مشاوره تحصیلی

دروس پرستاری در ترکیه 2024 + طول مدت تحصیل

دروس پرستاری در ترکیه

هرسال افراد بسیاری برای تحصیل دروس پرستاری در ترکیه و پذیرش در دانشگاه های این کشور اقدام می کنند. اما مسئله مهمی که این افراد لازم است به آن توجه نمایند این است که قبل از پذیرش و تحصیل در رشته پرستاری باید از طول مدت تحصیل این رشته ، شرایط و شهریه پرستاری ترکیه آگاه باشند.

علاوه بر این افراد علاقمند باید با اسامی دانشگاه هایی که در آن ها رشته پرستاری تدریس می شود آشنا باشند و بدانند تحصیل دروس پرستاری در ترکیه باید حتما در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت صورت گیرد.

اگر شما هم یکی از افراد علاقمند به تحصیل دروس پرستاری در کشور ترکیه هستید پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را مطالعه نمایید تا با آگاهی بیشتری برای تحصیل در این رشته اقدام کنید.

معرفی دروس پرستاری در ترکیه 

برای تحصیل رشته پرستاری در دانشگاه های کشور ترکیه می توان به صورت پذیرش با آزمون و پذیرش به صورت بدون آزمون به تحصیل پرداخت که در برخی از دانشگاه های این کشور مانند باهچه شهیر، یدی تپه و کوچ رشته پرستاری به صورت بدون کنکور پذیرش می شود. البته باید توجه داشته باشید که تحصیل در رشته پرستاری بدون آزمون اغلب در دانشگاه های خصوصی این کشور تدریس می شود که شهریه آن نسبت به شهریه پرستاری دانشگاه دولتی ترکیه بیشتر است.

در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با دروس پرستاری در ترکیه آشنا سازیم. این دروس طی چهار سال در 8 ترم به دانشجویان مقطع کارشناسی تدریس می شود.

به طور کلی دروس پرستاری در ترکیه بر اساس سال تحصیلی در زیر ذکر شده اند.

اسامی دروس پرستاری در ترکیه در سال اول:

🔹 آناتومی

🔹فیزیولوژی

🔹اصول پرستاری

اسامی دروس پرستاری در ترکیه در سال دوم:

🔹پرستاری داخلی

🔹پاتولوژی

🔹میکروبیولوژی

🔹فارماکولوژی

🔹پرستاری بیماری های عفونی

🔹پرستاری جراحی

🔹 دوره های عملی بیمارستانی و مراکز درمانی

اسامی دروس پرستاری در ترکیه در سال سوم:

🔹پرستاری اطفال

🔹آمار زیستی

🔹پرستاری زنان و زایمان و سلامت زنان

🔹پرستاری روانپزشکی و سلامت روان

اسامی دروس پرستاری در ترکیه در سال چهارم:

🔹علم اپیدمی

🔹اداره خدمات پرستاری

🔹پرستاری بهداشت عمومی

 

📢 اطلاعیه 📢

 در برخی از دانشگاه ها ممکن است ترتیب ارائه دروس پرستاری در ترکیه کمی متفاوت باشد یا برخی از دروس با درسی دیگر جایگزین شوند.

علاوه براین در هر سال تحصیلی چند رشته انتخابی وجود دارد که دانشجویان می توانند با توجه به میزان علاقه خود به هریک از دروس پرستاری در هر رشته، رشته مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

معرفی دروس پرستاری در ترکیه 

برای اطلاع از نمره قبولی آزمون یوس بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

بررسی طول مدت تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه 

حال که با دروس پرستاری در ترکیه آشنا شدید نوبت به پاسخ این سوال می رسد که طول مدت تحصیل در رشته پرستاری کشور ترکیه چقدر است؟

به طور معمول طول مدت تحصیل در رشته پرستاری کشور ترکیه 4 سال می باشد که این مدت شامل 8 ترم تحصیلی است. البته باید بگوییم افرادی که با مشکل زبان مواجه هستند می بایست یک سال مقدماتی برای تحصیل زبان ترکی یا انگلیسی را نیز بگذرانند و به همین علت طول مدت تحصیل آن ها 5 سال می شود.

لازم به ذکر است گذراندن یک سال مقدماتی برای افرادی که سطح زبان آن ها پایین تر از سایرین است امری لازم و ضروری به حساب می آید تا این افراد پس از گذراندن این دوره مقدماتی یک ساله، مهارت های زبانی خود را ارتقاء دهند و یادگیری دروس پرستاری در ترکیه برای آن ها آسان تر شده و بتوانند نمرات بهتری را کسب نمایند.

اسامی دانشگاه های دارای رشته پرستاری در ترکیه 

در کشور ترکیه دانشگاه های بسیاری وجود دارند که رشته پرستاری در آن ها ارائه می شود. این دانشگاه ها، دولتی و یا خصوصی هستند. برای مشاهده شما عزیزان ما اسامی هریک از دانشگاه های دولتی و خصوصی دارای رشته پرستاری را در جداول زیر ذکر کرده ایم.

لیست دانشگاه های دولتی پرستاری در ترکیه
دانشگاه دوکوز ایلول دانشگاه مرسین دانشگاه دجله دانشگاه آکدنیز دانشگاه آنکارا دانشگاه قاضی دانشگاه اژه (اگه)
دانشگاه حاجت تپه دانشگاه کاراکتین دانشگاه یلدریم بیازیت دانشگاه یوزونجویل دانشگاه استانبول دانشگاه مارمارا دانشگاه یوزونجوییل
دانشگاه سالیک بیلیملری دانشگاه عدنان مندرس دانشگاه ارجیس دانشگاه کاتیب چلبی دانشگاه ساکاریا دانشگاه نامیک کمال

 

لیست دانشگاه های خصوصی پرستاری در ترکیه
دانشگاه یدی تپه دانشگاه بیلکنت دانشگاه باهچه شهیر دانشگاه لقمان حکیم دانشگاه فنرباهچه دانشگاه بزمی عالم دانشگاه باشکنت
دانشگاه مدیپل دانشگاه بیلیم دانشگاه ایستینه دانشگاه آیدین دانشگاه اسکودار دانشگاه مال تپه دانشگاه یوکسک ایحتساس

حال که از اسامی دانشگاه های دولتی و خصوصی که در آن ها دروس پرستاری در ترکیه تدریس می شود مطلع شدید بهتر است شما را با بهترین دانشگاه های ترکیه برای رشته پرستاری نیز آشنا سازیم.

با کمی تحقیق می توان دریافت بهترین دانشگاه هایی که به تدریس دروس پرستاری در ترکیه می پردازند دانشگاه کوچ (استانبول)، دانشگاه یدی تپه (استانبول)، دانشگاه حاجت تپه (آنکارا)، دانشگاه بزمی عالم (استانبول) و دانشگاه باهچه شهیر (استانبول) هستند.

اسامی دانشگاه های دارای رشته پرستاری در ترکیه 

برای اطلاع از رتبه بندی دانشگاه های پزشکی ترکیه در جهان بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

اسامی دانشگاه های پرستاری مورد تایید وزارت بهداشت ایران

در خصوص دانشگاه های کشور ترکیه باید یادآور شویم که تمامی دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران نیستند و اگر قصد دارید پس از تحصیل به کشور برگردید و در ایران مشغول به کار شوید باید حتما در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ترکیه و یا دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند تحصیل نمایید.

در حقیقت باید بگوییم اگرچه ممکن است برخی از دانشگاه های پزشکی کشور ترکیه مطرح و معروف باشند اما در صورتی که مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار نداشته باشند اجازه کار را نخواهید داشت. به همین علت است که باید حتما قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل دروس پرستاری در ترکیه از اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در ایران اگاه شوید.

با توجه به اهمیت این موضوع در این بخش از نوشته به ذکر اسامی دانشگاه های پزشکی و پرستاری مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشور ترکیه می پردازیم که در این دانشگاه ها، دروس پرستاری در ترکیه نیز مورد تایید توسط وزارت بهداشت کشورمان می باشد.

نکته مهم اینکه اسامی دانشگاه های زیر در سایت وزارت بهداشت نیز نوشته شده است. دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشور ترکیه به شرح زیر هستند:

🔸 دانشگاه آجی بادم (Acıbadem)

🔸 دانشگاه آتاتورک (Ataturk)

🔸دانشگاه آنکارا (Ankara)

🔸دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir)

🔸دانشگاه باشکنت (Başkent)

🔸دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül)

🔸دانشگاه اژه (Ege)

🔸دانشگاه غازی (Gazi)

🔸دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)

🔸دانشگاه استانبول (Istanbul)

🔸دانشگاه آیدین استانبول (Istanbul Aydin University)

🔸دانشگاه کاتب چلبی ازمیر (Izmir Katip Celebi)

🔸دانشگاه کوچ (Koc)

🔸دانشگاه مرمره (Marmara)

🔸دانشگاه مدیپول (Medipol University)

🔸دانشگاه اندوکوز مایس (Ondokuz Mayis)

🔸دانشگاه یدی تپه (Yeditepe)

دانشگاه های پرستاری مورد تایید وزارت بهداشت ایران

برای اطلاع از بورسیه پرستاری ترکیه بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز تحصیل دروس پرستاری در ترکیه

برای تحصیل دروس پرستاری در ترکیه و پذیرش در دانشگاه های آن نیازمند یکسری مدارک هستید و در صورت عدم ارائه مدارک خواسته شده از شما، نمی توانید برای تحصیل دروس پرستاری در ترکیه اقدام کنید.

مدارکی که برای تحصیل دروس پرستاری ترکیه لازم است ارائه دهید شامل موارد زیر هستند:

📂 پاسپورت، اطلاعات شخصی و ترجمه ترکی گذرنامه

📂 انگیزه نامه و توصیه نامه معلمان دبیرستان

📂 درخواست پذیرش دانشگاه

📂 ترجمه ترکی گواهی پایان دیپلم دوازده ساله

📂 ترجمه ریزنمرات دوران متوسطه

📂 ارائه مدرک در آزمون یوس و آزمون sat

 

📢 اطلاعیه 📢

برای تحصیل دروس پرستاری در ترکیه به زبان انگلیسی باید حتما مدارک زبان انگلیسی خود را ارائه دهید. حداقل نمره تافل برای دوره لیسانس می بایست 80 و حداقل نمره آیلتس برای این مقطع تحصیلی 6 است.

اخبار پیرامون تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه

دریافت اقامت دائم برای پرستاران مهاجر به کشور ترکیه

طبق قوانین کشور ترکیه، پرستاران مهاجرت کرده به این کشور اگر ۸ سال متوالی را در ترکیه اقامت داشته و مشغول به کار بوده باشند می توانند اقامت دائم دریافت نمایند.

البته شرط دریافت اقامت دائم کشور ترکیه برای پرستاران مهاجر این است که آن ها ابتدا باید به دولت این کشور ثابت نمایند از لحاظ اقتصادی و کسب درآمد کاملا مستقل هستند و علاوه بر این نباید هیچ سابقه کیفری داشته باشند. همچنین این افراد باید اعلام نمایند از دولت ترکیه هیچ کمک هزینه مالی دریافت نکرده اند.

خبر خوب اینکه افرادی که دارای شرایط فوق باشد می‌ توانند بعد از گذشت یکسال از دریافت اقامت دائم این کشور، پاسپورت ترکیه نیز دریافت نمایند.

دریافت اقامت دائم برای پرستاران مهاجر به کشور ترکیه

برای اطلاع از لیست بهترین دانشگاه های ترکیه بر لینک سبز رنگ کلیک کنید.

خلاصه مطلب 📝

از آنجا که افراد بسیاری هر سال علاقمند به تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه هستند در این مقاله به معرفی دروس پرستاری در ترکیه پرداختیم و درس های مربوط به هر سال را به صورت مجزا ذکر کردیم.

افزون بر این گفتیم زمان لازم برای تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه 4 سال است که این 4 سال شامل 8 ترم تحصیلی می شود، اما یک سال مقدماتی برای تحصیل زبان ترکی یا انگلیسی برای افرادی که مهارت کافی در زبان های مذکور را ندارند در نظر گرفته شده است و مدت زمان تحصیل این افراد به 5 سال می کشد.

نکته مهم دیگری که به آن اشاره کردیم اسامی دانشگاه های ارائه دهنده رشته پرستاری در کشور ترکیه بود که مورد تایید وزارت بهداشت کشور هستند زیرا اگر از دانشگاهی که مورد تایید وزارت بهداشت نیست فارغ التحصیل شوید نمی توانید پس از بازگشت به کشور مشغول به کار شوید و به عبارتی دیگر مجوز فعالیت در کشور را نخواهید داشت.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید چنانجه با سوالی در خصوص دروس پرستاری در ترکیه مواجه شدید و یا در مورد تحصیل این رشته در کشور ترکیه نیاز به راهنمایی داشتید؛ سوال خود را در ادامه همین مقاله به صورت کامنت برای ما بنویسید تا در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ داده شود.

 

برای دانلود فایل پی دی اف مقاله دروس پرستاری در ترکیه بر روی لینک سبز رنگ کلیک کنید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *