دانشگاه های ترکیه

شهریه دانشگاه های ترکیه

شهریه دانشگاه های ترکیه

شهریه دانشگاه های ترکیه 2024 اعلام شد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشور ترکیه را دارند، پس از شرکت در آزمون یوس و قبولی در آن باید در یکی از دانشگاه های این کشور ثبت نام نمایند. هر یک از این دانشگاه ها حداقل نمره‌ای را برای قبولی دانشجویان در این آزمون در نظر دارد. علاوه بر این، دانشگاه های ترکیه دارای دو نوع خصوصی و دولتی هستند که هزینه و شهریه هر کدام از این دو با یکدیگر متفاوت می‌باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که شهریه دانشگاه های ترکیه نیز با یکدیگر کاملاً متفاوت می‌باشند.

اگر شما هم جز دانشجویانی هستید که می‌خواهید در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ترکیه درس بخوانید، بهتر است که با شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه آشنا شوید. برای آشنایی با شهریه هر یک از دانشگاه های این کشور، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله هر آن چه که باید در رابطه با هزینه و شهریه دانشگاه های ترکیه بدانید را به طور مفصل و کامل بیان خواهیم کرد.

تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه 

در کشور ترکیه بیش از ۲۰۰ دانشگاه وجود دارد که بسیاری از آنها دولتی بوده و توسط دولت اداره می‌شوند. پیدایش این دانشگاه ها از سال ۱۹۷۰ به بعد شکل گرفته است و پیش از آن، تنها هشت دانشگاه دولتی در این کشور وجود داشته است اما همچنان ظرفیت دانشگاه های ترکیه قادر به پذیرش دانشجویان داخلی و خارجی نیستند و برای پذیرش در آنها تلاش بسیار لازم است و قبولی در آزمون‌های ورودی شرط اصلی باشد.

برخی از دانشگاه های سراسری این کشور دانشگاه میمارستان (معمار سینان)، دانشگاه مرمره یا مرمرا، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه استانبول، دانشگاه مدنیت، دانشگاه اک دنیز، دانشگاه قاضی، دانشگاه اژه، دانشگاه سلیمان دمیرل و دانشگاه چوکوروا هستند. به طور کلی شهریه دانشگاه های ترکیه به صورت کلی برای مقاطع مختلف به شرح زیر هستند.

مقطع تحصیلی زبان آموزشی هزینه
کارشناسی ترکی 300 تا 800 دلار در سال

(بین 6 میلیون تا 24 میلیون تومان)

انگلیسی 500 تا 800 دلار در سال

(بین15میلیون تا 24 میلیون تومان)

کارشناسی ارشد ترکی 300 تا 600 دلار در سال

(بین6 میلیون تا 18 میلیون تومان)

انگلیسی 600 تا 900 دلار در سال

(بین17میلیون تا27 میلیون تومان)

دکتری انگلیسی 500 تا 800 دلار در سال

(بین15میلیون تا 24 میلیون تومان)

تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه 

معرفی دانشگاه های دولتی ترکیه 

بسیاری از داوطلبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه، بهتر است اطلاعاتی در مورد رشته‌ها و همچنین رنک این دانشگاه ها داشته باشند تا راحتتر بتوانند میزان شهریه‌ها را برآورد کنند. در ادامه به ارائه توضیحاتی در ارتباط با برخی از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه خواهیم پرداخت.

برای اطلاع از شهریه پزشکی ترکیه وارد لینک شوید.

دانشگاه دولتی معمار سینان

دانشگاه هنرهای زیبایی معمار سینان (میمارستان) یکی از معروف‌ترین دانشگاه های کشور ترکیه است که در آن تحصیل در رشته‌های هنری امکانپذیر می‌باشد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۳ اولین آکادمی هنرهای زیبا در کل امپراطوری ترکیه بوده است که آموزش خود را در رشته‌های پرطرفدار معماری، نقاشی و مجسمه سازی به علاقمندان این رشته‌ها ارائه داده است.

فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه دانشکده‌های کاملاً تخصصی، مدارس و موسسه‌ها با پیشرفت چشمگیری داشته است به همین دلیل این دانشگاه امروزه یکی از پرطرفدارترین دانشگاه­های دولتی ترکیه است که در ۵۰ دانشگاه نخست این کشور جای می‌گیرد. مدارک صادر شده از دانشگاه معمار سینان مورد تأیید وزارت علوم کشور نیز هستند.

دانشگاه دولتی قاضی

دانشگاه قاضی ترکیه در سال ۱۹۲۶ توسط دولت این کشور تأسیس شد. این دانشگاه جزو اولین دانشگاه های دولتی است که نام خود را از رئیس جمهور محبوب ترکیه” قاضی کمال مصطفی آتاتورک” گرفته است. این دانشگاه از جدیدترین روش‌های آموزشی در دنیا پیروی کرده و امکانات کامل و مجهزی برای دانشجویان خود فراهم می‌کند که به همین دلیل بر محبویتش می‌افزاید.

این دانشگاه شامل ۱۱ دانشکده ، ۱ مدرسه ، ۳ مدرسه عالی فنی و حرفه‌ای ، ۳۵ مرکز تحقیقاتی و ۵ موسسه تحصیلات تکمیلی است. امروزه تقریباً حدود ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه قاضی در حال تحصیل هستند و تدریس در آن به زبان ترکی انجام می‌شود اما این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی خود یک دوره ساله آمادگی زبان در نظر می‌گیرد.

دانشگاه دولتی بغازیچی

کالج رابرت در سال ۱۸۶۳ میلادی تأسیس شد و پس از آن بغازیچی نام گرفت. این دانشگاه که در آخرین رتبه بندی EECA در میان ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد، اولین دانشگاه آمریکایی است که در خارج از ایالات متحده تأسیس شده است. بنابراین زبان مورد تدریس این دانشگاه انگلیسی می‌باشد. دانشگاه بغازیچی ۶ دانشکده، ۲ مدرسه و ۶ موسسه آموزشی دارد که در آن ۳۵ دوره کارشناسی، ۶۷ دوره کارشناسی ارشد و ۳۳ برنامه دکتری ارائه می‌شود.

دانشگاه دولتی مدنیت

دانشگاه مدنیت در سال ۲۰۱۰ در بخش آسیایی استانبول تأسیس شده است. این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و زبان تحصیل در آن، ترکی و در برخی رشته‌ها انگلیسی است. همچنین دانشگاه مدنیت دارای ۱۱ دانشکده، ۲ کالج، ۳ موسسه و ۱۵ مرکز تحقیقاتی می‌باشد.

دانشگاه دولتی استانبول

دانشگاه استانبول که یکی از معتبرترین دانشگاه های سطح جهان است در سال ۱۷۷۳ توسط سلطان مصطفی سوم تأسیس شده است. اعتبار این دانشگاه در کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادایی بسیار زیاد بوده و دانشجویان فارغ التحصیل شده از آن از سطح علم و دانش بالایی برخوردار هستند. این دانشگاه ۱۳ دانشكده، ۵ موسسه آموزشی و یک دانشکده تحصیلات تکمیلی و زبان‌های خارجی دارد.

دانشگاه دولتی حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه ۲ پردیس دانشگاهی، ۹ دانشکده، ۲۴ مرکز تحقیقاتی، ۱۴ مدرسه، ۱ مدرسه هنر و ۱۲ موسسه علمی دارد و تحصیل در آن علی الخصوص در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیازمند هزینه بسیاری است اما مدرک این دانشگاه در ترکیه، ایران و دیگر کشورها از اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد.

دانشگاه حاجت تپه حدوداً ۵۰ هزار دانشجو دارد که از این تعداد در حدود ۲۰۰۰ نفر آن‌ها بین المللی هستند. این دانشگاه در حال حاضر حدود ۱۵۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و ۱۷ رشته در مقاطع بالاتر  ارائه می‌دهد. همچنین وزارت علوم و وزارت بهداشت کشور عزیزمان ایران تمام رشته‌های تدریس شده در این دانشگاه را مورد تائید خود می‌دانند.

دانشگاه دولتی مارمارا

دانشگاه مرمره یا مارمارا که در قرن ۱۹ میلادی تأسیس شده است در فهرست بهترین دانشگاه های استانبول قرار می‌گیرد. و فعالیت‌های آغازین خود را با کالج عالی اقتصاد و بازرگانی شروع کرده است. سپس در سال ۱۹۸۲ با کالج پزشکی و دندانپزشکی همکاری خود را شروع کرد و به اسم دانشگاه مارمارا تغییر یافت. در حال حاضر این دانشگاه دارای 17 دانشکده پزشکی و مهندسی و دانشکده‌های دیگر است.

دانشگاه دولتی اک دنیز

دانشگاه اک دنیز یکی از بهترین‌های دانشگاه های ترکیه در غرب مدیترانه می‌باشد که در شهر آنتالیا و منطقه‌ای به نام کونیاآلتی قرار گرفته است. این دانشگاه بسیار پر قدمت بوده و در حوزه‌های گوناگونی چون تکنولوژی، اجتماعی، هنری و بهداشت فعالیت داشته است که به همین دلیل در سال‌های اخیر با پیشرفت فراوانی همراه بوده است. در این دانشگاه افتخارات و گواهینامه‌های بسیاری در سطح بین المللی و  ملی به ثبت رسیده است. این دانشگاه جز ۲۰ دانشگاه برتر کشور ترکیه قرار می‌گیرد.

برای بررسی ثبت نام ورودی مهر دانشگاه های ترکیه بر روی لینک کلیک کنید.

شهریه دانشگاه های ترکیه برای هریک از رشته‌ ها

هریک از دانشگاه های دولتی ترکیه، شهریه معینی را برای رشته‌های مختلف مشخص کرده‌اند. در این بین ممکن است افرادی باشند که با میزان شهریه این دانشگاه ها در سال 2024 اطلاع نداشته باشند. از این رو در ادامه بیشتر به ارائه توضیحاتی در خصوص شهریه دانشگاه های ترکیه خواهیم پرداخت.

شهریه دانشگاه دولتی معمار سینان

رشته شهریه سالانه
معماری داخلی 5800 لیر
نقشه برداری شهرداری 5800 لیر
معماری 5800 لیر
مجسمه سازی 4740 لیر
هنرهای سنتی ترکیه 4740 لیر
عکاسی 4740 لیر
موسیقی 8830 لیر
سینما و تلویزیون 8830 لیر
نقاشی و هنر 4740 لیر
فلسفه 4260 لیر
زبان و ادبیات غرب 4260 لیر
زبان و ادبیات ترکی 4260 لیر
جامعه شناسی 4260 لیر

 

شهریه دانشگاه دولتی قاضی

رشته شهریه سالانه
پزشکی 52000 لیر
دندانپزشکی 18754 لیر
داروسازی 18754 لیر
مهندسی 4500 لیر

 

شهریه دانشگاه دولتی بغازیچی

رشته شهریه سالانه
مهندسی 18000 لیر
هنر و علوم 14000 تا 18000 لیر
اقتصاد و مدیریت 9000 لیر
زبان‌های خارجی 9000 لیر

علوم کاربردی

9000 لیر

شهریه دانشگاه دولتی مدنیت

رشته شهریه سالانه
پزشکی 18500 لیر
دندانپزشکی 12000 لیر
مدیریت 8000 لیر
تجارت و سرمایه گذاری بین الملل 6000 لیر
ریاضیات کاربردی 6000 لیر
حقوق

6000 لیر

 

شهریه دانشگاه دولتی استانبول

رشته شهریه سالانه
پزشکی 40000 لیر
دندانپزشکی 25000 لیر
داروسازی 20000 لیر
مهندسی 10000 تا 18000 لیر
هنر و علوم 14000 تا 18000 لیر
اقتصاد و مدیریت 9000 لیر
زبان خارجی 9000 لیر
علوم کاربردی 9000 لیر

شهریه دانشگاه دولتی حاجت تپه

رشته شهریه سالانه
پزشکی 50690 لیر
دندانپزشکی 18300 لیر
داروسازی 18290 لیر
مهندسی 9970 لیر
علوم 8360 لیر
حقوق 7530 لیر
اقتصاد و مدیریت 7530 لیر
علوم بهداشتی 6700 لیر
پرستاری 6200 لیر
فیزیوتراپی و توانبخشی 6700 لیر
ادبیات 6700 لیر
علوم ورزشی 6700 لیر
هنرهای زیبا 11500 لیر

شهریه دانشگاه دولتی مارمارا (مرمره)

رشته شهریه سالانه
پزشکی 32500 لیر
دندانپزشکی 30000 لیر
داروسازی 30000 لیر

مهندسی

4600 لیر

 

شهریه دانشگاه های ترکیه برای هریک از رشته‌ ها

شهریه دانشگاه دولتی اک دنیز

رشته شهریه سالانه
پزشکی 21516 لیر
دندانپزشکی 34500 لیر
مهندسی 16600 لیر
شیمی 5510 لیر
بینایی سنجی 5510 لیر
معماری 7172 لیر
پرستاری 7172 لیر
جامعه شناسی 3586 لیر
زبان و ادبیات روسی 5150 لیر
زبان و ادبیات آلمانی 5150 لیر
ریاضی 5150 لیر
روابط بین الملل 5150 لیر
سونوگرافی 5150 لیر
مهندسی هوافضا 7172 لیر
فیزیک 5150 لیر
مدیریت 5150 لیر
مهندسی غذایی 7172 لیر

 

ویژگی تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه 

شهروندان ترکیه‌ای برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور نیاز به پرداخت شهریه ندارند و تحصیل آنها کاملاً رایگان است اما چنانچه این افراد در زمان معین موفق نشوند تحصیلات خود را به اتمام برسانند باید شهریه ترم‌های باقیمانده خود را تا اتمام تحصیل پرداخت نمایند.

در مورد متقاضیان خارجی نیز دانشگاه های دولتی این کشور با دریافت شهریه اندک دانشجویان خود را پذیرش می‌کنند اما قبولی دانشجویان خارجی در این دانشگاه ها به دلیل وجود آزمون ورودی از دانشگاه های خصوصی سخت‌تر است و به طور کلی دانشگاه های دولتی به دلیل اینکه مدرک معتبرتری نسبت به دانشگاه های خصوصی دارند، استانداردهای بالاتری برای پذیرش دانشجویان خود قرار می‌دهند.

به همین دلیل بسیاری از متقاضیان تحصیل در دانشگاه های دولتی و معتبر ترکیه یک سال زودتر به این کشور مهاجرت می‌کنند تا در دوره‌های زبان ترکی و انگلیسی خود را بگذراند و با محیط این کشور بیشتر آشنا شوند دانشگاه های دولتی اغلب در حوزه‌های مهندسی هنر علوم کاربردی علوم آموزشی و علوم اجتماعی فعالیت می‌کنند.

معرفی دانشگاه های خصوصی ترکیه

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد، کشور ترکیه دارای دانشگاه های دولتی و خصوصی بسیاری است. لازم به ذکر است تا بدانید که 22 دانشگاه این کشور جز 50 دانشگاه برتر جهان می‌باشند. دانشگاه های خصوصی این کشور دارای ویژگی‌هایی هستند که سبب متمایز شدن این دانشگاه ها شده است که در ادامه مقاله آن‌ها را بیان خواهیم کرد. البته، دانشگاه های خصوصی ترکیه بسیار زیاد هستند ما بهترین و معتبرترین آن‌ها را بیان خواهیم کرد. این کشور دانشگاه های خصوصی بسیاری دارد که برخی از بهترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

اطلاعیه

شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه به نسبت دانشگاه های دولتی گران و به نسبت دانشگاه های خصوصی کشورهای دیگر اروپایی، بسیار ارزان محسوب می‌شود.

دانشگاه خصوصی کوچ

دانشگاه کوچ (Koc University)، در سال 1992 توسط وهبی کوچ، در شهر استانبول تأسیس شده است. دانشگاه کوچ، هم اکنون طبق رده بندی دانشگاه های QS EECA ، رتبه 11 در کل جهان را دارا می‌باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که این دانشگاه در رشته پزشکی، جز 500 دانشگاه برتر جهان محسوب می‌گردد. به همین دلیل، این دانشگاه جز یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه می‌باشد. دانشجویان برای ورود به این دانشگاه باید با افراد  زیادی رقابت نمایند. در حال حاضر، ده هزار دانشجو متقاضی ثبت نام و تحصیل در دانشگاه کوچ ترکیه هستند.

دانشگاه کوچ، دارای سه دانشکده و یک دانشگاه اختصاصی است و مأموریت دارد تا دانش عمومی جهانی، تحولات فکری، تکنولوژی اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد. این دانشگاه، دومین میزان کمک‌های مالی تحقیقاتی را از دولت ترکیه و اروپا، دریافت می‌کند. علاوه بر تعدادی از دروس رشته‌های پرستاری و حقوق، مابقی رشته‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌گردند. تقریباً 77 درصد افرادی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، پس از به اتمام رساندن تحصیلات خود، از سمت سازمان‌های بین المللی و ملی کشور ترکیه و سایر کشورها، پیشنهادات کاری دریافت می‌نمایند.

دانشگاه خصوصی بزمی عالم ترکیه

دانشگاه خصوصی بزمی عالم (BEZM-İ ÂLEM VAKIF ÜNİVERSİTESİ )  یکی از بهترین دانشگاه ها خصوصی ترکیه است که در سال 2010 در شهر استانبول تأسیس شده است. این دانشگاه در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، جز بهترین دانشگاه های این کشور می‌باشد. 70 درصد دروس این دانشگاه به زبان ترکی و 30 درصد دروس آن به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

لازم به ذکر است تا بدانید که نام این دانشگاه از بانویی به نام بزمی عالم که همسر سلطان محمود دوم و مادر سلطان عبدالمجید یکم، گفته شد. تربیت نیروهای متخصص، هدف از تأسیس این دانشگاه می‌باشد. این دانشگاه، برنامه اراسموس پلاس  (Erasmus +) را به دانشجویان خود به طور مفصل ارائه می‌دهد.

دانشگاه خصوصی باشکنت

دانشگاه خصوصی باشکنت  (BAŞKENT ÜNİVERSİTESİ )، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های کشور ترکیه است. این دانشگاه در شهر آنکارا و توسط فردی به نام مهمت ابراهال، تأسیس شده است. تعداد زیادی از دانشجویان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، این دانشگاه را جز اولین دانشگاه های مورد انتخاب خود قرار می‌دهند. زیرا، این دانشگاه دارای تاسیسات ورزشی، خدمات درمانی، انواع بورس‌های تبادل دانشجو و …. را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، پردیس بزرگ دانشگاه خصوصی باشکنت، برای تمامی دانشجویان خارجی خوابگاه در نظر گرفته است. دانشگاه باشکنت در شهرهای مختلفی همچون: ازمیر، آدانا، آلانیا، قونیه و استانبول مراکز تحقیقاتی دارد. لازم به ذکر است تا بدانید که دانشجویان برای ورود و ثبت نام در این دانشگاه نیز همانند سایر دانشگاه های ترکیه، باید در کنکور یوس شرکت نمایند. نمرات این دانشجویان در آزمون یوس باید از 90 بیشتر باشد. در این صورت، به مبلغ کل شهریه آن‌ها 30 درصد تخفیف خواهد خورد.

جهت اطلاع از زمان و محل برگزاری کنکور یوس در ایران، بر روی لینک کلیک کنید.

دانشگاه اوکان استانبول

دانشگاه اوکان استانبول، به عنوان کوچک‌ترین اما فعال‌ترین دانشگاه خصوصی ترکیه در بین افراد شناخته شده است. این دانشگاه در سال 1999 تأسیس شد اما، از سال 2003 دانشجو پذیرفت. این دانشگاه دارای رشته‌های تحصیلی بسیاری در مقاطع تحصیلی مختلفی است و دارای رتبه 86 ترکیه می‌باشد. هدف از تأسیس دانشگاه اوکان استانبول، تحصیل و پژوهش در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و …. می‌باشد.

لازم به ذکر است تا بدانید که دانشگاه اوکان، دارای 10 دانشکده، 3 موسسه، تعدادی مراکز تحقیق و مدرسه می‌باشد. دانشجویان این دانشگاه دروس خود را به دو زبان ترکی و انگلیسی می‌خوانند. دانشجویان از طریق قبول شدن در آزمون‌های ورودی این دانشگاه اعم از آزمون یوس و ales می‌توانند در این دانشگاه ثبت نام نمایند. حداقل نمره قبولی در آزمون یوس این دانشگاه در تمامی رشته‌ها، 80 می‌باشد.

معرفی دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی ‌تپه (Yeditepe University) ، در سال 1996 در کشور ترکیه و در شهر استانبول تأسیس شده است. این دانشگاه، جز اولین دانشگاه هایی است که رشته‌های تحصیلی خود را با زبان انگلیسی تدریس می‌کرده است. البته، برخی از دانشجویان بین المللی، می‌توانند دروس خود را با چهار زبان، ترکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی، آموزش ببینند. این دانشگاه دارای 700 توافق نامه همکاری با دانشگاه های مختلف جهان می‌باشد.

دانشگاه یدی تپه بنا به دلایل مختلفی همچون: داشتن رتبه بالا از نظر سلامتی، برطرف کردن نیازهای تفریحی و ورزشی، تأمین اقامت دانشجویان و … جز محبوب‌ترین دانشگاه های ترکیه می‌باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که دولت ترکیه هیچ گونه کمک مالی به این دانشگاه نمی‌کند و مدیریت آن بر عهده مسئولین و مدیر دانشگاه می‌باشد. این دانشگاه دارای 3 موسسه تحصیلات تکمیلی و 13 دانشکده است.

اطلاعیه

مدارک اعطایی دانشگاه های ترکیه بین‌المللی است و برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه، شهریه مورد نظر را در اقساط مختلف دریافت می‌کنند.

دانشگاه خصوصی آتیلیم

دانشگاه خصوصی آتیلیم ( ATILIM ÜNİVERSİTESİ ) ، در سال 1997 در شهر آنکارا ترکیه تأسیس شده است. این دانشگاه در سال 2020-2021 توسط وزارت علوم کشور عزیزمان ایران، تأیید شده است. هدف از تأسیس این دانشگاه، آموزش با کیفیت بالا، ترسیم آینده‌ای روشن برای کشور ترکیه و تولید علم و تکنولوژی می‌باشد. دانشگاه آتیلیم ترکیه با کشورهای بسیاری قرارداد دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • فرانسه
  • آلمان
  • ایتالیا
  • اسپانیا
  • جمهوری چک
  • هلند
  • دانمارک

علاوه بر دانشگاه های ذکر شده، کشور ترکیه دارای دانشگاه های خصوصی دیگری نیز می‌باشد. برای اطلاع و آشنایی با تمامی دانشگاه های خصوصی این کشور، می‌توانید با مشاوران ما در یوسلند ارتباط برقرار کنید. مشاوران ما تمامی اطلاعات این دانشگاه ها و شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه را به شما عزیزان بیان خواهند کرد.

ویژگی‌های تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

برخی از افراد فکر می‌کنند که دانشگاه های آزاد و خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی، کیفیت آموزشی و سطح علمی پایینی دارند. اما، بر خلاف تفکر عموم افراد، دانشگاه های خصوصی ترکیه، کیفیت آموزشی و علمی پایینی ندارد. این دانشگاه ها در کشور ترکیه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی ارزان‌تر می‌باشد.
  • تعداد زیادی از دانشگاه های خصوصی ترکیه دارای اعتبار بین المللی هستند.
  • دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه های می‌توانند از طریق مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی، درآمد داشته باشند.
  • اغلب دانشگاه های خصوصی این کشور بورسیه‌های تحصیلی، اسکالرشیپ های تحصیلی و فاندهای تحصیلی را ارائه می‌دهند. اگر نمی‌دانید که چگونه باید فاند تحصیلی بگیرید، نگران نباشید. زیرا، می‌توانید از طریق مطالعه مقاله زیر با نحوه دریافت انواع آن‌ها آشنا شوید.

 

جهت مطالعه مقاله چگونه فاند تحصیلی بگیریم؟ بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه برای هر یک از رشته‌ ها

حال که با بهترین و معروف‌ترین دانشگاه های ترکیه آشنا شدید، بهتر است که با مبلغ شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز آشنا شوید. البته، به یاد داشته باشید که شهریه در هر یک از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه ها متفاوت می‌باشد. همچنین، هر سال به شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه و هر یک از رشته‌ها این دانشگاه ها، 7 درصد اضافه خواهد شد. علاوه بر این، بنا به دلایل مختلفی همچون تورم، ممکن است که مبالغ شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز تغییر کند. اما، ما در ادامه شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه را به اختصار به شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

شهریه دانشگاه کوچ در رشته‌های مختلف

رشته تحصیلی شهریه هر رشته به دلار
دانشکده پرستاری 19500 دلار
دانشکده علوم 19500 دلار
دانشکده مهندسی 19500 دلار
دانشکده حقوق 19500 دلار
دانشکده پزشکی 26500 دلار
دانشکده علوم اداری و اقتصادی 19500 دلار
دانشکده علوم اجتماعی و انسانی 19500 دلار

 

شهریه دانشگاه بزمی عالم در رشته‌های مختلف

رشته تحصیلی شهریه هر رشته به لیر
دندانپزشکی 98000 لیر
داروسازی 80000 لیر
پزشکی 102000 لیر
کادر درمان 60000 لیر
پرستاری 50000 لیر
شنوایی سنجی 60000 لیر
مدیریت بهداشت 50000 لیر
فیزیوتراپی 60000 لیر

 

شهریه دانشگاه باشکنت

رشته تحصیلی شهریه هر رشته به لیر
دانشکده پزشکی 100000 لیر
دانشکده مهندسی 75000 لیر
دانشکده دندانپزشکی 100000 لیر
دانشکده داروسازی 85000 لیر
دانشکده حقوق 75000 لیر
دانشکده هنر، معماری و طراحی 70000 لیر
دانشکده آموزش 70000 لیر
دانشکده ارتباطات 70000 لیر
دانشکده علوم و ادبیات 70000 لیر
دانشکده اقتصاد و علوم مدیریت 70000 لیر
دانشکده زبان انگلیسی 65000 لیر
دانشکده علوم بهداشت 70000 لیر
دانشکده زبان ترکی 12000 لیر
دانشکده علوم بازرگانی 70000 لیر

 

شهریه دانشگاه اوکان استانبول در تمامی رشته‌های تحصیلی

رشته تحصیلی شهریه هر رشته به زبان ترکی به دلار شهریه هر رشته به زبان انگلیسی به دلار
دندانپزشکی 17500 دلار 18500 دلار
داروسازی 24000 دلار 25000 دلار
حقوق 6400 دلار 6500 دلار
پزشکی 19500 دلار 20500 دلار
اقتصاد و امور مالی __ 4800 دلار
مدیریت کسب و کار 4600 دلار 4800 دلار
روابط بین الملل 4600 دلار 4800 دلار
لجستیک و حمل و نقل بین الملل 4600 دلار 4800 دلار
تجارت بین الملل 4600 دلار 4800 دلار
امور مالی بین الملل 4600 دلار 6500 دلار
مهندسی اتوموتیو __ 4800 دلار
مهندسی عمران 4600 دلار 4800 دلار
مهندسی کامپیوتر __ 4800 دلار
مهندسی برق و الکترونیک 4800 دلار 4800 دلار
مهندسی صنایع 4600 دلار 4800 دلار
مهندسی زیست ژنتیک __ 4800 دلار
مهندسی مکانیک __ 4800 دلار
مهندسی نرم افزار __ 4800 دلار
معماری 4600 دلار 4800 دلار
سینما و تلویزیون 4600 دلار __
طراحی ارتباطات بصری 4600 دلار __
طراحی داخلی 4600 دلار __
روانشناسی 8000 دلار 8400 دلار
ترجمه و تفسیر زبان چینی، انگلیسی و روسی 4600 دلار 4600 دلار
رشد کودکان 4600 دلار 4900 دلار
موسیقی 4600 دلار 4800 دلار
تئاتر 4600 دلار 4800 دلار
مدیریت ورزشی 4600 دلار 4800 دلار
آموزش خلبانی ___ 8000 دلار

 

شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه برای هر یک از رشته‌ ها

شهریه دانشگاه یدی تپه در تمامی رشته‌های تحصیلی

رشته تحصیلی شهریه هر رشته به دلار
پزشکی 27000 دلار
دندانپزشکی 27500 دلار
داروسازی 18500 دلار
پرستاری 8500 دلار
فیزیوتراپی 8500 دلار
اقتصاد 10500 دلار
حقوق 14500 دلار
مدیریت دولتی 10500 دلار
مدیریت بازرگانی 10500 دلار
مدیریت تجارت بین الملل 10500 دلار
مدیریت بازرگانی بین الملل 10500 دلار
ریاضیات 10500 دلار
زبان و ادبیات ترکی 10500 دلار
تاریخ 10500 دلار
علوم سیاسی و روابط بین الملل 10500 دلار
رادیو سینما و تلویزیون 10500 دلار
معماری 10500 دلار
مهندسی صنایع 12500 دلار
مهندسی عمران 12500 دلار
مهندسی کامپیوتر 12500 دلار
مهندسی تغذیه 12500 دلار
مهندسی پزشکی 12500 دلار
گرافیک 9500 دلار
زیست شناسی و ژنتیک 12500 دلار
مدیریت هتل و جهانگردی 9500 دلار
مد و طراحی لباس 9500 دلار

 

شهریه دانشگاه آتیلیم در تمامی رشته‌های تحصیلی

رشته‌های تحصیلی شهریه و هزینه هر رشته به دلار
پزشکی 15000 دلار
فیزیوتراپی 9800 دلار
خلبانی 9800 دلار
روابط عمومی 9800 دلار
حقوق 9800 دلار
تغذیه 9800 دلار
توریست و جهانگردی 9800 دلار
روابط بین الملل 9800 دلار
تجارت بین الملل 9800 دلار
علوم سیاسی 9800 دلار
مدیریت بازرگانی 9800 دلار
امور مالی 9800 دلار
معماری 9800 دلار
مهندسی برق 9800 دلار
مهندسی مکانیک 9800 دلار
مهندسی صنایع 9800 دلار
مهندسی نرم افزار 9800 دلار
مهندسی کامپیوتر 9800 دلار
مهندسی عمران 9800 دلار
روانشناسی 9800 دلار
ادبیات انگلیسی 9800 دلار
طراحی گرافیک 9800 دلار

 

عوامل مؤثر در شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه

هم اکنون که با تمامی دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه و هزینه ثبت نام آن‌ها آشنا شدید، ممکن است سؤال کنید که چه عواملی در کاهش و یا افزایش شهریه دانشگاه های ترکیه مؤثر می‌باشند؟ مقدار و میزان شهریه در دانشگاه های این کشور تحت تأثیر سه عامل مهم می‌باشد. در واقع، این سه عامل باعث کاهش و یا افزایش شهریه دانشگاه های ترکیه هستند. این سه عامل تأثیر گذار، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • نوع دانشگاه ( دانشگاه خصوصی باشد و یا دانشگاه دولتی باشد.)
  • مقطع تحصیلی هر دانشجو ( یک دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری باشد.)
  • رشته تحصیلی هر یک از دانشجویان ( هر یک از رشته‌های تحصیلی دارای شهریه‌ای متفاوت می‌باشند.)

توجه داشته باشید که خوابگاه‌های کشور ترکیه خصوصاً در آنکارا هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای دارند و یک وعده غذای رایگان را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که این مورد به تنهایی می‌تواند هزینه‌های ماهانه زندگی دانشجویی و شهریه دانشگاه های ترکیه که خصوصی هستند را به حداقل برساند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با شهریه دانشگاه های ترکیه به طور کامل و مفصل آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که بهتر است پیش از انتخاب هر یک از دانشگاه های دولتی و یا خصوصی این کشور، با یک مشاور ماهر و متخصص کمک بگیرید. زیرا، مشاوران از میزان شهریه و نوع هر دانشگاه به طور کامل و دقیق اطلاع دارند. همچنین، علاوه بر دانشگاه های ذکر شده، دانشگاه های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید برای اطلاعات کامل شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه و دانشگاه های دولتی این کشور از مشاوران دریافت کنید.

مشاوران ما در یوسلند با چندین سال سابقه و تجربه‌ای درخشان می‌توانند شما عزیزان را در این زمینه یاری کنند. اگر در این زمینه سوالی دارید و یا به کمک نیاز دارید، برای ما کامنت بگذارید. همکاران ما در کم‌ترین زمان ممکن به سؤالات شما پاسخ داده و شما را یاری خواهند کرد.

جهت دانلود فایل pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *