مشاوره تحصیلی

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 + مراحل پذیرش | یوسلند

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه یکی از مواردی است که در هنگام مهاجرت تحصیلی به این کشور باید به آن دقت شود. در طی سالیان اخیر افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه های ترکیه، هزینه پایین تحصیل در آن، نزدیکی به ایران و… باعث شده حجم بالایی از دانش آموزان و دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل اقدام به مهاجرت به این کشور همسایه کنند.

در این مقاله از یوسلند به بررسی شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه میپردازیم و مراحل پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اعتبار دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در پزشکی

در کشور ترکیه سالانه هزاران دانشجوی خارجی در آزمون تخصصی یوس که صرفا برای مهاجرین تدارک دیده شده است شرکت میکنند. از این خیل عظیم تعداد زیادی ایرانی میباشند. اما چرا دانشگاه های ترکیه؟

اعتبار دانشگاه های ترکیه برای تحصیل در پزشکی

دانشگاه های ترکیه از سال 2001 در زمره دانشگاه های مورد تائید سیستم آموزشی اتحادیه اروپا قرار گرفتند و از همین رو صاحب اعتبار بالایی هستند.

یکی از عواملی که شرکت در این آزمون را توجیه میکند این موضوع است که مدرک پزشکی این دانشگاه مورد تائید اکثر کشور ها است.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور ایران نیز برای مدرک پزشکی صادره از این دانشگاه ها جواز طبابت صادر میکند. در ادامه به شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه میپردازیم.

برای مشاهده مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه روی لینک کلیک کنید.

حداقل سن برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه

اکثر داوطلبان ورود به دانشگاه های ترکیه در سن کنکور و یا همان حدود هستند پس در اولین قدم شرکت در آزمون های یوس باید بدانند که حداقل سنی برای ورود به دانشگاه های ترکیه وجود ندارد.

اینجا است که شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه اهمیت پیدا میکند.

حداقل سن برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه

اما از طرفی باید بدانید که یکی از مهمترین شرایط شرکت در آزمون یوس داشتن مدرک تحصیلی دیپلم است. یعنی یکی از شرایط احراز هویت شما در حین ثبت نام برای آزمون یوس داشتن مدرک دیپلم است.

اگر شما در سنی کمتر از 18 سال توانسته باشید مدرک دیپلم خود را دریافت کنید هیچ مشکلی صد راه شما نیست و به راحتی میتوانید در این دانشگاه ها به ادامه تحصیل بپردازید.

اما همه داوطلبین در سنین پایین نیستند و از همین رو باید حداکثر سن داوطلبین این دانشگاه ها را هم بررسی کرد.

حداکثر سن برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه

برای اطمینان از داشتن شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه باید حداکثر سنی که دانشگاه های ترکیه پذیرش میکنند را هم بدانید.

حداکثر سن برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه

نکته قابل توجه این است که دانشگاه های پزشکی ترکیه برای جذب دانشجو هیچ حداکثر سنی تعریف نکرده اند. عملا شما در هر سنی که باشید میتوانید رویای خود را دنبال کرده و به آن برسید.

پس به طور کلی این نتیجه حاصل میشود که برای شرکت در آزمون یوس هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد و فقط داشتن مدرک دیپلم کافی است.

چنانچه در ارتباط با شرایط سنی آزمون یوس نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به آن را مطالعه فرمایید.

 

تاثیر سن بر قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه

همانطور که مشخص شد هیچ محدودیت سنی در رابطه با امکان شرکت در آزمون یوس وجود ندارد. اما باید در نظر گرفت شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه بر قبولی داوطلب موثر است.

شخصی که سن کمتری داشته باشد در قبولی در آزمون یوس ارجحیت دارد به شخصی که سنش بیشتر است.یعنی شرایط سنی یکی از عوامل تعیین کننده پیروز این رقابت بر سر قبولی در شرایط مساوی است.

تاثیر سن بر قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه

برای درک بهتر این موضوع تصور کنید امتیاز نهایی آزمون یوس شخصی که 18 سال دارد با امتیاز نهایی شخصی که 30 سال سن دارد برابر است. رقابت این دو بر سر آخرین نفری که این دانشگاه در رشته پزشکی میپذرید بسیار حساس است.

در این شرایط بین این دو نفر در صورتی که در همه موارد با هم برابر باشند دانشگاه شخصی که سن کمتری دارد را پذیرش میکند.

اگر در ارتباط با سایر شرایط مهم قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه و همچنین شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه نیاز به کسب اطلاعات دارید مشاورین یوسلند با شماره ۰۲۱۳۷۹۶۷۰۰۰ بصورت آنلاین و 24 ساعته آماده راهنمایی شما عزیزان هستند.

برای اطلاع از رشته های پیراپزشکی ترکیهروی لینک کلیک کنید.

بورسیه شدن رشته های پزشکی در دانشگاه های ترکیه

امروزه، ترکیه به عنوان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی شناخته می‌شود. ارائه بورس‌های تحصیلی متنوع برای دانشجویان بین‌المللی، که منجر به کاهش یا حذف هزینه‌های تحصیلی آن‌ها می‌شود، از دلایل برتری این کشور در حوزه تحصیل است.

بورس‌های تحصیلی ترکیه بر اساس شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه برای رشته‌های پزشکی عمومی، روانپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، داروسازی و سایر حوزه‌های رشته پزشکی ارائه می‌شود. شرایط بورس‌های پزشکی در ترکیه بسته به رشته، دانشگاه و شرایط دانشجو می‌تواند متغیر باشد، اما در بسیاری از موارد کل هزینه‌های تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه تامین می‌شود.

برخی از بورس‌های کاربردی در حوزه رشته پزشکی در ترکیه عبارتند از: بورس‌های پزشکی ابن سینا دانشجویان بین‌المللی سراسر دنیا می‌توانند از بورس‌های پزشکی ابن سینا که تحت حمایت دولت ترکیه است، در مقاطع مختلف تحصیلی بهره‌مند شوند. این بورس شامل کمک‌های مالی برای زندگی در ترکیه، هزینه اسکان، شهریه دانشگاه، هزینه سلامت، شهریه دوره زبان ترکی و هزینه حمل‌ونقل است.

خوب است بدانید که بورس‌های پزشکی ابن سینا برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و دامپزشکی در نظر گرفته‌شده‌است. بورس‌های دولتی ترکیه بورس‌های دولتی ترکیه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) در نظر گرفته‌شده‌است.

این بورس‌ها با امکان سکونت دانشجویان در خوابگاه، تقریبا هزینه‌های زندگی آن‌ها را به صفر می‌رساند. بورس‌های دولتی ترکیه علاوه بر هزینه اسکان، شهریه دانشگاه و هزینه سلامت، دانشجویان را پوشش می‌دهند.

تاثیر پیوستگی تحصیل در قبولی در آزمون یوس

شاید این مورد پاسخ یکی از سوالات شما باشد که در صورتی که مدتی از اخذ آخرین مدرک تحصیلی ما گذشته باشد آیا هنوز امکان تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های ترکیه را دارید یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بدانید پیوستگی تحصیلی شما برای قبولی در این آزمون ها هیچگونه امتیازی از شما کسر یا اضافه نمیکند.

شاید برای کسی که هم اکنون در حال تحصیل است یا به تازگی آنرا به پایان رسانده آمادگی برای آزمون یوس آسان تر باشد اما از نظر پذیرش کسی که حتی 10 سال از مدرک دیپلمش گذشته و مدرک دیگری هم ندارد باز هم میتواند در آزمون یوس شرکت کند و قبول شود.

رشته های پزشکی دانشگاه های ترکیه

در ادامه برخی از مهمترین رشته های پزشکی در دانشگاه های معتبر ترکیه را برای شما بیان خواهیم کرد:

دام پزشکی پزشکی عمومی فیزیوتراپی دندانپزشکی
داروسازی بهداشت عمومی مدیریت سلامت پرستاری

 

دانشگاه های پزشکی ترکیه بدون محدودیت سنی

همانطور که اشاره شد دانشگاه های پزشکی ترکیه از اعتبار خوبی برخوردار هستند و انتخاب بسیار مناسبی برای تحصیل در یک کشور خارجی محسوب میشود. در جدول زیر از دانشگاه های پزشکی ترکیه که بدون محدودیت سنی دانشجو میپذیرند نام خواهیم برد.

دانشگاه باغچه شهیر دانشگاه باشکنت دانشگاه آنکارا دانشگاه قاضی
دانشگاه مرمره دانشگاه کاتب چلبی ازمیر دانشگاه آتاتورک دانشگاه دوکوز ایلول
دانشگاه اندوکوز ماییز دانشگاه کوچ دانشگاه بیلیم استانبول دانشگاه آچی بادم
دانشگاه اگه دانشگاه یدی تپه دانشگاه گالاتاسرای دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه های پزشکی ترکیه بدون محدودیت سنی

با کمی تلاش مستمر و مضاعف شما میتوانید به سادگی با قبولی در آزمون یوس در این دانشگاه ها پذیرش شوید. در ادامه به مراحل پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها اشاره میکنیم.

مراحل پذیرش بدون محدودیت سنی پزشکی در دانشگاه های ترکیه

پس از بررسی شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه برای قبولی در دانشگاه های ترکیه باید مراحلی را طی کنید تا به این مهم دست یابید. مراحل پذیرش شما در این دانشگاه به صورت کلی در زیر آمده است:

  1. تحقیق در ارتباط با دانشگاه ها و شرایط آنها و مشاوره اختصاصی یوس
  2. شرکت در جلسات آموزش یوس تضمینی برای آمادگی هرچه بیشتر و آشنایی با نوع سوالات
  3. اقدام به ثبت نام در دانشگاه دلخواه
  4. انجام مراحل مهاجرت و رفتن به کشور ترکیه
  5. حضور در جلسه آزمون یوس و کسب نمره قبولی برای رشته مورد نظر شما
  6. ارائه مدارک و انجام فرایند ثبت نام در دانشگاه مربوطه
  7. شروع فرایند آموزش دانشگاه

این مسیر شاید در ابتدا مسیر همواری به نظر برسد اما باید بدانید اینطور نیست. شما برای انجام هرکدام از این مراحل باید با دقت بسیار زیاد و آگاهی بالا عمل کنید.

موسسه مهاجرتی تحصیلی یوسلند با سابقه درخشان در خصوص قبولی همراهانش در آزمون های یوس در قدم به قدم این راه همراه شما خواهد بود.

چنانچه قصد دارید در رشته پرستاری بدون کنکور ترکیه تحصیل نمایید این مقاله برای شما تهیه شده است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در دانشگاه ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در ترکیه

پس از آشنایی با شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه، اکنون برای تحصیل در کشور ترکیه نیار به مدارکی می باشید، که این مدارک شامل:

فرم های تعریف شده در سفارت. گواهی ریز نمرات. تمکن مالی. توصیه نامه.
مدرک زبان انگلیسی. مدارک شناسایی و پاسپورت. گواهی قبولی در آزمون ورودی دانشگاه انتخابی. ویزای دانشجویی.

 

خلاصه مطلب

راه رسیدن به تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه های ترکیه از طریق قبولی در آزمون یوس است. از این رو افراد زیادی در این آزمون شرکت میکنند.

یکی از مهمترین نگرانی هایی که داوطلبان دارند شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه است که برای رفع این نگرانی لازم است بدانید دانشگاه های ترکیه هیچگونه محدودیت سنی برای پذیرش دانشجو قائل نیستند و تنها داشتن دیپلم واجب است.

در رابطه با پیوستگی تحصیلی دانشجویان و داوطلبان هم باید بدانید که پیوستگی تحصیل اهمیت چندانی ندارد و شما میتوانید عملا پس از گذشت مدت نا محدودی از آخرین مدرک تحصیلی خود اقدام به ثبت نام در آزمون یوس کنید. اگر در خصوص شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه نیاز به مشاوره دارید با مشاوین سامانه یوسلند در ارتباط باشید.

برای دریافت پی دی اف مقاله شرایط سنی تحصیل پزشکی در ترکیه کلیک نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *