بورسیه و اپلای

مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه + سال 2024 | یوسلند

مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه

ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران، مشابه بودن فرهنگ و تاریخ آن به ایران، عدم نیاز به اخذ ویزا، داشتن طرح اراسموس که امکان تحصیل در یکی از کشورهای اروپایی را به مدت یک الی دو ترم به دانشجویان می دهد و … یکی از مقاصد محبوب دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور است. معمولا همه ما در زمان انتخاب یک کشور بیشتر به نکات مثبت آن توجه می کنیم و کمتر از مشکلاتی که ممکن است برای ما در این مسیر اتفاق بیفتد، آگاهیم. از این در این مقاله به بررسی مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه خواهیم پرداخت تا علاقمندان به تحصیل در این کشور بتوانند با تمامی ابعاد و جوانب تحصیل در ترکیه آشنا شوند. اگر شما هم ترکیه را به عنوان مقصدی برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

متقاضیان گرامی چنانچه قصد تحصیل در ترکیه را دارید و نیاز به مشورت با مشاوری خبره دارید، می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه یوس لند به شماره 02137967000 تماس حاصل کنید. متخصصان ما همه روزه (حتی در ایام تعطیل) آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه شامل چه مواردی می شود؟

تحصیل در ترکیه علاوه بر مزایایی که دارد، دارای برخی معایب نیز می باشد که کمتر توجه دانشجویان را به خود جلب می کند. اگر چه تمامی کشورها مزایا و معایب منحصر به خود را دارند و نمی توان مقصدی ایده آل و آرمانی را پیدا کرد؛ مهم است که به معایب تحصیل در یک کشور نیز پیش از اقدام به تحصیل در آن توجه شود. به همین دلیل نیز در این بخش به بررسی مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه خواهیم پرداخت. خواندن این مشکلات به شما کمک خواهد کرد که دید بهتری نسبت به آینده خود داشته باشید و با اطلاع قبلی داشتن از مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه بتوانید در زمان بروز آن ها بهترین راه حل را برای رفع آن ارائه دهید.

مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه شامل چه مواردی می شود؟

فراموش نکنید که خواندن مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه نباید شما را منحصرا از تحصیل در این کشور دلسرد کند، بلکه با اطلاع از اتفاقاتی که پیش روی شما خواهد بود، می تواند به کنترل بهتر مشکلات کمک کند.

مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه به صورت کلی عبارتند از:

🔹 تحصیل در ترکیه مستلزم پرداخت شهریه نسبتا بالا است. توجه داشته باشید که اگر به زبان ترکی مسلط باشید و تحصیلات خود را به این زبان آغاز کنید، شهریه شما در دانشگاه های دولتی رایگان و یا کم هزینه تر خواهد بود. اما هزینه تحصیل به زبان انگلیسی بیشتر بوده و سبب ایجاد مشکل می شود.

🔹 از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه، بالا بودن هزینه اجاره در شهرهای بزرگ و کمتر بودن تعداد خوابگاه های دانشگاه های دولتی است.

🔹 ایرانیان برای ورود به کشور ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند و به مدت 3 ماه می توانند بدون ویزا در این کشور اقامت کنند. ولی اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید باید برای اخذ اقامت تحصیلی اقدام کنید، دریافت این کارت در مواردی به دلیل کاغذبازی زیاد می تواند مشکل ساز باشد. (در بخش بعدی می توانید از میزان جریمه بیش از 3 ماه ماندن در ترکیه مطلع شوید.)

🔹 از دیگر مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه می توان به عدم اجازه به اشتغال و کار تمام وقت در حین تحصیل اشاره کرد. (البته می توانید مجوزی برای داشتن کار پاره وقت دانشجویی دریافت کنید، اما لازم است بدانید که میزان حقوق دریافتی نمی تواند بخش قابل توجهی از هزینه های شما را تحت پوشش قرار دهد.)

🔹 هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی علی الخصوص تاکسی، در حالت کلی در کشور ترکیه بالاست. با اینکه می توانید تخفیف 50% درصدی برای خرید بلیط مترو، اتوبوس و … دریافت کنید؛ با این حال نسبت به ایران باید هزینه بیشتری برای حمل و نقل بپردازید.

 🔹 اگر قصد دارید تا در ترکیه مشغول به کار شوید، می بایست به زبان ترکی مسلط باشید چرا که به غیر از قشر خاصی از جامعه، سایر افراد تسلط به زبان انگلیسی ندارند.

متقاضیان تحصیل در خارج از کشور چنانچه در رابطه با مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه سوالی داشتید و یا نیاز به مشاور تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور داشتید، می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه یوس لند به شماره 02137967000 تماس حاصل کنید.

🔗 برای اطلاع از نظرات دانشجویان ایرانی در ترکیه بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

میزان جریمه اضافه ماندن در ترکیه چقدر است؟

پس از اطلاع از مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه، در این بخش به بررسی یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم توجه به آن، برای دانشجویان ایرانی در ترکیه رخ دهد خواهیم پرداخت. این مشکل عدم توجه به دریافت اقامت تحصیلی ترکیه است. همانطور که می دانید شهروندان ایرانی می توانند در هر ۱۸۰ روز، به مدت سه ماه بدون نیاز به ویزا در ترکیه بمانند. ولی اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید برای دریافت کارت اقامت اقدام کنید.

 

میزان جریمه اضافه ماندن در ترکیه چقدر است؟

 

توجه داشته باشید حتی اگر برای دریافت کارت اقامت اقدام کرده باشید و کارت شما در این سه ماه صادر نشود، مشمول جریمه قانون نقض ویزا خواهید بود. به همین دلیل نیز به بررسی این موضوع به عنوان یکی از مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که میزان جریمه ای که از بابت هر ماه اضافه ماندن در ترکیه باید بپردازید، در ماه اول۵۰ دلار و در ماه های دیگر به ازای هر ماه ۱۰ دلار می باشد. این جریمه را باید در فرودگاه و به صورت معادل لیری بپردازید. فراموش نکنید که تنها در صورتی می بایست جریمه را بپردازید که می خواهی داوطلبانه از ترکیه خارج شوید. اگر پس از گذشت سه ماه توسط پلیس دستگیر شدید، به ایران بازگردانده خواهید شد و به مدت 5 سال از ورود شما به ترکیه جلوگیری خواهد شد و نیازی به پرداخت جریمه نخواهید داشت.

در رابطه با جریمه اضافه ماندن در ترکیه، جدول زیر را مشاهده کنید.

مدت زمان اضافه ماندن در ترکیه (ماه) میزان جریمه پرداختی (دلار)
۱ ۵۰ دلار
۲ ۶۰ دلار
۳ ۷۰ دلار
۴ ۸۰ دلار
۵ ۹۰ دلار
۶ ۱۰۰ دلار
۷ ۱۱۰ دلار
۸ ۱۲۰ دلار

 

🔗 برای اطلاع از شرایط کار دانشجویی در ترکیه بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

اخبار مرتبط با مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه

📢 برنامه ریزی برای بازگشت دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در ترکیه:

محمدعلی زلفی گل عصر سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه دانشگاه‌ های آذربایجان غربی اساتید برجسته ای در رشته‌های مختلفی دارد، افزود: هر ساله دانشمندان یک درصد بین المللی و دو درصد بین المللی از دانشگاه ارومیه و دیگر دانشگاه‌ های استان داریم.

وی همچنین به وجود ظرفیت‌های مختلف فرهنگی و قومیتی در آذربایجان غربی تاکید کرد و افزود: دانشگاه‌ های استان باید در جذب هیأت علمی رشته‌ هایی که در غرب کشور وجود ندارد، همت بگمارند تا شاهد رشد بیش از پیش این دانشگاه‌ ها در سطح ملی باشیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌ های استان خصوصاً در زمینه اقوام و ادیان و هم جواری با سه کشور همسایه گفت: هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور ظرفیت بخصوصی برای این استان ایجاد کرده که در موضوع آموزش عالی و تبادل دانش با کشورهای هم جوار ظرفیت خوبی وجود دارد که نیاز است توجه بیشتری به این موضوع انجام شود.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با بیان اینکه از لحاظ تعداد دانشجویان رتبه استان رتبه 31 است اما از لحاظ نرخ باروری علمی رتبه نهم را داریم خاطر نشان کرد: این مهم نیز توجه مسئولان ملی را می‌ طلبد تا دانشگاه‌ های استان جایگاه خود را پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت دانشجویان مؤمن و متعهد در جهت نیرو سازی در دانشگاه‌های کشور استفاده شود تا از این نیروهای مستعد برای رشد و بالندگی دانشگاه‌ ها استفاده شود.

 

خلاصه مطلب

تحصیل در خارج از کشور به دلایل مختلفی می تواند مورد علاقه بخش زیادی از دانشجویان ایرانی باشد؛ چنان که با مشاهده آمار دانشجویانی که همه ساله ایران را به قصد تحصیل در کشوری خارجی ترک می کند، می تواند بیان کننده این علاقه باشد. در لیست کشورهایی که مقصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی است، همواره ترکیه رتبه ای قابل توجه داشته است. علاوه بر اینکه این کشور می تواند پلی برای ورود به اروپا باشد، به دلیل نزدیکی به ایران، مشابهت های فرهنگی، عدم نیاز به ویزا و … توجه افراد بسیاری را به خود جلب می کند. اما کمتر کسی از مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه خبر دارد و بیشتر افراد به نکات مثبت و مزایای تحصیل در این کشور می پردازند.

در این مقاله علاوه بر بررسی برخی از شایع ترین مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه، قصد داریم تا شما را با جریمه زیاد ماندن در این کشور (در صورتی که وضعیت اقامتی شما مشخص نشده باشد)، آشنا کنیم. به همین دلیل نیز پیشنهاد می کنیم چنانچه تصمیم خود را برای تحصیل در این کشور گرفته اید، حتما مقاله فوق را مطالعه کنید.

پس از مطالعه دقیق مقاله فوق چنانچه در رابطه با مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه سوالی داشتید و یا نیاز به مشاور تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور داشتید، می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه یوس لند به شماره 02137967000 تماس حاصل کنید. متخصصان ما همه روزه پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. هم چنین می توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه برای ما نوشته و ارسال کنید. در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود.

 

📥 برای دانلود پی دی اف کامل مقاله مشکلات دانشجویان ایرانی در ترکیه بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *