دوره پری مدیکال MFP

معرفی دوره پری مدیکال MFP

معرفی دوره پری مدیکال MFP

دوره پری‌ مدیکال یک دوره مقدماتی برای قبولی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های اروپایی است. افرادی که متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های اروپایی هستند، با پشت سر گذاشتن این دوره قادر خواهد بود در تمامی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های اروپا نمره قابل قبولی کسب کنند.

بدون شک پزشکی و دندانپزشکی جزو پرطرفدارترین رشته‌ها در ایران به حساب می‌آیند و هرساله علاقه‌مندان زیادی متقاضی ورود به این رشته هستند. اما با توجه به محدودیت پذیرش در این رشته‌ها و وجود کنکور سراسری، خیلی از افراد موفق به اخذ پذیرش در داشگاه‌های داخل کشور نمی‌شوند. به همین علت تنها راهی که برای بسیاری از علاقه‌مندان برای تحصیل در این رشته‌ها باقی می‌ماند، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه یا اتحادیه اروپا است.

موسسه یوسلند یکی از برگزارکنندگان رسمی دوره پری مدیکال یا MFP در ایران است. با ثبت نام پری مدیکال در کالج یوسلند می‌توانید ظرف یک سال آمادگی‌های لازم جهت کسب نمره قبولی در یکی از دانشگاه‌های ترکیه یا اتحادیه اروپا را بدست آورده و بدون شرکت در کنکور پزشکی یا دندانپزشکی قبول شوید. با استفاده از این فرصت نه تنها مسیری راحت‌تر از کنکور سراسری پیش روی شماست بلکه با پایان تحصیل، یک مدرک معتبر و بین‌المللی از یک دانشگاه اروپایی را در دست دارید.

دوره پری مدیکال چیست؟

در تعریف دوره پری مدیکال می‌توان گفت، واژه MFP مخفف عبارت “Medical Foundation Program” و به معنی «دوره زیرساخت پزشکی» است. نام دوم و ترجیحی این دوره هم پری مدیکال به معنای پیش-پزشکی است. از نام این دوره به تنهایی می‌توان حدس زد که پری مدیکال در واقع یک دوره پیش دانشگاهی تخصصی رشته‌های پزشکی است. متقاضیان ورود به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بدون کنکور ترکیه و اتحادیه اروپا بایستی ابتدا از لحاظ دانش پایه در علوم تجربی و زبان انگلیسی در حد نمره 6.5 آیلتس محک زده شوند. در صورت گذراندن دوره و دریافت مدرک آن، می‌توانید در آزمون ورودی اکثر دانشگاه‌های ترکیه و کشورهای دیگر اروپایی در رشته‌های پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی نمره قابل قبولی دریافت کنید.

دوره پری مدیکال چیست؟

همینطور که اشاره کردیم، دوره MFP یک دوره مقدماتی برای ورود به رشته‌های پزشکی بدون کنکور خارج از کشور است. تمامی دروس ارائه شده در این دوره به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و در طول دوره آزمون‌های متعدد هفتگی و یک آزمون میان ترم و پایان ترم نیز برگزار خواهد شد. با ثبت نام پری مدیکال، دانش پایه متقاضیان در رشته علوم تجربی و زبان انگلیسی محک زده شده و نقاط ضعف ایشان برطرف می‌شود. به عبارتی این دوره کمک می‌کند تا اشخاص پیش نیاز‌های مورد نیاز برای ورود به رشته‌های پزشکی را بدست آورند و بتوانند برای تحصیل در دانشگاه‌‌های اروپا آمادگی لازم را کسب کنند.

با قبولی در آزمون پایان ترم و دریافت مدرک آن، شانس شما جهت ورود به دانشگاه‌های معتبر ترکیه و اتحادیه اروپا در رشته‌‌های پزشکی و مرتبط با پزشکی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

دوره پری مدیکال برای چه افرادی مناسب است؟

دوره MFP مناسب تمام افرادی است که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های اروپایی را دارند. اکثر داوطلبان شرکت در دوره پری مدیکال، در نهایت متقاضی اخذ پذیرش در سه رشته اصلی پزشکی هستند. اما هرساله داوطلبان بسیاری هم برای اخذ پذیرش در دیگر رشته‌های پیراپزشکی نظیر پرستاری، مامایی و یا علوم آزمایشگاهی در ثبت نام پری مدیکال شرکت می‌کنند.

اگر از نظر زبان انگلیسی هنوز در سطحی که باید قرار ندارید، یا نگران دانش پایه دبیرستان خود هستید، نگران نباشید، دوره پری مدیکال دقیقا برای شما طراحی شده است. با ثبت نام پری مدیکال در سال جاری ظرف مدت یک سال تحصیلی یا 9 ماه، آمادگی لازم برای کسب نتیجه قابل قبول در آزمون ورودی دانشگاه‌های معتبر ترکیه و اتحادیه اروپا را بدست خواهید آورد.

داوطلبان عزیز دقت داشته باشند از آنجایی که دوره MFP به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و نیازمند مدرک آیلتس است، ثبت نام داوطلب هم در آزمون‌های دانشگاه‌هایی صورت می‌گیرد که برنامه تدریس به زبان انگلیسی را دارند. بسیاری از دانشگاه‌های معتبر ترکیه و کشورهای دیگر اروپا خود اقدام به برگزاری دوره MFP می‌کنند که در تمامی کشورهای اروپایی مرسوم است. برای داوطلبان ایرانی که متقاضی اخذ مدرک MFP هستند، دوره‌های پری مدیکال کشور ترکیه نیز از گزینه‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند. با ثبت نام پری مدیکال در کالج یوسلند می‌توانید دوره پیش-پزشکی خود را در تهران گذرانده و با کسب مدرک استاندارد، آماده شرکت در آزمون‌های ورودی باشید.

شرایط ثبت نام دوره MFP

معمولا کشورهای مختلف برای پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی معیار‌های متفاوتی دارند و دانشجویان علاقه‌مند برای ورود به این دانشگاه‌ها باید از فیلتر‌های مشخصی عبور کنند. یکی از این فیلترها گذراندن دوره پری مدیکال است که دانشجو با گذراندن این دوره مهارت‌های مقدماتی برای تحصیل در رشته پزشکی را بدست می‌آورد.

تنها دارا بودن مدرک دیپلم برای ثبت نام پری مدیکال کافی نیست. درست است که این دوره جهت آماده سازی داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های معتبر طراحی شده اما برای ثبت نام دوره MFP باید یکسری شرایط را دارا باشید. در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانید در ثبت نام پری مدیکال سال جاری یا سال بعد شرکت کنید. 

📌 متقاضی باید بین 16 تا 30 سال باشد.

📌 متقاضی باید دارای مدرک دیپلم یا پیش‌دانشگاهی باشد.

📌 منعی برای خروج از کشور نداشته باشد.

📌 سطح زبان انگلیسی در حد 4.5 آیلتس یا معدل آن را دارا باشد.

📌 معدل دروس تخصصی زیر 15 نباشد.

شرایط ثبت نام دوره MFP

نحوه برگزاری دوره پری مدیکال

متقاضیانی که وارد این دوره می‌شوند، علاوه بر فراگیری دروس دوره دبیرستان بصورت تخصصی و زبان انگلیسی، در یکسری آزمون بصورت هفتگی و ترمی هم شرکت می‌کنند. این آزمون‌ها جدای از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها بوده و مختص دوره MFP است. آزمون‌های تحصیلی دوره MFP در سه سطح مختلف برگزار می‌شوند که در ادامه بررسی می‌شوند.

  • آزمون‌های پیشرفت تحصیلی: این آزمون در هر هفته به صورت تستی از داوطلبان گرفته می‌شود. آزمون‌های هفتگی متناسب با معیار‌ها و استاندارد‌های آزمون ورودی دانشگاه‌های اروپاست.
  • آزمون میان ترم: این آزمون در میانه ترم تحصیلی به صورت کتبی و شفاهی (مصاحبه) از متقاضیان اخذ می‌شود که میزان پیشرفت داوطلبان در همه سطوح در مدت زمان تحصیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آزمون پایان ترم: این آزمون نیز به صورت کتبی و شفاهی برگزار می‌شود و میزان دریافت تخصصی و زبان انگلیسی داوطلبان مورد سنجش قرار گرفته و در پایان به ایشان مدرک پایان دوره اعطا می‌گردد. این مدرک دارای اعتبار بین‌المللی بوده و در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر بسیار مفید فایده خواهد بود.

ثبت نام پری مدیکال هرساله با شروع سال تحصیلی در مراکز برگزارکننده آغاز می‌شود. داوطلبان گرامی می‌توانند در دوره پری مدیکال ساده که از مهرماه تا خرداد ماه به مدت 9 ماه طی می‌شود، و یا در دوره فشرده که از بهمن ماه آغاز شده و با دوره عادی به اتمام می‌رسد ثبت نام کنند. جهت کسب اطلاع از نحوه و تاریخ ثبت نام دوره پری مدیکال 2024 و مراکز برگزار کننده می‌توانید با موسسه یوسلند تماس گرفته تا ثبت نام خود را از همین امروز آغاز کنید.

هدف دوره پری مدیکال چیست؟

دوره پری مدیکال به دو صورت نرمال و فشرده برگزار می‌شود. درست مثل یک سال تحصیلی دبریستان یا پیش دانشگاهی، نوبت اول ثبت نام پری مدیکال در مهرماه آغاز می‌شود و داوطلبانی که نتوانند در مهرماه کالج خود را آغاز کنند، می‌بایست در شروع نوبت بهمن ماه نسبت به ثبت نام دوره MFP اقدام کنند که تحصیل ایشان بصورت فشرده انجام شده و همزمان با متقاضیان نوبت اول به پایان می‌رسد.

همان‌طور که گفته شد، هدف از برگزاری این دوره آماده سازی داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های اروپا است. به صورت کلی می‌توان گفت متقاضیانی که دوره یک ساله کالج پری مدیکال را می‌گذرانند قادر خواهند بود در آزمون ورودی 50 دانشگاه معتبر اروپایی در 10 کشور شرکت کنند. سطح دانش پایه داوطلبان در دروس زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی تقویت شده و نمره آیلتس داوطلبان به 6.5 و بالاتر افزایش پیدا خواهد کرد. دروسی که طی دوره MFP به داوطلبان تدریس می‌شود در جدول زیر آمده است.

زیست شناسی سلولی و مولکولی شیمی عمومی
ژنتیک شیمی آلی
ایمونولوژی و میکروبیولوژی بیوشیمی
فیزیولوژی زبان عمومی پزشکی
آناتومی زبان تخصصی

داوطلبان MFP با اخذ مدرک دیپلم وارد دوره پیش دانشگاهی تخصص پری مدیکال می‌شوند. طی این دوره دروس جدول بالا جهت آماده‌سازی داوطلبان برای کسب نمره قابل قبول در آزمون ورودی دانشگاه‌های معتبر اروپا، به زبان انگلیسی به ایشان تدریس شده و آزمون‌های برنامه‌ریزی شده هفتگی و ترمی از آن‌ها اخذ می‌شود. فارغ‌التحصیلان دوره MFP یک مدرک کالج یا پیش دانشگاهی پزشکی به زبان انگلیسی دریافت می‌کنند که قبل از ورود به هر دانشگاهی برا ایشان سابقه بسیار تاثیرگذاری محسوب می‌شود.

 

برای مشاهده شرایط ثبت نام آزمون یوس روی لینک آبی کلیک کنید.

دوره پری مدیکال در ترکیه

خیلی از افرادی که علاقه‌مند تحصیل در خارج از کشور هستند، با توجه به نزدیکی کشور ترکیه به ایران مایل هستند در دانشگاه‌های کشور ترکیه اقدام به تحصیل کنند. بدون شک تحصیل در رشته پزشکی کشور ترکیه، یکی از محبوب‌ترین روش‌های تحصیل برای دانشجویان ایرانی است. تحصیل در کشور ترکیه نسبت به سایر دانشگاه‌های اروپایی هزینه کم‌تری برای دانشجوبان دارد و همین موضوع باعث تقاضای زیاد تحصیل در این کشور شده است. کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که هم برگزار کننده دوره MFP بوده و هم از طریق آزمون پری مدیکال جذب دانشجو دارد.

دوره پری مدیکال در ترکیه

با ثبت نام در یوسلند قادر خواهید بود پذیرش یکی از دانشگاه‌های ترکیه در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مامایی و پرستاری را بدست آورید. با ثبت نام پری مدیکال از طریق موسسه یوسلند پذیرش شما در یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه و یا اتحادیه اروپا تضمینی خواهد بود و در صورت عدم موفقیت داوطلب در اخذ پذیرش یک دانشگاه معتبر اروپایی، هزینه ثبت نام به وی پس داده خواهد شد.

اخبار پیرامون دوره پری مدیکال

🎉چه دانشگاهی قبول می‌شوم؟

با ثبت نام و اخذ مدرک دوره MFP قادر خواهید بود در آزمون ورودی بیش از 50 دانشگاه معتبر اروپایی شرکت کنید. همچنین بد نیست بدانید که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، خود برگزار کننده دوره‌های پری مدیکال هستند. از همین رو اطلاع از مراکز برگزار کننده و رتبه هرکدام از این موسسات برای متقاضیان شرکت در دوره الزامی است.

با ثبت نام در دوره پری مدیکال علاوه بر دانش پایه و تخصصی که لازم دارید، نمونه سوالات آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های مختلف نیز در اختیار داوطلبان قرار گرفته تا بالاترین آمادگی را جهت شرکت در آزمون‌ها بدست آورند.

دوره پری مدیکال مختص دانشگاه‌های ترکیه و اتحادیه اروپا نیست. داوطلبان عزیز می‌توانند جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و … در دانشگاه‌های ایالات متحده و کشور چین نیز اقدام کنند. دوره MFP یک دوره معتبر بین‌المللی است و متقاضیان از سراسر دنیا می‌توانند جهت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، آمادگی لازم را با شرکت در این دوره در خود ایجاد کنند.

نکته‌ای که لازم است اضافه شود این است که کلیه فرآیند ثبت نام تا ارائه مدرک به داوطلبان تحت قوانین وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران بوده و کاملا قانونی می‌باشد. بعلاوه با ثبت نام پری مدیکال از طریق یوسلند داوطلبان در آزمون ورودی دانشگاه‌هایی شرکت می‌کنند که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران باشد. بعلاوه داوطلبان قادر خواهند بود آزمون ورودی دانشگاه‌های اروپایی را در تهران شرکت کنند.  

خلاصه مطلب

دوره پری مدیکال یا MFP یک دوره کالج یا پیش دانشگاهی تخصصی برای رشته‌های تجربی به زبان انگلیسی است. دوره زیرساخت پزشکی با هدف آماده‌سازی داوطلبان جهت شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های معتبر اروپایی برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی برگزار می‌شود. متقاضیان در این دوره یک ساله دروس پایه دبیرستان شامل زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی را به انگلیسی فراگرفته و دانش زبان انگلیسی ایشان تا سطح نمره 6.5 آیلتس ارتقا داده خواهد شد.

با ثبت نام پری مدیکال در موسسه یوسلند قادر خواهید بود ظرف کمتر از یک سال آموزش دروس لازم را دریافت کرده و برای کسب نمره قبولی در آزمون‌های ورودی معتبر پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های اروپا آماده باشید. در صورت ثبت نام متقاضیان در کالج یوسلند، قادر خواهید بود آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها را در تهران داده و مدت تحصیل خود در کالج را نیز در ایران سپری کنید.

برای دریافت مطالب این صفحه بصورت pdf کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *