آزمون YOS

کنکور یوس در ایران

کنکور یوس در ایران

بنا به دلایل مختلفی همچون مناسب بودن هزینه های زندگی، مناسب بودن هزینه های تحصیل و … اغلب افراد به دنبال مهاجرت به کشور ترکیه می باشند. روش های زیادی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد که یکی از آن ها مهاجرت تحصیلی می باشد. افرادی که می خواهند از طریق تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت نمایند، برای ورود به دانشگاه های این کشور حتما باید در آزمونی به نام یوس شرکت نمایند. می توان گفت که این آزمون همانند کنکور کشور خودمان ایران است و افراد برای حضور و ثبت نام در دانشگاه های کشور ترکیه باید نمره قبولی را کسب نمایند. لازم به ذکر است تا بدانید که کنکور یوس در ایران طبق شرایط خاصی و در زمان های مشخصی برگزار می گردد.

اگر که شما و یا یکی از اطرافیانتان می خواهید که در این آزمون شرکت نمایید، حتما باید اخبار مربوط به آن را پیگیری کنید. در واقع، ابتدا باید با شرایط شرکت در کنکور یوس آشنا شوید. سپس، در زمان مقرر نسبت به ثبت نام کنکور یوس در ایران اقدام نمایید. برای آشنایی با تمامی این موارد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله هر آن چه که باید در رابطه با این آزمون بدانید را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

محل برگزاری آزمون یوس

محل برگزاری آزمون یوس

 

آزمون یوس (YÖS exam) چیست؟

اولین بار در سال 1981 آزمون یوس توسط مرکز انتخاب و استقرار دانشجو (SYM) تنظیم و اداره شد. افرادی که می خواهند در مقطع تحصیلی کارشناسی و دکتری در کشور ترکیه درس بخوانند، حتما باید در این آزمون شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نمایند. آزمون یوس، دارای بخش های مختلفی می باشد اما، اصلی ترین بخش های آن شامل: ریاضیات، هندسه و هوش می باشند. افراد زیادی از کشورهای مختلفی همچون:

ایران، مصر، آلمان، بلغارستان و … متقاضی شرکت در این آزمون می باشند. دانشگاه های ترکیه هر کدام به صورت مجزا و در زمان مشخصی این آزمون را از تمامی افراد می گیرد. اما، کنکور یوس در ایران نیز برگزار می شود که گاهی اوقات تمامی سوالات آن نیز به زبان فارسی می باشد.

 

 

آزمون یوس (YÖS exam) چیست؟

 

 

کنکور یوس، دارای 80 سوال است که گاهی اوقات برخی از دانشگاه های ترکیه تعداد این سوالات را افزایش و یا کاهش می دهند. همان طور که بیان شد این آزمون دارای سه بخش اصلی است که 40 سوال آن از بخش هوش، 35 سوال آن از بخش ریاضی و 5 سوال آن مربوط به بخش هندسه می باشد.

هر یک از این سوالات دارای 5 گزینه می باشند و تمامی سوالات حاوی نمره منفی هستند. لازم به ذکر است تا بدانید که مدت زمان پاسخگویی به این کنکور، 100 الی 120 دقیقه بسته به هر دانشگاه متفاوت می باشد. جهت اطلاع از رشته های دیگر این آزمون مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

 

 

جهت مطالعه مقاله آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟ بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

 

شرایط شرکت در کنکور یوس در ایران

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد، این کنکور در کشور عزیزمان ایران نیز برگزار می گردد. افراد متقاضی حتما باید شرایطی را برای شرکت در این آزمون دارا باشند تا بتوانند در آن شرکت نمایند. برخی از مهم ترین و اصلی ترین شرایط شرکت در کنکور یوس در ایران، شامل موارد زیر می باشند:

  • داشتن تابعیت خارجی ( تابعیت هر کشوری به جز کشور ترکیه )
  • داشتن مدرک دیپلم و یا تحصیل در مقطع چهارم دبیرستان
  • عدم وجود محدودیت سنی
  • عدم وجود محدودیت در تعداد دفعات شرکت در این آزمون

به یاد داشته باشید که شرکت در این کنکور یوس در ایران هیچ محدودیت سنی ندارد. اما، حداقل سنی که مجاز به شرکت در این آزمون است، 16 سال می باشد.

 

 

اطلاعیه:

در صورتی که جزء اتباع ترکیه هستید ولی دوره دبیرستان خود را در بیرون از کشور ترکیه گذرانده اید، می توانید در آزمون YOS شرکت داشته باشید.

 

 

زمان برگزاری آزمون یوس ترکیه

پس از آشنایی کامل با آزمون یوس و شرایط شرکت در آن، ممکن است این سوال پیش بیاید که این کنکور چه زمانی در کشور ایران برگزار می گردد؟ زمان برگزاری این آزمون در دانشگاه های مختلف، متفاوت است. اما، به طور کلی می توان گفت که معمولا هر سال در فروردین ماه افراد می توانند نسبت به شرکت در این آزمون اقدام نمایند. همچنین، به دلیل این که هر دانشگاه به طور مجزا زمان برگزاری را اعلام می کند، معمولا در بازه زمانی اردیبهشت ماه تا تیر ماه نیز این آزمون برگزار می گردد.

 

 

اطلاعیه: 

درب حوزه امتحانی بعد از زمان مشخص شده بسته خواهد شد و بعد از آن حق ورود به حوزه امتحانی را نخواهید داشت و حتی در این صورت مبلغ پرداختی هم به شما بازگشت داده نخواهد شد.

 

 

محل برگزاری آزمون یوس در ایران

آزمون یوس علاوه بر دانشگاه های ترکیه در کشور های مختلفی از جمله ایران، نیز برگزار می شوند. در واقع، برای راحتی حال دانشجویان این کشور این امکان را فراهم آورده است تا افراد بتوانند در کشور خود و یا نزدیک ترین کشور محل زندگی مراجعه کرده و در این آزمون شرکت نمایند. برخی از مهم ترین این دانشگاه ها و زمان برگزاری هر یک از آن ها به شرح زیر می باشند:

دانشگاه استانبول ترکیه

دانشگاه استانبول ترکیه، به طور معمول از تاریخ 16 دی ماه تا تاریخ 18 اسفند ماه، داوطلبان را برای شرکت در این آزمون ثبت نام می نماید. پس از ثبت نام افراد واجد شرایط، این دانشگاه آزمون خود را هفته سوم و یا چهارم فروردین ماه برگزار می کند.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ثبت نام آزمون یوس، بر روی لینک کلیک کنید.

 

 

دانشگاه سلیمان دمیرل

دانشگاه سلمان دمیرل در شهر اسپارتا است که در بازه زمانی هفته اول آذر ماه تا هفته اول فروردین فرایند ثبت نام را انجام می دهد. پس از اتمام فرایند ثبت نام، این دانشگاه، آزمون یوس را در بازه زمانی هفته دوم و سوم فروردین ماه برگزار می کند.

 

دانشگاه سلیمان دمیرل

 

دانشگاه قاضی آنتپ

دانشگاه قاضی آنتپ یکی از معروف ترین دانشگاه های ترکیه است که این دانشگاه نیز آزمون خود را در کشور ایران برگزار می کند. این دانشگاه داوطلبان را در بازه زمانی هفته دوم اسفند تا هفته دوم فروردین، برگزار می نماید.

 

محل و زمان برگزاری آزمون یوس در سایر دانشگاه های ترکیه

علاوه بر دانشگاه های ذکر شده که آزمون ها در کشور ایران برگزار می شود، دانشگاه های دیگری نیز وجود دارند که در سایر نقاط دنیا آزمون یوس را برگزار می کنند. برخی از مهم ترین این دانشگاه ها شامل موارد زیر می باشند:

  • دانشگاه اژه، این دانشگاه در 29 خرداد ماه آزمون یوس را در ازمیر، استانبول، آنکارا و آنتالیا برگزار می کند.
  • دانشگاه مرمره، این دانشگاه آزمون خود را در 13 خرداد در استانبول برگزار می نماید.
  • دانشگاه کاپادوکیا، آزمون یوس را در 16 خرداد و فقط در دو شهر استانبول و نوشهیر، برگزار می نماید.
  • دانشگاه ارجیس، این دانشگاه نیز کنکور یوس را در بازه زمانی مشخص یعنی در 29 خرداد در کایسری، استانبول و آنکارا برگزار می نماید.
  • دانشگاه جراح پاشا، این دانشگاه آزمون یوس را در استانبول، آنکارا، ازمیر و در بازه زمانی هفته دوم تیر برگزار می نماید.
  • دانشگاه مصطفی کمال، آزمون این دانشگاه در بازه زمانی هفته اول تیر ماه و فقط در هاتای برگزار می گردد.

 

 

اطلاعیه:

همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی برداری به شدت ممنوع است و چنان چه دیده شود به وسیله دوربین مدار بسته، از جلسه امتحان و شرکت در این حوزه محروم خواهید شد.

 

 

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با کنکور یوس در ایران، زمان برگزاری این کنکور، شرایط و … آشنا کنیم. لازم به ذکر است تا بدانید که این آزمون در کشور ایران و در شهر تهران برگزار می شود. در واقع، این آزمون در سایر شهرهای ایران برگزار نمی گردد. علاوه بر دانشگاه های ذکر شده، دانشگاه های دیگری نیز وجود دارند که این کنکور را در کشور ایران برگزار می نمایند. اگر سوالی در این زمینه دارید، به کمک احتیاج دارید و یا می خواهید با سایر دانشگاه ها آشنا شوید، برای ما کامنت بگذارید. همکاران ما در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

 

 

جهت دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *