دانشگاه های ترکیه

شهریه داروسازی ترکیه 2024 + خصوصی و دولتی | یوسلند

شهریه داروسازی ترکیه

شهریه داروسازی ترکیه چقدر است؟ این سوالی است که اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در این رشته و در یکی از دانشگاه های ترکیه را دارید برای شما ایجاد میشود.

داروسازی یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی است که در ایران متقاضی فراوانی دارد اما از آنجایی که ظرفیت دانشگاه ها محدود است عده ای از عزیزان که تلاش خود را هم کرده بودند از پذیرش در دانشگاه های ایران برای رشته داروسازی محروم میمانند.

کشور ترکیه علاوه بر اینکه فاصله کمی تا کشورمان دارد، عضویت اتحادیه اروپا را دارد و پیرو استاندارد های آموزشی سطح بالا است. به همین خاطر کشور ترکیه که زندگی در آن به نسبت سایر کشور ها ارزانتر نیز هست، برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی بسیار گزینه مناسبی است.

دراین مقاله از یوسلند با بررسی دقیق اوضاع رشته داروسازی در ترکیه و پس از آن شهریه های دانشگاه های مختلف برای رشته داروسازی قصد داریم دید درستی هنگام این تصمیم گیری مهم به شما ارائه دهیم.

شهریه داروسازی در ترکیه

به نظر میرسد بهتر است قبل از هرچیز ابتدا به بحث اصلی این مقاله یعنی شهریه داروسازی ترکیه بپردازیم. همانطور که میدانید دانشگاه های ترکیه عموما به دو دسته دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی تقسیم میشوند.

شهریه داروسازی در ترکیه

این دانشگاه ها در میزان شهریه ای که دانشجو ملزم به پرداخت آن است تفاوت دارند و در برخی خدمات مانند خوابگاه های ارزان تر و ارائه وعده های غذایی به دانشجویان متفاوتند.

برای درک صحیحی از مراحل تحصیل در ترکیه میتوانید مقاله مربوط به آن را با کلیک روی لینک مطالعه نمایید.

در ادامه این مقاله هم به بررسی شهریه داروسازی دانشگاه های خصوصی ترکیه و هم به شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه خواهیم پرداخت اما لازم به ذکر است این رقم ها دائما در حال تغییر هستند. پس پیشنهاد میشود برای جلوگیری از مشکلات پیشنهادی با مشاورین یوسلند با شماره 02137967000 در تماس باشید.

شهریه داروسازی دانشگاه های خصوصی ترکیه

پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه از طریق آزمون YOS امکان میپذیرد. اما این موضوع مختص به همه دانشگاه ها نیست. برخی دانشگاه های خصوصی ترکیه علاوه بر برگزاری آزمون یوس سوابق تحصیلی داوطلب را نیز جهت پذیرش در نظر میگیرند.

علاوه بر این، برخی دانشگاه های خصوصی نیز بطور کلی آزمون یوس برگزار نمیکنند و صرفا با توجه به سوابق تحصیلی خصوصا معدل سال دوازدهم اقدام به جذب دانشجو میکنند. لازم به ذکر است رشته داروسازی در هیچکدام از دانشگاه ها شامل این مورد نیست.

شهریه داروسازی دانشگاه های خصوصی ترکیه

این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های دولتی از تجهیزات و آزمایشگاه های مدرن تری بهره میبرند و اغلب عضویت در قرارداد بولونیا را دارا هستند. به این معنا که مدرک حاصل از تحصیل در آن ها اعتبار بین المللی دارد و در اغلب کشور های جهان از جمله ایران قابل ارائه است.

📃 جدول زیر میزان شهریه برخی از مهمترین دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه است:

نام دانشگاه زبان تدریس شهریه سالانه بدون تخفیف دانشجویان بین المللی شهریه سالانه با احتساب تخفیف دانشجویان بین المللی
دانشگاه آلتین باش انگلیسی 15.000 دلار 10.000 دلار
دانشگاه مدیپل استانبول انگلیسی 22.000 دلار 16.800 دلار
دانشگاه مدیپل آنکارا انگلیسی 18.000 دلار 12.900 دلار
دانشگاه ایستینیه انگلیسی 11.800 دلار 11.800 دلار
دانشگاه یادیتپه انگلیسی 18.500 دلار 18.500 دلار
دانشگاه مالتپه ترکیه ای 10.000 دلار 10.000 دلار
دانشگاه اطلس ترکیه ای 11.800 دلار 11.800 دلار
دانشگاه یوکسک احتشاش ترکیه ای / انگلیسی 9.000 دلار 9.000 دلار
دانشگاه باغچه شهیر ترکیه ای 25.000 دلار 23.400 دلار
دانشگاه لقمان حکیم انگلیسی 16.000 دلار 16.000 دلار
دانشگاه تی ناز تپه ترکیه ای 11.000 دلار 10.000 دلار
دانشگاه ابوریحان بیرونی ترکیه ای 13.000 دلار 13.000 دلار
دانشگاه هالیک انگلیسی 15.000 دلار 15.000 دلار
دانشگاه هالیک ترکیه ای 12.500 دلار 12.500 دلار
دانشگاه آتیلیم انگلیسی 15.000 دلار 15.000 دلار

ستون آخر شهریه داروسازی ترکیه مربوط به دانشجویان بین المللی است و برای استفاده از این تخفیف شما باید شامل شرایط دانشجویان بین المللی باشید. علاوه بر این لازم به ذکر است شهریه های اعلام شده از طریق وبسایت های خود دانشگاه ها جمع آوری شده وبرخی از آنها مربوط به نرخ سال گذشته آن است.

برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون یوس روی لینک کلیک کنید.

شهریه داروسازی دانشگاه های دولتی ترکیه

دانشجویان دانشگاه های دولتی ترکیه همانطور که از نام آن پیداست،تحت پوشش حمایت دولت هستند و در واقع دولت بخشی از شهریه آن ها را بر عهده گرفته است. از این رو قبولی و پذیرش در این دانشگاه ها کمی سخت تر از دانشگاه های خصوصی است.

این دانشگاه ها به علت بودجه بندی دولت از ظرفیت کمتری نسبت به دانشگاه های خصوصی برخوردارند. قبولی در این دانشگاه ها بسته به رتبه و امتیاز شما در آزمون یوس است و باید بدانید نمرات و سوابق تحصیلی شما نیز در قبولی شما موثر خواهند بود.

📃 فهرست برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه که رشته داروسازی دارند به شرح زیر است:

نام دانشگاه زبان تدریس مبلغ شهریه سالانه
دانشگاه آتاتورک ترکیه ای 11.000 لیر
دانشگاه آنکارا ترکیه ای 15.000 لیر
دانشگاه اگه ترکیه ای 9.500 لیر
دانشگاه کارادنیز ترکیه ای 10.000 لیر
دانشگاه قاضی عثمان پاشا ترکیه ای 6.000 لیر
دانشگاه فرات ترکیه ای 12.600 لیر
دانشگاه مرسین ترکیه ای 25.000 لیر
دانشگاه حاجت تپه ترکیه ای 17.000 لیر
دانشگاه ارجیس ترکیه ای 5.000 لیر
دانشگاه اینو نو ترکیه ای 8.000 لیر

یکی دیگر از مزایای دانشگاه های دولتی در ترکیه سطح علمی و آموزشی بالاتر آن ها نسبت به دانشگاه های خصوصی است. این موضوع در رتبه بندی دانشگاه های جهان بطور واضح قابل مشاهده است.

علاوه بر هزینه شهریه شما هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه را نیز در پیش دارید که برای اطلاع از جزئیات آن میتوانید روی لینک مقاله مربوطه کلیک کنید.

شرایط شغلی و درآمد رشته داروسازی در ترکیه

با توجه به اینکه از شهریه داروسازی ترکیه مطلع شدیم بد نیست شرایط شغلی و درآمد این رشته را نیز در ترکیه بررسی اجمالی کنیم.

شرایط شغلی و درآمد داروسازی در ترکیه به طور کلی خوب است. داروسازان در ترکیه می‌توانند به عنوان داروساز، فروشنده دارو، مدیر شرکت دارویی، پژوهشگر، استاد دانشگاه و یا مشاور برای شرکت‌های دارویی فعالیت کنند.

شرایط شغلی و درآمد رشته داروسازی در ترکیه

با توجه به اینکه ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در صنعت داروسازی است، داروسازان در این حوزه می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند. البته درآمد آنها بستگی به سابقه کار، تحصیلات و مهارت‌های فردی آنها دارد. با این حال، به طور کلی، داروسازان در ترکیه حدود 6.000 تا 10.000 دلار در سال کسب درآمد می‌کنند، البته ممکن است در برخی موارد این مبلغ بیشتر یا کمتر باشد.

این حرفه به دلیل مزایا و شرایط شغلی خوب، جذابیت زیادی برای افرادی دارد که به دنبال یک حرفه پایدار و با درآمد بالا هستند.

✅ راه ورود به دانشگاه های ترکیه قبولی در آزمون یوس است. این مهم نیاز به آمادگی، آموزش و برنامه ریزی آزمون یوس دارد. از این رو میتوانید با مشاورین یوسلند با شماره 02137967000 تماس حاصل کرده و راه خود برای قبولی را هموار کنید.

تاریخچه رشته داروسازی در ترکیه

برای انتخاب دانشگاه های ترکیه برای رشته حساسی همچون داروسازی باید تحقیقات فراوان انجام داد و از انتخاب خود هر چه بیشتر مطمئن شد. پس بد نیست پس از بررسی شهریه داروسازی ترکیه، تاریخچه ورود این رشته به کشور ترکیه را نیز بدانیم.

🔶 رشته داروسازی در ترکیه حدود 120 سال قدمت دارد و بعد از تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923، شروع به پیشرفت قابل توجهی کرد. در آغاز، دانشگاه‌های ترکیه دانشجویان خود را برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی می فرستادند. همین مساله زنگ خطری برای جلوگیری از فرار مغز ها توسط دولت ترکیه شد.

تاریخچه رشته داروسازی در ترکیه

🔶 علاوه بر این در دهه 1930، دولت ترکیه به دلیل نیاز به داروهایی که در داخل تولید نمی‌شدند، تلاش کرد تا صنعت داروسازی را در داخل کشور توسعه دهد. این تلاش باعث شد دانشگاه های داخلی نیز در زمینه داروسازی فعالیت کنند و دانشجویان را در این رشته پرورش دهند.

🔶 پس از این، در سال 1962 دانشکده دارو سازی دانشگاه استانبول از دانشکده پزشکی این دانشگاه مستقل شد و اولین قدم در جدی تر شدن این رشته را برداشت و در سال‌های بعدی دانشگاه های دیگری نیز در این زمینه تاسیس شدند. امروزه، ترکیه یکی از کشورهای پیشرو در صنعت داروسازی است و محصولات آن در سطح جهانی شناخته شده‌اند.

آیا امکان تحصیل رایگان داروسازی در خارج از کشور وجود دارد؟ برای اطلاع از چگونگی این امر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مطلب

در مقاله پیش رو به میزان شهریه داروسازی ترکیه پرداخته شد و شهریه بسیاری از دانشگاه ها نیز به دقت جمع آوری شده و به شما عزیزان ارائه شد.

به طور کلی میتوان گفت شهریه دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار پایینتر از دانشگاه های خصوصی است. اما به خاطر داشته باشید در مواردی دانشگاه های خصوصی از لحاظ سطح علمی بالاتر از دانشگاه های خصوصی هستند.

شرایط شغلی داروسازی در ترکیه برای فارق التحصیلان بسیار مساعد است و داروسازان میتوانند در زمینه های مختلفی مانند داروخانه، شرکت های پژوهشی، کارخانه های تولید دارو و… مشغول به کار شوند و نسبت به بسیاری از رشته ها درآمد بیشتری کسب کنند.

برای دریافت این مقاله در قالب PDF روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *