دسته‌بندی نشده

سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه + لینک ورود Atatürk University

سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه

سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه Atauni.edu.tr یک پلتفرم آنلاین است که به دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه امکان دسترسی به اطلاعات مفید و خدمات مختلف را فراهم می‌کند. در این سایت، اطلاعات مختلفی درباره برنامه‌های تحصیلی، مراکز تحقیقاتی، اخبار دانشگاه و سایر خدمات قابل دسترسی است.

بسیاری از هموطنان برای تحصیل در کشور ترکیه ابن دانشگاه را انتخاب میکنند و با شرکت در آزمون یوس این دانشگاه در رشته های متنوع این دانشگاه مشغول به تحصیل میشوند.

در این مقاله از یوسلند به بررسی کامل دانشگاه آتاتورک و سایت دانشگاه آتاتورک میپردازیم تا داوطلبان شرکت در آزمون یوس این دانشگاه و تحصیل در آن با دید مناسبی تصمیم گیری کنند. همچنین میتوانید برای دریافت جدید ترین اطلاعات درباره این دانشگاه و نحوه قبولی در آزمون آن با مشاوران یوسلند با شماره ۳۷۹۶۷۰۰۰-۰۲۱ تماس برقرار کنید.

درباره دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک یکی از دانشگاه‌های معتبر و برجسته ترکیه است که در سال 1957 تاسیس شد. این دانشگاه در ارزروم قرار دارد و در حوزه آموزش عالی، پژوهش و خدمات جامعه فعالیت می‌کند.

دانشگاه دولتی آتاتورک (Atatürk University) 22 دانشکده دارد که بالغ بر 51.000 دانشجوی داخلی و خارجی در رشته های متنوع آن مشغول تحصیل هستند. 6 کالج در زمینه های مختلف تحت پوشش این دانشگاه است و همچنین 8 انستیتو فعال در علوم مختلف زیر نظر این دانشگاه در حال فعالیت است.

درباره دانشگاه آتاتورک ترکیه

بسیاری از رشته های مختلف این دانشگاه در دو زبان ترکیه ای و انگلیسی قابل تحصیل هستند و نیاز است بدانید برای ورود به این دانشگاه در مقاطع بالاتر نیاز است تا مدرک معتبر زبان انگلیسی (تافل، آیلتس و…) داشته باشید. برای اطلاع از تمام رشته های این دانشگاه میتوانید به سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه مراجعه کنید.

اعتبار مدرک دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک ترکیه یکی از مطرح ترین دانشگاه های این کشور است. قدمت بالای این دانشگاه و محل قرار گیری آن در یکی از شهر های بزرگ ترکیه مهر تائیدی بر اعتبار این دانشگاه است.

این دانشگاه شامل قرارداد بولونیا است و از این رو مدرک تحصیلی اش در بسیاری از کشور های جهان دارای اعتبار است و به رسمیت شناخته میشود. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و با مدرک صادره از این دانشگاه فرد میتواند در ایران مشغول به کار شود.

از آنجا که دانشگاه آتاتورک ترکیه به طور تخصصی در زمینه هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی نیز فعالیت میکند لازم به ذکر است مدرک پزشکی این دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت و درمان ایران است و با این مدرک میتوان در ایران به طبابت پرداخت.

رتبه دانشگاه آتاتورک

رتبه بندی هایی که هر ساله توسط ارگان های بین المللی مختلفی منتشر میشود میتوانند سنگ محک مناسبی برای مقایسه دانشگاه ها و اعتبار آنها باشند.

این رتبه بندی ها بر اساس تعداد دانشجو، تعداد اساتید، کادر آموزشی، هیئت علمی، مقالات رسمی بین المللی، جوایز بین المللی و… است که به شرح زیر است.

رتبه کلی دانشگاه در سطح بین الملل 1261
رتبه در دانشگاه های آسیا 358
رتبه در دانشگاه های ترکیه 26
رتبه موضوعی در رشته بیولوژی و بیوشیمی در جهان 274
رتبه موضوعی در رشته شیمی 745
رتبه موضوعی در رشته فارماکولوژی و سمشناسی 279

این دانشگاه دارای بیش از 51.000 دانشجو است که دست کم 1500 دانشجو بین المللی نیز در بین آن ها قرار دارند. تعداد اعضای کادر آموزشی این دانشگاه بالغ بر 1900 نفر است و 28 استار بین المللی در تخصص های مختلف دارد.

تعداد جوایز و تقدیرنامه های بین المللی این دانشگاه در مقطع استادی 731 عدد است و 224 جایزه و تقدیرنامه بین المللی در مقطع دکتری به دست آورده است.

مقایسه رنکینگ دانشگاه های ایران و ترکیه نیز میتواند امری مهم برای اتخاذ بهترین تصمیم برای شما باشد که در مقاله مربوطه این دانشگاه ها را با هم مقایسه کرده ایم.

 دانشکده های دانشگاه آتاتورک

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد این دانشگاه دارای 22 دانشکده است که طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی متفاوت را در خود جای میدهد. این دانشکده ها در جدول زیر گرداوری شده اند:

دانشکده معماری و طراحی دانشکده کشاورزی دانشکده علوم
دانشکده ادبیات دانشکده اقتصاد دانشکده پزشکی
دانشکده دندانپزشکی دانشکده علوم تربیتی دانشکده علوم زمین
دانشکده مهندسی دانشکده تکنولوژی دانشکده هنر های زیبا
دانشکده شیلات دانشکده ارتباطات دانشکده داروسازی
دانشکده دامپزشکی دانشکده علوم جغرافیا دانشکده علوم سلامتی
دانشکده علوم تربیت بدنی دانشکده گردشگری دانشکده پرستاری
دانشکده حقوق

علاوه بر این دانشگاه آتاتورک ترکیه دارای چند بخش آموزشی دیگر در قالب کالج است که از جالب ترین آنها میتوان از کنسرواتوار موسیقی، کالج هتلداری، زبان های خارجه، کالج بهداشت و… اشاره کرد.

همچنین دانشگاه آتاتورک بیش از ۲۰ بخش تحقیقاتی و انستیتو دارد که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که میتوانید از طریق سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه به سوابق آن دسترسی داشته باشید.

آزمون یوس دانشگاه آتاتورک ترکیه

به طور خلاصه، دانشگاه آتاتورک با داشتن بخش‌های مختلف و برنامه‌های آموزشی متنوع، به دانشجویان فرصتی عالی برای ارتقاء دانش و مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف می‌دهد. این دانشگاه با تمرکز بر پژوهش، ترویج علم و فناوری و خدمات به جامعه، در راستای توسعه و پیشرفت دانشجویان تلاش می‌کند.

برای ورود به دانشگاه آتاتورک شما باید از طریق آزمون یوس این دانشگاه اقدام کنید. همانطور که میدانید آزمون های یوس برای پذیرش دانشجو های خارجی توسط دانشگاه های مختلف ترکیه برگزار میشود که زمانبندی آزمون این دانشگاه به شرح زیر است:

شروع ثبت نام آزمون یوس 14 فروردین ماه 1403
پایان ثبت نام آزمون یوس 25 فروردین ماه 1403
تاریخ برگزاری آزمون یوس 20 خرداد ماه 1403 ساعت 11 صبح بوقت ترکیه
زمان اعلام نتایج 29 خرداد ماه 1403
هزینه ثبت نام در آزمون 700 لیر
محل های برگزاری آزمون ارزروم، استانبول، آنکارا، بورسا، آنتالیا، قونیه، قاصی آنتپ، مرسین، کلیس، سامسون و…

آزمون یوس با سایر آزمون های ورودی دانشگاه ها (مانند کنکور) کمی متفاوت است و شامل سرفصل های هوش و خلاقیت و هندسه و ریاضی میشود. از این رو بی گدار به آب زدن در این زمینه منطقی نیست و باید برای این آزمون آماده بود. مشاورین و مدرسین یوسلند میتوانند شما را تا قبولی و اخذ مدرک از دانشگاه های ترکیه همراهی کنند.

برای کسب اطلاع از چگونگی ثبت نام آزمون یوس روی لینک کلیک کنید.

شرایط پذیرش در دانشگاه آتاتورک

طبق مقالات سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه شرایط پذیرش در این دانشگاه بسته به سطح تحصیلات داوطلبان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری متفاوت است. در ادامه شرایط پذیرش در هر سه مقطع تحصیلی به تفصیل بررسی می‌شود:

1️⃣ کارشناسی:
برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه آتاتورک، داوطلبان باید حداقل 18 سال سن داشته و دارای مدرک دبیرستانی با معدل قابل قبول باشند.برخی رشته های این دانشگاه قابلیت ثبت نام بدون ازمون دارند و برای برخی دیگر نیاز است در آزمون یوس شرکت کنید.

علاوه بر این، داوطلبان باید مهارت‌های زبانی لازم برای تحصیل در دانشگاه را داشته باشند، که معمولاً به عنوان شرط تسلط به زبان ترکیه‌ای یا انگلیسی مطرح می‌شود.

2️⃣ کارشناسی ارشد و دکتری:
داوطلبان برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید دارای مدرک کارشناسی یا کارسناسی ارشد با معدل بالا باشند. همچنین برای برخی رشته‌ها شرکت در آزمون ورودی و پس از آن حضور در مصاحبه های حضوری الزام دارد. برای پذیرش در برخی رشته‌های پر طرفدار مانند مدیریت، حقوق، و مهندسی، داوطلبان باید نمره‌ای در آزمون GRE و TOEFL یا IELTS کسب کنند.

برای کسب اطلاع از شرایط سنی آزمون یوس روی لینک کلیک کنید.

پذیرش در دانشگاه آتاتورک منوط به داشتن مدارک و شرایط خاصی است که باید برآورده شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که داوطلبان قبل از اقدام به ثبت نام در دانشگاه با مشاورین یوسلند با سابقه فراوان در ارائه خدمات به متقاضیان تحصیل در ترکیه با شماره ۳۷۹۶۷۰۰۰-۰۲۱ در ارتباط باشند و از جزئیات این روند اطلاع کسب کنند.

شرایط پذیرش در دانشگاه آتاتورک

مدارک پذیرش در دانشگاه آتاتورک

پس از قبولی در آزمون یوس این دانشگاه باید اقدام به ثبت نام در آن کنید. برای این امر نیاز است مدارکی همراه داشته باشید تا روند ثبت نام را به درستی پیش ببرید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. این مدارک عبارتند از:

  • مدرک دیپلم به همراه ترجمه رسمی آن به زبان ترکیه ای
  • ریز نمرات تحصیلی به همراه ترجمه رسمی آن به زبان ترکیه ای
  • اصل نتیجه آزمون یوس
  • عکس پرسنلی پاسپورتی
  • اصل پاسپورت به همراه ترجمه آن به زبان ترکیه ای
  • مدارک احراز توان مالی تحصیل در ترکیه به همراه مدارک لازم برای آن (پرینت حساب، سند مالکیت اموال و…)
  • مدارک مربوط به زبان (چه زبان ترکی و چه انگلیسی)

مدارک فوق مربوط به ثبت نام سال گذشته این دانشگاه است. توجه داشته باشید ممکن است مدارک مورد نیاز ثبت نام در این دانشگاه در هر پذیرش متفاوت باشد و در جزئیاتی تغییر کند که برای اطلاع از آنها میتوانید به سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه مراجعه کنید.

اگر برای شما این سوال پیش آمده که چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟ پیشنهاد میشود مقاله داخل لینک را مطالعه فرمایید.

شهریه دانشگاه آتاتورک

اگر قصد شرکت در آزمون یوس این دانشگاه و سپس تحصیل در دانشگاه آتاتورک ترکیه را دارید، اطلاع از شهریه رشته های مختلف این دانشگاه برای شما امری پر اهمیت است. همانطور که انتظار میرود رشته های مختلف این دانشگاه شهریه های متفاوتی دارند که بطور حدودی به شرح زیر است:

نام رشته

مبلغ شهریه سالانه

رشته پزشکی

28 تا 32 هزار لیر

زبان و ادبیات فارسی

3700 لیر

رشته های غیر پزشکی

حداقل 4 هزار لیز

دندانپزشکی و داروسازی

11 هزار لیر

شیمی

4600 لیر

فلسفه

3700 لیر

معماری

5500 لیر

شهرسازی و برنامه ریزی شهری

5500 لیر

مهندسی عمران

5500 لیر

پرستاری

4200 لیر

مهندسی کامپیوتر

5600 لیر

موسیقی

15300 لیر

قطعا رقم های فوق پاسخ کاملی برای این تصمیم گیری حساس نیست و تمام رشته های این دانشگاه را در بر نمیگیرد. در صورتی که رشته مورد نظر شما در لیست فوق وجود ندارد میتوانید برای اطلاع از شهریه هر رشته با یوسلند ۳۷۹۶۷۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

به جز شهریه یکی از مهمترین هزینه هایی که در پیش دارید هزینه خوابگاه دانشجویی در ترکیه است که در مقاله مربوط به آن به تفصیل به آن پرداخته ایم.

برنامه‌های آموزشی دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک با توجه به تمرکز بر پژوهش و آموزش عالی، ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع و دارا بودن بخش‌های تحقیقاتی مختلف، به عنوان یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه شناخته می‌شود. همچنین، برای بهبود کیفیت آموزش و پژوهش، دانشگاه آتاتورک با دانشگاه‌های معتبر جهانی همکاری دارد و برنامه‌های تبادل دانشجویی دارد.

برنامه‌های آموزشی دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک برنامه‌های آموزشی متنوعی را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد. این دانشگاه دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کند. همچنین دوره‌های آموزشی تابستانی، برنامه‌های تحصیلی خارج از کشور و برنامه‌های یادگیری آنلاین نیز در دانشگاه آتاتورک وجود دارد.

دولت ترکیه اقدام به بورسیه دانشگاه های ترکیه کرده است که شرایط مشمول شدن این طرح در مقاله مربوطه آمده است.

تاثیر زبان ترکیه ای در پذیرش دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک در برخی از رشته ها اساتیدی به زبان انگلیسی هم در خدمت دارد که برای انتخاب این رشته ها شما باید مدارک زبان مانند آیلتس یا تافل داشته باشید. در واقع برخی رشته ها به دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس میشوند.

اما تمامی رشته های دانشگاه آتاتورک قابلیت دارند تا در هنگام انتخاب رشته آموزش به زبان ترکی را انتخاب کنید که برای ثبت نام نیاز است سطح زبان ترکیه شما به حد قابل قبولی باشد. برای تعیین سطح زبان ترکیه ای آزمون هایی تدوین شده است که با شرکت در آن ها به سطح زبان ترکیه ای شما یک نمره تعلق میگیرد.

تاثیر زبان ترکیه ای در پذیرش دانشگاه آتاتورک

این نمره ها شامل حروف و عدد است که حروف آن میتوانند A, B یا C باشند و عدد آن 1 یا 2 میباشد. حرف C یعنی بالاترین سطح و حرف A یعنی ضعیف ترین سطح زبان ترکیه. عدد 1 نیز نشانگر سطح بالاتری نسبت به 2 است. در نتیجه بالاترین امتیاز تعیین سطح C1 و ضعیف ترین سطح آن A2 است.

بسته به امتیازی که کسب کرده اید شرایط تحصیل شما ممکن است متفاوت باشد. در ابتدا نیاز است بدانید کسانی که امتیاز C1 و C2 کسب کرده باشند مشکلی برای ثبت نام ندارند و پس از ثبت نام به راحتی وارد دانشگاه میشوند.

عزیزانی که نمره B1 یا B2 کسب کنند نیز ثبت نام شان انجام میشود با این تفاوت که ملزم هستند در طول تحصیل در واحد های خاص زبان آموزی شرکت کنند و مهارت خود در طبان ترکیه ای را تقویت کنند.

کسانی که نمره های A1 یا A2 کسب کرده باشند یعنی سطح زبان ترکی پایینی دارند و میتوانند از دانشگاه تا 1 سال مرخصی دریافت کنند. این دانشجویان موظف هستند تا در طول این یک سال سطح زبان ترکیه ای خود را به سطوح قابل قبول برسانند.

وبسایت دانشگاه آتاتورک ترکیه

یکی از ساده ترین راه های ارتباطی شما با دانشگاه آتاتورک ترکیه استفاده از وبسایت آن به آدرس Atauni.edu.tr است. صفحه نخست سایت دانشگاه آتاتورک شامل بخش‌های مختلفی است که به صورت منظم به‌روزرسانی می‌شوند. این بخش‌ها عبارتند از:

1️⃣ بخش اخبار: در این بخش، اخبار و رویدادهای مربوط به دانشگاه آتاتورک منتشر می‌شود. این شامل اعلامیه‌های مهم، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و سایر رویدادهای مرتبط است.

2️⃣ بخش برنامه‌های تحصیلی: یکی دیگر از بخش های سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه است که در آن برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه آتاتورک در این بخش لیست شده است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به این بخش، جزئیات بیشتری راجع به برنامه‌های تحصیلی مورد نظر خود بدست آورند.

3️⃣ بخش کتابخانه: در این بخش، دانشجویان می‌توانند به منابع الکترونیکی و کتاب‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین، در این بخش می‌توان به درخواست کتاب، رزرو کتاب و تاریخچه قرض کتاب پرداخت.

4️⃣ بخش پرسش و پاسخ: در این بخش، دانشجویان می‌توانند سوالات خود را از کارشناسان دانشگاه بپرسند و پاسخ دریافت کنند.

5️⃣ بخش تماس با ما: در این بخش، شماره‌های تماس و آدرس‌های ایمیل برای ارتباط با دانشگاه آتاتورک در دسترس دانشجویان و عموم قرار دارد که به شرح زیر است:

شماره تلفن دانشگاه: 00904422311111

دپارتمان آموزش از راه دور: 00908502550282

همچنین، در سایت دانشگاه آتاتورک ترکیه، اطلاعات مختلفی درباره محیط زیست دانشگاه، سیستم ثبت نام، سیستم امتحانات و نحوه تسویه حساب‌های دانشجویی قابل دسترسی است. در کل، سایت دانشگاه آتاتورک به دانشجویان و اعضای دانشگاه امکان دسترسی به اطلاعات و خدمات مختلف را فراهم می‌کند.

خلاصه مطلب

دانشگاه آتاتورک ترکیه یکی از دانشگاه های بسیار مطرح ترکیه است که در شهر ارزروم قرار دارد. این دانشگاه دولتی است و از نظر تنوع رشته در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

برای تحصیل در رشته های این دانشگاه نیاز است در آزمون یوس شرکت کرده و رتبه قابل قبولی به نسبت رشته مورد نظر خود کسب کنید.علاوه بر این داشتن تسلط کافی بر زبان ترکیه ای یا انگلیسی برای تحصیل در این دانشگاه الزامیست.

همچنین برای اطلاع از شرایط و چگونگی شرکت در آزمون یوس و قبولی در دانشگاه های ترکیه با شماره ۳۷۹۶۷۰۰۰-۰۲۱ تماس حاصل کرده و با مشاوران متخصص حوزه قبولی در آزمون یوس و قبولی های گذشته آزمون یوس در ارتباط باشید.

 

برای دانلود این مقاله در قالب PDF روی لینک کلیک کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *