بورسیه و اپلای

تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور 2024 | یوسلند

تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور

لیست موضوعات

رشته داروسازی  مانند سایر رشته های پزشکی در زمره رشته های پردرآمد در اکثر کشورهای دنیا تلقی می شود. به همین دلیل دانشجویان ایرانی بسیاری رویای ادامه تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور را دارند. چرا که تحصیل داروسازی در خارج از کشور می‌ تواند مسیر رشد و ترقی در جهت پیشرفت تحصیلی و شغلی شما را تضمین نماید. اما چگونه می‌توان آرزوی تحصیل داروسازی در خارج از کشور را به حقیقت تبدیل نمود؟

دانشگاه‌ های زیادی در سرتاسر دنیا دروس مربوط به رشته‌ داروسازی را ارائه می‌ دهند. افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته داروسازی در خارج از کشور را دارند، باید پیش از ثبت نام در دانشگاه مورد تأیید وزرات بهداشت ایران، به دقت شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه مربوطه را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. به این علت که انتخاب دانشگاه محل تحصیل و رشته‌ تحصیلی تأثیر زیادی در آینده‌ کاری شما خواهد داشت و می‌ تواند مسیر زندگی شما را به کلی عوض کند. در این مطلب شما را با تعدادی از دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی آشنا می‌ کنیم. باز آنجا که برای تحصیل داروسازی  خارج از کشور انتخاب‌ های بسیاری پیش رو خواهید داشت، باید به جزیئات مهمی در مورد انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود توجه نمایید.

تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور

هر ساله بسیاری از دانشجویان بین المللی تصمیم به تحصیل در رشته داروسازی در مرزهای خارج از کشور می گیرند. در این میان دانشجویان ایرانی نیز جهت تحصیل در این رشته در کشورهای گوناگون اقدام می نمایند. بازار کاری مناسب داروسازی و درآمد نسبتاً بالای آن در اکثر کشورهای جهان، باعث شده تا تعداد متقاضیان جهت تحصیل در این رشته، هر سال بیشتر شود.

از سوی دیگر دریافت ویزای تحصیلی نسبت به سایر ویزاها راحت تر و سریع تر بوده و دانشجویان از طریق آن این امکان را دارند که برای گرفتن اقامت دائم و تابعیت آن کشور اقدام نمایند. اما مهم ترین و ضروری ترین امر این است که دانشجویان علاوه بر علاقه و تمایل به تحصیل در این رشته، به شرایط دانشگاه مورد نظرشان نیز توجه داشته باشند.

در ادامه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد که بهترین کشور برای تحصیل رایگان داروسازی خارج از کشور، شرایط تحصیل داروسازی در خارج از کشور و هزینه های تحصیل داروسازی در کشورهای مختلف چگونه است؟ ارزانترین کشور برای تحصیل داروسازی کدام کشور است؟ مدارک لازم و شرایط تحصیل داروسازی در خارج از کشور چیست؟ تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی در چه کشورهایی میسر است؟ بهترین تخصص داروسازی چیست؟ چنانچه پس از مطالعه این مطالب، سوال و ابهامی  داشته باشید، می توانید با کارشناسان یوسلند تماس حاصل نمایید.

برای اطلاع از داروسازی بدون کنکور ترکیه بر روی لینک کلیک کنید.

رشته داروسازی

داروسازی رشته ای است که می توان آن را پُلی میان پزشکی و شیمی به حساب آورد. دانشجویان این رشته بعد از فارغ التحصیلی، غالباً به سه دسته تقسیم می گردند. گروه اول، داروسازانی که در داروخانه ها مشغول به کار می شوند و داروهای تجویز شده از سوی پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی را بررسی می نمایند و سپس نحوه استفاده صحیح از آنها را به بیمارانشان ارائه می دهند.

علاوه بر این به سؤالاتی در ارتباط با تجویز داروها و محصولات بدون نسخه پاسخ خواهند داد و به بیماران در مدیریت بیماری ها کمک می کنند و این موضوع را که افراد چه دارویی را مصرف کنند تا بتوانند از تداخل داروها با یکدیگر جلوگیری نمایند، پیگیری می کنند. دسته دوم داروسازانی هستند که در لابراتوارها به ساخت و تولید داروها مشغول خواهند شد. گروه سوم نیز به عنوان ناظران کیفی در شرکت های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و یا به عنوان کادر اجرایی وزارت بهداشت و درمان مشغول به فعالیت می شوند.

شاخه‌های تخصصی داروسازی‌

شاخه‌های تخصصی داروسازی

بعد از اخذ مدرک داروسازی عمومی، افراد می توانند براساس انتخاب شخصی وارد فضای کار شده و یا تحصیل در این رشته را در مقطع تخصص و در یکی از این شاخه ها ادامه دهند.

  • اقتصاد و مدیریت دارو
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • داروسازی بالینی
  • داروسازی سنتی
  • داروسازی هسته ای
  • فارماسیوتیکس(فناوری دارویی)
  • کنترل دارو
  • فارماکوگنوزی( مطالعه داروهای گیاهی و ترکیباتی با منشا طبیعی)
  • نانو فناوری دارویی
  • زیست مواد دارویی
  • سم شناسی
  • شیمی دارویی

مقاطع تحصیلی در رشته داروسازی

در نظر گرفتن مقطع تحصیلی برای تحصیل رایگان داروسازی خارج از کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که ممکن است در مقطع کارشناسی شرایط پذیرش و هزینه ها با مقطع کارشناسی ارشد و همچنینی دکتری متفاوت باشد. در این قسمت سعی داریم تا به‌ طور خلاصه و مفید مقاطع مختلف رشته داروسازی را در خارج از کشور بیان کنیم.

مقطع کارشناسی داروسازی

این مقطع دارای 44 واحد در رشته داروسازی اصلی است که برخی از آن‌ ها عبارت‌ اند از:

شیمی آلی 1 و 2، بیوشیمی برای علوم دارویی، ایمونولوژی، رده­‌ های دارویی و مکانیسم‌ ­ها، کشف و پیشرفت دارویی 1 و 2، مسائل بهداشت جهانی و بین فرهنگی، اصول پاتوفیزیولوژی و عملکرد دارو، شکل­‌های مصرفی دارو 1 و 2، بیوشیمی برای علوم دارویی 2 و… است.

59 تا 59 واحد در رشته داروسازی شامل پیش نیاز دروس اصلی است که برخی از آن‌ ها عبارت‌ اند از:

اقتصاد، اصول زیست شناسی 1 و 2، مقدمه‌هایی بر میکروبیولوژی، نقشه­‌ انسان: آناتومی و فیزیولوژی 1 و 2، شیمی عمومی با دید زیستی و… است. 17 تا 18 واحد اختیاری که شامل دروسی مانند جهت گیری علوم دارویی 1 و 2 و… است.

تعداد واحدها برای هر ترم و دروس ارائه‌ شده کاملا معین بوده و افراد داوطلب باید در برخی زمینه­‌ ها از جمله ارتباطات گفتاری، منطق کمی، علوم 1 و 2، سواد اطلاعاتی و… پیش‌ زمینه داشته باشند و در کنار دروس خود با شرکت در کلاس ­‌های مربوطه آن ها را تقویت کنند.

مقطع کارشناسی‌ ارشد داروسازی

مقطع کارشناسی‌ ارشد رشته داروسازی 2 ساله بود و در مجموع 62 واحد را باید بگذرانید. در هر ترم تعداد واحدها مشخص خواهد بود. به‌ طور مثال در ترم 1 سال اول رشته داروسازی دروس زیر را باید پاس کنید:

  1. اصول زیست شناسی 1 (4 واحد)
  2. شیمی عمومی با دید زیست شناسی (5 واحد)
  3. راهنمایی­‌های مشارکتی: مهارت­های بین فردی (3 واحد)
  4. محاسبات کاربردی 1 (3 واحد) و جهت گیری داروسازی 1 (1) واحد را خواهید گذراند که مجموعا 16 واحد می‌گردد.

ترم 2 رشته داروسازی شامل دروس:

  1. شیمی آلی (4 واحد)
  2. ترکیب سال اول (4 واحد)
  3. اصول زیست شناسی 2 (4 واحد)
  4. محاسبات کاربردی 2 که (3 واحد) است.

دروس ترم 3 رشته داروسازی:

  1. شیمی آلی 2 (4 واحد)
  2. فیزیک عمومی 1 (4 واحد)
  3. جهت گیری داروسازی 2 (1 واحد)
  4. شیوه­‌های آماری ابتدایی (3 واحد)
  5. نقشه­‌ انسان: آناتومی و فیزیولوژی 1 (3 واحد)

 دروس ترم آخر رشته داروسازی:

  1. اقتصاد (3 واحد)
  2. ایمونولوژی (3 واحد)
  3. مقدمه‌ ­ای بر میکروبیولوژی (4 واحد)
  4. بیوشیمی برای علوم دارویی (3 واحد)
  5. نقشه انسان: آناتومی و فیزیولوژی 2 (3 واحد)

مقطع دکتری رشته داروسازی

133 تا 137 واحد، دروس اصلی مقطع دکتری رشته داروسازی است که در این میان 85 تا 89 واحد آموزشی است. این دروس به قرار زیر است:

  • آزمایشگاه حرفه ­‌ای 1، 2، 3 و 4
  • مشاوره­ بیمار و مهارت­‌ های داروسازی
  • اصول پاتوفیزیولوژی و عملکرد دارو
  • دارو درمانی ترکیبی 1، 2 و 3
  • مقدم‌ ه­ای بر مراقبت بیمار محور
  • اشکال مصرفی دارو 1 و 2
  • سیستم ­‌های مراقبت از سلامت
  • مقدمه‌­ای بر مطالعات موردی
  • محاسبات دارویی
  • اصول سینتیک دارویی
  • بیوشیمی برای علوم دارویی 2
  • مهارت آموزش نیمه حرفه‌ ای 1، 2، 3 و 4
  • مدیریت سلامت جامعه و غیره
  • 48 واحد تجربی و 11 تا 15 واحد اختیاری نیز در ادامه باید بگذرانید.

برای آشنایی با 7 گام تا پذیرش تحصیلی در خارج از کشور بر روی لینک کلیک نمایید.

گرایش‌های رشته داروسازی

گرایش‌های رشته داروسازی

همانطور که کم‌ و بیش در جریان هستید برای شرکت در دوره­‌های آزمون تخصصی رشته داروسازی شما حتماً نیاز نیست تا در رشته داروسازی تحصیل کرده باشید بلکه می‌توانید طبق لیست اعلامی، از طریق رشته­‌های دیگر نیز وارد رشته داروسازی گردید که به این رشته­‌ها اصطلاحاً رشته مجاز گفته می‌شود.  مهم ترین نکته این که در رشته داروسازی، افراد فرصت آشنایی با علم بیوتکنولوژی را نیز پیدا نموده و در نتیجه می‌ توانند وارد حوزه‌ بیوتکنولوژی دارویی نیز بشوند. این گرایش بیشتر مناسب دانشجویانی است که روحیه‌ تحقیق و پژوهش بسیار بالایی دارند. افراد فارغ‌ التحصیل در این رشته توانایی فعالیت در شاخه هایی چون تولید مواد اولیه‌ دارویی، تولید ماده‌ زیستی، کنترل زیستی داروها، استخراج مواد زیستی جدید از سلول‌ های جانوری، قارچ‌ها، باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ ها «Microorganism» را خواهند داشت. در مجموع رشته داروسازی چند گرایش و زیر مجموعه محدود دارد که این گرایش ها به شرح زیر می باشند.

نام رشته رشته مجاز
کنترل دارو و فرآورده‌­های آرایشی، بهداشتی دکتری عمومی داروسازی، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
فارماسیوتیکس دکتری عمومی داروسازی، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته‌­ داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
سم شناسی دکتری عمومی داروسازی، پزشکی، دامپزشکی، علوم آزمایشگاهی و کارشناسی‌ارشد بیوشیمی بالینی، بیوشیمی، زیست شناسی سلولی مولکولی، ژنتیک، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، داروسازی، سم شناسی و داروشناسی و همچنین کارشناسی‌ ارشد پیوسته و ناپیوسته‌­ داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
داروسازی سنتی دکتری عمومی داروسازی، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته‌­ داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
داروسازی هسته‌­ای دکتری عمومی داروسازی، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
بیوتکنولوژی دارویی دکتری عمومی داروسازی و پزشکی، کارشناسی‌ارشد بیوتکنولوژی دارویی، بیوتکنولوژی پزشکی، مهندسی شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، نانوتکنولوژی پزشکی و دارویی، بیوتکنولوژی میکروبی، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
اقتصاد و مدیریت دارو دکتری عمومی در رشته‌­های داروسازی، پزشکی، دامپزشکی، کارشناسی‌ارشد در رشته‌­های ناپیوسته اقتصاد، اقتصاد بهداشت، ارزیابی فناوری سلامت، مدیریت خدمات بهداشت و درمان، نظارت بر امور دارویی و کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
فارماکوگنوزی کارشناسی‌ارشد فیتوشیمی و کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته‌­ داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
شیمی دارویی دکتری عمومی در داروسازی، کارشناسی‌ارشد در شیمی آلی، تجزیه و شیمی دارویی، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته‌­ داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
داروسازی بالینی دکتری عمومی داروسازی ، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته‌­ داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
نانو فناوری دارویی دکتری عمومی در داروسازی، پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی، کارشناسی‌ارشد در نانوتکنولوژی، کلیه­‌ی گرایشات بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی پزشکی، سم شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک، علوم تغذیه، علوم بهداشتی در تغذیه، ایمنی شناسی پزشکی، ژنتیک، مهندسی ژنتیک، زیست سلولی مولکولی، میکروبیولوژی، بیوفیزیک، ژنتیک، میکروبیولوژی پزشکی، کلیه گرایشات مهندسی پزشکی، ژنتیک انسانی، مهندسی پلیمر، بیو مواد و بیوانفورماتیک، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی
زیست مواد دارویی دکتری عمومی در داروسازی، پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، کلیه‌­ی گرایشات بیوتکنولوژی، نانوفناوری پزشکی، نانوفناوری دارویی، مهندسی پلیمر، زیست شناسی سلولی مولکولی، فیزیک پزشکی، بیوفیزیک، کلیه­‌ی گرایشات شیمی، بیوشیمی عمومی و بالینی، بیومکانیک، ایمونولوژی پزشکی، ژنتیک، شیمی آلی و پلیمر، مهندسی بافت، بیوتکنولوژی پزشکی، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی داروسازی و پزشکی، کارشناسی‌ارشد پیوسته و ناپیوسته داروسازی به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی داروسازی

ذکر دو نکته در ارتباط با این فهرست الزامی است:

  • به‌ علت سخت‌ گیری در رشته‌ های پزشکی، معمولاًً رشته‌ های مجاز برای این رشته ها در داخل و خارج کشور یکسان می باشد.
  • شرط اصلی ورود به این رشته‌ ها قبولی با نمره بین 130 تا 170 در بخش ریاضیات، اخذ نمره 400 از 800 در بخش وازگان و همچنین قبولی با نمره 4 از 6 در بخش نوشتاری آزمون «GRE» است.

آزمون‌‌های مرتبط با رشته داروسازی

یکی از مهم ترین مورادی که برای تحصیل رایگان داروسازی خارج از کشور باید به آن توجه داشت، بحث آزمون ها است. در خارج از کشور برای ورود به مقاطع مختلف رشته داروسازی، نیاز به گذراندن آزمون ­‌های مختص به آن و کسب نمره قبولی خواهید داشت. در این بخش به معرفی این آزمون ­‌ها می­ پردازیم.

آزمون‌‌های مرتبط با رشته داروسازی

آزمون ورودی مقطع کارشناسی داروسازی در خارج

غالباً جهت ورود به مقطع لیسانس رشته داروسازی، آزمون ورودی بین‌ الملل معینی وجود ندارد و هر دانشگاه بسته به ضوابط و قوانین خود ممکن است اقدام به برگزاری آزمون ورودی کرده و پس از کسب حداقل نمره موردِنیاز، موفق به ورود در این دوره گردید.

به‌ عنوانِ‌ مثال در کشور هند، از پیشگامان رشته ­‌های پزشکی و زیست‌ شناسی برای ورود به مقطع کارشناسی، آزمون‌ هایی از جمله «BITSAT»، آزمون «WBJEE»، آزمون PCAT و «TS EAMCET» را برگزار می‌ کنند. برخی از دانشگاه‌‌ ­­ها نیز بدون انجام آزمون ورودی و صرفا با در نظر گرفتن نمرات قبلی فرد مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک پذیرش خواند کرد.

آزمون ورودی مقطع کارشناسی‌ ارشد رشته داروسازی در خارج

برای مقطع کارشناسی‌ ارشد، آزمون ورودی بین‌ الملل «GPAT» برگزار می شود که ابتدا در کشور هند برپا می ­‌شد، اما بعداً تبدیل به آزمون بین‌ الملل شده است. افرادی که خواهان ورود به مقطع کارشناسی‌ ارشد داروسازی هستند، باید بتوانند نمره قبولی را به دست آورند.

آزمون تماماً به‌ صورت آنلاین برگزار می‌ ­گردد. البته برخی از دانشگاه‌­ ها براساس قوانین و سخت‌ گیری‌ های خاص خود ممکن است آزمون‌ ­های جداگانه‌­ ای نیز برگزار نمایند که نتایج این دو آزمون با یکدیگر نقش تعیین کننده در قبولی فرد برای ورود به مقطع کارشناسی‌ ارشد در رشته داروسازی را خواهد داشت.

آزمون ورودی مقطع دکتری رشته داروسازی در خارج

در مقطع دکتری بعضی از دانشگاه‌ های سرتاسر دنیا به نمره قبولی و البته نمره بالای آزمون «GPAT» اکتفا کرده و پس از آن باید در مصاحبه­‌ ها و جلسات گروهی مشاوره با اعضای هیئت‌ علمی رشته مربوطه نمره شفاهی و کتبی لازم را کسب نمایند، در غیر این صورت حتی با وجود نمره­‌ مناسب در آزمون «GPAT» نیز نمی توانید به این مقطع وارد شوید.

بعضی از دانشگاه‌ ­ها نیز، علاوه بر مراحل گفته شده باید در آزمون‌ هایی چون «UP-CPMT» و «PMET» و «UPSEE BPharm» نمره قبولی را کسب نمایید. سپس از سد معیارهای خصوصی آن دانشگاه عبور کنید، مثلا کسب نمرات حداقلی در برخی دروس برای مقطع پیشین، مصاحبه‌ های ذکر شده و آزمون «GPAT» که آزمونی بین‌الملل است.

علاوه بر این برخی کشورها مانند اتریش، ایتالیا و سوئد آزمون‌ های خود را به زبان رسمی کشور خود برگزار می نمایند و شما قبل از ورود به این مقطع حداقل باید مدرک زبان کشور مورد نظر را در سطح B داشته باشید و این از ضروریات غیر قابل حذف برای ثبت‌ نام در آزمون ورودی مقطع دکتری رشته داروسازی در این کشورها خواهد بود.

تحصیل داروسازی در خارج از کشور

هر سال تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی تصمیم به تحصیل در رشته داروسازی در خارج از کشور می گیرند. در این بین دانشجویان ایرانی نیز برای تحصیل در این رشته در کشورهای مختلف اقدام می نمایند. بازار کاری خوب داروسازی و درآمد بالای آن در اکثر کشورهای جهان، سبب شده تا تعداد متقاضیان برای تحصیل در این رشته، هر سال بیشتر و بیشتر شود.

از سوی دیگر دریافت ویزای تحصیلی نسبت به سایر ویزاها فرایند راحت تری داشته و دانشجویان از طریق آن می توانند برای گرفتن اقامت دائم و تابعیت آن کشور اقدام نمایند. اما لازم است دانشجویان علاوه بر علاقه و تمایل به تحصیل در این رشته، به دانشگاه مورد نظر خود نیز توجه داشته باشند.

نکات مهم انتخاب دانشگاه‌های خارج از کشور

نکات مهم انتخاب دانشگاه‌های خارج از کشور 

  1. سطح علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه مورد نظر
  2. میزان شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در کشوری که دانشگاه در آن جای دارد.
  3. تأیید دانشگاه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران (در صورت تمایل به شاغل شدن در ایران پس از اتمام دوره تحصیلی)
  4. زبان مورد نیاز برای تحصیل در آن دانشگاه
  5. سطح امنیت برای تحصیل و کار و زندگی در کشور مورد نظر

شرایط اخذ پذیرش داروسازی در کشورهای مختلف

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور با توجه به دانشگاه مورد نظر و کشور مقصد، متفاوت است. اما معمولا ورود به این رشته مانند دیگر رشته های گروه پزشکی، نیازمند شرکت در آزمون وردی مخصوص همان دانشگاه است. این قانون در اکثر دانشگاه های معتبر اروپایی پا بر جا است. از طرفی نمرات بالا در دروسی چون شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضی و علاوه بر آن داشتن نمره بالا در مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) در گرفتن پذیرش این رشته تأثیر بسزایی دارند.

واضح است که دروس ذکر شده در این رشته مزیت های فراوانی دارند. از طرفی مدرک زبان انگلیسی از آن نظر اهمیت دارد که زبان رشته داروسازی در بیشتر دانشگاه ها انگلیسی است. این نکته را نیز باید مد نظر داشت که برای گرفتن پذیرش در بیشتر دانشگاه ها، داشتن دیپلم 12 ساله و معدل دیپلم بالای 15 الزامی است. بعضی از دانشگاه ها علاوه بر مدرک آیلتس یا تافل، از دانشجویان مدرک GRE  یا SAT نیز درخواست می کند.

شرایط عمومی بهترین کشور برای تحصیل داروسازی

در حال حاضر کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و … در دسته کشورهایی قرار دارند که نظام تحصیلی بسیار مطلوبی دارند و در اکثر رشته ها در رنک های برتر دنیا واقع شده اند. در گروه رشته های پزشکی رشته داروسازی یکی از رشته هایی است که علاقه مندان بسیاری دارد، چرا که از لحاظ درآمدی در فهرست مشاغل پر درآمد محسوب می شود و فراگیری این علم در مقایسه با رشته هایی نظیر پزشکی و دندان پزشکی آسان تر است و عده کثیری از دانشجویان متقاضی تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور می باشند.

یکی از چالش های دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته داروسازی و مهاجرت را دارند، انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته داروسازی است. برای تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور،  در برخی از کشورها دانشجویان بایستی در آزمون ورودی شرکت کنند و در بعضی کشورها نیز دانشجویان می بایست در ابتدا لیسانس در رشته های علوم پایه را دریافت کنند تا بتوانند در رشته داروسازی ادامه تحصیل نمایند. در ادامه به بیان این تفاوت ها در کشورهای مختلف، راحت ترین کشورها برای تحصیل داروسازی، تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور و … می پردازیم و در آخر با بررسی درآمد داروسازان در کشورهای مختلف و میزان هزینه های زندگی در آن کشورها دید وسیعی از انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته داروسازی در مقاطع مختلف به دست آورید.

تحصیل داروسازی در اتریش

متقاضیان تحصیل در کشور اروپایی اتریش، علاوه بر نظام آموزشی پیشرفته و دانشگاه های این کشور، تحت تأثیر کیفیت زندگی و شرایط فرهنگی و اجتماعی در این کشور نیز قرار خواهند داشت. کشور اتریش از لحاظ تاریخی، مرکز فرهنگی آموزش بین المللی در اروپا به شمار می آید.

تعداد کثیر دانشگاه ها و کالج های با کیفیت و نظام آموزشی پیشرفته دانشگاهی، اتریش را برای افراد متقاضی تحصیلات بین المللی، تبدیل به یک انتخاب مناسب کرده است. از بهترین دانشگاه های این کشور جهت تحصیل در رشته داروسازی می توان به دانشگاه علوم پزشکی وین واقع در پایتخت این کشور، دانشگاه علوم پزشکی گراتس و دانشگاه اینسبروک اشاره نمود.

 دانشگاه هاروارد آمریکا

دانشگاه هاروارد یکی از معتبرترین دانشگاه‌ های آمریکا از بررسی نتایج نظر سنجی‌ های مختلف به عنوان برترین دانشگاه جهان شناخته شده است. دانشگاه هاروارد با نام رسمی Harward University یکی از دانشگاه‌های حائز تاریخ علمی و پژوهشی ویژه است. دانشکده‌ های پزشکی، علوم بیولوژی، داروسازی و داروشناسی دانشگاه هاروارد از لحاظ رتبه بندی علمی از برترین دانشکده‌ های جهان می باشند. شاخه‌های مختلف فارماکولوژی سیستم بیولوژیکی، فارماکولوژی مولکولی و مطالعه‌ واکنش متقابل داروها یکی از شاخه‌ های تدریس شده در این دانشگاه می باشند.

 دانشگاه کمبریج انگلستان

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ های جهان در رشته‌ داروسازی، دانشگاه کمبریج انگلستان می باشد. شاخه‌ های مختلفی از رشته‌ داروشناسی در این دانشگاه تدریس می‌ شوند. دانشگاه کمبریج انگلستان به عنوان یکی از مهم ترین مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی جهان شناخته شده است. از اصلی ترین شاخه‌ هایی که در رشته‌ داروسازی در این دانشگاه ارائه می‌ شوند، عبارت اند از : فارماکولوژی سلولی عصبی، فارماکولوژی سیستم بیولوژیکی، و مکانیزم عملکرد دارو. دانشگاه کمبریج یا University of Cambridge محل حتصیل و تدریس معروفترین و بهترین استادان دنیا بوده و هست.

 کالج امپریال لندن در انگلستان

کالج امپریال لندن در انگلستان دارای یک گروه بسیار فعال و قوی در رشته‌ داروسازی و داروشناسی است. رشته‌ MSc مدیریت سرایت بیماری‌ های عفونی  یکی از رشته‌ های تحقیقاتی و آموزشی مهم در این دانشگاه است. اما در اصل رشته‌ های داروسازی و داروشناسی مهم‌ ترین رشته‌ های تدریس شده بر پایه‌ پژوهش محوری در این دانشگاه هستند.

دانشگاه توکیو ژاپن

دانشگاه توکیو ژاپن

دانشگاه توکیو ژاپن یکی از معتبرترین دانشگاه‌ های جهان از لحاظ رتبه بندی بهترین دانشگاه‌ های جهانی QS در رشته‌ داروشناسی و داروسازی است. این دانشگاه تمرکز بسیاری روی آموزش و تربیت عملی دانشجویان خود در زمینه‌ های علوم داروسازی و داروشناسی دارد. دانشجویان فارغ التحصیل شده از این دانشگاه دارای مهارت‌ های علمی و عملی بالایی در رشته‌ داروسازی می باشند. دانشجویان دانشگاه توکیو ژاپن در حین تحصیل در درس‌ های تئوری باید دوره‌ های عملی و تجربی را در بیمارستان‌ ها و داروخانه‌ ها پاس کنند. دانشگاه توکیو یا The University of Tokyo در میان دانشگاه‌های آسیایی از شهرت و درجه علمی بسزایی بهره‌مند است.

دانشگاه ملبورن استرالیا

دانشگاه ملبورن استرالیا نیز یکی از با اعتبارترین و مشهورترین دانشگاه‌ های جهان در زمینه‌ داروشناسی و داروسازی است. این دانشگاه در تمامی مقاطع تحصیلی در رشته‌ داروسازی دانشجو می‌ پذیرد.

دانشگاه میشیگان آمریکا

کالج داروسازی دانشگاه میشیگان آمریکا یکی از قطب‌ های اصلی رشته‌ داروشناسی و داروسازی است. این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته‌ داروسازی دانشجو می گیرد. از شاخه‌ های ارائه شده در این دانشگاه می‌ توان به مهندسی دارو و دکترای شیمی دارویی اشاره نمود. این دانشگاه از پژوهش‌ ها و تحقیقات انجام شده در زمینه‌ داروسازی و داروشناسی حمایت‌ های بسیاری می نماید.

 دانشگاه ملی سنگاپور 

دانشگاه ملی سنگاپور یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ ها در دسته ارائه دهندگان رشته‌ های علوم طبیعی است و یکی از بهترین گزینه ها جهت تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور قلمداد می شود. اما به جرأت می‌ توان گفت که رشته‌ های داروسازی و داروشناسی این دانشگاه دارای بهترین گروه‌ های علمی می باشند. این دانشگاه در مقطع کارشناسی و مقاطع تحصیلی تکمیلی دانشجو می‌ پذیرد. شاخه‌ های تدریس شده در زمینه‌ داروسازی این دانشگاه عبارت اند از : شیمی دارویی، روش‌های آنالیزی و فارماکوکینتیک.

علاوه بر این واحدهای درسی ارائه شده در زمینه‌ داروشناسی نیز شامل عصب-داروشناسی، داروشناسی قلبی عروقی، فارماکوکینتیک، توکسیوکولوژی یا سم شناسی بالینی و التهاب دارویی می‌ شوند.

دانشگاه آکسفورد انگلستان

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ های جهان در زمینه‌ ارائه‌ رشته‌ های داروسازی و داروشناسی، دانشگاه آکسفورد انگلستان است. این دانشگاه دارای دوره‌ های تحصیلی تکمیلی بسیار عالی است. برنامه‌ های پژوهش محور دانشگاه آکسفورد در رشته‌ های داروسازی و داروشناسی، در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و در دوره‌ تحصیل تخصصی دکترا به دانشجویان ارائه می گردد. اصلی ترین شاخه‌ های ارائه شده در دانشگاه آکسفورد انگلستان در رشته‌ داروسازی و داروشناسی عبارت اند از : داروشناسی مولکولی، داروشناسی قلبی، عصب-داروشناسی، و داروشناسی ژنتیکی.

موسسه‌ کارولینسکا در سوئد

یکی از مشهورترین دانشگاه‌ های پزشکی در جهان، موسسه‌ کارولینسکا در سوئد است. دانشکده‌ علوم طبیعی و پزشکی این دانشگاه بسیار معروف است. اما باید اشاره کرد که رشته‌ داروشناسی یا فارماکولوژی این دانشگاه یکی از قوی‌ ترین تیم‌ های علمی پزشکی است. دپارتمان داروشناسی فیزیولوژی این دانشگاه در تمامی مقاطع تحصیلی دانشجو می گیرد. محدوده‌ پژوهشی این دانشگاه شامل عصب-داروشناسی الکتروفیزیولوژی، داروشناسی ژنتیکی، فارماکولوژی اعصاب و دردشناسی فارموکولوزیکال می باشد. بیشتر واحدهای درسی این دانشگاه به زبان سوئدی ارائه می‌ گردند. اما دانشگاه دروس ارائه شده به زبان انگلیسی از جمله سلامت جهانی، بیوپزشکی، و اطلاعات سلامت را نیز دارد.

تحصیل داروسازی در کانادا

یکی از راه های مهاجرت و اخذ اقامت کانادا از طریق دریافت ویزای تحصیلی می باشد. عزیزانی که تمایل به تحصیل داروسازی در این کشور را دارند، تحصیل داروسازی در کانادا دانشجویان را برای مشاغلی در بهداشت و درمان و صنعت داروسازی آماده می سازد. علاوه بر این، هنگامی که در داروسازی در کانادا تحصیل می کنید ، آماده خواهید شد که در داروخانه ها، بیمارستان ها و همچنین ساخت و آزمایش دارو مشغول به کار شوید. برای تبدیل شدن به داروساز در کانادا فرد می بایست حداقل دارای لیسانس داروسازی، قبولی در آزمون Board Examination ، گذراندن دوره های کارورزی و داشتن مدرک تحصیلی در انگلیسی یا فرانسوی باشد.

متقاضیانی که قصد تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور را دارند، در کشوری چون کانادا می بایست در ابتدا در مقطع لیسانس در رشته های علوم پایه مانند بیوشیمی، میکروبیولوژی، بیولوژی و … به مدت یک الی 3 سال مشغول به تحصیل شوند، بعد از آن با دریافت مدرک خود در رشته داروسازی ادامه تحصیل دهند. لازم به ذکر است دانشجویان بایستی در موسسات و دانشگاه هایی مشغول به تحصیل شوند که مورد تایید دولت کانادا باشد. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در مقطع لیسانس داروسازی حداقل آیلتس 6.5 است.

تحصیل داروسازی در اسپانیا

افراد زیادی مایل به تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور هستند. کشور اسپانیا یکی از ارزانترین کشورها برای تحصیل در رشته داروسازی است. دانشجویان می توانند از کالج های اسپانیا پذیرش دریافت نمایند و به مدت ی کسال دوره زبان اسپانیایی و علوم پایه را فرا گیرند و پسبعد از شرکت در آزمون ورودی بر حسب نمره ای که دریافت می کنند، وارد دانشگاه گردند. لازم به ذکر است معدل دانشجویان در ایران نیز بخشی از نمره ای است که فرد برای ورود به دانشگاه نیاز خواهد داشت. میزان هزینه های تحصیل در دوره های پیش از دانشگاه در حدود 5 تا 7 هزار یورو است. دانشجویان می توانند بدون داشتن مدرک زبان نیز برای تحصیل در قبرس اقدام کنند.

تحصیل داروسازی در مجارستان

کیفیت آموزشی مجارستان و اعتبار دانشگاه های آن به ویژه در رشته های پزشکی و همچنین پایین بودن شهریه دانشگاه ها و هزینه زندگی نسبتا پایین در این کشور، باعث شده تا دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور به این کشور مهاجرت کنند. جهت ورود به رشته داروسازی در دانشگاه های این کشور، لازم است دانشجویان در یک دوره پری مدیکال یا پیش پزشکی که حدود 8 الی 10 ماه طول می کشد، شرکت نموده و بعد از آن وارد رشته داروسازی شوند.

دوره تحصیل داروسازی در کشور مجارستان نیز 10 ترم و 5 ساله خواهد بود. مدارک اکثر دانشگاه های معتبر این کشور مورد تأیید در آمریکا کانادا و کشورهای اروپایی هستند. در حال حاضر دانشگاه سگد (Szeged) از معتبرترین دانشگاه های کشور مجارستان است. این مجموعه بزرگ تحقیقاتی، در شهر سگد، سومین شهر بزرگ مجارستان قرار گرفته است. از دیگر دانشگاه های معتبر این کشور می توان به دانشگاه دبرسن و دانشگاه پچ اشاره کرد.

تحصیل داروسازی در قبرس

کشور قبرس یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور می باشد، زیرا جهت ورود به رشته داروسازی نیازی به شرکت در آزمون نیست و دانشجویان نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند. بر همین اساس کشور قبرس را می توان به عنوان ارزان ترین کشور برای تحصیل داروسازی نیز قلمداد کرد،زیرا هزینه های تحصیل داروسازی به زبان انگلیسی در حدود 7000 یورو سالیانه می باشد و همچنین مدارکی که دانشجویان در قبرس اروپایی دریافت می نمایند، مورد تأیید اروپا و انگلستان هستند.

تحصیل داروسازی در فرانسه

کشور فرانسه از دیگر کشورهایی است که دانشجویان این امکان را دارند که تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور را تجربه کنند. دانشجویان جهت ورود به دانشگاه نیاز به مدرک زبان فرانسوی B2 دارند. در شرایطی که شما در این سطح مدرک زبان ندارید، می توانید برای کالج های زبان در فرانسه اقدام کرده و دانش زبانی خود را ارتقا دهید. هزینه های تحصیل در کالج های زبان فرانسوی بین 4 تا 7 هزار یورو خواهد بود. دانشجویان بعد از فراگیری زبان فرانسوی این امکان را دارند که به صورت تقریباً رایگان در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل شوند. بعد از پایان سال اول در دانشگاه، دانشجویان می توانند با آزمونی که برگزار می شود، با کسب نمره مناسب وارد ترم های سال بعد داروسازی شوند.

تحصیل داروسازی در آلمان 

از جمله موضوعات پر  اهمیت به منظور تحصیل رایگان داروسازی در آلمان، اجازه کار دانشجویی در مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی است. دانشجویان بین المللی که با ویزای تحصیلی آلمان در این کشور اقامت داشته و در دانشگاه ها مشغول به تحصیل می باشند، مجاز به کار پاره وقت حین تحصیل هستند که البته ساعت مجاز کار این افراد دارای محدودیت خواهد بود. دانشجویان می توانند 120 روز کامل و یا 240 نیم روز در سال کار کنند. چنانچه شغلی به عنوان دستیار دانشجویی و یا دستیار تحقیق در دانشگاه دارید، غالباً از ساعت مجاز شما محاسبه نمی شود. البته بهتر است که این موضوع را به اطلاع اداره مهاجرت برسانید.

دانشجویان در آلمان قادر خواهند بود حداکثر 450 یورو ( 491 دلار امریکا ) ماهیانه بدون کسر مالیات درآمد کسب کنند. در شرایطی که درآمد شما بیش از این مبلغ باشد، از حقوق شما به صورت خودکار مالیات کسر خواهد شد.

تحصیل داروسازی در لهستان

لهستان از جمله کشورهای توعه یافته اروپایی است که به خاطر کیفیت مطلوب دانشگاه ها، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و هزینه های پایین زندگی، مورد توجه بسیاری از دانشجویان قرار می گیرد. از طرفی مدرک آیلتس با نمره متوسط (5.5) برای پذیرش دانشگاه های این کشور و اجازه کار همزمان با تحصیل، از دیگر امکاناتی است که دانشجویان را برای تحصیل در این کشور ترغیب می کند. از بهترین دانشگاه های این کشور می توان به دانشگاه های سیلیسیا و گدانسک اشاره کرد. دوره دریافت مدرک کارشناسی ارشد در لهستان نیز 5 ساله می باشد.

دانشگاه سیلیسیا بزرگترین مرکز آموزش علوم پزشکی در این کشور است. دانشگاه گدانسک نیز از نظر دستاوردهای علوم پزشکی، درجه A را داراست. هزینه تحصیل داروسازی در لهستان حدود 2000 تا 3000 یورو در سال است. هزینه زندگی در این کشور نیز نسبت به دیگر کشورهای اروپایی پایین بوده و برای یک زندگی دانشجویی به مبلغی حدود 3500 تا 6000 یورو در سال نیاز است.

تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه

برای تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور ترکیه می تواند بهترین مقصد باشد. تحصیل داروسازی در ترکیه مورد توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار دارد. زیرا نزدیکی این کشور به ایران، عدم نیاز ایرانیان به ویزا برای ورود به آن، دانشگاه های مورد تأیید اتحادیه اروپا و همچنین وجود دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت در این کشور، سبب شده تا مجموعه شرایط برای دانشجویان ایرانی در ترکیه مناسب به نظر برسد.

تحصیل در مقطع کارشناسی داروسازی در این کشور 5 ساله و دوره کارشناسی ارشد آن 2 ساله است. در نتیجه دانشجویانی که مایل ادامه تحصیل بیشتر در این رشته هستند، می توانند بعد از شرکت در آزمون، به مقطع دکترای داروسازی راه پیدا کرده و 4 سال به تحصیل مشغول شوند. یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه استانبول است که در سال 1435 تأسیس شده و از باقدمت ترین و معتبرترین دانشگاه های ترکیه است. دانشگاه های مشهور دیگر ترکیه جهت تحصیل داروسازی عبارتند از دانشگاه آتاتورک و دانشگاه آنکارا که هر دو از بهترین دانشگاه های ترکیه هستند.

برای اخذ پذیرش در رشته های پزشکی دانشگاه های دولتی ترکیه، لازم است دانشجویان در آزمون  YOS (در صورت تمایل به تحصیل به زبان ترکی) و یا SAT (در صورت تمایل به تحصیل به زبان انگلیسی) شرکت کنند.

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه پایین و مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور سالانه حدود 1400 تا 2500 یورو می باشد و هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه های خصوصی این کشور سالانه بیش از 18000 یورو خواهد بود. برای هزینه زندگی نیز با 4500 تا 6000 یورو در سال می توان یک زندگی دانشجویی داشت.

مدارک تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور 

همانگونه که ذکر کردیم دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس داروسازی را دارند، در برخی از کشورها می بایست در آزمون ورودی ثبت نام کنند، لذا دانشجویان بایستی با ثبت نام در دوره های فاندیشن یا پیش دانشگاهی بتوانند در آزمون مربوطه شرکت کنند. بنابراین یکی از مهم ترین مدارک جهت اخذ ویزای تحصیلی داشتن نامه پذیرش از دانشگاه است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی:

  1. نامه پذیرش دانشگاه یا موسسه آموزشی
  2. داشتن نامه بانکی که نشان دهنده تمکن مالی فرد برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی می باشد.
  3. مدارک هویتی
  4. ارائه دادن مدرک زبان در صورت لزوم.
  5. پاسپورت معتبر
  6. ارائه نمودن عکس استاندارد

برای اطلاع از تحصیل پزشکی در ترکیه بر روی لینک کلیک کنید.

 

هزینه های تحصیل داروسازی در خارج از کشور

یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان جهت تحصیل در خارج از کشور موضوع هزینه تحصیل می باشد. همانگونه که خاطر نشان کردیم، عزیزانی که علاقه مند به تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور هستند،  می توانند برای کشورهای فرانسه و اسپانیا یا اتریش و آلمان اقدام کنند. در جدول زیر هزینه های تحصیل در بهترین کشور برای تحصیل داروسازی در خارج از کشور را ارائه کرده ایم:

دانشگاه هزینه های تحصیل در داروسازی
دانشگاه INTO University of East Anglia انگلستان 18,000
دانشگاه پریستون انگلستان 15000
دانشگاه keele انگلستان 22000
دانشگاه ساسکاچوآن کانادا 11500
دانشگاه سنت جونز کانادا 7000
دانشگاه مک گیل کانادا 27000
دانشگاه واترلو کانادا 23000
دانشگاه نیکوزیا قبرس 7000
دانشگاه کانبرا استرالیا 22000
دانشگاه گریفیت استرالیا 20000
charles Darwin University استرالیا 21000
دانشگاه San Jorge University اسپانیا رایگان

درآمد داروسازان در کشورهای مختلف

افرادی که قصد مهاجرت را دارند، به دنبال تجربه زندگی بهتر در کشورهای دیگر هستند. از این رو میزان درآمد داروسازان در کشورهای مختلف برای افراد بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. افرادی که فارغ التحصیل رشته داروسازی هستند، می توانند به عنوان داروساز در بیمارستان ها و داروخانه های مختلف مشغول به کار شده و همچینین این امکان وجود دارد که به عنوان دستیار داروساز یا تکنسین ها فعالیت کنند.

در بخش قبل هزینه های تحصیل داروسازی در دانشگاه های مختلف را بررسی کردیم و در این بخش درآمد داروسازان در بهترین کشور جهت تحصیل در رشته داروسازی را بیان می کنیم. البته این میزان درآمد بر اساس تخصص داروسازی در خارج از کشور متفاوت است:

کشور درآمد داروسازان
آمریکا 133000
اسلند 106000
استرالیا 88000
سوئیس 83000-127000
کانادا 80000
سوئد 70000
انگلستان 57000
آلمان 45000
ایرلند 47000

درآمد داروسازان در کشورهای مختلف

هزینه های زندگی در خارج از کشور

متقاضیانی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، قطعا می بایست از هزینه های زندگی شامل هزینه اجاره مسکن، هزینه مواد غذایی، هزینه حمل و نقل و… آگاهی داشته باشند. شما عزیزان می توانید میزان هزینه های زندگی در کشورهایی که در مورد تحصیل در آنها مطالبی را ارائه نمودیم در جدول زیر مشاهده کنید.

کشور هزینه های زندگی برای خانواده چهار نفره هزینه های زندگی برای فرد مجرد
کانادا ( اتاوا) 3000 850
آلمان ( برلین) 2900 875
قبرس 2000 800
استرالیا ( کانبرا) 3176 980
اتریش( وین) 3000 870
انگلستان ( لندن) 3600 1020
دانمارک ( کپنهاگ) 3900 1100

پارامترهای انتخاب کشور جهت تحصیل رایگان داروسازی

علاوه بر مدارک و شرایطی که دانشگاه مقصد از شما انتظار دارد و باید در مهیا کردن آن شرایط و مدارک لازم تلاش نمایید، دانشگاه مقصد تحصیلی شما نیز باید دارای شرایط منسب مورد نظر شما باشد. بهتر است کشوری که جهت تحصیل داروسازی در دانشگاه‌ های آن انتخاب می‌ کنید، از لحاظ فرهنگی با انتظارات شما مناسبت داشته باشد.

بعضی از کشورها و شهرها به عنوان مقصد های دانشجویی شناخته شده می باشند. این کشورها و شهرها دارای جمعیت دانشجویی بالایی بوده که از کشورهای مختلف به قصد ادامه تحصیل به آنجا مهاجرت کرده‌ اند. چند فرهنگی بودن مقصد تحصیلی شما می‌ تواند به برقراری روابط دوستانه با دانشجویان دیگر کمک نمید و شما به عنوان یک دانشجوی خارجی احساس غربت نکنید. علاوه بر این، در شهرهای دانشجوپذیر افراد بومی نیز به دلیل آشنایی با زندگی دانشجویی روابط بهتر و سازگاری بیشتری با شما خواهند شد. انتخاب مقصد تحصیلی مناسب علاوه بر یاری کردن شما در پیشرفت تحصیلی و تضمین آینده‌ شغلی، می‌ تواند خاطرات و تجربیات شیرینی را از دوره‌ تحصیلی‌ تان به یادگار بگذارد.

علاوه بر این باید به آب و هوای مقصد تحصیلی‌ تان و شرایط اقلیمی آن به عنوان یک فاکتر بسیار مهم توجه کنید. به طور مثال برخی از شهرهای دانشجویی کشور کانادا دارای آب و هوای سردی هستند. اگر شما طاقت سرما را ندارید، بهتر است از انتخاب شهرهایی که از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ کوهستانی و سرد قرار گرفته‌ اند، صرف نظر نمایید. از سوی دیگر انتخاب شهرهای بسیار گرم به عنوان مقصد تحصیلی می‌ تواند برای دانشجویانی که به گرمای شدید و طولانی مدت عادت ندارند، مشکل ساز شود.

اهمیت مدارک زبان‌‌های بین‌المللی در اخذ پذیرش

برای درریافت پذیرش از بیشتر دانشگاه‌ های معتبر جهانی باید دارای مدرک معتبر زبان باشید. چنانچه دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، دروس مربوط به رشته‌ داروسازی را به زبان انگلیسی ارائه می‌ دهد، باید در آزمون معتبر زبان انگلیسی شرکت نموده و نمره‌ قبولی را کسب کنید. به خاطر داشته باشید که دانشگاه‌ های مختلف دارای شرایط  و قوانین منحصر به فرد خود در زمینه‌ جذب دانشجو هستند.

بنابراین پیش از ثبت نام در آزمون زبان، نوع مدرک زبان مورد قبول دانشگاه و حداقل نمره‌ قبولی جهت ورود به دانشگاه مورد نظرتان را مد نظر داشته باشید. از معتبرترین آزمون‌ های زبان انگلیسی که دارای اعتبار بین‌ المللی می باشند، می‌ توان به آزمون‌ تافل و آزمون آیلتس اشاره نمود. همچنین بعضی از دانشگاه‌ ها برای قبول درخواست پذیرش داوطلبان از آن ها می‌ خواهند که مدارک دیگری از جمله مدرک GRE یا SAT را ارائه دهند.

باید توجه داشته باشید که ممکن است تدریس در برخی از دانشگاه‌ ها به زبان انگلیسی نباشد. به طور مثال اکثر دانشگاه‌ های فرانسه دروس دانشگاهی را به زبان فرانسوی ارائه می‌ دهند. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل  داروسازی در خارج از کشور را دارید، باید دارای تسلط کافی به زبان رسمی دانشگاه مورد نظرتان باشید. در صورتی که دانشگاه محل تحصیل شما یک دانشگاه انگلیسی زبان است، اما زبان رسمی و بومی شهری که دانشگاه در آن واقع شده است انگلیسی نیست، توصیه می‌ کنیم پیش از مهاجرت چند کلمه و عبارت کلیدی به زبان بومی آن شهر را یاد بگیرید تا بتوانید نیازهای اولیه‌ خود را به محض ورود به آنجا تأمین نمایید. واضح است که پس از گذشت چند ماه با زبان بومی آن کشور آشنایی بیشتری پیدا خواهید کرد.

اهمیت مدارک زبان‌‌های بین‌المللی در اخذ پذیرش

اهمیت اخذ مدرک از دانشگاه‌‌های معتبر

اگر قصد ادامه تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور را دارید به شما توصیه می‌کنیم، دانشگاه معتبری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. در صورتی که مدرکی که بعد از اتمام دوره تحصیلی رشته‌ داروسازی دریافت می‌کنید، دارای اعتبار بین المللی باشد، می‌ توانید در کشورهای مختلف مشغول به کار شوید. فارغ التحصیلی از دانشگاه معتبر می‌ تواند آینده‌ی شغلی شما را تضمین کند. اگر قصد ورود به مقاطع بالاتر و کسب تخصص در شاخه‌ های مختلف و تحصیل رایگان داروسازی در خارج ازرکشور را دارید، با تحصیل در دانشگاه‌ های برتر شانس قبولی خود در مقاطع تحصیلی بالاتر در آینده را افزایش خواهید داد. دانشگاه‌ های معتبر کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارند و با تحصیل در آنها دانش و مهارت خود را در زمینه‌ داروسازی ارتقا دهید.

دانشگاه‌‌­های برتر داروسازی در خارج از کشور

هر سال تعداد زیادی از افرادی که علاقه‌ مند به تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور هستند، تمایل دارند تا با استفاده از یک نظام رتبه‌ بندی بسیار معتبر، بهترین دانشگاه‌ های مرتبط با رشته خود را بیابند و بر اساس آن بتوانند اقدامات لازم را جهت دریافت پذیرش را انجام دهند.

در میان نظام‌ های مختلف رتبه‌ بندی دانشگاه‌ ها به‌ صورت سالانه، نظام رتبه‌ بندی «QS» بسیار معتبر است که ما نیز در این قسمت به کمک آن فهرستی از دانشگاه‌ های برتر رشته داروسازی را در سال 2024 به شما عزیزان معرفی می‌ کنیم.

رتبه نام دانشگاه‌­ های برتر رشته‌­ داروسازی در خارج لوکیشن
1 دانشگاه موناش (Monash University) ملبورن، استرالیا
2 دانشگاه هاروارد (Harvard University) کمبریج، ایالات متحده آمریکا
3 دانشگاه اکسفورد (University of Oxford) آکسفورد، بریتانیا
4 دانشگاه (UCL) لندن، انگلستان
5 دانشگاه ناتینگهام (University of Nottingham) ناتینگهام، بریتانیا
6 دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) کمبریج، بریتانیا
7 دانشگاه کارولینای شمالی، چپل هیل
(University of North Carolina, Chapel Hill)
چپل هیل، ایالات متحده آمریکا
8 دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University) بالتیمور، ایالات متحده آمریکا
9 دانشگاه تورنتو (University of Toronto) تورنتو، کانادا
10 دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو
(UCSD) (University of California, San Diego (UCSD))
سن دیگو، ایالات متحده آمریکا
11 دانشگاه کالیفرنیا، سن فرانسیسکو
(University of California, San Francisco)
سن فرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا
12 دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)
(National University of Singapore (NUS))
سنگاپور، سنگاپور
13 دانشگاه لیدن (Leiden University) لیدن، هلند
14= دانشگاه منچستر (The University of Manchester) منچستر، انگلیس
14= دانشگاه سیدنی (The University of Sydney) سیدنی، استرالیا
16 دانشگاه کپنهاگ (University of Copenhagen) کپنهاگ، دانمارک
17 کینگز کالج لندن (King’s College London) لندن، انگلستان
18 دانشگاه ییل (Yale University) نیوهیون، ایالات متحده

دانشگاه‌‌­های‌ برتر داروسازی در خارج از کشور

معیار رتبه بندی دانشگاه‌­ های برتر داروسازی در خارج از کشور

در بخش قبل به لیست 20 دانشگاه برتر رشته داروسازی طبق نظام رتبه‌ بندی «QS» اشاره کردیم؛ اما بد نیست بدانید که این دانشگاه‌ ها بر اساس چه معیارهایی و با چه میزان تأثیر رتبه‌ بندی شده‌اند؟! در ادامه به این معیارها و درصد تأثیر هر کدام اشاره می‌ کنیم:

  • اعتبار دانشگاه (40%)
  • اعتبار افراد شاغل (10%)
  • تعداد دانشجویان بین‌الملل (5%)
  • تعداد عضو هیئت‌ علمی بین‌الملل (5%)
  • میزان استناد هر عضو هیئت‌علمی (20%)
  • نسبت اعضای هیئت‌ علمی به دانشجو (20%)

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور و معرفی بهترین کشورها برای تحصیل در این رشته و همچنین شرایط تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور و درآمد داروسازان در کشورهای مختلف پرداختیم. رشته داروسازی یکی از رشته های پول سازی است که علاقه مندان بسیاری برای ادامه تحصیل دارد. همانگونه که اشاره کردیم برای تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور برخی از کشورها آزمون ورودی دارند و در بعضی از کشورها مانند قبرس نیازی به شرکت در آزمون نیست.

دانشجویانی که قصد تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور را دارند، این امکان را دارند که برای کشورهایی نظیر اتریش، فرانسه، اسپانیا و… اقدام کنند. سعی ما در این بود که شما عزیزان اطلاعات کافی در مورد تحصیل داروسازی در خارج از کشور و تحصیل در بهترین کشورها در این رشته را از طریق این مقاله به دست آورید. در صورت داشتن سوالاتی در زمینه تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور در مقاطع تحصیلی لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری، می توانید با کارشناسان مجرب یوسلند تماس حاصل فرمایید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *