دانشگاه های ترکیه

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه چیست؟ سال 2024

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه

سالانه افراد زیادی برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه اقدام می کنند. این افراد باید در مقاطع تحصیلی مختلف مدارک متفاوتی را ارائه دهند. از آن جا که ارسال مدارک کامل و درست برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه اولویت دارد. لذا اطلاع در مورد مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه 2024 بسیار مهم است. اگر مدارکی که شما برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه ارائه می دهید، نادرست باشند ممکن است آن ها مدارک شما را کنترل نکنند. لذا اطلاع از این موضوع به شما کمک می کند تا در این راستا موفق شوید.

از آنجا که شما برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید به زبان ترکی یا انگلیسی مسلط باشید. لذا یکی از معیارهای قبولی در این دانشگاه ها ارائه مدارک زبان است. این مدارک باید معیارهای خاصی داشته باشند که در دانشگاه های مختلف متفاوت است. به یاد داشته باشید که برخی از دانشگاه های ترکیه آزمون ورودی دارند که شما باید در آن ها قبول شوید و نمره حدنصاب را به دست آورید. لذا اطلاع در مورد مدارک لازم جهت ثبت نام دانشگاه های ترکیه و نوع آزمون ورودی آن ها به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید  آن ها را تدوین کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با مشاوران یوسلند به عنوان مشاوران ارشد تحصیلی دانشگاه های ترکیه تماس گرفته و با آن ها صحبت نمایید.

سنجش اعتبار مدرک قبلی در دانشگاه های ترکیه

شما برای این که بتوانید در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنید باید در ابتدا اعتبار مدارک اخذ شده خود در کشورهای دیگر مانند ایران را توسط آن ها بسنجید. برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی باید به کنسولگری ترکیه مراجعه کنید و در آن جا مدرک دیپلم ترجمه شده خود را به همراه سایر مدارک اعتبار سنجی کرده و نامه برابری دیپلم دبیرستان با دیپلم ترکیه را دریافت نمایید.

سنجش اعتبار مدرک قبلی در دانشگاه های ترکیه

اگر شما قصد داشته باشید در مراحل تکمیلی دانشگاه های ترکیه درس بخوانید باید برای تهیه مدارک لازم به شورای آموزش عالی ترکیه به نام یوک YOK مراجعه کنید. این موسسه وظیفه دارد اعتبار مدرک قبلی شما را بررسی کرده و آن ها را اعتبار سنجی نماید. در صورتی که مدرک قبلی شما در ترکیه اخذ شده باشد نیازی به این موضوع ندارید؛ اما در صورتی که در دانشگاه های خارجی مانند ایران آن را اخذ کرده باشید باید این کار را جهت تهیه مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه انجام دهید. معمولا مدارکی که در دانشگاه های ایران اخذ شده اند در یوک مورد تایید قرار می گیرند. حال در برخی مواقع این مدارک مورد تایید قرار نمی گیرند که این موضوع در گذشته می توانست دانشجویان را از دانشگاه های ترکیه اخراج کند. به همین دلیل شما قبل از انجام مراحل ثبت نام در دانشگاه ها ترکیه مدارک خود را اعتبار سنجی نمایید. بهترین جا برای اعتبار سنجی مدارک سایت دانشگاه مدنظر و کنسولگری ترکیه در کشور محل اقامت است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای اپلای تحصیلی کلیک کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه کارشناسی

شما برای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه مقطع کارشناسی باید بعد از اعتبار سنجی مدارک آن ها را به صورت کامل و دقیق به سایت دانشگاه مد نظر خود ارائه دهید که این مدارک به شکل زیر هستند:

  • ترجمه دیپلم دبیرستان
  • ترجمه مدرک پیش دانشگاهی
  • ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • کسب مدرک تومر یا دیپلم زبان ترکی برای دانشگاه های ترک زبان
  • شرکت و قبولی آزمون یوس YOS
  • قبولی در آزمون های بین المللی احتمالی مورد نیاز دانشگاه مانند ست SAT (شرایط قبولی در این آزمون توسط هر دانشگاه به صورت اختصاصی اعلام می شود.)
  • اصل و کپی پاسپورت

البته ممکن است شما به غیر از مدارک بالا مدارک دیگری را برای ثبت نام و قبولی در دانشگاه های ترکیه نیاز داشته باشید؛ زیرا برخی از دانشگاه ها شرایط خاصی دارند که اطلاع در مورد آن ها برای ثبت نام در این دانشگاه ها لازم است. در این مورد بهتر است شما برای ثبت نام دانشگاه مدنظر خود به سایت آن مراجعه کرده و شرایط قبولی دانشجویان خارجی را مطالعه کنید که کارشناسان یوسلند می توانند در این مورد شما را بهتر راهنمایی کنند.

برای اطلاع از لیست دانشگاه های ترکیه استانبول و رشته های آن کلیک کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه کارشناسی

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

بعد از آن که در مورد مدارک لازم جهت ثبت نام دانشگاه های ترکیه برای مقطع کارشناسی آشنا شدید. بهتر است در مورد مدارک لازم برای مقطع کارشناسی ارشد نیز اطلاعاتی را کسب کنید. در این مقطع شما باید مدارک مختلفی را ارائه دهید که این مدارک با مدارک کارشناسی متفاوت هستند و شما باید آن ها را جمع‌آوری نمایید.

  • ترجمه مدرک لیسانس
  • ترجمه ریز نمرات مدارک تحصیلی قبلی
  • قبولی آزمون آلس ALES برای دانشگاه های انگلیسی زبان و ترک زبان
  • قبولی در آزمون جی آر ای (GRE)
  • مدرک زبان بین المللی نظیر تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS)
  • دیپلم زبان ترکی تومر (TOMER)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • رزومه تحصیلی، پژوهشی و شغلی مرتبط با رشته و دانشگاه خود
  • مدارک مورد نیاز اختصاصی خواسته شده در سایت دانشگاه (این مدارک برای دانشگاه های مختلف متفاوت است که برای این کار به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنید.)

برای اطلاع از بهترین دانشگاه های ترکیه برای بورسیه شرایط و رشته های آن ها روی لینک آبی کلیک نمایید.

 

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه دکتری

اگر شما دوست دارید در مقطع دکتری نیز در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید باید مدارکی را ارائه دهید. این مدارک برای دانشگاه های مختلف متفاوت خواهند بود که ضمن ارائه آن ها باید مدارک اختصاصی را نیز ارائه دهید. در حال حاضر در اکثر دانشگاه های  ترکیه در مقطع دکتری از داوطلبان ثبت نام در این دانشگاه مدارک زیر را درخواست می کنند.

  • ترجمه مدرک کارشناسی
  • ترجمه مدرک کارشناسی ارشد
  • ترجمه ریز نمرات مدارک تحصیلی قبلی
  • قبولی در آزمون آلس ALES برای دانشگاه های انگلیسی زبان و ترک زبان
  • قبولی در آزمون جی آر ای (GRE)
  • مدرک زبان بین المللی نظیر تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS)
  • دیپلم زبان ترکی تومر (TOMER)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • معرفی و توصیه نامه دو استاد مختلف
  • رزومه تحصیلی، پژوهشی و شغلی مرتبط با رشته و دانشگاه خود
  • شرکت در مصاحبه اختصاصی دانشگاه که برای خود دانشجو به صورت اختصاصی طراحی می شود.
  • مدارک مورد نیاز اختصاصی خواسته شده در سایت دانشگاه مدنظر

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه دکتری

جهت اطلاع از شهریه دانشگاه های خصوصی ترکیه و تفکیک رشته های آن کلیک کنید.

 

مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه رشته های پزشکی

اگر شما دوست داشته باشید در دانشگاه های پزشکی ترکیه تحصیل کنید باید مانند تمام دانشگاه های این کشور مدارک و شرایطی داشته باشید. معمولا این دانشگاه ها آزمون ورودی خاصی دارند که شما باید در آن ها شرکت نمایید. جهت ثبت نام در این دانشگاه ها باید مدارک لازم را به صورت کامل و جامع ارائه دهید که این مدارک در اکثر دانشگاه های پزشکی ترکیه به شکل زیر هستند.

  • مدرک قبولی در آزمون توس (TUS) برای دانشجویان پزشکی
  • مدرک قبولی در آزمون دوس (DUS) برای دانشجویان دندانپزشکی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی مدارک شخصی
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی قبلی داوطلب
  • ارائه ریز نمرات مدارک قبلی داوطلب

قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

ترکیه تا سال 2010 برای ورود به دانشگاه های این کشور آزمون سراسری YOS را در مقطع کارشناسی برگزار می کرد که مانند کنکور سراسری ایران بود؛ اما بعد از سال 2010 این آزمون لغو شده و از آن پس تاکنون هر کدام از دانشگاه ها با توجه به شرایط اختصاصی خود یک آزمون ورودی دریافت می کنند. در این حال برخی از این دانشگاه ها آزمون ورودی ندارند؛ اما برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه های دولتی برای ورود داوطلبان از آن ها آزمون ورودی دریافت می کنند؛ بنابراین شما ضمن کسب اطلاعات جامع در مورد مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه بهتر است در مورد آزمون های ورودی نیز اطلاعاتی را کسب نمایید. در حال حاضر این آزمون های ورودی به چند دسته زیر تقسیم می شوند که هر کدام از دانشگاه ها بستگی به نوع شرایط خود از آزمون های زیر به عنوان آزمون ورودی خود دریافت می نمایند که شرایط قبولی آن ها به شکل زیر است.

برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون یوس و جدول دانشگاه ها روی لینک کلیک کنید.

قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

 

شرایط قبولی در آزمون یوس YOS ترکیه

اخذ نمره قبولی در آزمون یوس ترکیه یکی از مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه است که شما باید آن را اخذ کرده و ارائه نمایید. این آزمون در حال حاضر برای دانشجویان بین المللی برای ورود به مقطع کارشناسی برگزار می شود. زمان برگزاری این آزمون در اکثر دانشگاه ها در اردیبهشت ماه است. لذا شما در این آزمون شرکت کرده و در آن قبول شوید. حال اگر شما در این آزمون برای دانشگاه مدنظر خود قبول نشدید می توانید از آن برای قبولی در دانشگاه های دیگر استفاده کنید؛ زیرا معیار قبولی در آزمون یوس برای دانشگاه های مختلف متفاوت است و آن ها آزمون یوس یکدیگر را قبول می کنند.

کسب نمره قبولی در آزمون یوس تنها محدودیتی است که شما در آن می توانید در دانشگاه های خاص ترکیه قبول شوید. در حالی که نوع دیپلم شما هیچ گونه محدودیتی ایجاد نمی کند. آزمون یوس در ترکیه هر ساله به زبان انگلیسی برگزار می شود که به دلیل افزایش داوطلبان شرکت در این آزمون سالانه با جدیت بیشتری دنبال می شود؛ اما شما نگران نباشید برای قبولی در این آزمون و کسب نمونه سوال های آن می توانید با مشاوران یوسلند صحبت نمایید.

برای شرکت در آزمون یوس ترکیه محدودیت سنی وجود ندارد؛ اما افرادی که سن کمتری دارند در صورتی که سایر شرایط آن ها با دیگران یکسان باشد می توانند شانس قبولی بیشتری داشته باشند. نمره قبولی در این آزمون به عوامل زیادی مانند ظرفیت دانشگاه ها، سطح سوالات و تعداد شرکت‌کنندگان بستگی دارد؛ اما در زیرمجموعه رشته های تجربی مانند پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی شما باید نسبت به رشته های دیگر مانند ریاضی و انسانی نمره بیشتری را اخذ نمایید. همچنین برای قبولی در رشته های ریاضی مانند معماری، شهرسازی، عمران، مکاترونیک، هوافضا و مهندسی هواپیما باید نمره بیشتری را نسبت به زیرمجموعه رشته های علوم انسانی و هنر دریافت کنید.

جهت اطلاع از چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟ کلیک کنید.

شرایط قبولی در آزمون یوس YOS ترکیه

نحوه قبولی در آزمون آلس ALES ترکیه

آزمون آلس ALES یکی از آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه است که این آزمون در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از داوطلبان دریافت می شود. در این آزمون سوالات به دو بخش ریاضی و هوش تقسیم می شوند که یک بخش آن به صورت ترکی استانبولی است. نحوه قبولی در آزمون آلس در دانشگاه های مختلف با توجه به رشته شما متفاوت خواهد بود. به طوری که برخی از دانشگاه ها نیاز به نمره ریاضی بالاتری دارند که در برخی از آن ها به نمره ترکی بیشتر اکتفا می کنند. در این میان نیز دانشگاه هایی وجود دارند که به دنبال میانگین نمره بالاتری هستند.

قبولی در آزمون  تومر TOMER

در میان مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه حتما شما نام آزمون تومر TOMER یا دیپلم زبان ترکی را نیز مشاهده کرده اید. برای قبولی در این آزمون چیکار باید کرد و شما چگونه در این آزمون باید موفق شوید. این آزمون یکی از آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه است که در دانشگاه هایی که به زبان ترکی یا دوزبانه تدریس می شوند از داوطلبان دریافت می کنند؛ زیرا شما برای این که بتوانید در این دانشگاه ها تحصیل کنید باید به زبان ترکی مسلط باشید. در حال حاضر آزمون تومر تحت نظر چهار دانشگاه آنکارا، غازی، استانبول و اژه برگزار می شود. آزمون دانشگاه آنکارا با استانداردهای زبان آموزی اروپا سازگاری دارد. به همین دلیل اعتبار این آزمون از آزمون های دیگر بیشتر است که شما برای قبولی در آن باید حداقل نمره C را دریافت نمایید.

برای اطلاع از ثبت نام دانشگاه های ترکیه کلیک کنید.

نحوه قبولی در آزمون توس TUS

آزمون توس TUS یکی از آزمون های ورودی به رشته های پزشکی است که در آن صرفا داوطلبان رشته های پزشکی عمومی باید برای انتقال به دوره های تخصصی در این آزمون شرکت کنند. آزمون توس سالانه دو بار برگزار می شود. نوع سوالاتی که در این آزمون مطرح می شود، پزشکی و ادبیات ترکی است که در صورت قبولی در آن می توانید به مدت دو سال از اعتبار آن استفاده نمایید.

نحوه قبولی در آزمون توس TUS

 

شرایط قبولی در آزمون دوس DUS ترکیه

اگر در میان مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه آزمون دوس DUS را مشاهده کردید به یاد داشته باشید که این آزمون یک آزمون اختصاصی برای رشته های دندانپزشکی در مقطع تخصصی است که دو بار در سال برگزار می شود.

نحوه قبولی در آزمون لس LES

اگر شما قصد داشته باشید در مقاطع بالاتر از لیسانس و در دوره های تخصصی درس بخوانید باید در آزمون لس LES شرکت کنید. این آزمون سالانه دو بار تحت نظر مرکز گزینش و جابجایی ترکیه برگزار می شود که شما باید در آن نمره قبولی را اخذ نمایید. نحوه قبولی در آن برای سال های مختلف متفاوت است که شما جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه قبولی آزمون لس سال 2024 ترکیه می توانید با مشاوران یوسلند صحبت نمایید.

جهت اطلاع از شانس قبولی در آزمون یوس چقدر است؟ و تخمین آنلاین آن کلیک نمایید.

 

شرایط قبولی در آزمون ست SAT

آزمون ست SAT یکی از آزمون های ورودی به دانشگاه های ترکیه است که این آزمون برای دانشجویان تبعه خارجی در مقطع کارشناسی برگزار می شود. این آزمون توسط دانشگاه های ایالات متحده طراحی شده و در صورتی که شما بتوانید در آن قبول شوید به مدت دو سال می توانید از اعتبار آن استفاده نمایید. دقت کنید که قبولی در آزمون ست یک برای ادامه تحصیل در ترکیه و ست دو برای ادامه تحصیل در آمریکا اعتبار دارد. لذا اگر شما قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا از طریق دانشگاه های ترکیه را داشته باشید حتما باید در این آزمون شرکت نمایید.

اقدامات ضروری بعد از ارائه مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه

شما بعد از آن که مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه را ارائه دادید باید منتظر دریافت نتیجه آن باشید. پس از دریافت اخذ پذیرش در رشته مورد نظر خود باید ویزای دانشجویی دریافت کنید. این ویزا توسط کنسولگری ترکیه صادر می شود که شما باید به مدت 8 هفته منتظر بمانید تا این ویزا صادر شود.

اقدامات ضروری بعد از ارائه مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه

بعد از آن که ویزای دانشجویی خود را دریافت کردید باید به خاک ترکیه رفته و در آن جا به اداره امنیت مراجعه کنید. بعد از پرداخت هزینه در آن جا و ارائه مدارک لازم مجوز اقامت یک ساله در خاک ترکیه را دریافت خواهید کرد. خوب است بدانید که شما با این ویزا می توانید به مدت 20 ساعت در هفته نیز کار کنید.

برای اطلاع از اعزام دانشجو به ترکیه و شرایط و هزینه های آن کلیک کنید.

خلاصه مطلب

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند باید با لیست مدارک لازم برای ثبت نام دانشگاه های ترکیه اطلاع داشته باشند. این مدارک برای دوره های تحصیلی مختلف متفاوت است که شما باید آن ها را ارائه دهید. قبل از این که مدارک خود را ارائه دهید باید آن ها را اعتبار سنجی نمایید تا دانشگاه های ترکیه مدرک تحصیلی شما را قبول کنند. برای این کار باید به کنسولگری ترکیه مراجعه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

بعد از آن که مدارک لازم جهت ثبت نام دانشگاه های ترکیه را ارائه دادید باید منتظر نتیجه آن باشید تا با دریافت ویزای دانشجویی بتوانید به مدت یک سال در خاک ترکیه اقامت نمایید. دقت کنید که در حال حاضر برخی از دانشگاه های ترکیه آزمون ورودی دارند که شما باید آن ها قبول شوید. شرایط قبولی در این آزمون ها برای سال 2024 متفاوت خواهد بود که مشاوران یوسلند می توانند به عنوان راهنمایان ارشد شما در این مسیر راهنمایی کنند.

 

جهت دانلود پی دی اف این مقاله روی لینک کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *