آزمون YOS

تجربیات قبول شدگان آزمون یوس

تجربیات قبول شدگان آزمون یوس

استفاده از تجربیات آزمون یوس می تواند کمک بسیاری به افراد شرکت کننده نماید. زیرا افرادی که در سال های قبل این آزمون را داده اند تجربه یک بار حضور در این امتحان را داشته و می توانند راهنماهایی مفیدی را به افراد شرکت کننده ارائه دهند. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم برخی از مهم ترین تجربیات آزمون یوس را که طبق نظر افراد شرکت کننده در سال های قبل است ارائه دهیم. این نظرات مربوط به دانشجوهایی با ملیت های مختلف و ایرانی است که می تواند چراغ راهی برای افراد شرکت کننده باشد. در ادامه با همراه باشید.

 

معرفی منابع طبق تجربیات آزمون یوس

 

آشنایی با یوس طبق تجربیات آزمون یوس

آزمون YÖS شامل سه قسمت اساسی است:

1- آزمون مهارت های پایه IQ

2- آزمون ریاضی جبری

3- آزمون ریاضی مهندسی

طبق تجربیات آزمون یوس گفته می شود، برخی از دانشگاه ها ممکن است آزمون زبان ترکی را با همان یوس از دانشجویان بگیرند  که در این زمان دانشجو هنگام ثبت نام در دانشگاه از آزمون زبان ترکی معاف می شود.

برخی از دانشگاه های دیگر ممکن است دروسی مانند فیزیک، شیمی یا…. و غیره را به امتحان اضافه کنند و این بر اساس تمایل دانشگاه برگزار کننده برای وی است و مواد امتحانی در شرایط یا در صفحه مواد امتحانی در سایت آزمون دانشگاه سازماندهی شده برای وی گنجانده شده است.

دانشگاه ها از سیستم سوالات خودکار (چند گزینه ای) پیروی می کنند و تمام سوالات در مقیاس تصحیح دارای یک علامت مشترک هستند، اما برخی از دانشگاه ها به ازای هر چهار سوالی که پاسخ اشتباه داده شده است، پاسخ صحیح را حذف می کنند.

زبان آزمون ترکی است و بسیاری از دانشگاه ها آزمون را به زبان های دیگر مانند انگلیسی، عربی، آلمانی و یا …. ارزیابی می کنند.زبان آزمون در هنگام ثبت نام انتخاب می شود.

آزمون YÖS فقط در جمهوری ترکیه به رسمیت شناخته می شود.

ثبت نام در آزمون های YÖS از ماه اول تا ماه پنجم ادامه دارد، در حالی که آزمون ها از ماه چهارم تا پایان ماه ششم هر سال برگزار می شود زیرا هر دانشگاه تاریخ خود را برای ثبت نام و آزمون مطابق با برنامه سازمانی خود تعیین می کند.

هزینه های ثبت نام از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و از 30 تا 100 دلار متغیر است و پرداخت آن با واریز مبلغ به حساب بانکی دانشگاه یا کارت اعتباری انجام می شود.

در برخی از دانشگاه ها دانشجو حق دارد دانشگاهی را که برای آن آزمون YÖS انجام داده است بدون ارائه مدرک دیپلم خود انتخاب کند، اما بدون ارائه مدرکی که نشان دهد دبیرستان را به پایان رسانده است نمی تواند تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان برساند.

 

تجربیات روز آزمون یوس از نظر شرکت کنندگان قبلی

سعی کنید به محض حل شدن سوال پاسخ را روی برگه پاسخ سایه بزنید زیرا اگر سایه زنی را به انتها رها کنید تا ده دقیقه زمان زیادی از شما می گیرد و ممکن است به دلیل سرعت در سایه زدن به اشتباه سایه بزنید. سعی کنید علامتی را در کنار شماره سوالی که قادر به حل آن نیستید در پاسخنامه قرار دهید تا بتوانید سوالاتی را که پاسخ نداده اید (سریعتر از ورق زدن بین برگه های سوال) بدانید و در صورت وجود به آنها مراجعه کنید.

 

تجربیات روز آزمون یوس از نظر شرکت کنندگان قبلی

 

اگر پس از دیدن و پاسخ دادن به جواب صحیح نرسیدید، آن سوال را رها کرده و سمت سوال بعدی بروید. زیرا در انتهای آزمون دوباره وقت خواهید داشت که به سوالات بازگردید.  اگر سوالاتی داشتید که نتوانستید پاسخ دهید، دو راه دارید. در صورتی که آزمون دانشگاه شما نمره منفی داشته باشد، بهتر است آنرا رها کنید؛ اما اگر نمره منفی نداشت می توانید گزینه های شک دار خود را شانسی بزنید.

 

برای اطلاع از هزینه ثبت نام آزمون یوس کلیک کنید.

 

نحوه انتخاب منابع طبق تجربیات آزمون یوس

با یک جستجوی ساده متوجه خواهید شد که منابع بسیاری برای مطالعه آزمون یوس وجود دارد. طبق نظر و تجربیات آزمون یوس در این قسمت همراه ما باشید تا ویژگی های یک منبع مناسب برای مطالعه را بررسی کنیم.

طبق نظر شرکت کنندگان قبلی در آزمون یوس خیلی تفاوتی ندارد که شما از چه منبعی برای مطالعه استفاده کنید؛ اما یک سری نکات هنگام تهیه کردن کتب مرتبط با این آزمون وجود دارد که باید آن ها را در نظر داشته باشید.

 

استفاده از منابع با بیشترین پوشش دهی مباحث آموزشی

همانطور که می دانید مباحث ریاضیات و هندسه کم نیستند، به همین دلیل شما باید از منابعی استفاده کنید که بیشترین پوشش دهی از منابع را دارند. برخی از منابع تنها به مباحثی خاص پرداخته اند که موارد خوبی برای تهیه کردن نخواهند بود.

 

استفاده از تست های تالیفی و تست های آمده در آزمون های گذشته

در برخی از منابع تنها به سوالات سال های قبل آزمون یوس پرداخته شده است؛ در حالی که برخی دیگر شامل تست های ترکیبی از سال های قبل و تست های تالیفی هستند. آن دسته از کتاب های مجموعه تست از آزمون های سال قبل برای روزهای آخر آزمون مناسب بوده اما در طی دوران مطالعه حتماً از کتاب هایی استفاده کنید که تست تالیفی نیز داشته باشد زیرا همین موضوع می تواند منجر به تسلط بیشتر شما روی مباحث گردد.

هزینه زیاد به معنای کیفیت بالا نیست

متاسفانه برخی سودجویان با ارائه منابعی که قیمت های بسیار بالایی دارند، سعی در فریب داوطلبان دارند که باید در این خصوص به شما بگوییم لزوماً داشتن قیمت بالا به معنای کیفیت بالا نیست و شما باید خودتان باید توجه به موارد گفته شده کیفیت را تشخیص دهید.

 

هزینه زیاد به معنای کیفیت بالا نیست

 

پاسخ به سوالات متداول در رابطه با آزمون طبق تجربیات آزمون یوس

توزیع سوالات YÖS و مدت زمان امتحان چگونه است؟

محتوای امتحانی شامل یک آزمون 45 سوالی مهارت های عمومی، یک تست ریاضی 30 سوالی و یک تست هندسه 5 سوالی است. زمان امتحان معمولا بین 100 تا 150 دقیقه برنامه ریزی شده است.

 

برای اطلاع از زمان ثبت نام آزمون یوس کلیک کنید.

 

در کدام رشته ها می توانید با آزمون YÖS تحصیل کنید؟

با آزمون YÖS می توان به دانشجویان حق دانشجو بودن در هر بخش از دانشگاه های خصوصی و دولتی را اعطا کرد. با این حال، پذیرش در گروه های برخی از دانشگاه ها با شرایط خاص انجام می شود که شامل رشته های هنرهای زیبا و موسیقی است. در این موارد دانشجویان با آزمون استعدادیابی ویژه گزینش می شوند. حوزه دیگر دانشکده های نظامی و پلیس است،داوطلبانی که شرایط خاص این موسسات را داشته باشند پذیرفته می شوند.

آیا معدل دبیرستان در آزمون یوس اهمیت دارد؟

هیچ کدام از عوامل مانند نوع مدرسه، منطقه و دپارتمان ارزشی ندارند. دانشجویان خارجی می توانند در تمامی دانشکده ها از جمله آموزش پزشکی تحصیل کنند. شرط لازم این است که دبیرستانی که وی از آن فارغ التحصیل شده است معادل دیپلم تحصیلات متوسطه در ترکیه باشد.

چه افرادی می توانند با آزمون یوس پذیرش بگیرند؟

مشروط بر اینکه داوطلبان YÖS در سال آخر دبیرستان باشند یا در مرحله فارغ التحصیلی باشند، باید؛

  • اتباع خارجی باشند
  • کسانی که در اصل شهروند ترکیه هستند و سپس اجازه خروج از تابعیت ترکیه را دارند (قانون کارت آبی -5901)
  • افراد دارای تابعیت دوگانه
  • اتباع جمهوری ترکیه و کسانی که تحصیلات خود را در یک کشور خارجی به پایان رسانده اند (الزامی است که در سه سال آخر تحصیل خود در خارج از کشور تحصیل کرده باشند!)
  • دانش آموزانی که تحصیلات خود را در مدارس ترکیه در یک کشور خارجی به پایان رسانده اند.
  • کسانی که امتحان GCE AL دارند.
  • دانش آموزان خارجی در حال تحصیل در دبیرستان در ترکیه که به نظر می رسد که شرایط YÖS را برآورده کرده اند و می توانند در آزمون YÖS شرکت کنند.

چه توصیه ای برای افراد شرکت کننده در آزمون یوس دارید؟

برای آمادگی هر چه بیشتر در آزمون حتماً سوالات سال های قبل را مطالعه کنید. از منابع معتبر برای مطالعه کمک بگیرید و در انتخاب دانشگاه دقت داشته باشید. به صورت کلی توصیه خاصی برای آزمون وجود ندارد؛ زیرا سطح سختی سوالات برای ایرانی ها در حد متوسط است؛ اما ممکن است برخی دانشگاه ها شرایط ویژه ای برای پذیرفته شدن داشته باشند که توجه به آن ها مهم است.

 

 

مهم ترین تجربیات قبول شدگان آزمون یوس

 

نحوه مطالعه برای آزمون طبق تجربیات آزمون یوس

طبق تجربیات آزمون یوس، همیشه یک سری سوالات وجود دارد که ممکن است برای افراد داوطلب آشنا نباشد؛ زیرا هر دانشگاه روش خاص خود را برای طراحی سوالات دارد و ممکن است افراد شرکت کننده نتوانند به تمامی سوالات پاسخ دهند.

پس در ابتدا این مورد را در نظر داشته باشید که اگرچه گفته می شود سطح سوالات سخت نیست و برای ایرانی ها می تواند یوس، آزمون نسبتاً آسانی باشد؛ اما همیشه در آزمون های سراسری یک سری سوالات وجود دارد که افراد را غافل گیر خواهد کرد. پس به این مورد توجه کرده و پس از مواجه شدن با این سوالات اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.

مورد بعدی دسترسی به منابع سوالات آزمون یوس است که در این خصوص می توانیم بهترین منابع را سوالات سال های قبل بدانیم. پس مطالعه سوالات سال های قبل را در اولویت قرار دهید.

برای انتخاب منبع نیز خیلی تفاوت خاصی ندارد که چه کتبی را تهیه کنید؛ زیرا هر منبع می تواند نقاط قوت و ضعف خاص خودش را داشته باشد، در واقع آنچه مهم است تسلط شما روی مفاهیم درسی است. البته در مورد سوالات هوش از آنجایی که مفاهیم طبقه بندی شده خاصی وجود ندارد، شما باید تا می توانید تست های بیشتری را حل کنید.

در خصوص نحوه مطالعه نیز برنامه ریزی داشته باشید و براساس نقاط قوت ضعف خودتان، ساعات مطالعه را ساماندهی کنید.

 

YOS چیست؟

YOS امتحانی است برای کسانی که می خواهند در مقطع کارشناسی یا مقاطع بالاتر در ترکیه تحصیل کنند و تابعیتی غیر از این کشور را دارند. در واقع معنای امتحان یوس نیز امتحان خارجی ها است که مخفف شده است.

هر ساله در ترکیه هزاران دانشجوی خارجی که کاندیدای دانشگاه هستند برای این آزمون درخواست می دهند. بر اساس نمرات این آزمون، آنها می توانند به دانشگاه مراجعه کنند و در صورت کسب نمرات کافی، واجد شرایط ثبت نام در دانشگاه می شوند. تا سال 2010 دانشجویان خارجی در این آزمون که توسط ÖSYM در ​​ژوئن هر سال برگزار می شد، شرکت می کردند. اما بر اساس تصمیم ÖSYM امروزه این آزمون توسط هر دانشگاه جداگانه برگزار می شود.

 

برای اطلاع از نحوه ثبت نام آزمون یوس کلیک کنید.

 

چه کسانی می توانند در آزمون YOS شرکت کنند؟

  • افراد دارای تابعیت خارجی
  • دارندگان بلوکارت
  • خارجی هایی که تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند
  • شهروندان ترکیه ای که تحصیلات متوسطه خود را در هر کشوری خارج از ترکیه و قبرس شمالی آغاز کرده اند.
  • دانش آموزان ترکی که تحصیلات متوسطه خود را در هر کشور خارجی به جز قبرس شمالی تکمیل می کنند.

 

چه کسانی می توانند در آزمون YOS شرکت کنند؟

 

آزمون YOS در ترکیه چگونه انجام می شود؟

بر اساس تصمیم سال 2010، دانشگاه ها شروع به ترتیب دادن آزمون های YOS برای دانشجویانی کردند که می خواهند بپذیرند. برای دانشجویانی که می خواهند برای YOS درخواست دهند، هر دانشگاه شرایط، هزینه و تاریخ جداگانه ای را مشخص خواهد کرد.

نتایج به مدت دو سال و برخی دیگر برای یک سال معتبر است. نتایج آزمون فقط در دانشگاهی معتبر است که امتحان را انجام داده باشد مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد. اگرچه شرایط متفاوت است، برخی از دپارتمان‌ها و اتحادیه‌های دانشگاهی آزمون‌های یکدیگر را می‌پذیرند و با آن می‌توان با همان نمره YOS برای بخش‌های مختلف و دانشگاه‌های مختلف درخواست داد.

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی جزئیات آزمون یوس طبق نظر شرکت کنندگان قبلی و تجربیات آزمون یوس بپردازیم. طبق نتایج به دست آمده از این مصاحبه ها مشخص شد که آزمون یوس هر ساله تقریباً روال مشخصی دارد و با داشتن یک برنامه منسجم و هدفمند قطعاً می توان به نتیجه دل خواه دست پیدا کرد.

افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، باید برنامه ریزی زمان بندی شده ای داشته باشند و طبق نقاط قوت و ضعف خود برای رسیدن به نتیجه مورد نظر اقدام نمایند. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه برنامه ریزی و نحوه طراحی سوالات دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *