل اعتماد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همانطور که اشاره شد دانشگاه های ارائه دهنده مدرک پزشکی در وزارت بهداشت ایران به دو دسته مورد تائید و غیر تائید تقسیم میشوند که روند هر یک از آن ها متفاوت است. در سرفصل های زیر هرکدام را جداگانه بررسی میکنیم.

معادل سازی مدرک پزشکی از دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت

اولین قدم پس از ورود و آغاز فرایند شروع به کار با مدرک پزشکی از دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت ترجمه مدرک به همراه تمامی سوابق طول تحصیل است. برای اینکار باید از طریق یکی از مراکز ترجمه رسمی اقدام کنید.

پس از آن وارد فرایند شرکت در آزمون ملی پزشکی خواهید شد. این آزمون به طور اختصاصی جهت ارزیابی مدرک تحصیلی دانشجویانی برگزار میشود که در خارج از کشور تحصیل کرده اند.

 

این آزمون در دو مرحله نظری و عملی برگزار میشود که با کسب نمره قابل قبول در آزمون نظری وارد مرحله بعد یعنی آزمون عملی خواهید بود خواهید شد. 20 الی 30 درصد از آزمون نظری شامل سوالات علوم پایه و مابقی مربوط به بخش های بالینی خواهد.

معادل سازی مدرک پزشکی از دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت

پس از قبولی در آزمون نظری وارد آزمون عملی خواهید شد که شامل یک دوره کارورزی و پشت سر گذراندن آزمون های مهرتی و بالینی خواهد بود. در نظر داشته باشید در صورتیکه در آزمون نظری نمره مورد نیاز را کسب نکرده باشید باید مجدد در آن آزمون شرکت کنید. (تعداد دفعات شرکت در آزمون نظری محدودیت ندارد.)

پس کسب نمره قبولی در تمامی مراحل فوق یعنی کسب حداقل نمره 14 از 20 مدرک شما مورد تائید قرار گرفته و میتوانید با کسب مجوز های لازم به تاسیس مطب شخصی و یا کار در مراکز بهداشتی و درمانی مشغول شوید.

یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت این است که دانشجویان این دانشگاه ها میتوانند به راحتی بدون ایجاد مشکلات مربوط به نظام وظیفه به ایران رفت و آمد کنند.

معادل سازی مدرک پزشکی از دانشگاه بدون تائیدیه وزارت بهداشت

اگر مدرک پزشکی شما از دانشگاهی است که وزارت بهداشت ایران آن را تایید نکرده است نگران نباشید چرا که برای معادل سازی مدرک پزشکی در ایران از دانشگاه های غیر تائید وزارت بهداشت ایران دو راه در پیش پای شما قرار دارد.

معادل سازی مدرک پزشکی از دانشگاه بدون تائیدیه وزارت بهداشت

در حالت اول شما با شرکت در آزمون های بین المللی مورد تائید وزارت بهداشت ایران و کسب نمره قبولی از آن میتوانید با ارائه مدارک مربوطه مدرک خود را معتبر کرده و سپس در مراحل مربوط به دانشگاه های مورد تائید که در سر فصل قبل اشاره شد شرکت کنید. (برای مثال آزمون بورد آمریکا یا آزمون USMLE با ارائه تافل)

در حالت دوم نیاز است تا به مدت 2 سال در کشوری که دارای حداقل یک دانشگاه مورد تایید از وزارت بهداشت است مجوز کار در زمینه پزشکی دریافت کنید و در آن اشتغال یابید.

فهرست دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه را در لینک مشاهده کنید.

خلاصه مطلب

با توجه به اهمیت بالای حرفه پزشکی و نیاز جامعه به خدمات پزشکی با کیفیت و قابل اعتماد، فرآیند معادل‌ سازی مدارک پزشکی در ایران بسیار حائز اهمیت و روند سختگیرانه ای دارد. برای اینکار نیاز است در آزمون ملی پزشکی که شامل بخش نظری و عملی است شرکت کنید.

بسیاری از دانشجویان نیز ممکن است در دانشگاه هایی تحصیل کرده باشند که مورد تائید وزارت بهداشت نیست که برای اعتبار بخشی به مدرک خود باید در آزمون های بین المللی معتبر شرکت کرده و قبولی در آن را مهر تاییدی بر مدرک دانشگاهی خود کنند.

راه دیگری که فارغ التحصیلان از دانشگاه های عدم تایید وزارت بهداشت دارند این است که حداقل دو سال در کشوری که یکی دانشگاه هایش مورد تائید وزارت بهداشت است اجازه کار کسب کرده و به طبابت مشغول شود.

 

برای دانلود PDF این مقاله روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *