دانشگاه های ترکیه

زمان شروع دانشگاه های ترکیه 2024 + تقویم آموزشی | یوسلند

زمان شروع دانشگاه های ترکیه

تقویم آموزشی کشور ترکیه تا حدودی به سبک سیستم آموزشی اروپا است. منظور از این جمله این است که مدل و نحوه تدریس و ارائه دروس در این کشور، بر اساس استانداردهای آموزشی اروپا تعریف می‌شوند. زمان شروع دانشگاه های ترکیه یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای آن دسته از افرادی که قصد تحصیل در این کشور را دارند حائز اهمیت می‌باشد.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، ما در این مقاله از یوسلند قصد داریم تا به طور کامل به زمان شروع دانشگاه های ترکیه در سال 2024 و همچنین اطلاعات و نکات مربوط به آن بپردازیم. اگر درباره این مبحث سوالی دارید، می‌توانید از طریق شماره 02137967000 با کارشناسان ما در یوسلند ارتباط بگیرید.

زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه

زمانی که شما موفق به گرفتن پذیرش در یکی از دانشگاه‌های ترکیه شدید، باید از زمان ثبت‌نام و شروع آن دانشگاه اطلاع حاصل کنید. با این وجود طبق تجربیاتی که از سال‌های قبل بدست آمده و همچنین بر اساس بررسی‌های انجام شده، این نتیجه به دست آمده که زمان مشخصی را نمی‌توان برای ثبت‌نام دانشگاه‌های ترکیه که برای همه آن دانشگاه‌ها صدق کند اعلام کرد. در اینگونه مواقع برای اینکه از زمان شروع دانشگاه های ترکیه اطلاع و اطمینان حاصل کنید، بهتر است تا به سایت همان دانشگاه رفته و قسمت تقویم تحصیلی را در آن سایت چک کنید.

اما با وجود موضوع مهمی که بیان شد، ما در این بخش از مقاله سعی کردیم تا زمان ثبت‌نام برخی از مهم‌ترین و بهترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه را به دست آورده و برای شما ارائه کنیم. در ادامه به طور تفکیک شده به این زمان‌ها خواهیم پرداخت.

زمان ثبت نام دانشگاه های ترکیه

زمان ثبت نام بهترین دانشگاه های ترکیه

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به زمان ثبت‌نام برخی از بهترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور ترکیه بپردازیم. چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما در یوسلند استفاده کنید.

نام دانشگاه نام شهر نوع دانشگاه زمان ثبت‌نام آنلاین
دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا دولتی 3 تا 14 جولای
دانشگاه فنی استانبول استانبول دولتی 1 الی 19 آگوست
دانشگاه استانبول استانبول دولتی 22 الی 24 آگوست
دانشگاه حاجت تپه آنکارا دولتی 22 الی 26 آگوست
دانشگاه آنکارا آنکارا دولتی 7 الی 9 سپتامبر
دانشگاه بیلکنت آنکارا خصوصی 1 فوریه الی 12 جولای
دانشگاه قاضی آنکارا دولتی 27 ژوئن تا 7 آگوست
دانشگاه بوغازایچی استانبول دولتی 2 الی 5 سپتامبر
دانشگاه اگه (اژه) ازمیر دولتی 22 الی 26 آگوست

برای دیدن لیست بهترین دانشگاه های ترکیه روی لینک کلیک کنید.

 

زمان ثبت نام دانشگاه های دولتی ترکیه

پذیرش دانشجویان خارجی در بیشتر دانشگاه‌های دولتی ترکیه در بیشتر اوقات از طریق آزمون YÖS انجام می‌پذیرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شروع اپلای و ثبت‌نام آن‌ها به بعد از زمان مشخص شدن نتایج آزمون یوس دانشگاه‌ها موکول می‌شود. این زمان را حدودا می‌توان در اوایل خرداد ماه در نظر گرفت.

زمان ثبت نام دانشگاه های خصوصی ترکیه

به طور کلی تاریخ ثبت‌نام دوره پاییزی بیشتر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از اوایل ژانویه 2024 (دی ماه) شروع شده و حدودا تا ماه‌های ژوئن (خرداد)، جولای (تیر) و آگوست (مرداد) و حتی در بعضی از دانشگاه‌ها تا اوایل سپتامبر 2024 (شهریور) ادامه دارد. ثبت‌نام در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه همانند ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی این کشور، نیازمند پذیرش در آزمون YÖS است. بنابراین تاریخ ثبت‌نام دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به اوایل خرداد ماه که نتایج این آزمون منتشر شده موکول می‌شود.

📞 چنانچه درباره ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید از طریق شماره تماس 02137967000 با کارشناسان ما در یوسلند ارتباط بگیرید.

 

برای آشنایی با دانشگاه های خصوصی مورد تایید ترکیه روی لینک کلیک کنید.

 

زمان شروع دانشگاه های ترکیه

به طور کلی تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه اجباری نبوده و هر فردی که بورسیه تحصیلی یا توان مالی مناسبی داشته باشد، می‌تواند تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه‌های این کشور ادامه دهد. همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، تقویم آموزشی دانشگاه های ترکیه شبیه به سیستم آموزشی دانشگاه‌های اروپا است. به همین دلیل شیوه پذیرش، ارائه دروس و نمره‌دهی در این دانشگاه‌ها همانند دانشگاه‌های اروپا است. لازم به ذکر است که داشتن مدرک دیپلم اولین شرط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه است.

به طور کلی زمان شروع کلاس های دانشگاه های ترکیه را می‌توان به تفکیک دو ترم پاییزه و بهاره آورد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

زمان شروع ترم تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه

ترم مهر دانشگاه های ترکیه کی شروع میشه؟

شروع ترم پاییزه در دانشگاه‌های ترکیه معمولا از اوایل شهریور یا همان ماه سپتامبر میلادی است. البته قابل توجه است که این زمان برای هر دانشگاه دولتی یا خصوصی می‌تواند متفاوت باشد. این ترم تحصیلی معمولا از همان شهریور آغاز شده و تا آذر ماه (دسامبر میلادی) ادامه دارد که در برخی از دانشگاه‌ها زمان پایان ترم می‌تواند به ژانویه (دی) یا فوریه (بهمن) نیز برسد. در نتیجه می‌توان گفت که تعطیلات پس از این ترم تحصیلی به ماه ژانویه و یا فوریه میلادی موکول می‌شود.

زمان شروع ترم بهاره در دانشگاه های ترکیه

ترم بهار در دانشگاه‌های ترکیه معمولا از اواسط ماه فوریه میلادی (بهمن ماه) شروع شده و تا ماه ژوئن میلادی (خرداد ماه) ادامه می‌یابد. این تاریخ همانند ترم پاییزه، می‌تواند برای هر دانشگاهی متفاوت باشد. قابل توجه است که در برخی دانشگاه‌ها دوره‌‌های بهاری مختلفی برگزار می‌شود که شروع آن‌ها در ماه‌های میلادی مارچ و آوریل (اسفند و فروردین) است؛ اما در بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، ترم تحصیلی بهاره در ماه ژوئن میلادی (خرداد ماه) به پایان می‌رسد.

زمان شروع ترم تابستانی در دانشگاه های ترکیه

اگر در هرکدام از دانشگاه‌های ترکیه ترم تابستانی برگزار شده و در تابستان دروس مختلفی ارائه شود، معمولا زمان شروع کلاس‌ها در این ترم در اوایل ماه جولای بوده و پایان کلاس‌ها نیز در اواسط ماه آگوست میلادی خواهد بود.

 

📞 چنانچه پس از خواندن این مقاله ابهام یا سوالی درباره زمان شروع دانشگاه های ترکیه داشتید، می‌توانید از طریق شماره 02137967000 با کارشناسان ما در یوسلند تماس بگیرید.

 

خلاصه مطلب

ما در این مقاله از یوسلند به طور کامل به موضوع زمان شروع دانشگاه های ترکیه و همچنین تاریخ حدودی ثبت‌نام و اپلای اولیه آن پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که زمان مشخصی را نمی‌توان برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه در نظر گرفت و بهتر است تا به سایت خود دانشگاه‌ها مراجعه کرده تا از تاریخ دقیق اپلای اولیه آن‌ها مطلع شوید. پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه نیازمند قبولی در آزمون YÖS است. بنابراین تاریخ ثبت‌نام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه به بعد از اعلام نتایج این آزمون موکول می‌شود.

درباره زمان شروع کلاس های دانشگاه های ترکیه نیز متوجه شدید که ترم تحصیلی پاییزه حدودا از اوایل شهریور یا همان ماه سپتامبر میلادی آغاز شده و تا آذر ماه (دسامبر میلادی) ادامه دارد. همچنین ترم تحصیلی بهاره در دانشگاه‌های ترکیه از اواسط ماه فوریه میلادی (بهمن ماه) شروع شده و تا ماه ژوئن میلادی (خرداد ماه) ادامه می‌یابد. همینطور ترم تابستانی در دانشگاه‌های ترکیه در صورت تشکیل کلاس، از اوایل جولای آغاز شده و در اواسط آگوست به اتمام می‌رسد.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله زمان شروع دانشگاه های ترکیه روی لینک کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *